Nvidia skrotar Geforce GTX 770, GTX 780, GTX 780 Ti – prissänker GTX 760

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skrotar Geforce GTX 770, GTX 780, GTX 780 Ti – prissänker GTX 760

Lanseringen av Geforce GTX 980 och GTX 970 skakar om prestandasegmentet och ersätter flera modeller i GTX 700-serien. Samtidigt prissänks mellanklasskortet GTX 760.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nu får man passa på!

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Kanske plockar upp ett begagnat GTX760 snart. Kommer nog vara många som byter upp sig snart.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Inte så konstig egentligen då speciellt 970 bara ska kosta 3,6k ungefär och prestera bättre än t.ex 780 som kostar 4k.

Permalänk
Medlem

Väntat. Surt läge för de som försöker sälja 780 och särskilt 780Ti begagnat, snacka om att andrahandsvärdet störtdök fr.o.m. idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zantetsuken:

Väntat. Surt läge för de som försöker sälja 780 och särskilt 780Ti begagnat, snacka om att andrahandsvärdet störtdök fr.o.m. idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntat. Äldre grafikkort slutar tillverkas när nästa serie kommer. 760 har tur men jag planerar ett 980(kanske 2) istället för SLI 760.

Kanske får vi se 770 under 2000 kr som med 670.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zantetsuken:

Väntat. Surt läge för de som försöker sälja 780 och särskilt 780Ti begagnat, snacka om att andrahandsvärdet störtdök fr.o.m. idag.

Surt läge? Det är det ju alltid när en ny generation kommer. Iof är denna en helt ny generation så det kanske är det du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Surt läge? Det är det ju alltid när en ny generation kommer. Iof är denna en helt ny generation så det kanske är det du syftar på?

Det är förstås inga konstigheter att en gammal generation tappar i värde men jag syftar på att prissättningen på nya generationen var överraskande låg - förväntat var väl runt en tusenlapp mer för både 970 och 980. Igår gick det sälja ett 780ti begagnat för 4000:- utan att skämmas, idag ska man nog vara glad om man får 2500:-.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zantetsuken:

Det är förstås inga konstigheter att en gammal generation tappar i värde men jag syftar på att prissättningen på nya generationen var överraskande låg - förväntat var väl runt en tusenlapp mer för både 970 och 980. Igår gick det sälja ett 780ti begagnat för 4000:- utan att skämmas, idag ska man nog vara glad om man får 2500:-.

Priset är lågt för det är bebiskretsen man börjar att sälja, den är i princip hälften så stor som riktiga Maxwell som kommer nästa år.
Kepler kostade 5000:- för GTX 680 vid lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Priset är lågt för det är bebiskretsen man börjar att sälja, den är i princip hälften så stor som riktiga Maxwell som kommer nästa år.
Kepler kostade 5000:- för GTX 680 vid lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

16nm or no deal. Bryr mig inte det minsta om strömförbrukning. Jag vill ha en mini sol som driver mitt geforce om jag då får mer FPS.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

den är i princip hälften så stor som riktiga Maxwell som kommer nästa år.

Åhå? Var kan man läsa mer om detta?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Priset är lågt för det är bebiskretsen man börjar att sälja, den är i princip hälften så stor som riktiga Maxwell som kommer nästa år.
Kepler kostade 5000:- för GTX 680 vid lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har väldigt svårt att se att Nvidia skulle tillverka en krets på 800 kvadratmilimeter. Inte med tanke på hur mycket problem de haft historiskt med sina stora kretsar. Faktum är att det är omöjligt att tillverka en så stor krets. TSMC har en gräns på någonstans runt 600 mm2. Större än så klarar inte deras optik. Nvidias GK110 är antagligen ungefär så stort som de realistiskt kan nå och Maxwell har inte ökat transistordensiteten i någon större utsträckning. GM204 är inte en bebiskrets. Det är en ovanligt stor krets. Det är den största Nvidia tillverkat för ett xx4-chip. Enda möjligheten för att de ska kunna få in så många transistorer, vi snackar över 10 miljarder då, är om de väntar på 16 nm FinFETT. Det är fortfarande oklart när den kommer och jag tror inte ens Nvidia är dumma nog att börja med den absolut största och mest komplicerade kretsen de någonsin tillverkat på en helt ny otestad nod. De har gjort det förr och fått stora problem. Nu har de dessutom vänt uppochner på hela sin strategi och kör mobile first. Så innan vi ser en GM210 på 16 nm så kommer vi nog se mobila kretsar så de kan testa den lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad trevligt att lanseringspriset inte blev så högt som jag först befarat ("Good news everybody!" sagt med Professor Hubert Farnsworths röst). Jag har siktet inställt på ett Gainward GTX 970 Phantom lagom till Jul och hoppas på att priset droppar med ytterligare några hunkingar till snön slår i backen.

