Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Ni som nedgraderat från WP8.1 preview for developers till WP8, lagt in Cyan och sedan uppgraderat till senaste WP8.1 igen: hur smärtsamt är det? Jag hade väntat mig en lösning på problemet med DP och Cyan vid det här laget. Eftersom det verkar dröja funderar jag på att lösa det den hårda vägen.

Det går ganska smidigt faktiskt.

1. Gör backup.
2. Uppdatera/nedgradera med Nokia recovery tool. ( har du tur finns cyan redan där)
2.b Annars kommer du få 8.0 via recovery tool
3. Sök efter uppdateringar -> förhoppningsvis success
4. Aktivera Developer preview
5. Gör en reset
6. Hämta tillbaka backupen du gjorde I första steget. (DP WP8.1)

Nåt sådant

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Ni som nedgraderat från WP8.1 preview for developers till WP8, lagt in Cyan och sedan uppgraderat till senaste WP8.1 igen: hur smärtsamt är det? Jag hade väntat mig en lösning på problemet med DP och Cyan vid det här laget. Eftersom det verkar dröja funderar jag på att lösa det den hårda vägen.

Skrivet av holmberg:

Det går ganska smidigt faktiskt.

1. Gör backup.
2. Uppdatera/nedgradera med Nokia recovery tool. ( har du tur finns cyan redan där)
2.b Annars kommer du få 8.0 via recovery tool
3. Sök efter uppdateringar -> förhoppningsvis success
4. Aktivera Developer preview
5. Gör en reset
6. Hämta tillbaka backupen du gjorde I första steget. (DP WP8.1)

Nåt sådant

Om Doomas idag har DP8.1 har han säkert även hämtat hem Update1?
Han kommer i så fall då först göra sin backup med Update1 aktiverat. Om detta är fallet skulle jag vilja lägga till en rad mellan 4 och 5 ovan innan han gör en reset.

4.B Hämta update1

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det går ganska smidigt faktiskt.

1. Gör backup.
2. Uppdatera/nedgradera med Nokia recovery tool. ( har du tur finns cyan redan där)
2.b Annars kommer du få 8.0 via recovery tool
3. Sök efter uppdateringar -> förhoppningsvis success
4. Aktivera Developer preview
5. Gör en reset
6. Hämta tillbaka backupen du gjorde I första steget. (DP WP8.1)

Nåt sådant

Skrivet av Wickman:

Om Doomas idag har DP8.1 har han säkert även hämtat hem Update1?
Han kommer i så fall då först göra sin backup med Update1 aktiverat. Om detta är fallet skulle jag vilja lägga till en rad mellan 4 och 5 ovan innan han gör en reset.

4.B Hämta update1

Tack, det får bli i helgen i så fall tror jag!
Cyan för min telefon (820) ska finnas sedan länge. Nu aktiveras väl inga nya, spännande, funktioner iofs men det är alltid kul att ha senaste mjukvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Om Doomas idag har DP8.1 har han säkert även hämtat hem Update1?
Han kommer i så fall då först göra sin backup med Update1 aktiverat. Om detta är fallet skulle jag vilja lägga till en rad mellan 4 och 5 ovan innan han gör en reset.

4.B Hämta update1

Nu förstår jag varför jag inte får Cyan till min 920. Jag har WP8.1 med DP och update1.

Någon som vet när Nokia har en lösning så att man kan uppdatera utan allt detta klyddande?

Permalänk
Avstängd

Lite trött på alla som säger:
- Oj, vilken stor telefon du har!
Kommer nog lugna ner sig när iPhone 6 Plus kommer och större telefoner än 4 tum verkar normala.
Fast en bra bit till min 1520 har den allt.

Gillar Datasense på WP 8.1- Gått över från oändligt med 3G-data till billigare abonnemang med endast 0,5 GB 4G datakvot nu när jag fått fiber i huset. Enormt lätt att få telefonen att endast tugga mycket data när man är uppe på WiFi. Tror att jag gjort åt 20 Mb på en vecka. Ändå använder jag den som vanligt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har en Lumia 920 Jag använder WhatsUp, alla bilder som jag får där hamnar även bland mina foton, varför? Jag hittar ingen inställnings för det.
Det gör ju inte så med Line.

