Samsung galaxy S5 vs iPhone 6

Permalänk
Avstängd

Samsung galaxy S5 vs iPhone 6

Ska jag ta och beställa samsungen nu? Eller borde jag förhandsboka iphonen?

Jag skulle nog säga att det allra viktigaste för mig är batteriet, att det håller länge och att mobilen laddas snabbt. Hade en samsung s2 som laddades jätte segt medans min iPhone laddades hur snabbt som helst.

Någon som kanske har en samsung s5 och som kan berätta hur snabbt den laddas?

Har verkligen beslutsångest. Vad hade ni valt? Samsung galaxy s5 eller iphone 6 / 6+ och varför?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så hade jag satsat på en Z3 compact om du prioriterar batteritid! Swedroids testexemplar landade på 51% efter en hel dags med pillande och testande. Den är även billigare och är vattentät vilket i6an inte är!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Ärligt talat så hade jag satsat på en Z3 compact om du prioriterar batteritid! Swedroids testexemplar landade på 48% efter en hel dags med pillande och testande. Den är även billigare och är vattentät vilket i6an inte är!

Dock så gillar jag inte sony

Funderar också på LG G3 :/ Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Dock så gillar jag inte sony

Funderar också på LG G3 :/ Hmm

Det är självklart upp till dig, men jag kommer gå från Samsungs S4a till Z3an på grund av bland annat batteritiden och Samsungs plast (dock har detta räddat mobilen från att gå sönder många gånger!!).

G3an har jag hört mycket gott om, har dock ingen erfarenhet av den så jag vågar inte uttala mig mer än så!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Det är självklart upp till dig, men jag kommer gå från Samsungs S4a till Z3an på grund av bland annat batteritiden och Samsungs plast (dock har detta räddat mobilen från att gå sönder många gånger!!).

G3an har jag hört mycket gott om, har dock ingen erfarenhet av den så jag vågar inte uttala mig mer än så!

okej men om du nu var tvungen att välja mellan samsung s5 och iphone 6, vad hade du valt då?

Permalänk
Medlem

lätt en S5, den kör över allt vad ifån heter.. vattentät, har bästa displayen på marknaden, endast slagen av note 4 nu bokstavligen... laddar snabbt tycker jag, laddaren som följer med är på 2A så det går hyffsat snabbt att ladda har jag märkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

lätt en S5, den kör över allt vad ifån heter.. vattentät, har bästa displayen på marknaden, endast slagen av note 4 nu bokstavligen... laddar snabbt tycker jag, laddaren som följer med är på 2A så det går hyffsat snabbt att ladda har jag märkt.

Så du har en S5? Hur snabbt laddas den då?

Permalänk
Medlem

Oppo Find 7 laddar batteriet på ca 1,5 timmar. Laddaren är på 4,5 A Håller utan problem en hel dag. Snabb som attan och är mycket trevlig att hålla i handen. Bra display dessutom.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

okej men om du nu var tvungen att välja mellan samsung s5 och iphone 6, vad hade du valt då?

Så det gick åt pipan med din 5a.
Nåväl, jag avskyr Samsung men jag skulle ha valt den framför I-6.
Tycker I-6ans specifikationer är ett skämt. Som en av föregående talare sade, så skulle även jag vilja skicka iväg dig på en Sony.
Dom är riktigt trevliga faktiskt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Så det gick åt pipan med din 5a.
Nåväl, jag avskyr Samsung men jag skulle ha valt den framför I-6.
Tycker I-6ans specifikationer är ett skämt. Som en av föregående talare sade, så skulle även jag vilja skicka iväg dig på en Sony.
Dom är riktigt trevliga faktiskt.

Den sa bara hejdå när jag kopplade in laddaren, vill inte starta nu, sitter med tårar i ögonen. Det var faktiskt hands down den bästa mobilen jag haft.

Någon som har en sony z2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Den sa bara hejdå när jag kopplade in laddaren, vill inte starta nu, sitter med tårar i ögonen. Det var faktiskt hands down den bästa mobilen jag haft.

Någon som har en sony z2?

min kompis har en Z2 och han är supernöjd. Jag har testat den en del, och skulle nog välja Z3 över en Samsung, mycket niceare interface och inte så mycket bloatware som på Samsungs mobiler.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Laddningen med originalladdaren ligger på runt en timme 20% till 100%, 9 W har jag mätt upp med Practical Meter.
Riktigt snabbt alltså, ingenting jag varit med om med andra telefoner som One och Z1.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

lätt en S5, den kör över allt vad ifån heter.. vattentät, har bästa displayen på marknaden, endast slagen av note 4 nu bokstavligen... laddar snabbt tycker jag, laddaren som följer med är på 2A så det går hyffsat snabbt att ladda har jag märkt.

Det är ju värt att notera att högre upplösning inte måste betyda bättre skärm, finns mycket annat som har betydelse också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Det är ju värt att notera att högre upplösning inte måste betyda bättre skärm, finns mycket annat som har betydelse också.

Ja, du har rätt, det finns mycket annat som har betydelse. Displaymate utsåg skärmen i S5:an till världen bästa mobilskärm, sen släpptes Note 4 som hade en ännu bättre skärm.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt att jämföra 2 helt olika telefoner som inte ens har samma operativsystem. Går man efter hårdvara så vinner nog Samsung. Går man efter användarupplevelse så vinner nog Apple.

Tror inte det är ngn stor skillnad på batteri-tiden. Vill man använda en telefon mycket så måste man i princip ha med ett extra batteri ändå eller ladda 2 gånger om dagen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lätt en S5, den kör över allt vad ifån heter.. vattentät, har bästa displayen på marknaden, endast slagen av note 4 nu bokstavligen... laddar snabbt tycker jag, laddaren som följer med är på 2A så det går hyffsat snabbt att ladda har jag märkt.

Fast det där är ju ett löjligt påstående. Den har en vassare skärm men döma av det man hittills kunnat läsa sig till hittills (bättre än den redan väldigt bra skärmen i 5:an) så lär skärmen i iPhone 6 ligga uppe i toppskiktet den med. Vad gäller SoC så lär A8:an generellt vara lite bättre än S801 i S5:an eftersom redan A7 står sig bra mot den och A8:an är ännu lite bättre. Visst S5:an har mer RAM men det är svårt att avgöra hur stor skillnad det gör mellan OS:en då de kräver olika mycket. Fingeravtrycksläsaren är ju klart vassare på iPhone. Kameran är svårt att säga så mycket om än, inte sett någon bra jämförelse. Vad gäller batteritid gissar jag på att S5:an är lite bättre men väntar på Anandtechs ordentliga batteritester för se hur det verkligen ligger till.

Slutsats, det är knappast hårdvarudelarna som är avgörande i valet mellan S5 och iPhone 6 i mina ögon. Det som spelar roll är OS enligt mig. Sen för egen del så tycker jag att S5 känns väldigt billig i jämförelse med åtminstone iPhone 5/5S (har ju inte känt på 6:an än) men det är jag det.