CM Seidon 120V - Elite 130 chassi med svåra värmeproblem!

Permalänk
Medlem

CM Seidon 120V - Elite 130 chassi med svåra värmeproblem!

Hej alla; har just knåpat ihop min minipc i ett Elite 130 chassi och har lite ... värmeproblem!

Core i5 4690K, sapphire Radeon R9 290 tri-x OC, drivet av ett CM GM650M nätagg;
Detta kyler jag med ett CM Seidon 120V och både värmenivån och ljudnivån är HÖG.

Har monterat .16A chassifläkten bakochfram i fronten (ie utblås i fronten ist för insug) samt monterat .36A PWM fläkten på andra sidan i en Push-pull konfiguration med kylaren, men processorn når ändå 70-75C under load (typ 35 idle). har monterat om vatten/pumpblocket och det gjorde inte mycket skillnad, så min fråga är:

borde jag ha seidon 120mm fläkten på CPU FAN ist för chassis fan och koppla pump-blocket rakt på en 12v lina ur en molex?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ksw:

Hej alla; har just knåpat ihop min minipc i ett Elite 130 chassi och har lite ... värmeproblem!

Core i5 4690K, sapphire Radeon R9 290 tri-x OC, drivet av ett CM GM650M nätagg;
Detta kyler jag med ett CM Seidon 120V och både värmenivån och ljudnivån är HÖG.

Har monterat .16A chassifläkten bakochfram i fronten (ie utblås i fronten ist för insug) samt monterat .36A PWM fläkten på andra sidan i en Push-pull konfiguration med kylaren, men processorn når ändå 70-75C under load (typ 35 idle). har monterat om vatten/pumpblocket och det gjorde inte mycket skillnad, så min fråga är:

borde jag ha seidon 120mm fläkten på CPU FAN ist för chassis fan och koppla pump-blocket rakt på en 12v lina ur en molex?

Vad förväntar du dig för temperaturer? Temperaturerna är helt i linje med vad du bör få på processorn. Möjligen lite hög men det handlar troligen om luft i slangen, dålig kontakt med CPU eller liknande som lägger en liten broms på värmeöverföringen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad förväntar du dig för temperaturer? Temperaturerna är helt i linje med vad du bör få på processorn. Möjligen lite hög men det handlar troligen om luft i slangen, dålig kontakt med CPU eller liknande som lägger en liten broms på värmeöverföringen.

Jag hade förväntat mig en delta-t på mindre än 40-45C av en vattenkylnignsrigg, det klarar ju för fan en luftkylare av på en oklockad i5 (88W TDP). funderar på att rigga om alltihopa igen för övertryck. trots att det var ännu varmare vid första försöket (plus att gpu:n inte blev av med sin värme lika effektivt).

edit: luft i slangen borde bara vara positivt, ju varmare destå högre värmeöverföringskapacitet om det finns tryck i systemet utöver vad pumpen ger. borde dock samlas i kylaren kan man tycka...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ksw:

Jag hade förväntat mig en delta-t på mindre än 40-45C av en vattenkylnignsrigg, det klarar ju för fan en luftkylare av på en oklockad i5 (88W TDP). funderar på att rigga om alltihopa igen för övertryck. trots att det var ännu varmare vid första försöket (plus att gpu:n inte blev av med sin värme lika effektivt).

edit: luft i slangen borde bara vara positivt, ju varmare destå högre värmeöverföringskapacitet om det finns tryck i systemet utöver vad pumpen ger. borde dock samlas i kylaren kan man tycka...

Din "vattenkylning" har samma area som en tornkylare, således kan den inte vara effektivare än en luftkylare vid samma genomströmmingstemperatur. Vanligt misstag att tro. Snarare tvärt och du har även potentiella problemet med alla värmeväxlingar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samma kylare kyler min 8320, överklockad. Maxar cirka 55 grader. Om dina temperaturer är stock känns det lite väl varmt. Använder själv fläkten som kom med i pull config.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din "vattenkylning" har samma area som en tornkylare, således kan den inte vara effektivare än en luftkylare vid samma genomströmmingstemperatur. Vanligt misstag att tro. Snarare tvärt och du har även potentiella problemet med alla värmeväxlingar.