Skrivet av Jfqvist:

Det är inget "problem", det är en feature. Ska vara så. Dumt att det inte finns en valmöjlighet att stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade hur man tar bort "automatisk nedladdning av bilder"

Inställningar - chatt-inställningar - automatisk nedladdning av mediafiler - Bilder, välj sedan "aldrig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Spelar väl ingen roll, man slänger ju ändå telefonen i en låda när man köper ny.

Håller med! Det är precis så det fungerar för mig, så andrahandsvärdet är helt ointressant för mig då jag aldrig säljer av dem (möjligtvis så ger jag bort någon gammal telefon någon gång).

Har man lite is i magen så kan man alltid vänta en 4-6 månader så kan man göra fina klipp när nypriserna på många produkter gått ner till rimliga nivåer. Brukar göra så med teknik som utvecklas snabbt och sjunker snabbt i värde efter introduktion (datorer, mobiler surroundförstärkare, etc).

Bara bra för mig som ibland inte vill betala allt för mycket (även om jag är lite av en prylnörd och vill ha flera kul saker).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med! Det är precis så det fungerar för mig, så andrahandsvärdet är helt ointressant för mig då jag aldrig säljer av dem (möjligtvis så ger jag bort någon gammal telefon någon gång).

Har man lite is i magen så kan man alltid vänta en 4-6 månader så kan man göra fina klipp när nypriserna på många produkter gått ner till rimliga nivåer. Brukar göra så med teknik som utvecklas snabbt och sjunker snabbt i värde efter introduktion (datorer, mobiler surroundförstärkare, etc).

Bara bra för mig som ibland inte vill betala allt för mycket (även om jag är lite av en prylnörd och vill ha flera kul saker).

Gör exakt likadant som du

Permalänk
Medlem

Hallå där, jag har tv st Purity Pro BT-lurar som Nokia gjort tillsammans med Monster, och dessa har båda funkat förträffligt under lång tid, men nu har micken lagt av på båda två, och då har jag testat olika WP-lurar, iPhone, Surface, datorn, Skype, och kommit fram till att det måste vara lurarna det är fel på.

Det som förbryllar en aning är att båda två la av samtidigt(ungefär), jag märkte det iaf typ samtidigt, och det får mig att undra om det verkligen bara är ett märkligt sammanträffande, eller om det handlar om en inställning i lurarna?

Permalänk

Blir galen över att det aldrig kommer nån info om nån ny värsting.
Ska byta telefon slutet av okt så de hade ju varit fint om de presenterade nån ny nu... Annars blir de nog en Note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

Blir galen över att det aldrig kommer nån info om nån ny värsting.
Ska byta telefon slutet av okt så de hade ju varit fint om de presenterade nån ny nu... Annars blir de nog en Note 4

Ja, samma här faktiskt. 930 var tyvärr inte intressant nog för mig.

Skulle jättegärna se en 1020-successor, men kan säkert dröja till 2015 innan den kommer, vilket är tråkigt.

Vill själv verkligen prova WP, men får sitta kvar på Android ett tag till då, I guess.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Hallå där, jag har tv st Purity Pro BT-lurar som Nokia gjort tillsammans med Monster, och dessa har båda funkat förträffligt under lång tid, men nu har micken lagt av på båda två, och då har jag testat olika WP-lurar, iPhone, Surface, datorn, Skype, och kommit fram till att det måste vara lurarna det är fel på.

Det som förbryllar en aning är att båda två la av samtidigt(ungefär), jag märkte det iaf typ samtidigt, och det får mig att undra om det verkligen bara är ett märkligt sammanträffande, eller om det handlar om en inställning i lurarna?

Garantin har väl förmodligen precis gått ut på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Garantin har väl förmodligen precis gått ut på båda?

Det är nog inte helt otroligt, köptes förra året nån gång, exakt kan jag kolla i orderhistoriken där jag köpte dem.

Men det lutar alltså åt ett garantiärende alltså, jättekul. Kanske utnyttjar jag den möjligheten om den finns, annars inväntar jag de nya, för nya med 4.0 och lite upphottade lär de väl släppa. Dessa vare ju löjligt bra, eller är löjligt bra, har aptX och ruskigt grymma till musik nu, än så länge, hoppas inte det också havererar.

