Permalänk
Inaktiv

Trådlös pci nätverkskort via usb ? ;)

Hej !
jag undrar om det går att köpa en adapter m.m eller "koppla om" så att jag kan ha trådlös pci nätverkskort i en låda bredvid datorn?
Tänkte bygga en låda för att ha mer Usb, ändra styrkan på ljusslingorna i datorn, mic o audio out
Tacksam för hjälp !

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förtydliga vad du vill ha för funktioner?
Vill du ansluta dig trådlöst från usb i datorn till en låda med pci portar eller koppla in ett trådlöst pci nätverkskort via usb eller nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga vad du vill ha för funktioner?
Vill du ansluta dig trådlöst från usb i datorn till en låda med pci portar eller koppla in ett trådlöst pci nätverkskort via usb eller nått annat ?

Jag har ett trådlöst pci kort.
Jag undrar om det går att sätta det utanför datorn, och sedan använda en usb kabel från det trådlösa pci kortet till min dator.
Eller finns det ett annat sätt istället för usb eller en "pci raiser".
Jag vill inte använda en "pci raiser" pga den kablen är rätt så bred, vilket inte är så kul eller ser speciellt bra ut.
Pga tänkte bygga en låda med tex startknappar o lite såna saker, och undrar om det är möjligt att göra som jag skrev ovan.
Förlåt om jag var otydlig, men jag menade ett trådlöst pci nätverkskort !

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns såna lådor men menar du verkligen pci och inte pci e ?
Det kan ju dessutom bli problem med drivers och en låda är lika dyr som ett nytt nätverkskort.

Det är enklare att förlänga ut pcie till pcie och pci i en extern låda.
http://se.startech.com/Kortadaptrar/Kortplats-tillbyggnad/PCI...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det finns såna lådor men menar du verkligen pci och inte pci e ?
Det kan ju dessutom bli problem med drivers och en låda är lika dyr som ett nytt nätverkskort.

Det är enklare att förlänga ut pcie till pcie och pci i en extern låda.
http://se.startech.com/Kortadaptrar/Kortplats-tillbyggnad/PCI...

Fan !
tänkte ha en lite awesome ide att ha det som en liten "ghettomod".
ja men tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Jag har ett trådlöst pci kort.

Om PCI-kortet är trådlöst, så är ju problemet redan löst.
(sorry, jag kunde inte hålla mig...)

Skrivet av jojjeofc:

Tänkte bygga en låda för att ha mer Usb, ändra styrkan på ljusslingorna i datorn, mic o audio out

Det har funnits lådor på marknaden som inte gör mycket mer än att förlänga kablar från baksidan på datorn till en låda på skrivbordet..
Det har också funnits liknande produkter som gjort ungefär samma sak, men från interna portar på moderkortet och/eller ljudkortet till en 5.25"-plats på framsidan på datorn.
Kanske något sånt du egentligen är ute efter?

Skrivet av jojjeofc:

Jag vill inte använda en "pci raiser" pga den kablen är rätt så bred, vilket inte är så kul eller ser speciellt bra ut.

Om det nu är ett PCI Express - kort du har... PCI Express finns med olika antal "lanes", som anger bredd på kortets kontakttungor och också bredd på kortplatsen. Du behöver inte en riser card-kabel som är bredare än kortets kontakt, men de bredare kanske är lättare att hitta på marknaden.

Om kabeln är en vanlig bandkabel kan man kanske också modda den genom att skära upp mellan de individuella ledarna och sen bundla ihop de smalare bandkablarna man får, men risken för att förstöra något kan nog vara ganska hög.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Om PCI-kortet är trådlöst, så är ju problemet redan löst.
(sorry, jag kunde inte hålla mig...)

Det har funnits lådor på marknaden som inte gör mycket mer än att förlänga kablar från baksidan på datorn till en låda på skrivbordet..
Det har också funnits liknande produkter som gjort ungefär samma sak, men från interna portar på moderkortet och/eller ljudkortet till en 5.25"-plats på framsidan på datorn.
Kanske något sånt du egentligen är ute efter?

Om det nu är ett PCI Express - kort du har... PCI Express finns med olika antal "lanes", som anger bredd på kortets kontakttungor och också bredd på kortplatsen. Du behöver inte en riser card-kabel som är bredare än kortets kontakt, men de bredare kanske är lättare att hitta på marknaden.

Om kabeln är en vanlig bandkabel kan man kanske också modda den genom att skära upp mellan de individuella ledarna och sen bundla ihop de smalare bandkablarna man får, men risken för att förstöra något kan nog vara ganska hög.

Men jag ville göra det lite roligare ( fritid )
Men orkar inte precis lägga ner pengar överhuvudtaget utan bara ta vad jag har !
Projektet får väll ligga på hyllan tills man har ork ! x)
Jag vet har kollat upp allt redan, men ja jag ville bara modda om lite roliga saker bara för att jag kan.
Haha jaja klart jag redan vet typ allt du säger, men jag orkade bara inte förklara så bra haha.
Tack för du tog dig tiden att läsa o svara på ett dåligt skrivit inlägg

Permalänk
Medlem

Om detta är för att få bättre signalstyrka (vilket är den enda anledning jag kan finna), varför inte bara köpa: 1) Bättre antenn/antenner eller: 2) antennkabel och flytta antenn/antenner enbart? Känns som en betydligt mycket billigare och enklare lösning! Over and out!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lonesome:

Om detta är för att få bättre signalstyrka (vilket är den enda anledning jag kan finna), varför inte bara köpa: 1) Bättre antenn/antenner eller: 2) antennkabel och flytta antenn/antenner enbart? Känns som en betydligt mycket billigare och enklare lösning! Over and out!

Klart det finns fler sätt för bättre signalstyrka.
Men jag struntar i denna tanken för det blir mer klydd än vad jag orkar med.