Väldigt sant men jämfört med tex den boxade kylaren så är det enormt mycket mer dissapation area plus att det finns en reservoarvärme för tillfälliga peaks.

hursom har justerat om alla fläktar på dammsugaren nu; håller på o kör 3dmark11 och försöker maxa den men det där sabla basicläget envisas med att köra massa demos bara.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

pendlar mellan 70 och 60 nu, nåja, alltid en förbättring.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Jag hade förväntat mig en delta-t på mindre än 40-45C av en vattenkylnignsrigg, det klarar ju för fan en luftkylare av på en oklockad i5 (88W TDP). funderar på att rigga om alltihopa igen för övertryck. trots att det var ännu varmare vid första försöket (plus att gpu:n inte blev av med sin värme lika effektivt).

edit: luft i slangen borde bara vara positivt, ju varmare destå högre värmeöverföringskapacitet om det finns tryck i systemet utöver vad pumpen ger. borde dock samlas i kylaren kan man tycka...

Luft i slangen är absolut inte positivt. MEN dina temperaturer är inte alls som dom skall. Min polare har samma kylare och kommer upp i max 51 grader i belastning. Hans CPU utvecklar ändå 130 watt TDP.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Luft i slangen är absolut inte positivt. MEN dina temperaturer är inte alls som dom skall. Min polare har samma kylare och kommer upp i max 51 grader i belastning. Hans CPU utvecklar ändå 130 watt TDP.

har meckat om allt, kör pumpen på en 12v molex splitter nu istället för någon fan header historia; peakar på 70 men sätter sig snart på 60C när systemet får upp farten på de båda fläktarna. misstänker att det är mitt sapphire R9 290 (Tri-x OC) som gör att det blir för hög system temp (runt 45C).

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har monterat om pumpen/blocket tre gånger nu och når ändå 100C (realtemp) direkt i prime95's torture test, med båda 120mm fläktarna på max med riktning suger in i chassit., har börjat se mig om efter en annan kylningslösning som passar i dvärgchassit.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Har monterat om pumpen/blocket tre gånger nu och når ändå 100C (realtemp) direkt i prime95's torture test, med båda 120mm fläktarna på max med riktning suger in i chassit., har börjat se mig om efter en annan kylningslösning som passar i dvärgchassit.

Kan du ta en bild på din burk? Håller fortfarande med andra om att din temp är åt helvete. Det innebär alltså att du måste ha en chassitemp på säkerligen 50 grader om kylaren inte klarar av att hålla tempen under 100 grader. Jag tror mer på o-optimerat luftflöde.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan du ta en bild på din burk? Håller fortfarande med andra om att din temp är åt helvete. Det innebär alltså att du måste ha en chassitemp på säkerligen 50 grader om kylaren inte klarar av att hålla tempen under 100 grader. Jag tror mer på o-optimerat luftflöde.

syns inte så bra då mobilkameran är lite kass; men har byggt burken runt att använda nätaggets fläkt som utsug då chassit inte tillåter mycket annat.

edit: fler bilder som demonstrerar att det inte är fysiskt möjligt att dra bättre, har total kabelspaghetti längs med chassisidorna och locket för att få bort allting från "genomflödesarean" men det ser kasst ut ändå.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

syns inte så bra då mobilkameran är lite kass; men har byggt burken runt att använda nätaggets fläkt som utsug då chassit inte tillåter mycket annat.

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/746/Sb4H6K.jpg

Jag skulle säga att ditt största misstag med det bygget är att du inte använt dig av modulära kablar. Börja i den änden av problemet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag skulle säga att ditt största misstag med det bygget är att du inte använt dig av modulära kablar. Börja i den änden av problemet

det är modulärt nätagg, dock var färre kablar än vad jag hade hoppats modulärt anslutna. har två extra PCIE kablar som jag helst skulle klippa av men de ligger nästlade ovanpå nätagget justnu.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

det är modulärt nätagg, dock var färre kablar än vad jag hade hoppats modulärt anslutna. har två extra PCIE kablar som jag helst skulle klippa av men de ligger nästlade ovanpå nätagget justnu.

Ja jäklar du, nu ser jag efter att ha zoomat väldigt mycket Ja, du har ett semi-modulärt agg med andra ord Kylaren är ju satt i fronten, så den ska ju få in frisk luft. Kan det vara fel på pumpen? Har du testat att ändra pumpens strömförsörjning i bios?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

den är dragen på en molex-splitter->3pin så den går på maxvarv hela tiden. (vilket hörs...) jag tror mest att seidon 120V inte är en bra lösning på kylningen i datorn. bättre än en luftkylare (som inte får plats pga nätagget) men sämre än bästa möjliga. problemet med något annat är då att mitt "lilla" grafikkort

inte tillåter så mycket större kylning. rent TEORETISKT kanske jag får plats med en seidon 120XL eller dylikt men då kan jag ej push-pull montera fläktarna samt att jag isf behöver en 4pin förlängsningssladd då fläktarna hamnar för långt ifrån 4-pin headersen på moderkortet (mellan lilla fläkten och vattenblocket är de lokaliserade)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du planerade ditt bygge väldigt dåligt.

Du köpte den billigaste kylaren du kunde hitta och satte att jobba under de sämsta omständigheterna och är förvånad över att datorn går varm.

En lösning skulle va att öppna upp ett hål i taket på chassit och montera en så stor fläkt som möjligt som drar UT varm luft och sätta resterande fläktar som IN.

https://www.inet.se/kategori/720/230mm

Annars så är denna kylare mycket bättre än din lilla seidon120v.

https://www.inet.se/produkt/5322387/nzxt-kraken-x31-120mm

Sen skulle det inte göra dig ont att byta nätagg till ett SFX agg.

https://www.inet.se/jamfor?compare=5322167&compare=6901849

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hah, ja, det kan jag erkänna. planerade bara för något som skulle passa, inte efter vad det skulle ge mig. hade köpt att systemet går varmt men en delta-t oklockat på över 70C med en TDP på 84w fanns inte på kartan...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Hah, ja, det kan jag erkänna. planerade bara för något som skulle passa, inte efter vad det skulle ge mig. hade köpt att systemet går varmt men en delta-t oklockat på över 70C med en TDP på 84w fanns inte på kartan...

Så vad har du för budget till att lösa detta problem?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Så vad har du för budget till att lösa detta problem?

ärligt talat ingen alls; sitter och väntar på att Oculus skall dra resten av pengarna på den beställningen; så jag sitter mer och försöker spåra tryckläckor och optimera flödet. skall just till att nita på en aluplåt på chassisidan och täcka över högersidans luftintag samt köra tätningslist runt radiatorns montering så ingen luft tar en genväg runt den istället för genom den.

dock kommer förslag på andra 120mm kylningar som passar i chassit (går ej att montera bakom eller ovanpå pga att hela skalet åker av i ett stycke). eller en billig exterm lösning jag kan ha som fotvärme, tex en bilkylare och akvariepump + reservoar.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Problemen lösta, Ny Noctua UH-F12 fläkt i fronten, bytt fläktheader så pumpen i blocket går på CHA_FAN (3pin voltstyrning) istället för CPU_FAN (4pin pwmstyrning) då jag upptäckte att det bara var en 3pin kontakt till den och moderkortet försökte PWMstyra den reguljär DCfläkt -> 4200-4600RPM på pumpen istället för ~3600 där den är helt tyst och fortfarande kyler väl.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.