Namnstandard hos servrar på företag

Permalänk
Medlem

Namnstandard hos servrar på företag

Jag letar ett bra sätt att namnge serverar på ett företag. Vi har så många virtuella att det börjar bli kaos. Windows, linux blandat med olika versioner av OS. Vissa servrar står utomlands andra i Sverige. Olika avdelningar har sina egna servrar och ägare.

Någon som har erfarenhet och förslag på namnstandard med förkortningar på servrar?
Dela gärna med er av era kluriga lösningar

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

wi1132 = Windows maskin med ip 192.168.1.132
li113 = Linux maskin med ip 192.168.1.13

Så kan man tex köra wi1000 eller li1001 på viktigare servrar som PDC eller dnser

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparc0:

wi1132 = Windows maskin med ip 192.168.1.132
li113 = Linux maskin med ip 192.168.1.13

Så kan man tex köra wi1000 eller li1001 på viktigare servrar som PDC eller dnser

Nice med förslag!

Hur ska man göra för att bestämma hur viktig en server är? Tex när man ska prioritera UPS
Tidigare har jag kört a,b,c där varje konstant har en bestämd max nertid (detta gäller iof inte virutella, då ryker allt när väl strömmen går )

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Att köra med IP nummer i namnet skulle jag inte göra blir ju lagom kul den dagen man byter nät.
Jag skulle köra på följande då OS är inte så intressant för mig _P få betyda fysiskt då nästan allt är virtuellt idag

SESTODC01
SESTODC02
SESTODC03_P
SESTOEX01-N01
SESTOEX01-N02
SESTOFS01-C01
SESTOFS01-C02
SESTOSQL01
SESTOWS01
FIHELDC01
FIHELDC02
FIHELDC02_P

osv osv

Permalänk
Medlem

Håller med raGGGe om IP nummer, + det säger ju inget om vad maskinen gör eller är till för

Jag har kört med t.ex.:
dc01 (domänkontrollant, DHCP, DNS)
dc02
app01 (applikationsserver)
app02
web01 (webbserver, IIS och dylikt)
web02

osv

Och landsprefix om så önskas, som raGGGe också nämnde.

Permalänk
Medlem

Flygplatskoder är ju en annan "favorit"

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Synonymt är, sätt alltid initialer i 2 (AB, Ab, aB, ab)
Sen värde 0-9 är specifik kodsystem för just erat/ditt företag, detta för att man inte ska "räkna" ut.

Nu styr jag inte vårat företagsnätverk å de märks, allting är kopplat riktigt som en klåpare med fullständiga namn på virtuella, fysiska servrar. Jag förstår ditt problem fullt ut

Ex: SRSL20
SR= ServeR
SL= SundsvalL
20= HTML

Ta fram papper å penna, låt fantasin få flöda.
Efter du testat några olika kombinationer så kommer du hitta nåt som känns rätt för er/du.

Ps. siffer värde måste inte vara 00 utan kan även vara 0000 eller 00-00 osv.
Desto mer du du målar, desto tydligare blir bilden.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

[country][city][project|department][prod|dev|test][function][number]

http://xkcd.com/910/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort så här på servrar:
[syfte ev.#]-[stad med bestämt anta bokstäver]-[landskod]
dc01-sto-se domänkontrollant stockholm sverige
sccm-mal-se sccm malmö sverige
fs01-aar-dk filserver aarhus danmark
dc01-osl-no domänkontrollant oslo norge

Sett företag där allt bara är massa nummer. Känns helt omöjligt att lära sig

När man inte manuellt installerar om klienter får man köra löpnummer på datorna, även om det hade varit smidigare att inkludera användarens initialer vid supportärenden osv. Men datorns hemstad och land kan inkluderas.

