Hur mycket dyrare får "motsvarande produkt" vara?

Permalänk
Medlem

Hur mycket dyrare får "motsvarande produkt" vara?

Köpte en Sony Vaio Pro 13 i våras och har haft massa problem med skärmen. Hämtade precis ut den för andra gången på service och har fortfarande samma problem. Om Elgiganten accepterar felet en tredje gång borde jag alltså kunna kräva återköp. Saken är att jag köpte datorn när dom sålde ut sitt lager av Vaios för ett mycket lågt pris (5000kr) och jag skulle alltså inte kunna köpa en jämförbar dator om jag fick pengarna tillbaks. Elgiganten verkar inte heller ha några Vaios kvar i lager. Närmast jämförbar produkt verkar kosta ca 10500kr när jag kollat på deras hemsida.

Kan jag kräva jämförbar produkt istället för pengarna tillbaks eller är det valet upp till säljaren och hur mycket dyrare kan den jämförbara produkten vara? Marknadspriset för datorn låg ju långt över det priset som jag faktiskt betalade, har det någon betydelse överhuvudtaget? Måste produkten vara av samma märke?

Skulle gärna få lite tips från SweClockers konsumenträtts-elit innan jag kontaktar Elgiganten

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen så kan du kräva en likvärdig produkt, som i form, vikt, färg, funktion, användningsområde eller liknande uppfyller samma eller mycket lika den produkt du hade. Då det är en dator är det mest intressanta du kan trycka på stationär/bärbar, operativsystemet/programvaran, processor, minnesmängd, skärmstorlek/typ, antal hårddiskar och dess totala storlek, grafikkort, medföljer dvd/bluray, vilka externa portar. Det är dom saker som är viktigast för dig som gäller. Det finns dock vissa begränsningar, du kan helt enkelt inte byta ut en Volvo mot en Ferrari.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

https://lagen.nu/1990:932#R23

Permalänk
Medlem

Det fina i kråksången är att du har rätt till en felfri vara och därför spelar det egentligen ingen roll om du köpt den på rea eller ej. Säljaren kan erbjuda dig pengar tillbaka men kan inte häva köpet om det är fel på den, så stå på dig och likvärdig enligt #2 är det som gäller.

Permalänk

Har för mig att praxis gällande "oskälig kostnad" handlar om ca 30-50% av priset, dvs så skulle nog en dator som kostar det dubbla som du betalade för dig inte vara nått du kommer kunna kräva.

Och när det gäller ersättningsvara så har du ingen rätt att kräva det heller dessvärre - om det har varit samma fel nu för tredje gången så kan du välja att häva köpet och då får du pengarna tillbaka - annars så kan dom försöka reparera den igen.

Det som oftast händer i ett sådant här case är att säljaren och köparen kommer överens om en ersättningsprodukt - finns ingenting som säger att det måste vara samma märke, så länge som ni är överens så spelar allt annat ingen roll, du kan få ett PS4 och ett par högtalare, bara ni både är OK med uppgörelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Har för mig att praxis gällande "oskälig kostnad" handlar om ca 30-50% av priset, dvs så skulle nog en dator som kostar det dubbla som du betalade för dig inte vara nått du kommer kunna kräva.

Och när det gäller ersättningsvara så har du ingen rätt att kräva det heller dessvärre - om det har varit samma fel nu för tredje gången så kan du välja att häva köpet och då får du pengarna tillbaka - annars så kan dom försöka reparera den igen.

Det som oftast händer i ett sådant här case är att säljaren och köparen kommer överens om en ersättningsprodukt - finns ingenting som säger att det måste vara samma märke, så länge som ni är överens så spelar allt annat ingen roll, du kan få ett PS4 och ett par högtalare, bara ni både är OK med uppgörelsen.

Du får givetvis ha för dig vad du vill men det är dock felaktigt påstående eftersom även reavaror omfattas av KKL. Köparen kan visst kräva en ersättningsvara.
Oskälig kostnad står i valet mellan "säljaren avhjälper felet eller företar omleverans", notera därför eller. Säljaren kan därför normalt inte häva köpet vid fel på varan. Om säljaren är en stor kedja som säljer datorer anses detta inte svårt för säljaren att ta fram en "likvärdig vara". KKL är konsumentvänlig och semi-dispositiv och därför kan inte säljaren ge sämre villkor än vad KKL säger. Givetvis kan de komma överens om annat om köparen godtar detta.

Permalänk
Medlem

Du kan i första hand kräva omleverans eller att de lagar produkten, om det kan ske inom rimlig kostnad för säljaren, säljaren kan i princip välja vilket av alternativ de vill. Om säljaren inte kan omleverera eller avhjälpa felet så har du rätt att häva köpet och kräva ersättning för ev. täckningsköp.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezent:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Det är denna "oskäliga kostnad" som gör mig lite osäker. Om dom bara har en dator som kostar mer än dubbelt så mycket som jag betalade för min så kan det kanske anses vara en oskälig kostnad för säljaren. Samtidigt var det reella värdet när jag köpte den snarare 7-8000+kr snarare än dom 5000kr jag faktiskt betalade. Problemet jag har (skärmen auto-justerar styrka trots att jag stängt av adaptive brightness på tre olika ställen i Windows) kanske inte kan anses som ett kritiskt fel så att dom vill ge mig en dubbelt så dyr dator heller, även om det påverkar min användning av datorn negativt.

Skrivet av ollesbolle:

Har för mig att praxis gällande "oskälig kostnad" handlar om ca 30-50% av priset, dvs så skulle nog en dator som kostar det dubbla som du betalade för dig inte vara nått du kommer kunna kräva.

Och när det gäller ersättningsvara så har du ingen rätt att kräva det heller dessvärre - om det har varit samma fel nu för tredje gången så kan du välja att häva köpet och då får du pengarna tillbaka - annars så kan dom försöka reparera den igen.

Det som oftast händer i ett sådant här case är att säljaren och köparen kommer överens om en ersättningsprodukt - finns ingenting som säger att det måste vara samma märke, så länge som ni är överens så spelar allt annat ingen roll, du kan få ett PS4 och ett par högtalare, bara ni både är OK med uppgörelsen.

Samtidigt så måste Elgiganten ha sålt datorn till förlust från första början pga det extrema priset, kan inte det tas i hänsyn i detta fall? Bör man inte istället titta på det reella värdet av datorn eller ska jag behöva "betala" för att Elgiganten sålde ut sitt lager för en spottstyver? Förstår om det låter lite "entitled" men är lite bitter på om jag bara skulle få tillbaks 5000kr eftersom det innebär att jag bara spenderat massa tid att skicka datorn på service och i slutet så kan jag inte få en jämförbar produkt ändå :/

Jag frågade när jag hämtade upp datorn vad som skulle hända i min situation om datorn inte kunde bli fixad efter två försök och snubben sa att jag alltid kan göra ett återköp. När jag sa att priset jag köpte den för var under själva värdet så sa han att jag antagligen kunde snacka med nån säljare och få en dator. Det jag misstänker är dock att säljaren kommer försöka pracka på mig nån jävla Pentium-dator med 768p-skärm och 320GB hårddisk vilket knappast är en jämförbar produkt med en jefla ultrabook. Så du säger att dom kan pröva att reparera den en tredje gång om jag verkligen inte vill göra ett återköp? Kan dom kanske skicka in den direkt till Sony som kanske har en Vaio Pro nånstans i deras lager?

Skrivet av Divil:

Du får givetvis ha för dig vad du vill men det är dock felaktigt påstående eftersom även reavaror omfattas av KKL. Köparen kan visst kräva en ersättningsvara.
Oskälig kostnad står i valet mellan "säljaren avhjälper felet eller företar omleverans", notera därför eller. Säljaren kan därför normalt inte häva köpet vid fel på varan. Om säljaren är en stor kedja som säljer datorer anses detta inte svårt för säljaren att ta fram en "likvärdig vara". KKL är konsumentvänlig och semi-dispositiv och därför kan inte säljaren ge sämre villkor än vad KKL säger. Givetvis kan de komma överens om annat om köparen godtar detta.

Men om dom inte kan ge en omleverans pga att produkten inte finns längre, är dom tvingade att ge mig en dator som är dubbelt så dyr som mitt inköpspris av den trasiga produkten? Det kanske inte är svårt för Elgiganten att hitta en ultrabook i deras butik men givet priset jag gav för min kanske dom tycker att det är lite för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Men om dom inte kan ge en omleverans pga att produkten inte finns längre, är dom tvingade att ge mig en dator som är dubbelt så dyr som mitt inköpspris av den trasiga produkten? Det kanske inte är svårt för Elgiganten att hitta en ultrabook i deras butik men givet priset jag gav för min kanske dom tycker att det är lite för dyrt.

