Laptop till farsan - byggkvalitet HP Pavilion?

Permalänk

Laptop till farsan - byggkvalitet HP Pavilion?

Hejsan!

Som sagt, det är dags att köpa en ny laptop till farsan - jag börjar bli trött på att baka moderkortet i hans gamla Pavilion DV-7 varje gång den går sönder.
Han har inte speciellt mycket krav egentligen; en datorn med en 17" skärm och som är tillräckligt pigg att surfa på nätet och spela de inbyggda Chess och Kortspelen i Windows.

Jag har gjort en prisjakt lista med lite förslag här och undrar hur ni känner för de olika datorerna, och om det är något som bara går bort på direkten:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2644675&view=c

Jag tycker det verkar som man får mycket bang för the buck med "HP Pavilion 17-F018no" (5490:-) då med bl.a. Quad Core och Full HD.
Dock så vet jag inte om en pigg 72 åring hellre sitter framför 1600x900 istället för 1920x1080 ändå.
Gör jag min far kanske en tjänst av att köpa en av de billigare datorerna, och om den skulle visa vid vara småtrög så kör jag in en SSD istället?

Grejen med HP är ju att jag har en bitter eftersmak med farsans Pavilion DV7 som hade extremt dålig kylning - är det något de har blivit bättre på med åren?

Jag uppskattar alla tankar och kommentarer

Permalänk
Skrivet av AlexanderW:

Hejsan!

Som sagt, det är dags att köpa en ny laptop till farsan - jag börjar bli trött på att baka moderkortet i hans gamla Pavilion DV-7 varje gång den går sönder.
Han har inte speciellt mycket krav egentligen; en datorn med en 17" skärm och som är tillräckligt pigg att surfa på nätet och spela de inbyggda Chess och Kortspelen i Windows.

Jag har gjort en prisjakt lista med lite förslag här och undrar hur ni känner för de olika datorerna, och om det är något som bara går bort på direkten:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2644675&view=c

Jag tycker det verkar som man får mycket bang för the buck med "HP Pavilion 17-F018no" (5490:-) då med bl.a. Quad Core och Full HD.
Dock så vet jag inte om en pigg 72 åring hellre sitter framför 1600x900 istället för 1920x1080 ändå.
Gör jag min far kanske en tjänst av att köpa en av de billigare datorerna, och om den skulle visa vid vara småtrög så kör jag in en SSD istället?

Grejen med HP är ju att jag har en bitter eftersmak med farsans Pavilion DV7 som hade extremt dålig kylning - är det något de har blivit bättre på med åren?

Jag uppskattar alla tankar och kommentarer

nej troligtvis inte.
om du nu har haft så mycket problem med HP Pavilion varför välja den igen. antar att du tyckte likadant om DV-7 när den köptes ? mycket "bang for the buck"

Packard Bell är rent skit. du kommer bli besviken, välj Asus, lenovo, MSI.. du gör din far en otjänst genom att köpa billigast möjliga bara kolla på processorn & skärmen.. kan han nu inte Win8 med MUI så lär du få hjälpa honom ännu mera. hitta nån som kan ha windows 7 istället ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag har en HP EliteBook av modernare årgång som verkligen inte imponerar. Alla vanliga saker (mäggahärtsen och jiggabajten) är bra, men den knakar och skramlar och känns billig. Den har dessutom luftintag på undersidan, vilket fungerar bra när jag har den på mitt hangarsfartygsstora mahognyskrivbord. När jag har affärslunchat med mina biznizkollegor och inte längre kan ta mig upp på stolen utan måste tillbringa eftermiddagen på golvet med laptopen på heltäckningsmattan i mitt spatiösa hörnkontor så funkar det inte alls bra.

Så kylningen verkar vara samma gamla.

Däremot har jag inga bra förslag på laptop med stor skärm. Dell verkar däremot ha väl fungerande serviceavtal även på sina konsumentgrejor, vilket kanske kan vara en bra investering.

Permalänk
Medlem

HP är bland sämsta laptop man kan köpa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

HPs företagsseier är asbra, konsumentprodukterna not so much.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

HPs företagsseier är asbra, konsumentprodukterna not so much.

Detta kan jag intyga. Dock är jag väldigt nöjd med min Envy, som iofs kostade mer än vad trådskaparen
förmodligen är villig att betala (15k)...

Men ja, en Probook från HP är inte att förakta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Detta kan jag intyga. Dock är jag väldigt nöjd med min Envy, som iofs kostade mer än vad trådskaparen
förmodligen är villig att betala (15k)...

Men ja, en Probook från HP är inte att förakta.

