Beställning hos Dustinhome angående åldersgräns

Permalänk
Medlem

Beställning hos Dustinhome angående åldersgräns

Jag skulle beställa ett nytt tangentbord ifrån Dustinhome och dum som jag är sätter jag mig och läser deras "Frågor & Svar" flik efter jag lagt min beställning och ser då att det tydligt står att de ej säljer till privatpersoner under 18 år, jag själv är i skrivande stund 16.
Problemet är att jag redan genomfört betalningarna via mitt bankkort och de har skickat iväg min order.

Skulle jag rent ut sagt kunna skita i den "policyn" och bara hämta ut paketet som det kommer eller kommer jag åka dit någonstans på vägen? Tacksam för svar.

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Vad är det värsta som kan hända? Ifall det faktiskt är så att de avbryter köpet så får du ju ändå pengarna tillbaka. Sen kan du beställa på dina föräldrars namn tills du fyller 18 (med deras tillåtelse ofc).

Står paketet adresserat till dig när du väl får det så är det du och ingen annan som ska hämta ut det.

Det är större risk för strul ifall du skulle försöka köpa något på kredit, vilket du tydligen inte gjort. Så det finns inte mycket att noja över

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Kommer inte ihåg exakt men det är bara att butiken inte får ha "avtal" med mindreåringar på grund av garantier mm.
Man är väl inte "juridiskt" person förrens man är 18.
Som sagt så är jag inte värst inne på det, var ett tag sedan jag var under 18 och hade inte internet förrens jag var 24.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyrtakt:

Jag skulle beställa ett nytt tangentbord ifrån Dustinhome och dum som jag är sätter jag mig och läser deras "Frågor & Svar" flik efter jag lagt min beställning och ser då att det tydligt står att de ej säljer till privatpersoner under 18 år, jag själv är i skrivande stund 16.
Problemet är att jag redan genomfört betalningarna via mitt bankkort och de har skickat iväg min order.

Skulle jag rent ut sagt kunna skita i den "policyn" och bara hämta ut paketet som det kommer eller kommer jag åka dit någonstans på vägen? Tacksam för svar.

Det korta svaret är nog tyvärr att du är skyldig att återlämna varan (mot återbetalning).

Långt svar, inte enbart för att besvara TS frågor, utan kanske även andra funderingar.

Inte så bra att vänta med att läsa, eller känna till vad som gäller i samhället i stort; många går inte med på köp, avtal, med omyndiga; en del går med på köp med förmyndare/föräldrars tillåtelse, det kan finnas skillnader mellan företag i hur de ser på det, och det finns skillnader i vad som kan göras.

När vi talar om att ingå avtal, t.ex. köp, så är det en möjlighet som man har om man har rättslig handlingsförmåga. En av de grupper som inte har rättslig handlingsförmåga fullt ut är de som är underåriga, d.v.s. personer under 18 år, de kallas ibland omyndiga. Det handlar inte bara om detaljer, eller ev. följder av avtalet; man har inte, som det heter, rättslig handlingsförmåga fullt ut. Vad som angår de underåriga sköts normalt sett av föräldrarna, men de kan i vissa fall ge tillåtelse till att ingå avtal etc.

Sedan är det så att handlingsförmågan ökar i steg, något vid 16 års ålder (de kan innan dess ta emot gåvor i viss utsträckning etc. Även ärva förstås, men det kan vi alla från födseln i.o.m. att vi räknas som rättssubjekt), till vad som kan kallas för begränsad rättshandlingsförmåga; personen får då råda över det som han tjänat genom eget arbete efter fyllda 16 år. Det innebär att han kan köpa för dessa medel, och sälja vad han har köpt etc. Normalt sett, och jag är inte helt uppdaterad här, brukar detta innebära kontantköp, t.ex. en cykel som man har sparat ihop till genom arbete under lov; men då det kan vara en större summa kan inte säljaren med nödvändighet anta att det sker med föräldrarnas godkännande, till skillnad från en chipspåse, så det finns kanske vissa gränsfall där.

