iPhone 5 åkt i golvet, skärm lossnat

Permalänk

iPhone 5 åkt i golvet, skärm lossnat

Idag åkte min telefon i golvet och skärmen lossnade på ovansidan.

Öppnade upp den och tog lös skärmen och den ser ut så här

Den har liksom lossnat, är det glaset och touchen som lossnat?

Dessutom så har aluminiumramen blivit intryck så skärmen inte vill passa, kan man få ut den på något sett?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Känns som det bara är att kasta? :/

Permalänk
Medlem

med våld går det nog

Permalänk
Medlem

Brukar själv reparera iPhones. Bara ramen som har lossnat.. ingen fara.. Använd lite lim och limma ihop skiten. (y) Så jag ser på bilden sitter lcd och glaset fortfarande ihop. De brukar vara ganska svåra att få loss till och med för hand då de sitter ganska tight tsm. Ramen brukar dock lossna enkelt.
Använd sedan en tång och böj tillbaka utsidan. Voila, din iphone funkar igen.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Filade till skärmen (plasten på undersidan/hörnet) så skärmen och touchen passade någorlunda. Men den tar emot laddning men skärmen verkar vara helt död.

Edit: Hade den på laddning en stund, iTunes och det kom upp på datorn och telefonen plingade att den tog emot laddning osv. Men laddningsljudet kom typ varje 20e sekund...

Värt att köpa typ någon skärm på tradera eller liknande? Kan man på något vis kolla så allt är helt förutom skärmen?

Kan tillägga att jag sulade den allt jag hade ner i golvet, lite konstigt att inte skärmen sprack..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag har själv 2 gånger köpt skärmar på tradera och bytt ut på I5. Dock mycket konstigt att de inte funkar utan någon skada.. Säker att flexkablarna sitter som de ska? Annars tror jag att de flex kablarna har gått sönder på lcd, de är väldigt ömtåliga.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Idag åkte min telefon i golvet och skärmen lossnade på ovansidan.

Öppnade upp den och tog lös skärmen och den ser ut så här

Den har liksom lossnat, är det glaset och touchen som lossnat?

Dessutom så har aluminiumramen blivit intryck så skärmen inte vill passa, kan man få ut den på något sett?

Hej!

Well, du har gjort nybörjar misstaget. Går en sak sönder så försök ALLDRIG laga det själv, utan kontakta försäkringsbolaget och säg att den åkt i golvet, och se när du kan lämna in den på service hos närmsta service verkstad för lagning / utbyte.

Troligen så skulle de inte laga denna, då den är så skadad. Utan istället ersätta dig för den genom din hemförsäkring och då betala ut ett visst belopp, - din självrisk till ditt konto.

Som sagt, har man inte tillräcklig kunskap så ska man inte hålla på att laga själv, och även om man har det så ska man inte göra det då man kan ta det på hemförsäkringen i de allra flesta fallen.

Och nu när du försökt laga den själv och således gjort skadan värre än tidigare (mycket troligt) så kommer försäkringsbolaget säkerligen inte vara så villiga att ersätta dig, då du själv försökt ge dig på att laga enheten och då förvärrat situationen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Jag har själv 2 gånger köpt skärmar på tradera och bytt ut på I5. Dock mycket konstigt att de inte funkar utan någon skada.. Säker att flexkablarna sitter som de ska? Annars tror jag att de flex kablarna har gått sönder på lcd, de är väldigt ömtåliga.

Är nog garanterat skärmen/flex kablarna, var inte alls nå försiktig Tröck ihop de med fingrarna för de var så pilligt me dom där verktygen..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Well, du har gjort nybörjar misstaget. Går en sak sönder så försök ALLDRIG laga det själv, utan kontakta försäkringsbolaget och säg att den åkt i golvet, och se när du kan lämna in den på service hos närmsta service verkstad för lagning / utbyte.