Tagit bort citat enligt §1.6
Permalänk

Mest sugen på efterföljaren till 1520.. Men till å med funderar på att köpa en med mindre skärm, använder platta för de mesta.. Men de tar som emot.. Vill ha en värsting när ja väl byter

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort inlägg enligt §1.1, 1.6 och 11

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.
§ 11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag kom på en anledning till varför jag ännu inte fått cyan. Jag installerade nån beta version tidigare. Är det anledningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande Microsoft Mobile Oy som tagit över Nokias Youtubekonto. Nokia använder sina konton för Here och Nokia Solutions för sina egna saker. De tog också över Twitterkontot. Det är ju Nokia-enheter från Microsoft, och det finstilta inne i hårdvaran har ändrat namn till Microsoft Mobile på de senaste designerna/modellerna. Microsoft har ännu inte utvecklat strategin för att gå över till sitt egna varumärke. Det kommer säkert vid årskiftet om de inte avvecklar hela verksamheten istället.

Jag vet att MS har hand om Nokias konto, jag har varken nämnt det eller sagt något annat, det jag anmärkte på var att man kör sin pryl via Nokias yt-konto, med Nokias logga i hela klippet, och med en Nokia-lur i klippet, så Nokia får ju överlägset mest reklam, i ett klipp som handlar om en MS-pryl.

Liksom, både den och MS kommer ju lite i skymundan pga detta.

Skrivet av moparlinke:

Mest sugen på efterföljaren till 1520.. Men till å med funderar på att köpa en med mindre skärm, använder platta för de mesta.. Men de tar som emot.. Vill ha en värsting när ja väl byter

Har du haft en 1520 i näven? Jag blev nästan chockad över hur stor den var, trodde det var en annan modell, för SÅ stor var den väl ändå inte, tänkte jag.

Skrivet av Asusboy:

Jag kom på en anledning till varför jag ännu inte fått cyan. Jag installerade nån beta version tidigare. Är det anledningen?

Vilken beta tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vilken beta tänker du på?

Är inte säker. Laddade ner den där developers appen så att jag kunde ladda ner 8.1 OS beta eller vad det nu va. Fanns nya funktioner etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag vet att MS har hand om Nokias konto, jag har varken nämnt det eller sagt något annat, det jag anmärkte på var att man kör sin pryl via Nokias yt-konto, med Nokias logga i hela klippet, och med en Nokia-lur i klippet, så Nokia får ju överlägset mest reklam, i ett klipp som handlar om en MS-pryl.

Fast de fortsätter såklart med samma varumärke fram till de har en strategi och plan för att fasa in deras nya och dess nya identitet. Det är ändå ganska tydligt med en Microsoftlogga under Nokiakanalen/användaren om vem som står bakom det hela. De har inte ännu släppt någon modell under annat varumärke, även om de använt avsändaren Microsoft Mobile Oy tryckt på mobiler (inuti i.a.f.). De kan döpa om youtubekontot i framtiden. Skulle de inte ta över det skulle de ju missa t.ex. mediers prenumerationer osv. Nokia har inte längre några konsumentprodukter att tala om, det som konsumenter ser går under Here. Så det är inte som att Nokia får gratis exponering. Skulle de inte ha någon strategi och sluta använda varumärket skulle de bara försvinna eller behöva ändra deras identitet flera gånger på vägen. Att vela för mycket är inte heller bra. Det är inte konstigare än att Lenovo använde IBM som varumärke ett tag. Sen finns det massor varumärken som på olika sätt licensieras ut eller har delats upp vid försäljningar, som CAT Footwear, Motorola, AEG, Volvo, Husqvarna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Är inte säker. Laddade ner den där developers appen så att jag kunde ladda ner 8.1 OS beta eller vad det nu va. Fanns nya funktioner etc

Developer Preview är inte beta, det är "fulla"/"riktiga"/"1.0" av OS:et. Bara det att tillverkarna inte har fått lägga in sina egna små uppdateringar i den, t.ex. Cyan, Denim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Developer Preview är inte beta, det är "fulla"/"riktiga"/"1.0" av OS:et. Bara det att tillverkarna inte har fått lägga in sina egna små uppdateringar i den, t.ex. Cyan, Denim.

