Ny hårddisk [Mest prisvärda 2-4TB lagringsdisk? /mod]

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk [Mest prisvärda 2-4TB lagringsdisk? /mod]

Tjena!

Jag skulle vilja ha en rekommendation på en eller två mekaniska hårddiskar på 2-4TB.

Jag ska använda den/de till att långtidslagra stora filer alltså behöver hårddisken inte vara av det snabbaste laget.

Har kollat på http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

Vilka är de mest prisvärda hårddiskarna just nu i storleksklassen 2-4TB?

Tack!

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit WD Red 3TB dels för att den är en NAS disk alltså anpassad för långtidslagring.
Har själv såna i min NAS, funkar kalas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack, men jag vill hellre ha Sweclockers-medlemmars rekommendationer än randoms på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag hade tagit WD Red 3TB dels för att den är en NAS disk alltså anpassad för långtidslagring.
Har själv såna i min NAS, funkar kalas.

Okej, helt klart ett kvalificerat alternativ då. Tack!

Permalänk
Medlem

Alltså, med långtidslagring, menas med en disk som ska vara igång hela tiden, eller bara igång lite då och då (sen läggas på hylla)?

WD Red är min favorit också, men om du inte ska köra 24/7 i en NAS (speciellt med RAID) så är det inte nödvändigt.
Ska disken bara användas lite till och från duger typ vilken disk som helst. Tom så en ECO disk som WD green kan fungera bättre då den ska klara starta och stoppa ofta, medan Red är designad för att köra non-stop.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel mnen tror inte det är skillnad på kvalite direkt mellan röd och grön bara annan fw så den kan köras i raid

Wd re4 däremot är riktiga server hårddiskar som ska hålla längre

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har kört väldigt mycket disk över åren. För tillfället 25st i servern.
Jag har kört det mesta. När vi pratar vanlig konsumentdisk (SATA) är det skit samma.
Vara sig det är gröna, svarta, blå, röda, re4, es.2, 7200, 5400 ditten och datten - skit samma. Det är billig konsumentdisk som går sönder vilket som - köp fler och backupa. Pratar vi riktiga enterprisediskar (SAS och FC) är det en annan femma men HELT andra priser också.
Många har kanske 2-3st diskar och drar slutsatser efter det. Ointressant. Kom tillbaka när 10st av samma modell lägger av samtidigt.

Enligt min länk: Kolla Pris/GB och köp vilken som. På den här nivån är det skit samma.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jag har kört väldigt mycket disk över åren. För tillfället 25st i servern.
Jag har kört det mesta. När vi pratar vanlig konsumentdisk (SATA) är det skit samma.
Vara sig det är gröna, svarta, blå, röda, re4, es.2, 7200, 5400 ditten och datten - skit samma. Det är billig konsumentdisk som går sönder vilket som - köp fler och backupa. Pratar vi riktiga enterprisediskar (SAS och FC) är det en annan femma men HELT andra priser också.
Många har kanske 2-3st diskar och drar slutsatser efter det. Ointressant. Kom tillbaka när 10st av samma modell lägger av samtidigt.

Enligt min länk: Kolla Pris/GB och köp vilken som. På den här nivån är det skit samma.

Jo backup är ju viktigast jag kör 6 st 24/7 och har har gått 2 diskar för mig en gammal samsung vanlig sata sen gick en re4 för något år sen men fick dem så billigt så får se om några år vilka som hållt sig bäst.

Men nästa gång blir det antagligen wd red istället för green för 1 extra års garanti alternativ.

Sen har väll komplett så man kan få ett års extra garanti för en sliten kaffe slant

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Angående WD serie så har jag haft 2 green varav 1 har pajat köpte då en red istället, sen om det verkligen är någon skilland kan man ju undra, förutom som sagt garantilängden. green 2år, red 3år, black 5år.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tjena!

Jag skulle vilja ha en rekommendation på en eller två mekaniska hårddiskar på 2-4TB.

Tack!

Skrivet av bärplockaren:

Jag hade tagit WD Red 3TB dels för att den är en NAS disk alltså anpassad för långtidslagring.
Har själv såna i min NAS, funkar kalas.

Jag kör 2x3TB WD Red i min NAS. Har fungerar klockrent i snart två år. Det är väl inte mycket att skryta med - än - men min WD Green har rullat på felfritt i 4 år så jag har högt förtroende för WD överlag!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Låt oss även ta RMA av en disk i åtanke på den totala kostnaden.

