Galaxy S3 laddar alldeles för fort

Permalänk

Galaxy S3 laddar alldeles för fort

Hej!

Har haft problem den i några veckors tid med att min Galaxy S3 laddar för fort (fulladdad på en timme), och då i sin tur laddar ur snabbt. Fick hem ett nytt batteri idag, men den laddar onormalt fort ändå. Har testat olika kablar och nätadaptrar, även gjort en fabriksåterställning samt rensat cache-minnet. Telefonen verkar ladda bättre när den är avstängd.

Har ni haft eller hört om ett liknande problem, vad kan göras för att lösa mitt problem?

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova Battery Calibrator: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nema.batter...

Vet inte säkert men tror filen för batteristatistik/info sparas på systempartitionen och inte cache, så om den har ballat ur blir du inte av med den genom factory reset. Kan ha fel dock.

EDIT: Appen kräver dock root

Permalänk
Medlem

Det är värt att roota och testa. Min stängdes av vid ungefär 20% batteri, men när jag kalibrerade batteriet så blev det korrekt igen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Tack båda för svaren. Samsungs support tycker jag ska skicka in den på service. Har fortfarande garanti kvar, så jag väntar med att roota telefonen. När ni påpekade om att kalibrering av batteriet kunde hjälpa började jag leta om hur det kunde göras utan att behöva roota telefonen. Hittade en länk och har testat utföra de steg som krävdes, telefonen har nu fungerat som den ska! Får se vad som händer nästa gång jag laddar den som vanligt.