OC 24/7 - hur skadligt är det egentligen? (I7-3930k)

Permalänk
Medlem

OC 24/7 - hur skadligt är det egentligen? (I7-3930k)

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt" brukar man ju säga, och det har fått mig att bli lite paranoid när det gäller min CPU.

Jag kör för närvarande på min 3930k:
Core Voltage: 1,288-1,296* (*under belastning.)
Multiplier: X42
Bus Speed: 100,0 MHz

Detta ger en stabil clock @ 4,2 GHz.
Load varierar friskt från 1% och uppåt.
Temps är bra och varierar mellan 40-60 grader
Dock är processorn alltid i 4200,08 MHz, frekvensen går aldrig ner i "viloläge".

Hur skadligt är det att låta denna OC:n vara igång 24/7?
Är det "Din CPU kommer att ha en minskad livslängd på X år"-fara eller "Din CPU kommer gå sönder av andra orsaker/bli gammal innan den går sönder"?

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt" brukar man ju säga, och det har fått mig att bli lite paranoid när det gäller min CPU.

Jag kör för närvarande på min 3930k:
Core Voltage: 1,288-1,296* (*under belastning.)
Multiplier: X42
Bus Speed: 100,0 MHz

Detta ger en stabil clock @ 4,2 GHz.
Load varierar friskt från 1% och uppåt.
Temps är bra och varierar mellan 40-60 grader
Dock är processorn alltid i 4200,08 MHz, frekvensen går aldrig ner i "viloläge".

Hur skadligt är det att låta denna OC:n vara igång 24/7?
Är det "Din CPU kommer att ha en minskad livslängd på X år"-fara eller "Din CPU kommer gå sönder av andra orsaker/bli gammal innan den går sönder"?

Tacksam för svar.

Jag får oavsiktligt kapa din tråd, genom att säga att jag haft samma funderingar. Har själv en Intel Inside Core I7 4770K.
Sen verkar ju datorn min ha incierat heroin, eftersom att den går ur sitt strömsparläge. Vilket har kostat livstid slitage och ström för mig.
Kanske en veckas sammanlagd påslagen tid som rykt åt helvete. Så jag funderar också på hur lång livslängden för en CPU i I7 klassen är.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag har haft en i5 750 gående i 5 år nu, på en automatisk klockfunktion... Inte brytt mig om det tidigare, men såg efter att intresset byggts upp att den har legat på 1.35-1.4volt, hela tiden, med stockkylare!

Så den har inte dött av varken värme eller volt, än så länge... Nu sitter den i en HTPC
Det är väldigt individuellt kan jag tänka mig, man hinner nog uppgradera snabbare än att den dör

Permalänk
99:e percentilen

1,3 V är för det första inte alls högt för en Sandy Bridge‑E. Du kommer vilja uppgradera CPU:n långt innan den går sönder …

Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt"

… förutom om du kallar spänning för "volt", för då ska jag personligen leta upp din dator och sätta "volten" på 1,7 V när du inte är hemma!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För hög temperatur 24 timmar i veckan sänker livslängden snabbare än om du skulle överklocka och ha godkända temperaturer.

Permalänk
Medlem

Om du byter processor mer än vart typ fjärde år och inte ligger på spänning som är över det rekommenderade för oc har du lite att oroa dig för. Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men någon som spelar och gillar att överklocka har väl sällan en processor i mer än tre år ändå, då ska du ha rejäl otur om den ger upp. In i BIOS och slå på alla c-states och se till att speed step är påslaget så ska den klocka ned sig vid låg belastning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är helt lugnt, kör på bara!

Tempen är superlåg och spänningen är helt ok. Bör hålla i minst tio år om du kör på sådär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1,3 V är för det första inte alls högt för en Sandy Bridge‑E. Du kommer vilja uppgradera CPU:n långt innan den går sönder …

Tackar.

Skrivet av Alling:

… förutom om du kallar spänning för "volt", för då ska jag personligen leta upp din dator och sätta "volten" på 1,7 V när du inte är hemma!

Touché.
Till mitt försvar så låter "volt", "spänning", "ampere" och "ohm" likadant i mina öron.
Skyller på begrepps-dövhet. ^^

Skrivet av trickysaer:

In i BIOS och slå på alla c-states och se till att speed step är påslaget så ska den klocka ned sig vid låg belastning.

