Hade tänkt köpa en SSD Hårddisk till min dator och behöver hjälp.

Permalänk

Hade tänkt köpa en SSD Hårddisk till min dator och behöver hjälp.

Tjenare!

Som rubriken lyder hade jag tänkt att köpa en ssd hårddisk till min dator.

Jag har redan en vanlig hårddisk [1TB] och en SSD hårddisk [120GB]
Jag kan ingenting om att bygga datorer och egentligen inte alls mycket om datorer över huvud taget.
Det jag kan dock är att spela, och min ssd hårddisk är full och spelen är avsevärt mycket långsammare på den vanliga hårddisken.
Så det jag skulle behöva hjälp med är att hitta en riktigt bra SSD hårddisk på ca [240GB] (Hade tänkt punga ut MAX 1500kr)
Och även om det går att sätta in hårddisken utan att formatera datan eller något liknande, är det komplicerat ?

Tack på förhand, hjälp uppskattas!

Dator Spec:

Corsair Carbide Midi Tower Black
Silver Power SP - 750 750W PSU
Intel LGA1150 Core i7 - 4770K
MSI Z87 - G43, Socket - 1150
Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 16GB Kit
MSI GeForce GTX780 3GB Gaming PCI - E
Crucial M500 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0
WD Desktop Blue 1TB SATA 3.0
MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic
MS COA Win 8.1 Nordic

// Alex

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-...
En av dom bättre gb/kr ssd's på marknaden.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem

Eller kanske en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920
Jag skulle då inte satsa på en EVO tills Samsung löst problemen med läshastighet som verkar dyka upp efter några månader.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Eller kanske en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920
Jag skulle då inte satsa på en EVO tills Samsung löst problemen med läshastighet som verkar dyka upp efter några månader.

Okay, den ser bra ut, även om jag egentligen inte vet vad som är bra hehe. Om jag nu skulle köpa den. Hur svårt kommer det vara för någon som aldrig installerat en sådan i en dator att sätta i den. Är det mycket krångel med att koppla in och så.
Eller är det bara att typ sätta in 2 sladdar och så är det klart ? Är det dessutom massa du måste göra i systemet sedan ?

// Alex

Permalänk
Medlem

först och främst så heter det SSD, en hårddisk är något annat.

sedan så rekommenderar jag en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724061 där det första (billigare) alternativet rekommenderas mest, då det är extremt prisvärt. andra (dyrare) alternativet har mer prestanda, men är även lite mindre prisvärd.

ang. montering så behöver du koppla in en strömsladd från ditt nätaggregat, och en SATA-kabel mellan ditt moderkort och SSD, det är allt.
kontrollera bara så du har en SATA-kabel, vilket nästan alltid följer med moderkortet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Eller kanske en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920
Jag skulle då inte satsa på en EVO tills Samsung löst problemen med läshastighet som verkar dyka upp efter några månader.

Berör endast äldre filer >1 månad, innan dess är uppdatering samt att de flesta personer aldrig märker av buggen såvidare du inte spelar spel som läser massvis direkt av disken.

Sedan hamnar samtliga MX100 diskar under dina respektive Samsung motpartners i prestanda/kr, så igen OP, satsa på en Samsung och håll ett öga på SweClockers framsida för uppdatering (sådant brukar bli nyheter, om inte, populär forumstråd).

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wezzmhm:

Berör endast äldre filer >1 månad, innan dess är uppdatering samt att de flesta personer aldrig märker av buggen såvidare du inte spelar spel som läser massvis direkt av disken.

Sedan hamnar samtliga MX100 diskar under dina respektive Samsung motpartners i prestanda/kr, så igen OP, satsa på en Samsung och håll ett öga på SweClockers framsida för uppdatering (sådant brukar bli nyheter, om inte, populär forumstråd).

Hur menar du? Filer som är äldre än en månad, hur berörs de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hur menar du? Filer som är äldre än en månad, hur berörs de?

Läs här.
För mer detaljerad info tror jag dom hade en länk till overclock forumet också där det hela började.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem

Samsung Acknowledges the SSD 840 EVO Read Performance Bug - Fix Is on the Way http://www.anandtech.com/show/8550/samsung-acknowledges-the-s...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieSmalls91:

Tjenare!

Det jag kan dock är att spela, och min ssd hårddisk är full och spelen är avsevärt mycket långsammare på den vanliga hårddisken.

Långsamare som i mindre FPS eller att det tar längre tid för att ladda en banna?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

först och främst så heter det SSD, en hårddisk är något annat.

Nope. En SSD är en typ av hårddisk (Solid State Drive = fast tillstånds hårddisk). Den saknar rörliga delar - därför solid state.