Skrivet av simonw:

[country][city][project|department][prod|dev|test][function][number]

http://xkcd.com/910/

Behöver man all information så. Problemet är väl sedan hur man ska förkorta, 22 tecken är ganska långt.
SE-GBG-IT-PROD-MON-001
Sverige göteborg IT-avd produktion övervakning 001

SE-ARN-SAP-TEST-CTX-001
sverige arlanda sap-projekt test-server för citrix 001

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag att ha maskinens roll/tjänst på något sätt i namnet. Att ha IP känns för mig helt irrelevant. blir så många siffror om man har olika subnät. Sålänge DNS funkar så kan man ju lika gärna använda ett vettigt namn. När DNS inte funkar lär man ändå vara i en situation där man behöver sin IP-tabell som även finns på USB

En annan bra sak KAN vara att ha företagets initialer t ex i början ifall man köper upp/blir uppköpt/ska slås ihop med något annat företag i framtiden. Beroende på hur stort företag är så är ju flygplats-förkortningar bra, eller om man inte har såå många burkar t ex olika tiotal för olika siter, 10-19 Sthlm, 20-29 Gbg osv osv.

Att på klienter köra med datornamn som identifierar användaren är ju bra - tills dom får för sig att börja byta datorer/plats med varandra, eller något byter namn etc etc...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Har sett en del olika, en del är bra och en del är mindre bra. Det är nog rätt bra att hitta en standard som passar storleken på organisationen.

Mindre företag, som inte kommer expandera och dela IT-infra på samma sätt fungerar exempelvis detta utmärkt:

DC01
DC02
DHCP01

osv.

Företag med kanske Sverigeutbredning, kan en rimlig standard vara:

STODC01 (Stockholm domänkontrollant 01)
STODNS01
osv

Fördelen med detta tänk är att snabbt få en översikt på roller och tjänster.

En annan kund jag arbetar med har ett annat tänk, där företaget är internationellt och mycket stort.

SEGOT1-S0001 (Sverige, Göteborg, site 1 på orten - Server 0001)
SEVST2-S0010 (Sverige, Västerås, site 2 på orten - Server 10)
USNYC1-S0005 (USA, New York, site 1 på orten - Server 5)

Här får du ingen indiktation på tjänst, men en tydlighet i land, stad och site. Kunden kör även samma namnstandard på klienter, där stationär dator är "W" och laptops "L" istället för S i exemplet ovan.

Även sett standard baserad på Windowsversion i servermiljön:

WS2008R2DC01
WS2003DNS02
WS2012R2RDS01

Ja, kombinationerna kan bli oändliga. Spontant, hitta en namnstandard som rimmar snyggt med storleken på organiationen, och helst om du hittar en som passar på alla typer av enheter (server, stationära, laptops).

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

tycker det fungerar bra med [företagskod/avdelning][placering/nät][löpnummer/ip].
exempelvis HRPROD1252, med ett sånt system kan man relativt enkelt räkna ut ipadressen.
HR=Dödliga Resurser; PROD1=10.10.10.0/24; 254= sista oktetten, dvs 10.10.10.252
Problemet med denna standard är att den är "utdöende", jag har testat den i IPv6 nät och den är långt ifrån lika smidig att arbeta med där...
Man knyter inga namn till fysiska platser (jag har gått över till nätverksvirtualisering och är nu evigt tacksam för att inte ha den namn standarden, du du bara kan ha önskemål om vart servern skall vara). Du får en bra översikt i brandväggsreglerna, och det blir enkelt att gruppera servrar och skripta regler och veriferingar att alla ligger där dom skall. märkväl att detta bara gäller servrar med ett ip, exempelvis på webservrar med extra ip, gäller detta för management IP, men man har då fortfarande full koll på dom "sårbara" adresserna.
I större miljöer skiter man i vad som rullar på datorerna, bara att dom fungerar, och att det är lätt administrerat.
Har man ansvar för AD/HR/WWW/whatever lär man sig snabbt vilka servrar som gör vad ändå.
namnen på servrarna brukar ju oxå matchas mot grupper i AD, exempelvis GL_LOCAL_ADM_HRPROD1252, globalgrupp för att bli lokal admin på servern HRPROD1252. Så för att få det så lätt jobbat som möjligt bör man ju tänka igenom både en och två gånger, hela kedjan... annars har man väl stött på alla namnstandarder allt från helt numreriska till disney figurer via sydtyska ölsorter, och det har fungerat men man blir skogstokig när man sitter och felsöker nätverkstrafik mellan två tyska flaskor wiessbier...

Permalänk
Medlem

På jobbet döper vi dem SRV-xxxx för systemnamn som servern hostar eller funktion och sedan löpnummer efter, exempelvis SRV-prn01.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag har varit medicintekniker och för att dokumentera utrustning använde vi förkortningar liknande bilnummer. Exv. EKG304, ULT024.
Dom tre bokstäverna var förkortning för apparattyp och sedan fick dom ett nummer. För olika servrar kan ju bokstäverna vara förkortning på staden och sedan bara ge dom ett eget nummer.

Permalänk

Vi brukar köra i stil med företag-stad/ort-ssrv-XXX
Tex om Volvo var kund i Trollhättan ; vlvotrhtssrv001

Sen kan man justera ssrv till dc/dhcp/terminal etc

Permalänk
Medlem

Jag har gett mina virtuella maskiner lite roligare namn, tex Bengt, Jan-e och Fjalar.

Kan dock bli lite rörigt till slut.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

När man börjar namnge sina maskiner efter nummerserier så har det blivit opersonligt = dåligt

På jobbet har Whiskysorter fått namnge maskiner i många år, innan den ölsorter.
Nu är det dock slut på vettiga whiskysorter som går att lära sig stavningen på utantill och cognac har tagit över.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Det har redan kommit många bra tips på olika suffix för att namnge sina servrar men innan man börjar tänka på olika namn som kan vara lätta att komma ihåg eller bara ge en bra logik bör man börja i en helt annan ände. Gör man detta kan man snabbt få upp lite saker man inte tänkte på från början och då rätta till detta, vilket är mycket lättare än när man infört en namnstandard och sedan tvingas byta allt igen. Efter lite tid har man helt plötsligt 3-4 namn standarder helt i onödan

Hur övervakar vi servrarna?
Hur ska vi sortera/dela upp servrarna, per land/stad/region eller vad ska vi dela upp dem i?
Hur får vi en enkel överblick?
Blir det krångligt att leta efter servrar
Finns det en intern inventeringslista där alla servernamn lagras med information om servern i sig?
Kan vi döpa servern till något internt id istället?
Kommer vi ha nytta av att dela upp servrarna efter avdelning?
Bör tjänsten som körs på servern presenteras i dns eller hostname?

Ett alternativ kan vara att ha en namnstandard för alla servrar i dnsen, en helt annan för hostnames.

Har man serverhallar runt om i världen, där det kan förekomma flera serverhallar i samma land tycker jag absolut att man ska namnge vilket land och region serverhallen tillhör, ett bra förslag är att använda flygplatskoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

På jobbet döper vi dem SRV-xxxx för systemnamn som servern hostar eller funktion och sedan löpnummer efter, exempelvis SRV-prn01.

Server pron 01?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju om du får med geografisk plats (med löpnummer), vad servern har för syfte, och något typ av smart löpnummer.

Tillexempel om servern står på en av era 2 platser i Sthlm och tjänar som en read-only domain controller.

STO1-RODC01

Sedan i mitt fall så har jag satt upp servrar till olika företag så i detta exempel jag tog nu så hette den TEAB-STO1-RODC01
TEAB = Tunnelentreprenad AB

Permalänk
Medlem

Servrarna här på jobbet har fått namn tilldelade efter funktion, men inte rakt av.
SQL-servern ser jag som en knutpunkt för många olika applikationer som använder databaser, så
den har jag döpt till Nexus.
Men har man många servrar blir det nog svårt. Det märks att vi är en liten organisation.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

På nätutrustning tycker jag att man kan använda stad eller stadsdel, men för servrar känns det som skitsamma.

srvwhttp1 = (srv)server(w)windows(http)tjänst(1)löpnummer.
srvwdc01 = (srv)server(w)windows(dc)tjänst(1)löpnummer.
srvwdns1 = (srv)server(w)windows(dns)tjänst(1)löpnummer.

och för *nix
srvuhttp1 = (srv)server(u)unix(http)tjänst(1)löpnummer.

Använder unix bara för att om vi ska börja detaljstyra alllt så spårar det lätt ur, unix får stå för linux och bsd helt enkelt. Men det finns ju lika många rätt och fel som det finns idéer, men att ha med IP-adressen i namnet känns ganska meningslöst och klottrigt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vi har i skrivande stund 128 servrar i vårt nät, alla döpta till personliga namn och jag kan nog funktion för 90% i huvudet.
Vi har dock använt liknande eller besläktade whiskynamn för besläktade maskiner för att göra det lite enklare att komma ihåg.

Givetvis är detta dock olika beroende på vad för miljö man driftar, om man har ett fåtal huvudsakliga system med många maskiner i varje system kan jag förstå en nummerserie. Men om man driftar en miljö med många system med ett fåtal maskiner per system tror jag personliga namn fungerar mycket bättre.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Vi har i skrivande stund 128 servrar i vårt nät, alla döpta till personliga namn och jag kan nog funktion för 90% i huvudet.
Vi har dock använt liknande eller besläktade whiskynamn för besläktade maskiner för att göra det lite enklare att komma ihåg.

Givetvis är detta dock olika beroende på vad för miljö man driftar, om man har ett fåtal huvudsakliga system med många maskiner i varje system kan jag förstå en nummerserie. Men om man driftar en miljö med många system med ett fåtal maskiner per system tror jag personliga namn fungerar mycket bättre.

Trodde namnstandarder som dessa hade försvunnit nu men vissa tekniker verkar leva kvar på 90 tidigt 2000 tal

Permalänk
Medlem

Jag kör med funktion-löpnummer.hall.företag.com/net/org/se
Tex: web101.sto.veidit.net, personliga namn är förbjudna
Alla löpnummer börjar på 101 och fortsätter upp till 999 om så behövs.
Jag föredrar att använda det funktionens namn än produktens namn, tex web101 än apache101 eller iis101.
Det är viktigt att man använder ett domännamn som existerar som man äger, tex se härvan med .prod, samt att det finns försök att köpa .local nu med.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

syfte-stad är ju annars en klassiker. AD-UPP tex för en active directory server i uppsala.

Har fördelen att i tex ett excelark eller annan databas sortera efter syfte hellre än stad/typ, och alla workstations heter USER-stad/plats/vadsom.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Trodde namnstandarder som dessa hade försvunnit nu men vissa tekniker verkar leva kvar på 90 tidigt 2000 tal

Lite roligt måste man ha i sitt arbete, att göra det opersonligt behöver ju inte betyda att man gör det bättre.

Men det är nog lite som du säger, men det beror nog snarare på att dom tekniker du tänker på är födda på 90-talet senare, snart vet dom inte ens vad en server är då det är något flyktigt som finns i "molnet". Skrämmande utveckling tycker jag, men kanske bara jag som börjar bli gammal.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill vara seriös i sitt arbete finns det lite namnförslag här.
http://www.gfi.com/blog/the-24-funniest-server-naming-convent...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Om man inte vill vara seriös i sitt arbete finns det lite namnförslag här.
http://www.gfi.com/blog/the-24-funniest-server-naming-convent...

Jag har varit på många företag som av olika anledningar valt astronomiska motiv för servernamn, t.ex. "Andromeda" eller "Orion" o.dyl. Jag tycker inte att det är oseriöst att välja ett namnschema baserat på ett visst tema. Alltför många väljer obegripliga namn eller bara exempelvis hexadecimala siffror. Visst, man kan koda in någon information, t.ex. syfte med servern eller plats i namnet, men jag tycker gott man kan ha ett "naturligt" namn som prefix eller suffix.

Själv har jag använt latinska artnamn länge, men tröttnat på det. Sedan övergick jag till låtsaslatin men mest har jag nog använt det totalt oinspirerande med processornamnet + lämpligt suffix, t.ex. "PentiumM-04", men det skulle ju aldrig fungera på ett större företag med homogena servrar.

Just nu har jag en dator som heter "FilaOctes" vilket är låtsaslatin för "åtta trådar", eftersom CPUn är 8-trådig. Trist namn, ja jag vet. Fyndiga och funktionella server/dator-namn är förbannat svårt!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av JenzA:

Om man inte vill vara seriös i sitt arbete finns det lite namnförslag här.
http://www.gfi.com/blog/the-24-funniest-server-naming-convent...

Även jag sett servernamn med liknande "tänk". Det viktiga är imho inte vad servrarna heter, utan hur väldokumenterat och lättillängligt för _rätt_ personer denna information är. Om servern heter "Knogmacka", "vinkelvolt" eller "winsrv01" är av underordnad betydelse; så länge IT-organisationen har järnkoll på det

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1