Tack, ska kolla upp det.
Hur "skadligt" är det att den brummar på i full clock hela tiden?
(Antagligen inte alls, men det kostar ju inget att fråga, förutom en gnutta stolthet.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt" brukar man ju säga, och det har fått mig att bli lite paranoid när det gäller min CPU.

Jag kör för närvarande på min 3930k:
Core Voltage: 1,288-1,296* (*under belastning.)
Multiplier: X42
Bus Speed: 100,0 MHz

Detta ger en stabil clock @ 4,2 GHz.
Load varierar friskt från 1% och uppåt.
Temps är bra och varierar mellan 40-60 grader
Dock är processorn alltid i 4200,08 MHz, frekvensen går aldrig ner i "viloläge".

Hur skadligt är det att låta denna OC:n vara igång 24/7?
Är det "Din CPU kommer att ha en minskad livslängd på X år"-fara eller "Din CPU kommer gå sönder av andra orsaker/bli gammal innan den går sönder"?

Tacksam för svar.

Du kan vara heeelt lugn, SB-E är riktigt tåliga när det kommer till Vcore. Det som är farligt är kombinationen av värme och hög Vcore. Det gör absolut ingenting att cpu ligger på max klock hela tiden. Sweetspot för SB-E brukar vara ca 4.6Ghz och det brukar gå fint på 1.33-1.35V beroende på hur bra cpu man har fått.

Du kanske minskar livslängden från 10år till 9år eller nåt sånt. Det är ingen fara alls.

Men om du tex matar på över 1.7V i en SB-E så kommer du sannolikt degradera cpu'n ganska snabbt, det märks på så sätt att cpu'n kommer behöva högre och högre Vcore för given klock. Skickar du på 1.8V så blir den inte långlivad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan vara heeelt lugn, SB-E är riktigt tåliga när det kommer till Vcore. Det som är farligt är kombinationen av värme och hög Vcore. Det gör absolut ingenting att cpu ligger på max klock hela tiden. Sweetspot för SB-E brukar vara ca 4.6Ghz och det brukar gå fint på 1.33-1.35V beroende på hur bra cpu man har fått.

Tack för infon.

Jag får bara upp min i 4,2 GHz stabilt men jag misstänker att det är moderkortet som är boven i dramat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Tack för infon.

Jag får bara upp min i 4,2 GHz stabilt men jag misstänker att det är moderkortet som är boven i dramat.

P9X79 Pro är vettiga moderkort, det ska absolut inte sätta stop redan vid 4.2Ghz. Och alla 3930k klarar absolut mer än 4.2Ghz.

Permalänk
Medlem

Kanske har haft otur och fått ett dåligt exemplar.
Har försökt få upp den i mer än 4,2 och var uppe i 1,35-1,4V bara för att se om det gick.
4,3 GHz funkade med gav BSOD vid tung belastning, och 4,4 GHz ville den inte alls, och jag vågade inte gå över 1,4V.

Ändrade bara multipliern och spänningen, så jag kanske inte gjorde helt rätt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Kanske har haft otur och fått ett dåligt exemplar.
Har försökt få upp den i mer än 4,2 och var uppe i 1,35-1,4V bara för att se om det gick.
4,3 GHz funkade med gav BSOD vid tung belastning, och 4,4 GHz ville den inte alls, och jag vågade inte gå över 1,4V.

Ändrade bara multipliern och spänningen, så jag kanske inte gjorde helt rätt?

SB-e klarar 1.45v utan problem, uppemot 1.5v med rätt kylning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Kanske är inte är relevant men min sandy bridge I7 2600k (oparkerad) har tuffat på i snart 4 år i konstant 4,2ghz utan att klocka ner. Aldrig varit ett problem med den heller. Dock så är den väl kyld då jag har en Hyper 212 EVO cooling med två 120mm fläktari pnp i ett chassi med 3 200mm fläktar samt 3 120mm fläktar och även satt på artic silver 5 kylpasta på den.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

SB-e klarar 1.45v utan problem, uppemot 1.5v med rätt kylning.

Hmm, kanske får ta och göra ett nytt försök.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Min OCade p4 wilamette @2.4ghz går fortfarande, sisåhär 12 år senare. processorn är inte det som dör med tiden, om den inte är gravt överhettad, utan det är nätagget och moderkortet; ie capacitatorerna som spricker och förlorar sin funktion. med LÅNG tid händer däremot något som heter elektronmigrering, och det är värme och volt som påverkar det, ju varmare destå lättare sker det och ju högre spänning (volt) destå längre flyttas det. tänk lite som en flod i en kanal, den tar med sig bitar av kanalen beroende och deponerar det någon annan stanns.

Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt" brukar man ju säga, och det har fått mig att bli lite paranoid när det gäller min CPU.

Jag kör för närvarande på min 3930k:
Core Voltage: 1,288-1,296* (*under belastning.)
Multiplier: X42
Bus Speed: 100,0 MHz

Detta ger en stabil clock @ 4,2 GHz.
Load varierar friskt från 1% och uppåt.
Temps är bra och varierar mellan 40-60 grader
Dock är processorn alltid i 4200,08 MHz, frekvensen går aldrig ner i "viloläge".

Hur skadligt är det att låta denna OC:n vara igång 24/7?
Är det "Din CPU kommer att ha en minskad livslängd på X år"-fara eller "Din CPU kommer gå sönder av andra orsaker/bli gammal innan den går sönder"?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Jag får oavsiktligt kapa din tråd, genom att säga att jag haft samma funderingar. Har själv en Intel Inside Core I7 4770K.
Sen verkar ju datorn min ha incierat heroin, eftersom att den går ur sitt strömsparläge. Vilket har kostat livstid slitage och ström för mig.
Kanske en veckas sammanlagd påslagen tid som rykt åt helvete. Så jag funderar också på hur lång livslängden för en CPU i I7 klassen är.

Min processor har rullat i mellan 4.5-5.0 GHz nu sedan den var ny. Inte märkt av några som helst problem. Har fått höja spänningen ytterst lite under tiden men det är allt. Har alltid varit väl kyld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats, respektive hört någon som totalt kört slut på sin CPU någonsin. Det är visserligen bra att det är så men det betyder ju inte att man ska köra den högre än vad den är specad till i onödan. Intressant det som thereal_twisted nämner att en indikator på att CPUn slits är att den behöver högre volt för samma klock. Tror temp dock är allvarligast för slitaget.

Det med Volt och spänning kan relateras på samma sätt som byte och utrymme. Inte tror jag att man tolkar "...fler GB till partitionen" särskilt annorlunda mot "...mer utrymme till partitionen", och språk handlar ju ytterst om tolkning. Sedan finns det en grammatisk bit där språket låter förfärligt om det inte används korrekt eller rentav blir fel.

Språket idag är så pass komplext samt att språkundervisningen i svenska (och högre nivåer av engelska) i grundskolan/gymnasiet handlar mer om att skriva dikter och "använda sin fantasi" än att lära sig korrekt språkuppbyggnad så jag är glad att jag möter människor som åtminstone kan uttrycka sig på ett förståeligt sätt. Korrekt språkbruk är tyvärr sällsynt bland ungdomar idag.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om att fundera över livslängden på klockade prollar.
Jag räknade med från dag 1 när i7 2600k kom ut att den krashar nog snart. Men fasen den har tuffat på 24/7 i några år nu med 1,43V
Har fått för mig efter vad jag läst att 1,432v är MYCKET. ÄR det mycket eller?
Det är datorn i signaturen nedan som avses..

Edit: Helt sjukt en minut efter att jag skrev mitt inlägg så fick jag min första blåskärm på flera år Bara för att så ökades volten ytterligare, nu körs det 1,45v. Tempen vid full load med OCCT stress programmet på samtidigt som jag skriver här ligger på 79 grader..

Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt"

*spänning

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

Du är inte ensam om att fundera över livslängden på klockade prollar.
Jag räknade med från dag 1 när i7 2600k kom ut att den krashar nog snart. Men fasen den har tuffat på 24/7 i några år nu med 1,43V
Har fått för mig efter vad jag läst att 1,432v är MYCKET. ÄR det mycket eller?
Det är datorn i signaturen nedan som avses..

Edit: Helt sjukt en minut efter att jag skrev mitt inlägg så fick jag min första blåskärm på flera år Bara för att så ökades volten ytterligare, nu körs det 1,45v. Tempen vid full load med OCCT stress programmet på samtidigt som jag skriver här ligger på 79 grader..

Alla processorer degraderas, oavsett om de är överklockade eller ej. De har ofta en beräknad livslängd på 10 år vad jag läst, men detta ändras ju beroende på spännig och värme. Värme + hög spänning är aldrig bra, men håller du värmen i styr, samt håller dig inom rimliga spännings-gränser så kan du räkna med många år överklockad.

Har också erfarat att varm CPU blir mer instabil = mer spänning vid högre temp för att vara stabil.

1.43 är klart mycket, men inget extremt och inget som sliter mycket om dem nu inte körs på hög värme. Man säger ofta att luftkylare klarar 1.3v, och vatten från kanske 1.35 (1.4v+) för att hålla den sval.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt"

Sv: Det är inte farten som dödar, det är smällen!
En: It's not the fart that kills, it's the smell!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

*spänning

Du är inte den första som påpekar detta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag har aldrig lyckats, respektive hört någon som totalt kört slut på sin CPU någonsin. Det är visserligen bra att det är så men det betyder ju inte att man ska köra den högre än vad den är specad till i onödan. Intressant det som thereal_twisted nämner att en indikator på att CPUn slits är att den behöver högre volt för samma klock. Tror temp dock är allvarligast för slitaget.

Det med Volt och spänning kan relateras på samma sätt som byte och utrymme. Inte tror jag att man tolkar "...fler GB till partitionen" särskilt annorlunda mot "...mer utrymme till partitionen", och språk handlar ju ytterst om tolkning. Sedan finns det en grammatisk bit där språket låter förfärligt om det inte används korrekt eller rentav blir fel.

Språket idag är så pass komplext samt att språkundervisningen i svenska (och högre nivåer av engelska) i grundskolan/gymnasiet handlar mer om att skriva dikter och "använda sin fantasi" än att lära sig korrekt språkuppbyggnad så jag är glad att jag möter människor som åtminstone kan uttrycka sig på ett förståeligt sätt. Korrekt språkbruk är tyvärr sällsynt bland ungdomar idag.

Ånjo, Nortwood-döden där runt 2005 är en historia ingen får missa. processorerna gick att klocka så innihelvete bara du ökade volten med ~20%, men så dog nästan alla inom tre år också (googla northwood och leta trådar och artiklar från typ 2006 så ska du få se )

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Ånjo, Nortwood-döden där runt 2005 är en historia ingen får missa. processorerna gick att klocka så innihelvete bara du ökade volten med ~20%, men så dog nästan alla inom tre år också (googla northwood och leta trådar och artiklar från typ 2006 så ska du få se )

Ahh, gamla goda S.N.D.S.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hehe, första exemplet jag sett på stendödade processorer.

Det var trots allt ganska extrem uppvoltning som orsakade SNDS och med det i tanken verkar processorerna blivit mer välbyggda och med bättre värmeavledning. (Nu pratar jag inte om IHSen till Ivy)

Då blir frågan, har någon lyckats döda en processor genom att "slita ut" den, alltså kört den oklockad tills den gett upp?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

vi har en pII-233mhz (-97 tror jag, en compaqhistoria iaf) med 64mb ram som står o tuggar på jobbet, har den för att mata in data i ett gammalt stordatasystem. be den bara inte att försöka öppna internet explorer så funkar det skitfint!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Kanske har haft otur och fått ett dåligt exemplar.
Har försökt få upp den i mer än 4,2 och var uppe i 1,35-1,4V bara för att se om det gick.
4,3 GHz funkade med gav BSOD vid tung belastning, och 4,4 GHz ville den inte alls, och jag vågade inte gå över 1,4V.

Ändrade bara multipliern och spänningen, så jag kanske inte gjorde helt rätt?

Vill påstå att det inte finns så dåliga SB-E. Om den inte är beg och totalt sönder klockade av förra ägaren.

Sätt VTT och VCSSA till 1.2V och Vcore 1.35. Prova det med x44.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vill påstå att det inte finns så dåliga SB-E. Om den inte är beg och totalt sönder klockade av förra ägaren.

Sätt VTT och VCSSA till 1.2V och Vcore 1.35. Prova det med x44.

Det skulle faktiskt vara möjligt, då den är begagnad.
Den har funkat bra hittills och har funkat stabilt på 4,2 i snart ett år dock.

Får testa dom där inställningarna senare, tyvm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Det skulle faktiskt vara möjligt, då den är begagnad.
Den har funkat bra hittills och har funkat stabilt på 4,2 i snart ett år dock.

Får testa dom där inställningarna senare, tyvm.

Låter ändå osannolikt det som krävs för en så grov degradering borde ha dödat cpun.