Priset har ingen betydelse eftersom du har rätt till en felfri vara som ni avtalat om. Lagen är konsumentvänlig vilket innebär att de kan ersätta dig med en bättre också. Kan de inte göra detta så kan du få ersättning enligt KKL paragrafer t ex täckningsköp, där du köper en likvärdig i en annan butik. Det finns dock praxis på hur många gånger de kan reparera en dator med liknande eller olikartade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Priset har ingen betydelse eftersom du har rätt till en felfri vara som ni avtalat om. Lagen är konsumentvänlig vilket innebär att de kan ersätta dig med en bättre också. Kan de inte göra detta så kan du få ersättning enligt KKL paragrafer t ex täckningsköp, där du köper en likvärdig i en annan butik. Det finns dock praxis på hur många gånger de kan reparera en dator med liknande eller olikartade fel.

Ok, tack så mycket för svar Ska försöka stå på mig och få ny likvärdig produkt, hoppas Elgiganten är välvilliga. Problemet med täckningsköp är att modellen har börjat försvinna från marknaden, tror det skulle vara lättare för Elgiganten att bara ge mig annan produkt från deras lager. Ska ringa dom först och se vad dom säger om situationen.

Permalänk
Medlem

Jag tänker länka dig denna länken som PeCe gav mig när jag hade problem med min g500 mus när den började krångla och Inet satte sig på tvären bara för att jag begärde en likvärdig produkt som i detta fall var en g500s och kostade 799:- då min gamla mus hade kostat mig 379:-, jag gav dom detta och då fanns det inget kvar att tjafsa om.

Skrivet av PeCe:

Om de inte kan erbjuda dig en likvärdig vara så har du rätt att göra ett s k täckningsköp. Du kan alltså själv inhandla en likvärdig vara och kräva företaget på mellanskillnaden, förutsatt att du gör köpet med "tillräcklig omsorg" (dvs inte köper varan där den är som dyrast och liknande).

Att den, av kunden, förslagna ersättningsvaran är ett par hundralappar dyrare skulle knappast ses som oskäligt. Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt...

Permalänk

Läste ett ARN-case (säkert 6 månader sen nu) men om en liknande situation, men den handlade om ett förstärkare som hade kostat typ 12K, som inte längre fanns hos butiken, den närmaste "uppåt" som hade de funktioner som kunde ansåg vara OK kostade 22K, ARN sade då att det den ökade kostnaden måste anses vara oskälig och att kunden således inte kunde kräva att få den dyrare förstärkaren som ersättning för den numera trasiga gamla förstärkaren. Är från det caset som jag vill minnas med 30-50% av priset anses som skäligt pålägg - men det kan nog mycket möjligt vara så att det handlar om summor också, inte bara en andel av produktpriset (eller produktkostnaden, vet inte vad dom går på i första hand). Speciellt med tanke på en mus för ca 400 så ligger ju frakt och hanteringskostnader på mer än så bara för att hantera ärendet....

I detta caset med en dator för 5K (men som förmodligen hade ett "normalpris" på mer än så) så känns det väldigt svårt att säga var i första hand ARN och i andra hand en tingsrätt hade satt gränsen för vad "oskälig kostnad" hade landat på.....

Ett tips när du snackar med dom är att inte låta dig bli runtkastad till olika personer, utan se till att du får snacka med en person som har mandat att faktiskt lösa detta åt dig, och det är hans uppgift att komma med en lösning som du kan acceptera.

Men jag undrar också om det är nån som kan hitta nått i lag eller liknande som säger att butiken i detta fallet bara säger att "Vi tar in den för lagning igen, är det så att det inte passar så får du häva köpet" ?

Permalänk
Medlem

När jag ringde Elgiganten och förklarade läget sa dom att dom tittar på produktens specifikationer snarare än pris när dom ska ersätta produkt. Vi kom iofs aldrig in på specifika priser. Lämnade iaf in datorn idag. En veckas väntan återigen så får man se hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com