Det känns ju verkligen som att det är dags att pensionera mitt i mitt eget tycke fortfarande dugliga 460 nu, även om jag mest lirar Path of Exile, så kanske jag kommer att kunna lira i fullt party med "Dischargers" och andra "Cast on Critical Hit" spelare utan att frameraten droppar så långt ner att det blir ett bildspel?

(Jag kör 2st skärmar i 1200p sammanslaget, vilket verkar belasta mitt stackars 460 aningens hårt, och det kan ju stämma för "PC Wizard" anger min upplösning till hela 3840x1200 såg jag nyss. Jag har dock inte spelet körandes mer än på en skärm så jag tycker inte att sammanslaget läge borde inverka? Men men...)

Det lär ju komma en uppsjö utav nya spel under de år som jag hellre har ett 970 för, så att jag mestadels bara lirar PoE nuförtiden känns inte som ett hållbart argument för att vara nöjd och inte slå till ändå. Och sedan får vi ju inte glömma den nya featuren "NVIDIA Super Resolution Technology" i heller

Hoppas att alla andra som går i uppgraderings-tankar är lika glada som mig över dessa mer sansade lanseringspriser?

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kitz:

16nm or no deal. Bryr mig inte det minsta om strömförbrukning. Jag vill ha en mini sol som driver mitt geforce om jag då får mer FPS.

Instämmer.! Jag betalar gladeligen elräkningen oavsett ..mer fps!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag har väldigt svårt att se att Nvidia skulle tillverka en krets på 800 kvadratmilimeter. Inte med tanke på hur mycket problem de haft historiskt med sina stora kretsar. Faktum är att det är omöjligt att tillverka en så stor krets. TSMC har en gräns på någonstans runt 600 mm2. Större än så klarar inte deras optik. Nvidias GK110 är antagligen ungefär så stort som de realistiskt kan nå och Maxwell har inte ökat transistordensiteten i någon större utsträckning. GM204 är inte en bebiskrets. Det är en ovanligt stor krets. Det är den största Nvidia tillverkat för ett xx4-chip. Enda möjligheten för att de ska kunna få in så många transistorer, vi snackar över 10 miljarder då, är om de väntar på 16 nm FinFETT. Det är fortfarande oklart när den kommer och jag tror inte ens Nvidia är dumma nog att börja med den absolut största och mest komplicerade kretsen de någonsin tillverkat på en helt ny otestad nod. De har gjort det förr och fått stora problem. Nu har de dessutom vänt uppochner på hela sin strategi och kör mobile first. Så innan vi ser en GM210 på 16 nm så kommer vi nog se mobila kretsar så de kan testa den lite.

GM lär inte komma med 16nm, planen har varit 20nm för GM, GP däremot är planerat för 16nm. TSMC har en hel del olika 16nm FinFET på gång, den Nvidia tänkt använda väntas alltså inte vara redo förräns början av 2016. Men det blir ändå inte tätare med 16nm kontra 20nm då basen fortfarande är 20nm men toppen är 16nm vilket ska minska förbrukningen.

GM210 kommer iaf att husera fler transistorer än GM204, krympning till 20nm och större krets ger en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

GM lär inte komma med 16nm, planen har varit 20nm för GM, GP däremot är planerat för 16nm. TSMC har en hel del olika 16nm FinFET på gång, den Nvidia tänkt använda väntas alltså inte vara redo förräns början av 2016. Men det blir ändå inte tätare med 16nm kontra 20nm då basen fortfarande är 20nm men toppen är 16nm vilket ska minska förbrukningen.

GM210 kommer iaf att husera fler transistorer än GM204, krympning till 20nm och större krets ger en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir ingen 20 nm för högpresterande kretsar från TSMC. De har en process som passar små strömsnåla kretsar men den går inte att bygga grafikkort på. Så de har två alternativ. Släppa den på 28 nm och acceptera begränsningarna eller så måste de vänta till 16 nm FinFET. Ska de släppa den på 28 nm så gäller de begränsningar som jag redan nämnt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Intressant detta, i nuläget så sitter jag redan på ett Nvidia 770. En prissänkning skulle innebära att jag köper ett 770-kort till och kör sedan två i SLI. Eller är det waste of money om jag typ bara spelar assassins creed?