Jag skickade min trasiga Seagate HDD till Stockholm för RMA, gick på runt 150:-
WD diskar skall skickas till Tyskland, jag tror det skulle kosta 350:-. Vilket var typ 50% av vad jag betalade för disken...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Låt oss även ta RMA av en disk i åtanke på den totala kostnaden.

Jag skickade min trasiga Seagate HDD till Stockholm för RMA, gick på runt 150:-
WD diskar skall skickas till Tyskland, jag tror det skulle kosta 350:-. Vilket var typ 50% av vad jag betalade för disken...

Konstigt. Alla WD eller Seagate jag köpt som gått sönder har reparerats helt utan kostnad inklusive fri frakt, inom tillverkarens garantitid, dvs upp till 5 år. Du måste handla från fel ställen. Detta gäller givetvis butiker i Sverige, främst Komplett och Dustin. Senast fick jag en ny disk som dog efter 4,5 år (WD), ingen kostnad för något.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Låt oss även ta RMA av en disk i åtanke på den totala kostnaden.

Jag skickade min trasiga Seagate HDD till Stockholm för RMA, gick på runt 150:-
WD diskar skall skickas till Tyskland, jag tror det skulle kosta 350:-. Vilket var typ 50% av vad jag betalade för disken...

I Sverige har du laglig rätt till ersättning för dina kostnader för fixande av felet. Det har dock inget med garantin att göra, utan den treåriga reklamationsrätten för ursprungliga fel.

Permalänk
Medlem

Det blev en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006 , WD RED 3TB.

Blir nog att komplettera med ännu en om ett tag. Tack för alla hjälpsamma svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstigt. Alla WD eller Seagate jag köpt som gått sönder har reparerats helt utan kostnad inklusive fri frakt, inom tillverkarens garantitid, dvs upp till 5 år. Du måste handla från fel ställen. Detta gäller givetvis butiker i Sverige, främst Komplett och Dustin. Senast fick jag en ny disk som dog efter 4,5 år (WD), ingen kostnad för något.

Det verka varierar mellan vart man vänder sig till och hur mycket kunden vet. Både när man vänder sig direkt till tillverkaren och till själva butiken man köpte av. I fallen jag kommer ihåg var från forumet var det Seagate diskar som det varierade så här.

Jag var tvungen att betala första gången det hände för jätte många år sedan (Seagate). Butiken jag köpte och vände mig till har upphört.

MEN Alina och andra ställen jag handlat sedan dess var det inga problem alls (mins ej tillverkaren). De bytte direkt gratis när jag berättat hur jag felsökt och testat disken enligt tillverkarens instruktioner med tillverkarens program. De kollade så klart att det var garanti kvar osv.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstigt. Alla WD eller Seagate jag köpt som gått sönder har reparerats helt utan kostnad inklusive fri frakt, inom tillverkarens garantitid, dvs upp till 5 år. Du måste handla från fel ställen. Detta gäller givetvis butiker i Sverige, främst Komplett och Dustin. Senast fick jag en ny disk som dog efter 4,5 år (WD), ingen kostnad för något.

Det var jag som var otydlig, sorry.
Detta rör diskar man haft mer än ett år men tillverkarens garanti gäller fortfarande.
Då är det du som står för frakten till tillverkaren.
Tillverkaren står sedan för reparationskostnaderna plus returnfrakten.

Jag ville lyfta upp detta, då det påverkar totalkostnaden för en disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Det blev en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006 , WD RED 3TB.

Blir nog att komplettera med ännu en om ett tag. Tack för alla hjälpsamma svar!

Det var dessa jag också valde. En genomläsning av omdömena på WD RED 4TB visade att de verkar ha en lite högre felfrekvens, och pris/GB var lite högre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det var jag som var otydlig, sorry.
Detta rör diskar man haft mer än ett år men tillverkarens garanti gäller fortfarande.
Då är det du som står för frakten till tillverkaren.
Tillverkaren står sedan för reparationskostnaderna plus returnfrakten.

Jag ville lyfta upp detta, då det påverkar totalkostnaden för en disk.

Men detta stämmer ju inte, vilket jag påpekade. Varför skriver du samma felaktighet igen?

Handlar du av en seriös butik så kostar det ingenting inom de år som tillverkargarantin gäller (1-5 år), varken för frakten vid inskickning, retur eller reparation.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro