är det nåt lurt med det här priset?

Permalänk

är det nåt lurt med det här priset?

https://www.dustinhome.se/product/5010801339/intel-910-series...

såg att dustin säljer en PCI-Express SSD för 83% rabatt jämfört med ordinarepris (och verkar inte som någon annan säljer de såhär billigt heller)

är det en tabbe av dem? eller är det nåt uppenbart fel på den produkten?

sugen på att köpa men osäker på om jag gör bort mig då.., tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom disken har mer än två år på nacken gissar jag att det är någon form av lagerrensning hos Intel eller liknande. Förmodligen bara att slå till innan de tar slut.

Gjorde en liten minirecension här - #14855014

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Perfekt, och tack för kommentarerna.., har en följd fråga:
Hur skulle du göra om du behövde köpa en ny disk, är det intressant med denna (även om den är två år gammal) eller skulle du hellre köpa en billig nyare?
Jag pratar alltså om persondator och inte en server som ska stå och tugga data.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köpt en samsung disk på 500gb för 2000:- istället

Permalänk
Hjälpsam

Kan behöva en större systemdisk... Har bara en 512a idag. Nom nom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av moulinoux:

Perfekt, och tack för kommentarerna.., har en följd fråga:
Hur skulle du göra om du behövde köpa en ny disk, är det intressant med denna (även om den är två år gammal) eller skulle du hellre köpa en billig nyare?
Jag pratar alltså om persondator och inte en server som ska stå och tugga data.

Du kan jo se her for hvor stor forskjell det er mellom SSD over SATA eller PCI express. Det du må huske på er at det er skjedd en del i løpet av to både på utviklingen av flash, kontroller og algoritmer for å handtere wear og annet. For ca 5000 kr i dag, ville du like gjerne kunne kjøpe SSD på 1 TerraByte over SATA og enda være fornøyd når det gjelder å bruke dette til hjemmebruk/normal arbeide og ikke server funksjoner eller lignende.

Noen pris ex.:

Samsung 840 EVO 1 TB (fra 3590 kr på NetOnNet): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074415

og Samsung 840 Pro 1 TB (fra 5490 kr på bl a NetOnNet, Alina, CDon) også fra prisjakt.

EDIT:
Ville du trenge mer plass enn 1 TB i dag, så det nok bedre å gå over til hard disker for ren oppbevaring av filer på grunn av priset. Når vi enda er inne på ren oppbevaring/lagring av material: SSDer er ikke det beste til å stå en lengre tid uten strøm. En SSD bør derfor ikke bli brukt som noe der en vil lagre foto, egne opptak av video fra familien etc for å siden plassere dette i et skap og ta frem etter 1-2 års tid. Det er noe der lett forsvinner i slike diskusjoner, men kan være verdt å vite for de som nå søker den her typen av større SSD.

De fleste hjemmebrukere ville nok kunne oppbevare spill og annet plass krevende material der ville kunne ta nytte av SSD:ns fordeler innenfor 250-512 GB eller 1TB som i det her fallet og ved behov legge til disker (begrenset kun av antall SATA porter) når behovet øker for mer plass. Det også bedre å ha materialet oppdelt på flere disker enn å ha en stor sentral disk der alt ligger lagret, dersom disken ikke lengre vil kunne bli lest fra på grunn av noe feil på disken.

En annen sak en bør undersøke er hvor stor den virkelig brukbare plassen vil være på de større diskene. PCI expressen med 800 GB har jo ca kretser for 1700 GB, så det sier litt om effektiviteten og behovet for overkapasitet for 2 år siden (se linken til MX100) for rense opp og forhindre wear på NAND kretsene. Du kan lese mer her: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem

En stor skillnad mellan den där och en "vanlig" SSD är io/s och tåligheten. Och att man kan läsa typ 2Gb/sec, då, och typ 1Gb/sec med random-access IO. men det spelar inte så mycket roll i en "normal" dator.

Du kan skriva ungefär 10-100ggr mer data per gb på den där innan den börjar bli gammal om man jämför med en "normal" disk. Om det spelar någon som helst roll för dig vet jag inte.

En annan skillnad är att det är en serverprodukt, den är designad för att få luftcirkulation via chassit. Om du inte har mycket luftflöde i ditt chassi (eller om allt går ut med en fläkt, t.ex) kan det vara ett problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Kan behöva en större systemdisk... Har bara en 512a idag. Nom nom.

Vet inte om du noterat, men man kan inte boota från dessa PCIe-enheter tyvärr. Det vore dock otroligt smutt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Beställt 800gb versionen

Ska bli skönt med prestanda boosten:)

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Beställt 800gb versionen

Ska bli skönt med prestanda boosten:)

*Avundsjuk*
Nu måste jag ju också köpa... tuusan!

btw:LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell off and I dropped my taco

Härlig förkortning annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Beställt 800gb versionen

Ska bli skönt med prestanda boosten:)

Prestanda boost på vad? Går inte installera systemdisk på den och endast som lagring disk. Ifall det är som du tänkt på att använda den som systemdisk?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Helvete 800 + 120 GB för 5000. Kommer ihåg när jag köpte min första SSD, en 60 GB för uppemot 2 tusen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Prestanda boost på vad? Går inte installera systemdisk på den och endast som lagring disk. Ifall det är som du tänkt på att använda den som systemdisk?

Man får ju med en 120GB systemdisk också blir fin prestandaboost på allt inte 120 disken. Skadar ju inte att kunna öppna semesterbilder och filmer blixtsnabbt

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Prestanda boost på vad? Går inte installera systemdisk på den och endast som lagring disk. Ifall det är som du tänkt på att använda den som systemdisk?

Ja inte tänkt som "vanligt" användande då direkt att köra os på den, finns saker utanför C hdd
I mitt användande kommer detta ge mindre laddtider och dessutom kan bytta ut 3 HDD i min server.
Så till detta pris är det inget snack om saken om att det är ett givet köp!

Skrivet av Paddanx:

*Avundsjuk*
Nu måste jag ju också köpa... tuusan!

btw:LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell off and I dropped my taco

Härlig förkortning annars

Tackar

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

går det göra en systemdisk av den om man kör RAID med SSDn?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en på 800 GB. Den hamnar antingen i min skrivbordsdator för lagring av musikprogram och ljudbibliotek (Ableton Live) eller i min ESXi-host. Någon som vet om det finns drivrutiner för vSphere/ESXi?