Permalänk

Slö SSD?

Så jag köpte en SSD 2013-03-04 och uppgradera från en 500gb kan ha vart en 7200RPM HDD, folk har sakt att det vart mycket snabbare, så tänkte att jag skulle pröva. Efter installera allt så märkte jag ingen skillnad, och stod fast vid att SSD var bara ett hype (OS är installerat på C: som är SSD:n).

Nu efter ett tag så har kompisar sagt att en SSD är sy mycket bättre, så vad har jag gjort för fel?

Jag använder rätt port på moderkortet (sitter en klisterlapp att det är den jag bör använda). Samt den svarta kabeln jag fick med SSD:n.

Intel 520 Series 60GB SSD R:550/W:475 2.5" SATA-3
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit
Processor: i5-3570K
Memory: 8096MB RAM
Hard Drive: 4550 GB
Video Card: NVIDIA ASUS GeForce GTX 670
Monitor: 1920 x 1080
Sound Card: SoundMAX HD Audio
Keyboard/Mouse: G19
Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4
Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk

Wow det var inte bra siffror (kolla här för att se vilka resultat du "borde" ha: http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...)

Jag märker personligen att min SSD tankar när jag börjar närma mig 80% utnyttjat utrymme, men om det inte är ditt problem så kan du testa den här guiden: http://www.auslogics.com/en/articles/ssd-tweaks-to-increase-s...

hoppas att detta hjälper

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Hedersmedlem

En så liten SSD som 60GB har väsentligt mycket sämre prestanda än större diskar pga mycket få minneskanaler internt. Framförallt skrivprestanda drabbas. Siffrorna är troligen rätt normala. Hur mycket ledigt utrymme har du? Absolut minimum 10% men helst uppåt 25% behövs för bästa prestanda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Så jag köpte en SSD 2013-03-04 och uppgradera från en 500gb kan ha vart en 7200RPM HDD, folk har sakt att det vart mycket snabbare, så tänkte att jag skulle pröva. Efter installera allt så märkte jag ingen skillnad, och stod fast vid att SSD var bara ett hype (OS är installerat på C: som är SSD:n).

Nu efter ett tag så har kompisar sagt att en SSD är sy mycket bättre, så vad har jag gjort för fel?

http://i.imgur.com/JuNnYAx.jpg?1

Jag använder rätt port på moderkortet (sitter en klisterlapp att det är den jag bör använda). Samt den svarta kabeln jag fick med SSD:n.

Intel 520 Series 60GB SSD R:550/W:475 2.5" SATA-3
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit
Processor: i5-3570K
Memory: 8096MB RAM
Hard Drive: 4550 GB
Video Card: NVIDIA ASUS GeForce GTX 670
Monitor: 1920 x 1080
Sound Card: SoundMAX HD Audio
Keyboard/Mouse: G19
Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4
Chassi: Fractal Design Define R4

Börja med klassikerna...
Har du ställt om till AHCI i BIOS?
Använt Intel SSD Toolbox och kört TRIM?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Jag installerade intel ssd toolbox - v3.2.3 körde Trim och quick scan, har 25GB ledigt av 55,8 GB, och AHCI är på I BIOS. Sedan när jag först fick SSD:n så stängde jag av defrag, hiber.

EDIT:
Den klaga på att jag borde uppdatera firmware. Borde jag göra det eller kommer det bara skapa problem? typ att rensa SSD eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Wow det var inte bra siffror (kolla här för att se vilka resultat du "borde" ha: http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...)

Jag märker personligen att min SSD tankar när jag börjar närma mig 80% utnyttjat utrymme, men om det inte är ditt problem så kan du testa den här guiden: http://www.auslogics.com/en/articles/ssd-tweaks-to-increase-s...

hoppas att detta hjälper

Går inte att jämföra en Intel 520 240GB med en 60GB. Den mindre är avsevärt långsammare än en av de högre storlekarna som alla recensionerna testar.
http://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/7251/INTEL-SSDSC2CW060...
Men visst har den lite halvdan prestanda.

Skrivet av Surgubben:

Börja med klassikerna...
Har du ställt om till AHCI i BIOS?
Använt Intel SSD Toolbox och kört TRIM?

Om du kollar hans hastighetstest så ser du att den är allignad, och kör AHCI läge.
Firmware är ett bra tips dock.