Troligen så skulle de inte laga denna, då den är så skadad. Utan istället ersätta dig för den genom din hemförsäkring och då betala ut ett visst belopp, - din självrisk till ditt konto.

Som sagt, har man inte tillräcklig kunskap så ska man inte hålla på att laga själv, och även om man har det så ska man inte göra det då man kan ta det på hemförsäkringen i de allra flesta fallen.

Och nu när du försökt laga den själv och således gjort skadan värre än tidigare (mycket troligt) så kommer försäkringsbolaget säkerligen inte vara så villiga att ersätta dig, då du själv försökt ge dig på att laga enheten och då förvärrat situationen.

Lagat flera iPhones förut, men då jag själv slängde den i golvet så var jag knappast så försiktig när jag skruva isär den. Filade på skärmen/digitsern så att den skulle passa någorlunda i den intryckta ramen.

Hur fungerar det med försäkring då? Är 17 år och köpte den begagnad sommaren 2013 på Blocket.
Och att få betala ca 2000kr för att få den reparerad finns inte ens på tanken

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Kanske ska sluta kasta grejer i golvet, anger management? Lär dig av det, dyr läxa.

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Lagat flera iPhones förut, men då jag själv slängde den i golvet så var jag knappast så försiktig när jag skruva isär den. Filade på skärmen/digitsern så att den skulle passa någorlunda i den intryckta ramen.

Hur fungerar det med försäkring då? Är 17 år och köpte den begagnad sommaren 2013 på Blocket.
Och att få betala ca 2000kr för att få den reparerad finns inte ens på tanken

att rikta om chassit är ganska svårt.
du kan ha ryckt sönder kontakterna på kretskortet, ända sättet att kolla är att sätta i en fungerande skärm.
att få den fixad kostar knappast 2k

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Lagat flera iPhones förut, men då jag själv slängde den i golvet så var jag knappast så försiktig när jag skruva isär den. Filade på skärmen/digitsern så att den skulle passa någorlunda i den intryckta ramen.

Hur fungerar det med försäkring då? Är 17 år och köpte den begagnad sommaren 2013 på Blocket.
Och att få betala ca 2000kr för att få den reparerad finns inte ens på tanken

Hej!

Det beror på vad ni har för försäkring hemma, och om ni har drulle eller så.

Hör med dina föräldrar som får ta kontakt med försäkringsbolaget.
Men nu eftersom du själv varit i enheten och meckat så kommer de troligen avvisa det hela och inte ge ersättning alls, eller dra av en hel del för det.

Men som sagt, hör med dina föräldrar som får ta kontakt med försäkringsbolaget så får ni se vad de säger. Men tror som sagt det blir svårt nu när du själv öppnat enheten och skruvat i den.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Som det ser ut för din del så verkar det finnas tre alternativ.
1: Skicka in den på lagning och ta notan.
2: Sopa ner den i golvet igen så att den går sönder en gång för alla, kasta resterna och köpa ny.
3: Sälja t.ex skärmen som eventuellt fungerande, även sälja batteri och allt som går.
Lite som när Swec´s annonsörer styckar upp sina datorer och säljer del för del.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Lagat flera iPhones förut, men då jag själv slängde den i golvet så var jag knappast så försiktig när jag skruva isär den. Filade på skärmen/digitsern så att den skulle passa någorlunda i den intryckta ramen.

Hur fungerar det med försäkring då? Är 17 år och köpte den begagnad sommaren 2013 på Blocket.
Och att få betala ca 2000kr för att få den reparerad finns inte ens på tanken

Du kan reparera en iPhone 5 för 700-800:-. Som många andra sa, en dyr läxa...

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Antingen beställa ny skärm för ca 5-800 eller slänga?

