Permalänk
Avstängd

Ska jag byta bank?

Jag har tappat bort min bankdosa och de vill ha 250kr för att jag ska få en ny och det tycker jag är lite mycket pengar för en sådan liten skitsak speciellt om man varit kund där sedan runt 10 år tillbaka?

Men om jag byter till t.ex SEB så tjänar jag alltså 250kr men är det något mer man ska tänka på när man byter bank?

Permalänk
Medlem

*sparar

För övrigt är typ alla banker lika

Permalänk
Medlem

Måste du ha en bankdosa? Jag loggar in med mobilt bankid nuförtiden... (har iofs SEB men ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte jag kan få mobilt bankid utan min borttappade dosa jag haft i 10år.
Men antagligen kommer jag spara enorma summor på att jag inte kan köpa lika mycket skit som innan så något positivt finns det alltid

Permalänk
Medlem

Du sätter 250kr i pant (så blev det iaf för mig på swedbank). Dagen du lämnar tillbaka dosan får du också tillbaka pengarna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Valiumballong:

Du sätter 250kr i pant (så blev det iaf för mig på swedbank). Dagen du lämnar tillbaka dosan får du också tillbaka pengarna.

Wat. Inte ens Nordea var så jäkla gnidna att de ville ha dosan tillbaka. Byt. Omgående.

För min del har jag rätt goda erfarenheter av ICA-Banken, de skickar gladeligen nya dosor vid klagomål. Nu hade jag förvisso inte tappat bort min, utan den bara vägrade funka med mitt nya kort när jag fick det, men det tog två dagar innan jag hade en ny dosa, avgiftsfritt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Wat. Inte ens Nordea var så jäkla gnidna att de ville ha dosan tillbaka. Byt. Omgående.

För min del har jag rätt goda erfarenheter av ICA-Banken, de skickar gladeligen nya dosor vid klagomål. Nu hade jag förvisso inte tappat bort min, utan den bara vägrade funka med mitt nya kort när jag fick det, men det tog två dagar innan jag hade en ny dosa, avgiftsfritt.

Vadå gnidna? Vet du inte vad pant betyder? Han får ju tillbaks pengarna när dosan kommer tillbaks, jag har betalt för min dosa o den är det bara o slänga när jag byter bank.

Är du förvånad att de ersatte din defekta dosa? På riktigt?
Klart som fan att dom gör, du betalar för tjänsten.
Jag tror och hoppas att det inte finns någon bank som ger ut gratis dosor till folk som slarvar bort sin, det kallas ansvar.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SueCia:

Vadå gnidna? Vet du inte vad pant betyder? Han får ju tillbaks pengarna när dosan kommer tillbaks, jag har betalt för min dosa o den är det bara o slänga när jag byter bank.

Är du förvånad att de ersatte din defekta dosa? På riktigt?
Klart som fan att dom gör, du betalar för tjänsten.
Jag tror och hoppas att det inte finns någon bank som ger ut gratis dosor till folk som slarvar bort sin, det kallas ansvar.

Så du tycker att det är skäligt att din bank kräver att du ligger ute med pengar, när de redan tar betalt för att kunna investera dina pengar på annat håll?

Jag är inte förvånad, det var det jag förväntade mig av dem. Jag ser däremot ingen större skillnad gällande defekt och borttappad dosa, sett ur bankens synvinkel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vadå gnidna? Vet du inte vad pant betyder? Han får ju tillbaks pengarna när dosan kommer tillbaks, jag har betalt för min dosa o den är det bara o slänga när jag byter bank.

Är du förvånad att de ersatte din defekta dosa? På riktigt?
Klart som fan att dom gör, du betalar för tjänsten.
Jag tror och hoppas att det inte finns någon bank som ger ut gratis dosor till folk som slarvar bort sin, det kallas ansvar.

Skulle aldrig betala för en bankdosa, bortslarvad eller ej, vill de inte hålla mig med sådant gratis samtidigt som de kräver det för inloggning så sätter jag in pengarna hos en annan bank.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Vadå gnidna? Vet du inte vad pant betyder? Han får ju tillbaks pengarna när dosan kommer tillbaks, jag har betalt för min dosa o den är det bara o slänga när jag byter bank.

Är du förvånad att de ersatte din defekta dosa? På riktigt?
Klart som fan att dom gör, du betalar för tjänsten.
Jag tror och hoppas att det inte finns någon bank som ger ut gratis dosor till folk som slarvar bort sin, det kallas ansvar.

Ja men banken tjänar pengar på att ha kvar sina kunder så frågan är väl om det inte vore mer rimligt att de hjälper kunder som slarvar bort sina dosor?
Skulle jag tappa bort min telefon och tele2 tog 250kr för att jag skulle få ett nytt simkort skulle jag nog även byta telefonoperatör.

En dosa som kostar kanske 10kr i inköp kanske är värt att ge ut för att behålla en kund? Men tydligen ska ja betala för att få låna och låna ut mina pengar och när banken går i konkurs så ska givetvis jag med betala antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja men banken tjänar pengar på att ha kvar sina kunder så frågan är väl om det inte vore mer rimligt att de hjälper kunder som slarvar bort sina dosor?
Skulle jag tappa bort min telefon och tele2 tog 250kr för att jag skulle få ett nytt simkort skulle jag nog även byta telefonoperatör.

En dosa som kostar kanske 10kr i inköp kanske är värt att ge ut för att behålla en kund? Men tydligen ska ja betala för att få låna och låna ut mina pengar och när banken går i konkurs så ska givetvis jag med betala antar jag.

Jag brukar få betala för mina försvunna sim-kort, kanske jag har fel abbonemang/operatör...

Men, ja självfallet ska du byta bank till en som motsvarar dina förväntningar.

Fo3

PS 10 kr, kanske du har en framtid som inköpare åt banken DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Ok det var inget ja visste om men då blir det 6000kr för ny telefon och extra kostnader när ja tappar bort mobilen om jag fortfarande är bunden =/

Men tar alla företag betalt för småsaker har man väl ändå inget val att byta till något bättre.

Sjukt att man ska betala för allt, köper jag ett busskort för 10 000kr så får ja betala 20kr extra för kortet också.

Kanske dags att acceptera att allt kostar då helt enkelt

Permalänk
Avstängd

Ja får försöka köpa mig en ny dosa då imorgon.

Det ända som är gratis för mig är luft när de byter däck på bilverkstaden men egentligen betalar jag väl för luften jag andas också bara att jag inte vet om det.

Permalänk
Medlem

Gnidet av banken att ta betalt för det.

Det varn ågot som var relativt viktigt när jag bytte bank, att det inte skulle vara några avgifter för betalkort/kreditkort eller bankdosor och liknande.

Är man helkund med huslån, försäkringar och fan och hans moster, då skall de bjuda på betalkort och liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Verminator:

Håller helt med om det... man tycker ju att man borde få ställa några krav för att de ska få ha en som kund.

Vilken bank valde du då som erbjuder detta utan extra kostnad?

Dock kan väl inte jag personligen ställa några krav på bankerna då vi inte har något lån på vårt hus... eller något annat. Är lite allergisk mot allt vad kredit heter.

En vettig bank tar ju inte betalt för bankdosor till att börja med, vare sig det är pant eller rent köp. Annars vet jag att Länsförsäkringar hade något upplägg, blir man Guldkund fick man kontokort och månadsavgifter på köpet, och 15% på alla försäkringar. Körde på det själv ett tag när LF var de enda som ville erbjuda mig bilförsäkringar till ett överkomligt pris, tackade för mig när jag flyttade, bilpremierna drog iväg med 50-60% och deras kundtjänst som garanterar svar på 24 timmar behövde tre veckor på sig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Håller helt med om det... man tycker ju att man borde få ställa några krav för att de ska få ha en som kund.

Vilken bank valde du då som erbjuder detta utan extra kostnad?

Dock kan väl inte jag personligen ställa några krav på bankerna då vi inte har något lån på vårt hus... eller något annat. Är lite allergisk mot allt vad kredit heter.

Har Länsförsäkringar Bank.