Skrivet av Frejoh466:

Jag installerade intel ssd toolbox - v3.2.3 körde Trim och quick scan, har 25GB ledigt av 55,8 GB, och AHCI är på I BIOS. Sedan när jag först fick SSD:n så stängde jag av defrag, hiber.

EDIT:
Den klaga på att jag borde uppdatera firmware. Borde jag göra det eller kommer det bara skapa problem? typ att rensa SSD eller något?

De rekommenderar alltid att man ska göra backup först. Men den bör inte radera någon information eller ställa till med något. Tidiga 520 FW hade lite problem pga Sanforce bugg i styrkretsen, så jag rekommenderar dig att uppgradera den. Men som sagt, ha backup först.

Permalänk

För backup vilket program borde jag ta? jag vill bara göra en kopia av SSD:n, så ifall om allt försvinner så kan jag bara köra backupen och C: är som förut.

Och jag kan inte göra något, utan SSD är långsam, så att uppgradera till en SSD gjorde inget märkvärdigt?

Permalänk
Medlem

skapa en sådan systemimage som du sedan restorar från win7-dvd alt. sys repair disc.
http://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-im...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

skapa en sådan systemimage som du sedan restorar från win7-dvd alt. sys repair disc.
http://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-im...

Den försöker att göra en backup av både C och D, filen blir då 230GB stor och jag vill bara göra en backup av C som är på 55GB. Jag antar att den tar med D för att jag har mina dokument på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Den försöker att göra en backup av både C och D, filen blir då 230GB stor och jag vill bara göra en backup av C som är på 55GB. Jag antar att den tar med D för att jag har mina dokument på den.

du får välja dom diskar du vill ha med. så välja bara C helt enkelt

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Men jag kan inte bara välja C jag kan inte ta bort D,

(Rensar datorn just nu, så utrymme kommer att ändras lite)

Permalänk
Medlem

hmm. skumt jag brukar endast ha 1st system-disk?
jaja du gör som du vill, men oftast brukar det inte behövas med backup på ssd vid fw-upgrade men det är ju att rekommendera ifall nåt går snett.
Jag har gjort det många ggr. utan problem iaf. men finns alltid nån stackare som råkar ut för otyg.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Står att jag har redan den senaste firmware, jag har aldrig uppdaterat.

"The selected Intel SSD contains current firmware as of this Toolbox release. Click Check For Updates to look for a newer version of the Intel SSD Toolbox, which may include newer firmware"

Har toolbox 3.2.3

Permalänk
Medlem

Ser normalt ut. Intel 520 är SandForce baserad och AS-SSD testar icke komprimerbar data d.v.s. absolut sämsta scenario för en sådan SSD. Använd ATTO för att testa bästa möjliga scenario.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Ser normalt ut. Intel 520 är SandForce baserad och AS-SSD testar icke komprimerbar data d.v.s. absolut sämsta scenario för en sådan SSD. Använd ATTO för att testa bästa möjliga scenario.

Så SDD:n var helt värdelös och min gamla 7200RPM HHD var lika bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Så SDD:n var helt värdelös och min gamla 7200RPM HHD var lika bra?

Istället för att tjura kan du väl testa en gammal HD och jämföra, så lär du få en chock.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Istället för att tjura kan du väl testa en gammal HD och jämföra, så lär du få en chock.

Yeep, Win7 x64 SSD starttid 26 sek, HDD 30sek. (beräknat efter BIOS skärmen, med tidtagarur 3 gånger, tog medelvärde och avrunda uppåt)

Tjurar inte, undrar bara om det är något fel på min SSD då alla jag har pratat med och hört, har sagt att en SSD är så mycket bättre än en HDD och när man väl har en SSD så går man aldrig tillbaka osv. Jag märker ingen skillnad och undrar bara om det är överdrivit hype för SSD:er

HHD:n var en Western Digital Caviar Blue 5000AAKX 500GB 7200rpm 16MB 3.5" SATA-3.

Permalänk
Medlem

Du har ju köpt minsta intel ssd som finns på 60GB, som regel blir dom snabbare desto större dom är.

Det där är nog så bra som en 60GB SSD blir.