Så jag kommer alltså inte få en uppdatering till Cyan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Så jag kommer alltså inte få en uppdatering till Cyan då?

Jag vet inte om Cyan kan komma när 8.1 Update 1, funkar för 8.1 iaf. Men det du i värsta fall kan göra är att använda NSRT och ominstallera (det är väl det NSRT gör) telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag vet inte om Cyan kan komma när 8.1 Update 1, funkar för 8.1 iaf. Men det du i värsta fall kan göra är att använda NSRT och ominstallera (det är väl det NSRT gör) telefonen.

Hmm. Då förlorar jag allt på mobilen. Får klara mig med det som finns tills vidare. Skrotar ändå mobilen snart.

Permalänk

Nu tycker jag det är dags att släppa ett nytt flaggskepp faktiskt. Som 930 men 2-3 mm tunnare, snapdragon 805 och kameran från 1020. Jag skulle köa som aldrig förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoernsss:

Nu tycker jag det är dags att släppa ett nytt flaggskepp faktiskt. Som 930 men 2-3 mm tunnare, snapdragon 805 och kameran från 1020. Jag skulle köa som aldrig förr.

Kameran får inte plats i så fall, skulle jag tro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Hmm. Då förlorar jag allt på mobilen. Får klara mig med det som finns tills vidare. Skrotar ändå mobilen snart.

Nej då. Backupen sparar det mesta.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så det är inte som att Nokia får gratis exponering.

Klart det är, deras logga under hela klippet, deras namn på luren, där MS kunde ha valt en annan WP-lur. Deras logga på yt-kanalen.

Om inte det är att få en massa gratis reklam så vet jag inte vad gratis reklam är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag vet inte om Cyan kan komma när 8.1 Update 1, funkar för 8.1 iaf. Men det du i värsta fall kan göra är att använda NSRT och ominstallera (det är väl det NSRT gör) telefonen.

Den kom till 1020 och 920 iaf. Med 8.1 u1. Men inte OTA utan man fick peta in den i NSU.

Skrivet av Bjoernsss:

Nu tycker jag det är dags att släppa ett nytt flaggskepp faktiskt. Som 930 men 2-3 mm tunnare, snapdragon 805 och kameran från 1020. Jag skulle köa som aldrig förr.

Fasen vad gott det hade varit.

Skrivet av skewgen:

Kameran får inte plats i så fall, skulle jag tro...

Fast nu har de ju anammat en ny teknik som kräver mindre yta för fler pixlar, så kanske att de kan få en hyfsad slimmad 50 mgp ändå. Men visst, det är där den ev problematiklen ligger.

Skrivet av holmberg:

Nej då. Backupen sparar det mesta.

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Klart det är, deras logga under hela klippet, deras namn på luren, där MS kunde ha valt en annan WP-lur. Deras logga på yt-kanalen.

Om inte det är att få en massa gratis reklam så vet jag inte vad gratis reklam är.

Fast det är ett holdingbolag som inte säljer något till konsument och säljer till företag under Nokia Solutions/NSN och Here. I IBM-fallet sålde de fortfarande lösningar som servrar, tjänster, programvaror osv. Det är lite som att nämna Investor när du pratar SEB eller deras sålda kortbolag Euroline. Investor har inget intresse i kortbolag, Nokia har inget intresse i telefoner. De har andra bankintressen och telekomintressen som inte direkt främjas för att Microsoft leechar (det är dem det bidrar) på varumärket ett tag. Det är inte NSN och Here som får draghjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Tack, det får bli i helgen i så fall tror jag!
Cyan för min telefon (820) ska finnas sedan länge. Nu aktiveras väl inga nya, spännande, funktioner iofs men det är alltid kul att ha senaste mjukvaran

Nu har jag Cyan. Fick dock norska versionen, telefonen är ju från elgiganten. Jag la in svensk firmware när Amber kom så jag trodde jag skulle få svensk igen, men nu vet jag inte om jag orkar trixa in svensk Cyan för det är väl i princip ingen skillnad?