Reklamation Webhallen vad gäller?

Permalänk

Reklamation Webhallen vad gäller?

Hejsan!

Jag köpte en Lenovo Yoga 2 Pro ifrån Webhallen och var och hämtade i butik.
Datorn fungerade alldeles underbart fram tills en dag som den börjar lagga vid tittande på Netflix och blev väldigt varm.
Sedan senare på kvällen när jag sitter i mitt rum med skärmen väldigt lågt dimmat så börjar den flimmra, den flimmrar så mycket så jag inte ens kan använda datorn mer.

Åker till Webhallen och lämnar in den då är den 1 vecka gammal, efter en vecka hos dom får jag en NY (notera en NY)
Glad som jag var springer hem och packar upp och får installera ALLA program igen (suck)
Senare samma kväll tar datorn med till sängs för lite slö surfning, Flimmer!!!!!
Ahop, tänker jag och öppnar google och söker på yoga 2 pro flimmer, hittar en supporttråd i lenovos forum där väldigt många har samma problem.
Går tilllbaka till Webhallen dagen efter och lämnar in.
Får mail dagen efter att det ej fanns några problem med datorn men att jag ska filma om det händer igen!

Okej går hem och filmar kommer länkas här nedan. Skickar in filmen och går och lämnar datorn, Dom säger att filmen inte påvisar felet, får prata med han som tittade på datorn och han säger att den inte flimmrar, jag står i butiken med killen som tog emot mig och både han och jag ser att den flimrar.
Killen som tittade på datorn går tillslut med på att skicka in den till Lenovo.

Nu var detta 2/9 som jag lämnade in den och efter andra gången har jag varit på dem att jag vill han pengarna tillbaka.
Datorn inhandlades den 9/8 och jag har kunnat använda datorn i cirka 12 dagar!
Sedan så har jag fortfarande inte fått tillbaka datorn!

Så nu till mina frågor vad ska jag göra börjar bli trött på att ha lagt ut pengar på en sak som jag inte har i min ägo.

Länk till film

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Hedersmedlem

Från och med tredje gången man lämnar in varan med samma fel så har du större rätt som konsument. Du kan i detta läget tex begära pengarna tillbaka, alternativt kan du begära att få en motsvarande dator av annan modell. Just detta senare alternativ är nog en vettig väg, eftersom det kan vara så att du får Webhallen att gå med på att ge dig ett riktigt bra pris på en bättre dator.

Om du väljer att ta pengarna tillbaka så ska du även säga till dem att du vill hålla din möjlighet till stödköp öppen. Om du väljer att köpa en motsvarande dator på något annat ställe så kan du ha rätt att få delar av eller hela mellanskillnaden täckta av Webhallen. Varför jag skriver hela eller delar av är för att det kan vara svårt att hitta en dator med exakt lika spec. Webhallen är så klart inte skyldiga att betala för en uppgradering. Den nya datorn måste dock inte vara exakt likadan för att du ska ha rätt till stödköp, dvs det kan vara ett annat märke eller modell.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag ser inget flimmer på din film. Var exakt är det flimmer?

Permalänk

Man ser tydligt flimmret. Även fast det inte är det mest optimala att spela in på video så ser man tydligt flimmret om man zoomar ut och spelar upp videon långt ifrån.

Till TS, du kan väl använda dig utav öppet köp? Även fast din vara är använd så har det bara gått ~2veckor sedans ditt inköp.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det bara flimrar när du har låg ljusstyrka beror det nog på att belysningen styrs med pwm och då är det inget som går att åtgärda lätt med befintlig hårdvara utan det kräver att de konstruerar om enheten och släpper en "V2"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Från och med tredje gången man lämnar in varan med samma fel så har du större rätt som konsument. Du kan i detta läget tex begära pengarna tillbaka, alternativt kan du begära att få en motsvarande dator av annan modell. Just detta senare alternativ är nog en vettig väg, eftersom det kan vara så att du får Webhallen att gå med på att ge dig ett riktigt bra pris på en bättre dator.

Om du väljer att ta pengarna tillbaka så ska du även säga till dem att du vill hålla din möjlighet till stödköp öppen. Om du väljer att köpa en motsvarande dator på något annat ställe så kan du ha rätt att få delar av eller hela mellanskillnaden täckta av Webhallen. Varför jag skriver hela eller delar av är för att det kan vara svårt att hitta en dator med exakt lika spec. Webhallen är så klart inte skyldiga att betala för en uppgradering. Den nya datorn måste dock inte vara exakt likadan för att du ska ha rätt till stödköp, dvs det kan vara ett annat märke eller modell.

Tack så mycket skall testa detta!
Dock så påstår webhallen PGA. att jag fick en ny på DOA så har dom tre nya försök på sig plus att dom menar att den andra gången inte gäller för dom kunde inte hitta felet.

Skrivet av UrbanHazard:

Man ser tydligt flimmret. Även fast det inte är det mest optimala att spela in på video så ser man tydligt flimmret om man zoomar ut och spelar upp videon långt ifrån.

Till TS, du kan väl använda dig utav öppet köp? Även fast din vara är använd så har det bara gått ~2veckor sedans ditt inköp.

Saken är den att öppet köp gäller bara om varan är oöppnad! Försökte lämmna tillbaka den jag fick på DOA den var ju oöppnad men det gick inte!

Skrivet av mrqaffe:

Om det bara flimrar när du har låg ljusstyrka beror det nog på att belysningen styrs med pwm och då är det inget som går att åtgärda lätt med befintlig hårdvara utan det kräver att de konstruerar om enheten och släpper en "V2"

Jag vet att det är hårvarufel. ingen har fått den fixad därför vill jag ha pengarna tillbaka, problemet är att webhallen inte vill ta tillbaka den!
Men det konstiga är att det är exkat samma skärm som i samsung ativbook 9 plus 3200x1800 eller vad det var!
Men tack för alla svar!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Yellowtown:

Tack så mycket skall testa detta!
Dock så påstår webhallen PGA. att jag fick en ny på DOA så har dom tre nya försök på sig plus att dom menar att den andra gången inte gäller för dom kunde inte hitta felet.

Saken är den att öppet köp gäller bara om varan är oöppnad! Försökte lämmna tillbaka den jag fick på DOA den var ju oöppnad men det gick inte!

Jag vet att det är hårvarufel. ingen har fått den fixad därför vill jag ha pengarna tillbaka, problemet är att webhallen inte vill ta tillbaka den!
Men det konstiga är att det är exkat samma skärm som i samsung ativbook 9 plus 3200x1800 eller vad det var!
Men tack för alla svar!

Det har du rätt till efter 3 reparationsförsök.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yellowtown:

Tack så mycket skall testa detta!
Dock så påstår webhallen PGA. att jag fick en ny på DOA så har dom tre nya försök på sig plus att dom menar att den andra gången inte gäller för dom kunde inte hitta felet.

Då har webhallen fel. Även om de ersätter produkten med en ny så räknas det som samma vara. Tänk dig om de sålt något som inte går att reparera, då skulle du aldrig kunna åberopa tredje reparationsförsöket. Du får tex inte heller ny garanti/reklamationsrätt för att du får en ny vara.
Gäller inte heller om de inte lyckats hitta felet. Då hade det ju varit enkelt. Bara att skicka tillbaka allt man inte kan laga och säga att man inte kan hitta felet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Då har webhallen fel. Även om de ersätter produkten med en ny så räknas det som samma vara. Tänk dig om de sålt något som inte går att reparera, då skulle du aldrig kunna åberopa tredje reparationsförsöket. Du får tex inte heller ny garanti/reklamationsrätt för att du får en ny vara.
Gäller inte heller om de inte lyckats hitta felet. Då hade det ju varit enkelt. Bara att skicka tillbaka allt man inte kan laga och säga att man inte kan hitta felet.

Skönt att höra får då åberoppar jag bara ångerrätt när jag få tillbaka den, eftersom Lenovo fram tills idag inte lyckats reparera problemet så är chansen att min kommer vara hel minimal.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Rekordmedlem

3 reparationsförsök är ju praxis och inte lag.

Att du måste reklamera tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs är således korrekt då säljaren i detta fall haft tillfälle att åtgärda felet vid de två första reklamationerna och vid tredje reklamationen är säljarens rätt att åtgärda felet alltså förbrukad om det är fråga om samma fel. I vissa fall kan fler än två reparationsförsök tillåtas, t ex om felet inte visat sig då varan är hos säljaren för åtgärd, eller om det är fråga om olika fel.
http://lawline.se/answers/11103

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack mrqaffe, många inbillar sig att det är lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Då har webhallen fel. Även om de ersätter produkten med en ny så räknas det som samma vara. Tänk dig om de sålt något som inte går att reparera, då skulle du aldrig kunna åberopa tredje reparationsförsöket. Du får tex inte heller ny garanti/reklamationsrätt för att du får en ny vara.
Gäller inte heller om de inte lyckats hitta felet. Då hade det ju varit enkelt. Bara att skicka tillbaka allt man inte kan laga och säga att man inte kan hitta felet.

Ny vara innebär ny reklamationsrätt, dvs 3 år.
Står så här på KO
"Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.

Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller."

Garantitiden räknas däremot från första köpet.