Är det verkligen så farligt att klocka med fsb? (i7 2600 ej K)

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så farligt att klocka med fsb? (i7 2600 ej K)

Tjena!
Har en 2600 (ej k) som jag har ökat turbon till 4.2 Ghz och sen höjt fsb till 10259 vilket i mina ögon verkar vara rätt stabilt. Hört många som säger att det är farligt att göra det eftersom det kan förstöra komponenter men många verkar också säga att det inte är farligt om man höjer det lite bara att det KAN bli instabilt (vilket jag antar inte är bra i längden).

Så vad tror ni? Har själv egentligen bara höjt fsb för att komma över 4 Ghz

Lagt till info i rubriken
Permalänk
Medlem

inte värt dom där ynka procenten om det skulle vara så att fsb'n påverkar usb, hårddisk osv eller vad det är folk brukar säga om dessa nya system. Hårddiskar som är så jävla fragila och går sönder stup i kvarten redan som det är.

Tror dock att om du vill kan du nog köra på det där länge. men du kanske märker att det beter sig konstigt ibland, i längden då även om det just nu verkar fungera felfritt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Nej det är lugnt. Jag har upplevt negativa effekter när jag kört AMD FM2 i 120 mhz fsb då pci-expressfrekvensen är kopplad 1:1 mot fsb, tappade ljud, nätverk och fick sämre prestanda överlag. Men 103 Mhz som du kör är hur lugnt som helst även om det är låst mot pcie, allt upp till ca 110 är ofarligt.

Att köra hög pci-express frekvens en längre tid tror jag är dåligt för komponenter, men mina delar funkar fortfarande bra efter att ha backat ned från 120 Mhz som kördes i ett par månader. (ljudkort, ssd, grafikkort)

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Nej det är lugnt. Jag har upplevt negativa effekter när jag kört AMD FM2 i 120 mhz fsb då pci-expressfrekvensen är kopplad 1:1 mot fsb, tappade ljud, nätverk och fick sämre prestanda överlag. Men 103 Mhz som du kör är hur lugnt som helst även om det är låst mot pcie, allt upp till ca 110 är ofarligt.

Att köra hög pci-express frekvens en längre tid tror jag är dåligt för komponenter, men mina delar funkar fortfarande bra efter att ha backat ned från 120 Mhz som kördes i ett par månader. (ljudkort, ssd, grafikkort)

DU ska nog inte jämföra AMD med INTEL. En AMD kan man lätt överklocka FSB till 110-120, men en intel kanske max till 105.

Att det är "farligt" är att det påverkar ALLT i datorn. Du kan råka ut för att exempelvis GPU blir konstig, nätverkskort blir segt, hårddiskar krashar etc. Så håll den till 100.
Ska du överklocka så skaffar du en upplåst processor är det enkla svaret.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Busshastigheten på intel är kopplad ihop med pci sata minne osv som ej är låst och när du kör en oc igenom fsb höjs alla dom bussarna och kan skapa problem ...att det är nån fara för sakernas överlevnad har jag svårt att tro men kan absolut tex förstöra filer på disken så windows dyker göra att nätverkskort/ljudkort krånglar och lite sånt och skulle med gissa på max 105 kanske kan gå 107 kanske med en del negativa biefekter ..dock 103 skulle jag säga är lungt

Tycker det är konstigt att det egentligen inte var mer gnäll om sånt här när äckliga tillverkare som intel har att göra med cpu och moderkort och tar bort låsningarna "aldrig lägger till" så det i många fall bara ger en pluttig oc så man säljer mer av samma cpu utan en laser cuttad bana man döper till K och horar in några kronor extra sen så tar vi moderkort med samma komponenter och låser dom men z modellen får 2 rader kod till så oc funkar

det är funktioner som hängt med dom senaste 15 åren att dom flesta moderkort har låst pci/pci-e och är inget annat än att hora in pengar och tom 300kr kort till amd har dom funktionerna så har inte nån merkostnad i verkligheten utan handlar om att medvetet låsa användarna igenom mjukvara ifrån att få extra prestanda som får mig att vända taggarna utåt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w