Att säga att man ska köpa en SSD-hårddisk är inte fel men något överförklarande, typ som att säga att man ska köpa en/ett bil-fordon.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

först och främst så heter det SSD, en hårddisk är något annat.

Skrivet av rallyreavan91:

Nope. En SSD är en typ av hårddisk (Solid State Drive = fast tillstånds hårddisk). Den saknar rörliga delar - därför solid state.

Att säga att man ska köpa en SSD-hårddisk är inte fel men något överförklarande, typ som att säga att man ska köpa en/ett bil-fordon.

HDD = Hard Disc Drive (hårddiskenhet). Det är bara det sistnämnda D:et som återfinns i SSD, alltså Drive (enhet), inte Hard Disc (hårddisk). En SSD innehåller inte någon disk/skiva varför (hård)disk inte är en lämplig benämning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Undvik 840 EVO för tillfället pga buggen i dom. Dom är TLC baserade med villket är den billigaste typen av NAND.
Crucial MX100 har MLC, näst bästa och vanligaste NAND typen. Presterar kanske nåt sämmre i skriv för den mindre modellen då 840 EVO har en TLC buffert på 1.5Gb per 120Gb utrymme men om den bufferten tar slut så har inte 840 EVO nåt att säga till om vad jag sett. MX100 speciellt dom lite större enheterna ger rätt bra skrivprestanda ur lådan.

Misco har rabbat på alla MX100 just nu. Bestält 1x128GB, 1x256Gb och 1x 512Gb för att ersätta 840 och 840 EVO med buggarna tills firmwarefix kommer.

128Gb har 150MB/s i skrivhastighet, 256BB 330MB/sek och 512GB 500MB/sek och du får en 256GB för 886Krvillket är typ 100KR mer än för en 120GB 840 EVO och vad jag sett är MX100 bättre i test, marginellt men snabbare, i princip en Crucial M550 med 16nm NAND istället för 20nm. Större nod på NAND är ofta att föredra men som sagt MX100 är avsevärt billigare så.

Men som sagt Misco har rea på Crucial MX100, alla modeller så man kan få sig en 512GB för 1874Kr eller 256GB för 886Kr.

Nu är den ju rätt ny så vem vet om den har några sjukdommar men vad jag vet så är det i grunden samma som M550, samma kontroller och i grunden samma design vad jag läst så en är ju inte helt nytt hopaplok.

Samsung 840 och 840 EVO är inte lägre prisvärda då dom är dyra per GB och använder sämre NAND så Samsung har nog bra marginaler på dom sedan har dom oförtjänt bra ryckte som är baserat på att samsung är en av dom få som gör allt inhouse, NAND, kontroller, PCB, firmware och utveckling av allt detta. Dessutom baseras mycket av deras ryckte på 830 som var en kanonenhet av allt att döma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieSmalls91:

Tjenare!

Som rubriken lyder hade jag tänkt att köpa en ssd hårddisk till min dator.

Jag har redan en vanlig hårddisk [1TB] och en SSD hårddisk [120GB]
Jag kan ingenting om att bygga datorer och egentligen inte alls mycket om datorer över huvud taget.
Det jag kan dock är att spela, och min ssd hårddisk är full och spelen är avsevärt mycket långsammare på den vanliga hårddisken.
Så det jag skulle behöva hjälp med är att hitta en riktigt bra SSD hårddisk på ca [240GB] (Hade tänkt punga ut MAX 1500kr)
Och även om det går att sätta in hårddisken utan att formatera datan eller något liknande, är det komplicerat ?

Tack på förhand, hjälp uppskattas!

Dator Spec:

Corsair Carbide Midi Tower Black
Silver Power SP - 750 750W PSU
Intel LGA1150 Core i7 - 4770K
MSI Z87 - G43, Socket - 1150
Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 16GB Kit
MSI GeForce GTX780 3GB Gaming PCI - E
Crucial M500 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0
WD Desktop Blue 1TB SATA 3.0
MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic
MS COA Win 8.1 Nordic

// Alex

Skrivet av pa1983:

Undvik 840 EVO för tillfället pga buggen i dom. Dom är TLC baserade med villket är den billigaste typen av NAND.
Crucial MX100 har MLC, näst bästa och vanligaste NAND typen. Presterar kanske nåt sämmre i skriv för den mindre modellen då 840 EVO har en TLC buffert på 1.5Gb per 120Gb utrymme men om den bufferten tar slut så har inte 840 EVO nåt att säga till om vad jag sett. MX100 speciellt dom lite större enheterna ger rätt bra skrivprestanda ur lådan.

Misco har rabbat på alla MX100 just nu. Bestält 1x128GB, 1x256Gb och 1x 512Gb för att ersätta 840 och 840 EVO med buggarna tills firmwarefix kommer.

