Permalänk

Vattenkylningskomponenter?

Hej! Jag är ganska ny inom dethär med vattenkylning, vilka delar skulla vara bäst till mina dator-komponenter? vilket: gpu block,cpublock,pump,resorviar (Det andra har jag redan koll på men kom gärna med tips ) Specs står i sign
Tack på förhand

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

bäst? vad har du för budget och hur mycket oljud vill du bli av med från anläggningen?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

Hej! Jag är ganska ny inom dethär med vattenkylning, vilka delar skulla vara bäst till mina dator-komponenter? vilket: gpu block,cpublock,pump,resorviar (Det andra har jag redan koll på men kom gärna med tips ) Specs står i sign
Tack på förhand

Block spelar inte så stor roll så länge de passar, skiljer max 2-3 grader på ett billigt och det bästa blocket. Till grafikkort ta ett fullcover block då det finns mycket mer än gpu som behöver kylning nu för tiden. Reservoar, ta en du gillar estetiskt, ur ett prestanda perspektiv spelar det INGEN roll vilken du har och när det gäller pump så ta en bra pump direkt, rekommenderar att gå på en D5a.

Permalänk

Finns inte mycket att tillägga, men jag rekommenderar åtminstone 360mm radiatoryta till ditt system, helst 480mm.
Sedan så brukar 35-40mm tjocklek vara lagom, skillnaden upp till 60mm är närmast försumbar.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Block spelar inte så stor roll så länge de passar, skiljer max 2-3 grader på ett billigt och det bästa blocket. Till grafikkort ta ett fullcover block då det finns mycket mer än gpu som behöver kylning nu för tiden. Reservoar, ta en du gillar estetiskt, ur ett prestanda perspektiv spelar det INGEN roll vilken du har och när det gäller pump så ta en bra pump direkt, rekommenderar att gå på en D5a.

Nja, inte exakt så lite; det som skiljer mest egentligen är hur de påverkar flödet i systemet. är det för tajt i blocket får pumpen jobba hårdare. en sånhär jämförelse där allting utom cpublocket är lika kan vara bra hjälp: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?285753-CPU-water-blocks-roundup

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Nja, inte exakt så lite; det som skiljer mest egentligen är hur de påverkar flödet i systemet. är det för tajt i blocket får pumpen jobba hårdare. en sånhär jämförelse där allting utom cpublocket är lika kan vara bra hjälp: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?285753-CPU-water-blocks-roundup

Ok, du har rätt, där var ett block som föll utanför mitt angivna prestanda spann, detta var då även i ett test med en riktigt svag skitpump (ek DCP 2.2) så skillnaden hade blivit mindre med en bättre pump tex en d5a som har klart högre tryck.

Dock kanske jag skulle förtydligat att jag menade ett standard block och inte det billigaste på marknaden. Skillnaden mellan ett standard block och de bästa blocken är alltså väldigt liten

Permalänk

Missade helt att folk hade svarat haha! Tack för svar!
Ser detta bra ut? http://www.inet.se/kundvagn/visa/7216852/2014-10-01

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Primochill Advanced LRT och Tygon Norprene är de två slangar jag hört mest gott om, Masterkleer är helt klart okej om man har en stram budget. Behöver du verkligen så mycket slang? Beror helt på hur du måste dra såklart men tycker ändå det låter mycket

D5 är helt klart ett bra pump val.

Top presterande CPU block med låg restriktion, kan inte bli fel. Personligen hade jag skippat plexi då det kan hända att man drar åt anslutningarna för hårt och så spricker det.

Alphacool's rads är riktigt smutsiga från fabrik så man får städa ur dem rejält innan användning.

Res och anslutningar är mestadels estetiskt, finns säkert någon som vet vad man ska undvika och vad som rekommenderas.

GPU-Block har jag ingen koll på då jag inte kör något själv.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog en topp till pumpen, så vitt jag minns följer det inte med någon till d5'orna.

Går också köra med en kombinerad topp+reservoar, beror lite på om du har plats för det i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Alphacool's rads är riktigt smutsiga från fabrik så man får städa ur dem rejält innan användning.

Det ryktet har jag hört också, men jag har själv köpt 4 alphacool rads, och inte en enda av dem hade minsta gnutta smuts, så håller inte med om det påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Top presterande CPU block med låg restriktion, kan inte bli fel. Personligen hade jag skippat plexi då det kan hända att man drar åt anslutningarna för hårt och så spricker det.

Alphacool's rads är riktigt smutsiga från fabrik så man får städa ur dem rejält innan användning.

GPU-Block har jag ingen koll på då jag inte kör något själv.

Skrivet av The-Architect:

Det ryktet har jag hört också, men jag har själv köpt 4 alphacool rads, och inte en enda av dem hade minsta gnutta smuts, så håller inte med om det påståendet.

Angående plexi så tycker jag inte att det är något att skrämmas av. Det är bara att skruva åt tills det börjar ta i. Det är ju tätning där som sköter resten.

Sen när det gäller radiatorer som ska man ju ha lite som en tumregel att man sköljer igenom de innan de ska användas. För vid tillverkning så kan det ju bli kvar lite skit som man inte vill ha i systemet. Alphacool, som någon annan - spelar ingen roll. Har själv flera Alphacool UT60 och det är riktigt fina grejer!

Sen när det gäller GPU-block så kolla här: http://www.coolingconfigurator.com/
Lite längre ner på sidan fyller du i vilket grafikkort du har (visste inte riktigt så kan inte säga exakt), sedan får du fram vad iallafall EK har att erbjuda dig. Du kan ju bara slå upp namnen antingen på EKWB.com eller i någon shop där de säljer kylblock

EDIT: Kolla gärna in www.coolerkit.se eller www.coolingstuff.se
Arthur på CoolingStuff kan sina saker, ger bra priser och har ett bra sortiment. Är det något han inte har så släng bara iväg ett mail till honom så kan han säkert hjälpa dig! Dock verkar det som att Arthur har en del att stå i för tillfället, men han är riktigt bra att ha att göra med!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!