Det är inte alltför vanligt med sådana frågor, efter fullbordat köp. Ett annat företag svarade nyligen en underårig i en tråd som frågade om det gick att beställa mot postförskott utan att föräldrar hämtade (omöjligt p.g.a. långt avstånd), vilket skulle gå bra om föräldrarna bekräftade ordern. Det sagt, det företaget säger så vitt jag vet på sin sida att för köp av omyndig krävs målsmans skriftliga godkännande.

Sedan är det som sagt inte ovanligt att företag kräver att man är minst 18 år; det kan finnas flera orsaker till detta. En 16-åring kan t.ex. inte handla på avbetalning, skuldsätta sig; kan inte föra talan själv (processhabilitet) en följd av avsaknad rättslig handlingsförmåga etc.

"Försäljning kan ej ske till omyndig eller beställare under 18 år." är texten på sidan i det här fallet; det verkar därför som att de inte kan tänka sig "med förmyndare/föräldrars tillåtelse", men man vet inte hur de ställer sig till en sådan fråga.

För nedan se FB 9 (Föräldrabalken 9 kap), t.ex. 6 & 7 §§.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Vet säljaren om att köparen är omyndig måste denne invänta förmyndare/föräldrars godkännande (kallas ratihabition). Säljaren är då ensidigt bunden, men kommer inte ett godkännande inom rimlig tid upphör denna; och då blir det rimligtvis inget avtal.

Det finns ingen plats för god tro (när man ingår avtal med omyndiga) så vitt jag vet; den som ingår avtalet har alltså att ta reda på om personen är myndig eller ej, och ev. ta kontakt med förmyndare/föräldrar.

Har det ändå ingåtts ett avtal på felaktiga, falska (t.ex. att man hade tillåtelse (mer högtravande: var behörig), grunder, så kan det uppstå vissa rättsverkningar även om avtalet är ogiltigt. Saken ska återlämnas, och om skadats/förstörts genom vårdslöshet kan viss begränsad skadeståndsskyldighet uppstå.

Jag kan inte ge direkta råd, och vet inget om hur butiken ser på detta, men vill man vara renhårig, så låter man de avbryta köpet efter besked. Det har som det ser ut inte uppstått ett giltigt avtal. Hur tänker man sig hantera ev. garanti eller reklamation vid ett köp, avtal, som tillkommit på oriktiga grunder? Eller struntar man i det helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Vad är det värsta som kan hända? Ifall det faktiskt är så att de avbryter köpet så får du ju ändå pengarna tillbaka. Sen kan du beställa på dina föräldrars namn tills du fyller 18 (med deras tillåtelse ofc).

Står paketet adresserat till dig när du väl får det så är det du och ingen annan som ska hämta ut det.

Det är större risk för strul ifall du skulle försöka köpa något på kredit, vilket du tydligen inte gjort. Så det finns inte mycket att noja över

Det värsta som egentligen kan hända är ju att paketet skickas hit och att jag inte får lov att hämta ut det, paketet går i sin tur tillbaka till butiken och jag får betala drygt 300kr, kändes lite halvonödigt imo. (ca 300kr för frakt & administration gissar jag på)

Skullle detta kunna hända, att personalen vid postuthämtnings platserna har någon sorts information angående detta och sedan nekar mig när jag ska hämta ut det?

Permalänk
Medlem

Postens personal har inte till uppgift att se till att Dustins försäljningsvillkor följs. Ur utlämningspersonalens perspektiv så är det ingen större skillnad på ett paket med prylar du köpt från Dustin och ett med en yllemössa du får i julklapp från din faster Agda.

Om Dustin avbryter/återkallar affären så är det naturligtvis de som får stå för eventuella kostnader. Även i vissa fall då avtalet bryts från köparens sida (t.ex. om din vårdnadshavare meddelar Dustin att du ej hade lov att genomföra köpet ifråga) kan Dustin behöva ta kostnaden då du är under 18 år. Att du ej är myndig gör att du är bättre skyddad än myndiga konsumenter, så att du skulle åka på extra kostnader för att du inte uppfyller 18-årskravet låter osannolikt.