128Gb har 150MB/s i skrivhastighet, 256BB 330MB/sek och 512GB 500MB/sek och du får en 256GB för 886Krvillket är typ 100KR mer än för en 120GB 840 EVO och vad jag sett är MX100 bättre i test, marginellt men snabbare, i princip en Crucial M550 med 16nm NAND istället för 20nm. Större nod på NAND är ofta att föredra men som sagt MX100 är avsevärt billigare så.

Men som sagt Misco har rea på Crucial MX100, alla modeller så man kan få sig en 512GB för 1874Kr eller 256GB för 886Kr.

Nu är den ju rätt ny så vem vet om den har några sjukdommar men vad jag vet så är det i grunden samma som M550, samma kontroller och i grunden samma design vad jag läst så en är ju inte helt nytt hopaplok.

Samsung 840 och 840 EVO är inte lägre prisvärda då dom är dyra per GB och använder sämre NAND så Samsung har nog bra marginaler på dom sedan har dom oförtjänt bra ryckte som är baserat på att samsung är en av dom få som gör allt inhouse, NAND, kontroller, PCB, firmware och utveckling av allt detta. Dessutom baseras mycket av deras ryckte på 830 som var en kanonenhet av allt att döma.

Biggie: Jeg er selv i gang å se etter SSD til mitt eget bygg og da er det blant annet Samsung 840 EVO serien og MX100 jeg sett mest på. Det pa1983 beskriver stemmer helt med de benchmarks (sv. tester) og reviews (sv. recensioner) jeg kom over på nettet.

Her er en av benchmarken der viser hvordan ulike spill vil lade (bli lest fra SSD): http://www.techspot.com/review/832-crucial-mx100/page4.html

Gå til begynnelsen i benchmarken for å få med deg hele testet og for å forstå forskjellen mellom Samsung og Crucials SSDer. Noe av styrken hos MX100 (også den eldre M500 serien) ligger i at denne serien også har støtte for strømavbrudd, slik at DRAM bufferten rekker å bli ført over til NAND minnene.

http://www.thessdreview.com/our-reviews/crucial-mx100-ssd-rev...

Du bør holde deg til 256 GB (eller 240 GB dersom du trass alt velger Samsung 840 EVO serien) og hold deg vekk fra 120 GB. Du kan se av testene at alle SSD rundt 240-256GB vil ha en meget bedre les hastighet og ev. skriv hastighet enn 120GB SSDer. Når det gjelder MX100 256 GB og 512 GB, så er forskjellen ikke så stor i praksis (se benchmark for File Copy dvs filoverføring på en og samme SSD og installasjon av spill [Red Orchestra 2]) mellom disse to.

Ut i fra dette vil jeg si at det beste for deg ville være å kjøpe MX100 512 GB utgaven og legge OS inkl de spill du tror ville kunne få ut noe av å redusere lade tiden mellom banene (eng. maps). Dette fordi din 120 GB SSD sannsynligvis vil være langsommere enn en MX100 på 256 GB eller 512 GB. Når du flyttet over ditt OS på den hurtigere SSD:en, så kan du bruke den gamle på 120 GB for de ting der fortsatt vil ha nytte av å være på en SSD og overføre resten til din gamle HD for oppbevaring. Legger du til i fremtiden en ny SSD, så vil du ikke trenge å gjøre noe med ditt OS. Når det er mer plass på den nye SSD:en du kjøper, så trenger du bare å klone ditt OS. (Det beste er jo å enda rense opp i Windows systemet og legge inn alt på nytt når det gjelder drivrutiner og applikasjoner.)

VIKTIG: Innen du gjør noe med Windows: se til at du har lisens nøkkelen til ditt OS i form av en utskrift slik at du slipper å kjøpe en ny lisens!

Permalänk

Jag vill tacka så jättemycket för alla svar, visste att jag gjorde rätt i att återigen konsultera sweclockers forum om mina "problem".
Många har varit väldigt djupgående och det uppskattar jag för det har gett mig en liten inblick i vad jag skall välja och vad som är bäst för tillfället. Det verkar som att jag kommer följa pa1983 & Gigantrix råd och köpa mig en MX100 på 512 gb.
Jag skulle gärna som Gigantrix säger vilja sätta mitt os på min nya SSD men jag vet inte om det är jag som är dum eller om det bara verkligen är komplicerat. För jag tror helt ärligt inte att jag kan lösa att flytta över allting och så. Kanske borde jag försöka leta efter någon som är duktig på det hela och försöka få denne person att göra det. Om det finns någon av er som bor i örebro så skulle jag gärna betala en slant eller flera för att få hjälp med detta. Annars får jag nog söka runt lite på internet eller så.
Återigen TACK så mycket för allt!