Elitebook* probook är samma dator som pavilion men med annat chassi

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tack för alla svar - det uppskattas!
Då känner jag att vi kan stryka HP på direkten.

Lenovo skall alltså hålla god kvalitet? Såg att det var någon på forumet som var helt bedrövad av kvaliteten på skärmen på sin Lenovo.
Men jag tänkte jag skulle åka och kolla på den här idag när jag ändå skall till Siba:
http://www.siba.se/product/17681647/z710-59414876- (några synpunkter?)
(alternativ länk på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762466)
7000:- för en dator är på något sätt maxgränsen. Hade helst kommit undan med 6000:- - tycker iofs det är värt den extra tusenlappen om det är bra grejer.

Hittade även en Acer som verkar ha likvärdig prestandad som Lenovon:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739596

Om ni hade att välja mellan en Lenovo och en Acer, och båda datorerna i princip har samma prestanda - vilken hade ni valt?

Jag har själv en MSI GE70 som jag är jättenöjd med - men pröjsa 10K för en laptop till farsan är heeelt overkill.

EDIT: Såg att Lenovo har en hybriddisk - vilket Acer:n inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Elitebook* probook är samma dator som pavilion men med annat chassi

Ok, det var mer än jag visste.
Men de vi har på jobbet håller bra iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Tack för alla svar - det uppskattas!
Då känner jag att vi kan stryka HP på direkten.

Lenovo skall alltså hålla god kvalitet? Såg att det var någon på forumet som var helt bedrövad av kvaliteten på skärmen på sin Lenovo.
Men jag tänkte jag skulle åka och kolla på den här idag när jag ändå skall till Siba:
http://www.siba.se/product/17681647/z710-59414876- (några synpunkter?)
(alternativ länk på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762466)
7000:- för en dator är på något sätt maxgränsen. Hade helst kommit undan med 6000:- - tycker iofs det är värt den extra tusenlappen om det är bra grejer.

Hittade även en Acer som verkar ha likvärdig prestandad som Lenovon:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739596

Om ni hade att välja mellan en Lenovo och en Acer, och båda datorerna i princip har samma prestanda - vilken hade ni valt?

Jag har själv en MSI GE70 som jag är jättenöjd med - men pröjsa 10K för en laptop till farsan är heeelt overkill.

EDIT: Såg att Lenovo har en hybriddisk - vilket Acer:n inte har.

Mellan likvärdiga Acer och Lenovo så känns Lenovo som det säkrare kortet.
Acer har förvisso gått ut med att dom vill bli mer premium. Men jag vet inte vilka serier dom har anammat detta på.
Syrran har en Lenovo och den kan jag inte klaga på.
Håller med, MSI är käng.:up:

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

HP är bland sämsta laptop man kan köpa.

Yes, bra och informativt inlägg där.

Min dv-7 som jag haft sedan 2009 fungerar klockrent, aldrig haft några som helst problem fast den hänger med överallt. Blåser ur den med tryckluft ibland och tempen är bra. Den står bredvid sängen (dammig miljö) och går några timmar varje kväll. En del på jobbet hade haft moderkortsproblem med tidigare modeller.
Elitebooken på jobbet från 2011 fungerar klockrent, aldrig haft några problem med den.
Lenovon jag hade innan dess packade hårddisken ihop på, vi var flera på jobbet som fick samma problem. Iofs hd-tillverkarens fel, så vi kan väl inte skylla det på Lenovo.

Men men, jag rekommenderar HP, p.g.a mina erfarenheter.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

^ Känns MAO att man kan ha både goda och dåliga erfarenheter oavsett märke.
Farsans gamla DV-7 skapade som sagt inget annat än problem.

Det blev i alla fall en Lenovo Z710, och jag är nöjd med den än så länge.
Jävligt skönt att den inte kom installerad med en hel uppsjö av skräpprogram som tillverkarna vanligen brukar skicka med - utan den känns ganska städad. Hatar dock fortfarande Win8 - får se om jag lyckas ställa in allt så bra som möjligt och hitta subtitut till de "appar" som finns installerade. Annars blir det att installera Win7.

I alla fall, byggkvaliteten känns bra, men det är svårt att göra någon större utvärdering efter 1 dygn.

Tack ännu en gång för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag har en HP EliteBook av modernare årgång som verkligen inte imponerar. Alla vanliga saker (mäggahärtsen och jiggabajten) är bra, men den knakar och skramlar och känns billig. Den har dessutom luftintag på undersidan, vilket fungerar bra när jag har den på mitt hangarsfartygsstora mahognyskrivbord. När jag har affärslunchat med mina biznizkollegor och inte längre kan ta mig upp på stolen utan måste tillbringa eftermiddagen på golvet med laptopen på heltäckningsmattan i mitt spatiösa hörnkontor så funkar det inte alls bra.

Så kylningen verkar vara samma gamla.

Däremot har jag inga bra förslag på laptop med stor skärm. Dell verkar däremot ha väl fungerande serviceavtal även på sina konsumentgrejor, vilket kanske kan vara en bra investering.

wow, första gången någonsin jag hör talas om en elitebook som spökar. har du kikat så det inte är några clips/skruvar inuti som saknas/har gått av?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

wow, första gången någonsin jag hör talas om en elitebook som spökar. har du kikat så det inte är några clips/skruvar inuti som saknas/har gått av?

Nä, den funkar nog som den ska. Ända sedan jag fick den har gångjärnen till skärmen knakat, chassit knakar när jag lyfter den i ena hörnet och den tunna plastbiten som utgör datorns undersida rasslar när jag hanterar datorn. Tangentbordet sitter på en egen liten plastpanel som inte heller är helt tyst när jag använder tangentbordet.
För många bitar och för mycket plast.

Därmed inte sagt att just Elitebook skulle vara mycket sämre än mycket annat på marknaden. Just ur byggkvalitetssynpunkt finns det egentligen bara två tillverkare som jag tycker har höjt sig över mängden:

  • IBM Thinkpad i början på 00-talet (dessa hade dock en massa andra bekymmer)

  • Apples bärbara med metallchassi (lite dyrare, lite finare. Speciellt om man, som TS, vill ha stor skärm.)

(Jag har inte testat särskilt många laptops. Det är möjligt att t ex HP Envy och Asus' macbookliknande serie har en mer gedigen mekanisk konstruktion.)

Permalänk
Medlem

Åh, ja. Thinkpad t43 tror jag var sista thinkpaden med ruggigt bra kvalitet; sen tog lenovo över och det blev jämnare men inte lika superbra kvalitet längre. hade själv en x60 som jag kom över billigt genom att känna en säljare som förhandlade med lenovo om kontainermässiga volymer...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Yes, bra och informativt inlägg där.

Min dv-7 som jag haft sedan 2009 fungerar klockrent, aldrig haft några som helst problem fast den hänger med överallt. Blåser ur den med tryckluft ibland och tempen är bra. Den står bredvid sängen (dammig miljö) och går några timmar varje kväll. En del på jobbet hade haft moderkortsproblem med tidigare modeller.
Elitebooken på jobbet från 2011 fungerar klockrent, aldrig haft några problem med den.
Lenovon jag hade innan dess packade hårddisken ihop på, vi var flera på jobbet som fick samma problem. Iofs hd-tillverkarens fel, så vi kan väl inte skylla det på Lenovo.

Men men, jag rekommenderar HP, p.g.a mina erfarenheter.

det beror på om du har den med AMD processor och ATI grafik eller intel & Nvidia.
intel & Nvidia använde blyfritt lödtenn som inte höll alls lika bra, min chef gjorde väl Resolder/omlödning av cpu/gpu 10-15st i veckan och dom med AMD processor kan man räkna på en hand.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

^ Känns MAO att man kan ha både goda och dåliga erfarenheter oavsett märke.
Farsans gamla DV-7 skapade som sagt inget annat än problem.

Det blev i alla fall en Lenovo Z710, och jag är nöjd med den än så länge.
Jävligt skönt att den inte kom installerad med en hel uppsjö av skräpprogram som tillverkarna vanligen brukar skicka med - utan den känns ganska städad. Hatar dock fortfarande Win8 - får se om jag lyckas ställa in allt så bra som möjligt och hitta subtitut till de "appar" som finns installerade. Annars blir det att installera Win7.

I alla fall, byggkvaliteten känns bra, men det är svårt att göra någon större utvärdering efter 1 dygn.

Tack ännu en gång för alla svar!

Nu när det gått lite längre tid sedan köpet ( längre än ditt senaste inlägg iaf ). Hur känns den?

Hjälper en kollega att hitta en rimlig dator i den prisklassen och 17". Just skärmstorleken är ett krav - inget önskemål. Har sneglat på både HP Envy, Acer E-serie och idag hittade jag Z710 på Siba. Den har allt som min kollega behöver. Så enligt hennes kravspec så borde hon köpa denna. Men lite feedback från en som faktiskt införskaffat den hade inte suttit fel.

Tack på förhand

Permalänk

Beror på, har själv haft den billiga Pavillion DV6 för 4000 kr som har klarat sig i snart 3 år utan problem, allt annat än spel kommer alla Pavillion över 4k klara av.

Skickades från m.sweclockers.com