Min gissning är dock att allt kommer gå smärtfritt såvida det inte handlar om jättesummor (annars lär de nog kontakta dig istället för att bara avbryta köpet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Handlade själv lite datordelar när jag var 16. Visserligen från komplett.se men de har samma policy. Det var inga problem och det gick även fint med ett garantiärende, en ramsticka som var DOA, så det ska nog gå fint för dig med.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kör på - funkar det så funkar det. Ingen lider och företaget har ändå fått sina pengar. I framtiden kan det dock vara bra att be en förälder lägga beställningen även om det känns lite mer omständligt för dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag är 15, köper allt själv från china, hong kong usa osv med mitt egna visakort (mitt namn men på morsans konto) skriv bara inte in hela personnummret utan fyll i allt själv så går det bra har aldrig råkat ut för något trams

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Kan ochså säga att jag hämtar ut alla paket på coop osv.. aldrig någon som säger något, ta med dig passet och den här 4-siffriga koden som man får på sms

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Handlade själv lite datordelar när jag var 16. Visserligen från komplett.se men de har samma policy. Det var inga problem och det gick även fint med ett garantiärende, en ramsticka som var DOA, så det ska nog gå fint för dig med.

Nästan:

Citat:

1.3 Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.

D.v.s. samma som det företag jag nämnde ovan, som levererar pingvinstänger.
Inte riktigt samma sak som:

Citat:

Försäljning kan ej ske till omyndig eller beställare under 18 år.

Man skulle kunna tro, tänka sig, att säljaren, näringsidkaren, antar att den underårige har tillåtelse, men så vitt jag förstår, och beskrev, ska denne inhämta, be att få, förmyndares/förälders godkännande; kan inte anta, men jag gissar att så inte sker alla gånger.

Sedan har vi förstås förhållandet att det vid distansavtal kan vara svårt att avgöra (måste man vara 13 år på någon sida, kan man ge sig den att yngre är där; måste man vara 16 år, kan man ge sig den att yngre är där etc.).

Ovan var endast ett försök att redogöra något för regelverket; det kanske kan vara av intresse att veta vad det är man tar sig för. Som jag sade vet man inte hur butiken ställer sig till frågan, men, som det verkar, lämnar de inte öppet för "målsmans tillstånd".

Permalänk
Medlem

Aja, jag kör på och testar, har läst på lite och det verkar ju inte som jag kan förlora något på det, väldigt tacksam för alla bra svar. Jag återkommer och berättar hur det gick

Permalänk
Skrivet av Fyrtakt:

Det värsta som egentligen kan hända är ju att paketet skickas hit och att jag inte får lov att hämta ut det, paketet går i sin tur tillbaka till butiken och jag får betala drygt 300kr, kändes lite halvonödigt imo. (ca 300kr för frakt & administration gissar jag på)

Skullle detta kunna hända, att personalen vid postuthämtnings platserna har någon sorts information angående detta och sedan nekar mig när jag ska hämta ut det?

De har ingen kontroll av din ålder vid uthämtning, det enda de vill kontrollera är att du är du eller att du har med allt som behövs för att hämta ut åt någon annan. Den enda som kan sätta käppar i hjulet är Dustin och de verkar ju redan ha släppt igenom beställningen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

jag har typ samma problem här men jag har råkat beställa en dator för nästan 12000kr på delbetalning och det verkar som det gått igenom har fått mail där dom tackar för att jag beställt och när jag kollar orderhistoriken står det bekräftad har det gått igenom då och att dom ska skicka det? jag är 17 år just nu bara blir 18 i november

Permalänk
Skrivet av dennan1289:

jag har typ samma problem här men jag har råkat beställa en dator för nästan 12000kr på delbetalning och det verkar som det gått igenom har fått mail där dom tackar för att jag beställt och när jag kollar orderhistoriken står det bekräftad har det gått igenom då och att dom ska skicka det? jag är 17 år just nu bara blir 18 i november

"råkat"?????

Gissar på att kreditbolaget kommer att sätta stopp innan det skickas så du kan va lugn.

Permalänk
Medlem

Ska nog inte vara något problem. Jag har handlat på nätet sedan jag var 13 (är 23 nu)

Aldrig varit problem, hämtat ut sakerna med mitt banklägg..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Det kommer inte hända ett skit, ditt paket kommer komma till postombudet och du kommer kunna hämta ut det. Finns ingen åldersgräns på att hämta ut paket.

Permalänk

okej inte direkt råkat då xD