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk

Komplett har 100+ i lager på 780ti matrix från asus för 5995:-, får hoppas dom sjunker rejält i pris eller om man skaffar två 980.. Väldigt lockande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det blir ingen 20 nm för högpresterande kretsar från TSMC. De har en process som passar små strömsnåla kretsar men den går inte att bygga grafikkort på. Så de har två alternativ. Släppa den på 28 nm och acceptera begränsningarna eller så måste de vänta till 16 nm FinFET. Ska de släppa den på 28 nm så gäller de begränsningar som jag redan nämnt.

Det blir ingen 20nm Planar nej, för att 20nm Planar HP presterar dåligt, knappt märkbart bättre än LP så det är inte värt att tillverka, detta insåg även Intel och gick således över till FinFET för att kunna fortsätta krympa. Globalfoundries har oxå stött på samma problem så det är inte så att TSMC och Intel inte vill ttillverka 20nm planar.

Däremot har jag sett att TSMC kallar både 20nm FF (fyrkantig topp) och 16nm FF (konformad) för just 16nm FinFET, och 16nm FF ska komma i flertalet versioner. Så det kan stämma att vi får se 16nm FF till 3:e generationen Maxwell, dock med 20nm i basen, det är bara toppen på fenan som blir 16nm isåfall. Men den mest intressanta versionen av 16nm FF är planerad till 2016 och är den som Pascal är tänkt att använda. Dock är det fortfarande 20nm i basen så densiteten lär inte öka. Förvirrande är bara förnamnet till vad TSMC pysslar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Åhå? Var kan man läsa mer om detta?

Bara kolla historien, xx4 vs x10, ta Kepler nu senast som oxå lanserade xx4 först för att året därpå leverera den riktiga kretsen x10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bara kolla historien, xx4 vs x10, ta Kepler nu senast som oxå lanserade xx4 först för att året därpå leverera den riktiga kretsen x10.

Det finns ingen sån korrelation, och precis som Zotamedu förklarar ovan är det osannolikt att de trycker ut något som påminner om det du beskriver. Rena spekulationer alltså.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Det blir ingen 20nm Planar nej, för att 20nm Planar HP presterar dåligt, knappt märkbart bättre än LP så det är inte värt att tillverka, detta insåg även Intel och gick således över till FinFET för att kunna fortsätta krympa. Globalfoundries har oxå stött på samma problem så det är inte så att TSMC och Intel inte vill ttillverka 20nm planar.

Däremot har jag sett att TSMC kallar både 20nm FF (fyrkantig topp) och 16nm FF (konformad) för just 16nm FinFET, och 16nm FF ska komma i flertalet versioner. Så det kan stämma att vi får se 16nm FF till 3:e generationen Maxwell, dock med 20nm i basen, det är bara toppen på fenan som blir 16nm isåfall. Men den mest intressanta versionen av 16nm FF är planerad till 2016 och är den som Pascal är tänkt att använda. Dock är det fortfarande 20nm i basen så densiteten lär inte öka. Förvirrande är bara förnamnet till vad TSMC pysslar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Så fortfarande, grafikkortet du väntar på kommer aldrig komma för det finns ingen process som kan tillverka en så stor fysisk krets och den nod du pratar om finns inte. Så antingen kommer en lite bättre GM200 som är ungefär lika stor som GK110 fast med förbättringarna från Maxwell eller så väntar de till 16 nm FinFET. Det är de två alternativen. Väljer de att köra på 28 nm kommer skillnaden i spelprestanda inte vara så stor för de kan inte få in dubbelt så många transistorer som de kunde med GK104 mot GK110. Vidare kommer en stor del av den extra miljarden trasistorer de realistiskt har att arbeta med gå åt till en mer avancerad minneskontroller och fler FP64-kärnor eftersom GM200 kommer vara designad för GPGPU. Det lämnar ännu mindre utrymme för ökad spelprestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det lämnar ännu mindre utrymme för ökad spelprestanda.

Vem bryr sig om spelprestanda?

Skrivet av Zotamedu:

Vidare kommer en stor del av den extra miljarden trasistorer de realistiskt har att arbeta med gå åt till en mer avancerad minneskontroller och fler FP64-kärnor eftersom GM200 kommer vara designad för GPGPU.