Tyvärr bor jag i Sthlm, så för att få tag på en lägenhet så är man nödgad att ta lån.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Byt till Skandiabanken så slipper du greja med bankdosor. Sms-koder till mobilen

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Har Nordea, och när min dosa började få slut på batteri så var jag för lat för att köpa egna, ringde deras kundtjänst. De sa att det skickar ut nya batteri direkt. Passade på att be om en ytterligare dosa som jag kan ha på jobbet. Svaret jag fick.
- Då skickar jag med en sådan också.

Klart som fan vi kan ställa krav på bankerna.

Permalänk
Avstängd

Är ledig fredag kanske skulle höra med någon annan bank och ta reda på vad som är rimligt för en bank och eventuellt hur smudigt man kan byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har Länsförsäkringar Bank.

Tyvärr bor jag i Sthlm, så för att få tag på en lägenhet så är man nödgad att ta lån.

Fast det var väl en sanning med modifikation?

När lägenhet&huspriserna går upp mot 15-30 miljoner så är det väldigt många som faktiskt kan betala dessa utan lån. Men för att återgå till ämnet, antingen så ingår dosa mm och då får man betala det på något annat sätt. Eller så ingår de inte och banken har andra sätt att täcka upp på.

Mobilt BankID, m.fl. fungerar väl för att logga in på banker, och de kan skaffas utan kostnader. Eller via jobbet om man hellre går den vägen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det var väl en sanning med modifikation?

När lägenhet&huspriserna går upp mot 15-30 miljoner så är det väldigt många som faktiskt kan betala dessa utan lån. Men för att återgå till ämnet, antingen så ingår dosa mm och då får man betala det på något annat sätt. Eller så ingår de inte och banken har andra sätt att täcka upp på.

Mobilt BankID, m.fl. fungerar väl för att logga in på banker, och de kan skaffas utan kostnader. Eller via jobbet om man hellre går den vägen.

Ja visst är det så, men för oss som inte har fördelen att bli födda med rika föräldrar och som inte vill bo i ett område där man måste kolla sig över axeln när man går hem, då måste man ta ett lån.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 25 spänn i månaden på SEB. Använder inte dosan. Jag kör med bankid istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Så du tycker att det är skäligt att din bank kräver att du ligger ute med pengar, när de redan tar betalt för att kunna investera dina pengar på annat håll?

Jag är inte förvånad, det var det jag förväntade mig av dem. Jag ser däremot ingen större skillnad gällande defekt och borttappad dosa, sett ur bankens synvinkel.

Din sista mening säger en del, en defekt dosa ersätter dom eftersom dom vill att du ska kunna fortsätta använda deras tjänst, en borttappad dosa är en väsentlig skillnad.

Permalänk
Avstängd

Men kan jag gå till mitt bankkontor och skaffa mobilt bankid på min telefon så jag kan betala mina räkningar denna månaden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Men kan jag gå till mitt bankkontor och skaffa mobilt bankid på min telefon så jag kan betala mina räkningar denna månaden ?

Om inte annat så kan du väl betala räkningarna i bankkontoret? På något sätt lyckas ju alla pensionärer utan internet betala räkningarna så du borde också kunna göra det utan bankdosa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SueCia:

Din sista mening säger en del, en defekt dosa ersätter dom eftersom dom vill att du ska kunna fortsätta använda deras tjänst, en borttappad dosa är en väsentlig skillnad.

Och de vill inte att en kund som tappat bort sin dosa ska kunna fortsätta använda tjänsterna, eller vad? Oavsett om jag tappar bort dosan eller om den går sönder förväntar jag mig att banken hostar upp de 3-4 kronor + porto som en dosa kostar dem för att de ska fortsätta tjäna pengar på mig. Gör de inte det tar jag mina pengar och parkerar dem på annat håll.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Om inte annat så kan du väl betala räkningarna i bankkontoret? På något sätt lyckas ju alla pensionärer utan internet betala räkningarna så du borde också kunna göra det utan bankdosa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har just nu inte de möjligheterna med de tiderna jag har nu.

Hinner ner och fråga idag annars får jag byta bank i veckan någon gång.