Däremot så är ju söktiden och seq read mycket, mycket bättre än en mekanisk disk. Så lite vinst blir det ju allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Yeep, Win7 x64 SSD starttid 26 sek, HDD 30sek. (beräknat efter BIOS skärmen, med tidtagarur 3 gånger, tog medelvärde och avrunda uppåt)

Tjurar inte, undrar bara om det är något fel på min SSD då alla jag har pratat med och hört, har sagt att en SSD är så mycket bättre än en HDD och när man väl har en SSD så går man aldrig tillbaka osv. Jag märker ingen skillnad och undrar bara om det är överdrivit hype för SSD:er

HHD:n var en Western Digital Caviar Blue 5000AAKX 500GB 7200rpm 16MB 3.5" SATA-3.

Jag menar givetvis att testa i samma program.

Varför att din datorn inte bootar snabbare beror på en mängd faktorer. Normalt sett är det en avsevärd skillnad. Testet på din SSD är inget onormalt för en 60GB sandforce men den är ändå klart snabbare än en vanlig HD, så antagligen har du något som är utanför lagringsmediats hastighet som slöar ner. Det finns mycket annat än hur snabb en SSD/HD är som påverkar boot.

Jag bytte nyligen till en 520 i en laptop. Gick från 4-5 minuters boottid till ca 30s.

För övrigt, med en boottid på 30s är byte till SSD inget bra argument. 30s är snabbt nog, imho givetvis.

Absolut snabbaste jag sett är en Lenovo med optimerad BIOS och SSD. Den bootar på mellan 10-15s till att vara fullt användbar, trots en hel del program.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Men jag kan inte bara välja C jag kan inte ta bort D,

http://i.imgur.com/ifiYk7y.jpg?1

(Rensar datorn just nu, så utrymme kommer att ändras lite)

Du verkar ha systemfiler både på C: och D:, kanske därför det är långsamt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Men jag kan inte bara välja C jag kan inte ta bort D,

http://i.imgur.com/ifiYk7y.jpg?1

(Rensar datorn just nu, så utrymme kommer att ändras lite)

Detta sker pga du har en symbolisk länk eller junction som det kallas på eng, mellan enheterna. Du behöver då ett tredje part backup program, eller bryta länken (tillfälligt iaf).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta sker pga du har en symbolisk länk eller junction som det kallas på eng, mellan enheterna. Du behöver då ett tredje part backup program, eller bryta länken (tillfälligt iaf).

Och hur gör jag det? flyttade över mina dokument men funkar fortfarande inte. Kan jag se vad det är som har denna "länk"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Yeep, Win7 x64 SSD starttid 26 sek, HDD 30sek. (beräknat efter BIOS skärmen, med tidtagarur 3 gånger, tog medelvärde och avrunda uppåt)

Tjurar inte, undrar bara om det är något fel på min SSD då alla jag har pratat med och hört, har sagt att en SSD är så mycket bättre än en HDD och när man väl har en SSD så går man aldrig tillbaka osv. Jag märker ingen skillnad och undrar bara om det är överdrivit hype för SSD:er

HHD:n var en Western Digital Caviar Blue 5000AAKX 500GB 7200rpm 16MB 3.5" SATA-3.

Överdriven hype är det inte, men det tar väl ett tag innan man inser hur mycket alla de små tidsvinsterna blir mycket ihop och börjar uppskatta det. Om inte man spelar t.ex. World of Warcraft eller andra MMOs, för då märkar man rejäl skillnad hela tiden direkt

När man kört SSD en månad eller två, så känns det kanske inte så väldigt mycket snabbare än ens gamla hårddisk, men går man då och använder en vanlig HD igen, framförallt på en dator som använts ett tag, med många program och spel, så märker man snarare åt andra hållet hur segt det känns mot ens SSD.

Särskilt när windows update körs eller man ska installera andra program, köra genom antiviruskollar och liknande, så märker man av mer skillnad mot hårddiskar. Jag blir tokig på jobbdatorn när den ska mala på med just Windows Update när man vill starta om snabbt, eftersom jag är van vid SSD på alla PCs hemma.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Och hur gör jag det? flyttade över mina dokument men funkar fortfarande inte. Kan jag se vad det är som har denna "länk"?

problemet är att du har bootmanager på din gamla disk... ett tips är att lös den från datorn (koppla ur sata kabeln, även andra diskar om du har) sedan gör du om installationen med endast SSDn i datorn.

märker du ingen skillnad så är det ju uppenbart att SSD är en "hype" i dina ögon

hur vi än argumenterar så är det i slutändan du själv som sätter värderingarna om det går snabbare eller lika fort som tidigare...

jag märker då väldigt stor skillnad på SSD och mekanisk, så mycket att jag aldrig skulle tänka mig köpa en mekanisk som system/speldisk.
och som andra har sagt 60GB är ingenting... köpte först 128GB och det räckte inte för mig blir full på 2-3 spel, har nästan full SSD med 250GB också...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ok, jag tror att jag har hittat problemet. Jag drog ut alla Hårddiskar och lät bara SSD:n vara kvar, datorn starta på ca 10-15 sekunder, så ja.