Vilket är jättebra och kan driva på utvecklingen inom GPGPU så att fler applikationer får detta stöd.

Annars gött som vanligt att prissänkningar sker, jag tycker utvecklingen har stannat upp för mycket nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Vem bryr sig om spelprestanda?

Nästan alla som köper ett grafikkort som det står Geforce på. Undantaget var Titan som användes en del till annat, en inkörsport för riktig GPGPU där utvecklare kunde testa lite och se hur det fungerade utan att behöva investera alltför mycket pengar. Nvidia bygger fortfarande sina kretsar med spelprestanda som en central del. Det gäller även de större kretsarna som används till Tesla. De har ännu inte tagit steget fullt ut att designa en krets enbart med fokus på parallella beräkningar men det kommer nog förr eller senare. Vi kan ju titta på deras arbete med ARM, samarbete med IBM och deras Power samt NVlink. De senare är riktade mot parallella beräkningar och inte mot spel så det är möjligt att vi får se något som är optimerat enbart mot det senare. Vi får se. Klart är i alla fall att Nvidia har en lite lurig period framöver då det blir svårare och dyrare att utveckla nya snabbare grafikkort och kan de inte släppa något nytt tillräckligt ofta så kommer folk inte uppgradera och de tjänar inga pengar. Det väldigt lukrativa lågpriossegmentet är på väg att försvinna helt i takt med att både AMD och Intel släpper fullt tillräckliga iGPUer. Det är ett rätt stort ekonomiskt slag mot Nvidia. Än så länge har de kunnat hämta mycket från laptopar då Iris Pro har varit för dyr för att använda i någon större utsträckning men det kan ändras med Skylake då Intel verkar lägga in eDRAM på många fler av sina kretsar. Då försvinner segmentet 850M eller 860M och ner mer eller mindre helt. Samma sak på den stationära sidan. Det är svårt att leva bara på högpresterande grafikkort och det är därför de har satsat på GPGPU, en marknad med mycket högre marginaler. De har dock konkurrens där från Intel så får se hur det går. Deras satsning mot mobila plattformar gick ju sådär. Nya Tegra K1 ser ut att prestera bra men de har ju inte direkt lyckats bygga ett starkt varumärke med Tegra. Nu verkar den väldigt nischad så får se om de kan lyckas sälja några större volymer. Annars får de hitta nya områden att expandera inom. Så de kommande åren är viktiga för Nvidia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vilket är jättebra och kan driva på utvecklingen inom GPGPU så att fler applikationer får detta stöd.

Vilken typ av applikationer tänker du på då, och är det Geforce-kunder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så fortfarande, grafikkortet du väntar på kommer aldrig komma för det finns ingen process som kan tillverka en så stor fysisk krets och den nod du pratar om finns inte. Så antingen kommer en lite bättre GM200 som är ungefär lika stor som GK110 fast med förbättringarna från Maxwell eller så väntar de till 16 nm FinFET. Det är de två alternativen. Väljer de att köra på 28 nm kommer skillnaden i spelprestanda inte vara så stor för de kan inte få in dubbelt så många transistorer som de kunde med GK104 mot GK110. Vidare kommer en stor del av den extra miljarden trasistorer de realistiskt har att arbeta med gå åt till en mer avancerad minneskontroller och fler FP64-kärnor eftersom GM200 kommer vara designad för GPGPU. Det lämnar ännu mindre utrymme för ökad spelprestanda.

Jodå, kretsen jag väntar på kommer, den går under namnet Pascal.
Har alltid sagt att Maxwell bara är någon slags mellanting, inget märkvärdigt direkt. Pascal kommer ha betydligt högre minnesbandbredd.
16nm FinFET tar dock fortfarande upp 20nm utrymme så i praktiken är det 20nm FinFET, resten är marknadsföring.

Men visst dom kan räkna GM204 som sista i serien och vänta med att byta ut den till 16nm FinFET i samband med att dom lanserar Pascal i början av 2016. Det är ju inte en evighet dit direkt.

Allting är rena spekulationer, dom enda som vet något håller tyst om det, Semi-accurate är inte en bra källa till information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Pascal i början av 2016

Fast namnet på den kretsen lär börja med GP och inte GM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Fast namnet på den kretsen lär börja med GP och inte GM.

Såklart den kommer börja med GP, vad annars?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Såklart den kommer börja med GP, vad annars?:)

Ovan pratar du ju om att "fullstora" Maxwell inte är släppt, och sen kör du en livlina på att det i själva verket är Pascal.