Ska ta och försöka knacka ut hörnet nå tag när jag har tid

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Sen kan du ju börja fundera på ditt humör... iaf till framtiden. Det kostar när man har taskigt temperament. Du har råd att lösa det där själv eftersom du har skapat det här. Varför ska dina föräldrar dra in sitt försäkringsbolag bara för att du smäller i dörrar eller kastar telefoner när det inte passar dig?
Pekar inte fingret fullt ut men jag tycker mig känna igen syndromet.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Sen kan du ju börja fundera på ditt humör... iaf till framtiden. Det kostar när man har taskigt temperament. Du har råd att lösa det där själv eftersom du har skapat det här. Varför ska dina föräldrar dra in sitt försäkringsbolag bara för att du smäller i dörrar eller kastar telefoner när det inte passar dig?
Pekar inte fingret fullt ut men jag tycker mig känna igen syndromet.

Men snälla, du har ingen aning om mitt liv eller hur det gick till med telefonen.
Kul att du kikade in på tråden iallafall

Och jag har aldrig haft bra med pengar så jag är försiktig med mina saker (förutom nu iphonen då).
Sen det där med förskärningsbolaget var jag bara lite nyfiken på hur det går till. Jag betalar det mesta själv ändå.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Det där med laddningsljudet hände mig också efter en liknande incident. En hård reset hjälpte i det fallet.

Skrivet av juniorjesper:

Filade till skärmen (plasten på undersidan/hörnet) så skärmen och touchen passade någorlunda. Men den tar emot laddning men skärmen verkar vara helt död.

Edit: Hade den på laddning en stund, iTunes och det kom upp på datorn och telefonen plingade att den tog emot laddning osv. Men laddningsljudet kom typ varje 20e sekund...

Värt att köpa typ någon skärm på tradera eller liknande? Kan man på något vis kolla så allt är helt förutom skärmen?

Kan tillägga att jag sulade den allt jag hade ner i golvet, lite konstigt att inte skärmen sprack..

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Antingen beställa ny skärm för ca 5-800 eller slänga?

Ska ta och försöka knacka ut hörnet nå tag när jag har tid

Ebay får du tag på en mycket billigare. Just femman är ju dessutom busenkel att byta på, i4s är en annan historia. :annoyed:

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Ebay får du tag på en mycket billigare. Just femman är ju dessutom busenkel att byta på, i4s är en annan historia. :annoyed:

Tackar ska kika där
Aa märkte väl det när jag skruvade bort den här skärmen

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

tappat den? från 10 meters höjd? jäklar va böjd ramen är.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

tappat den? från 10 meters höjd? jäklar va böjd ramen är.

Den hoppade ur fickan när jag körde moppe, sen slängde jag den i golvet.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Ebay får du tag på en mycket billigare. Just femman är ju dessutom busenkel att byta på, i4s är en annan historia. :annoyed:

Det är också billiga kopior som går snöder vid minsta lilla fall, det är skillnad på bra kopior och dåliga kopior, det bästa sättet är helt enkelt att ta den till en verkstad. Som någon annan skrev så kan en hårdomstart hjälpa dig. Koppla in telefonen i datorn och håll in hemknappen och startknappen samtidigt i 10 sekunder.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Här är nya skärmen

Övre kanten fixad

Helt ny skärm

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Najs! Men du kanske skulle prova att ha ett skydd på den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Antingen beställa ny skärm för ca 5-800 eller slänga?

Ska ta och försöka knacka ut hörnet nå tag när jag har tid

Jag köpte en skärm för <300 på ebay (från england tror jag). Fungerade hur bra som helst efter jag bytt! Sedan är batteriet en annan femma! Men skärmköpet blev jag oerhört nöjd över.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Najs! Men du kanske skulle prova att ha ett skydd på den?

Tycker ej om skydd.. Känslan försvinner 😨

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tycker ej om skydd.. Känslan försvinner 😨

Det är det många som har sagt.... sen får de gå till farbror doktorn och få behandling

OT: Blev ju inte så illa med ny skärm och utknackad ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Najs! Men du kanske skulle prova att ha ett skydd på den?

Att ha plastskal på sin telefon i metall är som att köra en Mercedes med blommiga klädselöverdrag från Biltema.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator