Laptop för programmering, nätsäkerhetsgrejer och lära sig linux!

Permalänk
Medlem

Laptop för programmering, nätsäkerhetsgrejer och lära sig linux!

Hej allihopa

Jag är sjukskriven på heltid då jag inväntar en operation så jag behöver något o göra på dagarna. Jag har massa böcker om Linux, programmering och netsec men jag behöver då en laptop till det. Jag uppskattar hjälpen som fan.

Prisklass 2000 - 6000kr

Mvh Erik

Permalänk
Skrivet av EcKKe:

Hej allihopa

Jag är sjukskriven på heltid då jag inväntar en operation så jag behöver något o göra på dagarna. Jag har massa böcker om Linux, programmering och netsec men jag behöver då en laptop till det. Jag uppskattar hjälpen som fan.

Prisklass 2000 - 6000kr

Mvh Erik

Chromebook finns ju från 11-14 tum vissa har ju rätt liten lagring men dom är ju billiga. vilken distro ska du använda ?
sen är det rätt troligt att du också funkar bra med linux då chrome OS är en bantad variant av samma sak

annars Lenovo, HP (inte pavilion) Asus.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Chromebook finns ju från 11-14 tum vissa har ju rätt liten lagring men dom är ju billiga. vilken distro ska du använda ?
sen är det rätt troligt att du också funkar bra med linux då chrome OS är en bantad variant av samma sak

annars Lenovo, HP (inte pavilion) Asus.

Jag tänkte Ubuntu för o börja lära mig, sen kanske ngt Gentoo system när det blir avancerat. Om inte du kan rekommendera något annat bra som är liksom olika steg.

1. Nybörjare -> Ubuntu
2. Mellan -> ???
3. Avancerat -> Gentoo eller ArchLinux

Något dylikt, skulle uppskatta hjälp där med

Permalänk
Skrivet av EcKKe:

Jag tänkte Ubuntu för o börja lära mig, sen kanske ngt Gentoo system när det blir avancerat. Om inte du kan rekommendera något annat bra som är liksom olika steg.

1. Nybörjare -> Ubuntu
2. Mellan -> ???
3. Avancerat -> Gentoo eller ArchLinux

Något dylikt, skulle uppskatta hjälp där med

Ubuntu kräver lite mer av datorn, ex i3 eller nån cpu med lite Powwah, ja har haft Kubuntu /lubuntu installerat på små netbooks, funkar rätt bra.
nån speciell storlek på skärm ? vad mer ska du kunna kolla film osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Ubuntu kräver lite mer av datorn, ex i3 eller nån cpu med lite Powwah, ja har haft Kubuntu /lubuntu installerat på små netbooks, funkar rätt bra.
nån speciell storlek på skärm ? vad mer ska du kunna kolla film osv.

Nej, bara programmering och sånt, jag har en stationär för spel o sånt, vill ha en laptop jag kan "plugga" på.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera en Chromebook. Har en själv, som jag fått av skolan.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Skrivet av Conglo:

Skulle inte rekommendera en Chromebook. Har en själv, som jag fått av skolan.

du får jätte gärna skriva varför ? Chrome OS ska ju inte användas utan det ska installeras Ubuntu istället.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du får jätte gärna skriva varför ? Chrome OS ska ju inte användas utan det ska installeras Ubuntu istället.

Även om du skulle installera Ubuntu på en Chromebook, så skulle det fortfarande vara instabilt. Bytte själv till Linux på min eftersom jag var trött på det låsta Chrome OS, och eftersom andra Linuxbaserade Operativsystem inte är riktigt optimerade på Chromebooks eller vad man ska säga, så var det en väldigt obehaglig och tröttsam upplevelse. Skulle hellre köra på en vanlig Laptop och sedan installera Ubuntu på den.

Edit - Har dessutom hört att många programmerare gillar att ha lite större skärmar och med högre upplösning (t ex 1920x1080) eftersom det blir mindre krångligt att hålla reda på allting. Skulle gärna rekommendera en laptop till dig om jag kunde, men tyvärr har jag inte jättestor koll när det kommer till det.
Hade kanske kört på den här om jag var du http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-g50-7059427549office365/209534.2001/. Men som sagt, jag är ingen expert.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||