Problemet är dock att när jag kopplar in de andra diskarna så blir det långsamt igen, har prövat att flytta dem längre ner i input för sata kablarna, funka inte. Jag kunde dock göra en backup av C disk efter att ha kopplat ur D disken.

Problemet kvarstår om jag bara har SSD:n och min 2TB hårddisk som är för sparade saker, och den bör inte påverka OS:et på något sätt. Ska pröva länken som laledan gav mig, eftersom intel tool box vägrar uppdatera firmware.

Edit:
Länken som laledan gav mig gjorde inget, har ett extra program som startar men annars ingen skillnad.

"cd c:\windows\system32
wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index" ger mig

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\Frejoh466>cd c:\windows\system32 c:\Windows\System32>wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index BlockSize Index Name StartingOffset 512 0 Disk #0, Partition #0 1048576 512 0 Disk #2, Partition #0 1048576 512 0 Disk #1, Partition #0 1048576 512 1 Disk #1, Partition #1 268436504576 c:\Windows\System32>

Jag har 1 SSD (C:\), 1 500GB HDD (D:\, E:\) och 1 2TB HDD (F:\)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag använder rätt port på moderkortet (sitter en klisterlapp att det är den jag bör använda). Samt den svarta kabeln jag fick med SSD:n.

Vilken är rätt port på moderkortet? Jag hade kopplat i någon av de nedre svarta SATA-portarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vilken är rätt port på moderkortet? Jag hade kopplat i någon av de nedre svarta SATA-portarna.

De gråa (tv stycken över de svarta) och HHD sitter på de svarta, Jag prövade att sätta botloader i BIOS bara på SSD:n, (letade efter att sätta dem på ATA/IDE och låta SSD:n vara på SATA) men hittade ingen sådan funktion på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

De gråa (tv stycken över de svarta) och HHD sitter på de svarta, Jag prövade att sätta botloader i BIOS bara på SSD:n, (letade efter att sätta dem på ATA/IDE och låta SSD:n vara på SATA) men hittade ingen sådan funktion på moderkortet.

har du provat installera om windows med endast SSD:n ikopplad?
brukar göra så själv för att undvika problem...

Citat:

We recommend to use Intel®
Z77 SATA ports (SATA3_0,
SATA3_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4 and SATA2_5) for
your bootable devices. This will minimum your boot time and
get the best performance. But if you still want to boot from
ASMedia SATA3 controller, you can still enable this in UEFI.

det ser ut som att det är 2 olika controllers på moderkortet, prova ha SSD:n på ena och de andra diskarna på den andra så kan du configuera AHCI på SSD:n

ftp://66.226.78.21/manual/Z77%20Extreme4.pdf
sida 64-65

Permalänk
Skrivet av Viochee:

har du provat installera om windows med endast SSD:n ikopplad?
brukar göra så själv för att undvika problem...

det ser ut som att det är 2 olika controllers på moderkortet, prova ha SSD:n på ena och de andra diskarna på den andra så kan du configuera AHCI på SSD:n

ftp://66.226.78.21/manual/Z77%20Extreme4.pdf
sida 64-65

Kommer inte att installera om Win7 bara för att den botar långsamt, då jag inte orkar eller har tid att installera om allt.

http://i.imgur.com/nSZHQ8M.jpg <= satte i kabeln fel, den svarta och den övre röda ska flyttas ner ett steg, den över porten (utan klisterlapp är A_0, A_1.)
Den röd övre är SSD C, svart är D,E, och röd undre är lagring F.

Edit:
BIOS ser ut som detta,
http://i.imgur.com/iaHBufL.jpg
http://i.imgur.com/z48qeq1.jpg
http://i.imgur.com/0DXapCc.jpg
http://i.imgur.com/1P2Erej.jpg

Edit2:
Ingen som vet vad felet kan vara?

Edit3:
Har intel slutat att ha support för 520? Hittar firmware och information om [...]510, 530[...] men inte för 520. hittar nästan inget för 520 på intels hemsida, och ett få länkar på google som pekar mig åt fel håll.