Vilken av följande 2 NAS: ar?

Permalänk

Vilken av följande 2 NAS: ar?

Jag funderade på att köpa en av följande två NAS: ar:

Det jag ska göra med denna är att ha som backup av mina bilder etc.
Ha filmer på som jag vill streama över och kolla på datorn.
Dessutom vill jag att den ska vara ganska tyst av sig.

Så vilket av dessa två rekommenderar ni med avseende på ovan? Vilket av de har bäst prestanda?

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du verkligen streama till datorn? Det innebär att du kör någon form av mediaserver på NAS'en, tex Plex. Ingen av de NAS'ar du tittar på klarar det riktigt bra. Jag tror att det du i själva verket vill göra är att öppna en film som en fil från en share, och det klarar båda.

Båda NAS'arna ligger mellan 20-25db i ljudnivå. En viskning är 20db, vilket kan ge dig en hint om hur mycket de låter.

Köp den som är billigast.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ska du verkligen streama till datorn? Det innebär att du kör någon form av mediaserver på NAS'en, tex Plex. Ingen av de NAS'ar du tittar på klarar det riktigt bra. Jag tror att det du i själva verket vill göra är att öppna en film som en fil från en share, och det klarar båda.

Båda NAS'arna ligger mellan 20-25db i ljudnivå. En viskning är 20db, vilket kan ge dig en hint om hur mycket de låter.

Köp den som är billigast.

Att spela upp en film eller dyl. från en nätverkslagringsplats är att streama. Det innebär inte att man måste använda t.ex. Plex. Jag tror också att båda "duger", vilken som är bäst lämnar jag dock öppet från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Att spela upp en film eller dyl. från en nätverkslagringsplats är att streama. Det innebär inte att man måste använda t.ex. Plex. Jag tror också att båda "duger", vilken som är bäst lämnar jag dock öppet från min sida.

För mig är "strömma/streama" att använda just den funktionen i t ex VLC, dvs programmet skickar en nätverksström som kan spelas upp av flera (multicast). Det kräver normalt sett lite mer från uppspelande datorn (speciellt vid transcoding) än att bara öppna en fil via delad mapp (det kallar jag normalt inte att strömma).

Jag kanske missförstår vad du vill säga?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Att läsa en fil via nätverket är inte strömma, däremot om man överför den via dlna
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance
eller liknade så är det strömning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För mig är "strömma/streama" att använda just den funktionen i t ex VLC, dvs programmet skickar en nätverksström som kan spelas upp av flera (multicast). Det kräver normalt sett lite mer från uppspelande datorn (speciellt vid transcoding) än att bara öppna en fil via delad mapp (det kallar jag normalt inte att strömma).

Jag kanske missförstår vad du vill säga?

Jag tror inte du missförstår. Att öppna en videofil på en nätverkslagringsenhet är en sorts klientbaserad "streaming". Det ställer högre krav än att bara ha nätverksåtkomst, men mindre krav än den sortens streaming som du beskriver. Transcoding är en helt annan femma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Jag tror inte du missförstår. Att öppna en videofil på en nätverkslagringsenhet är en sorts klientbaserad "streaming". Det ställer högre krav än att bara ha nätverksåtkomst, men mindre krav än den sortens streaming som du beskriver. Transcoding är en helt annan femma.

Klientbaserad streaming? Klientbaserad videouppspelning skulle jag kalla det. Annars kan man ju även kalla det för lokal streaming när man spelar upp en film från sin hårddisk.
Det enda kravet med sådan uppspelning är att NAS'en och nätverket måste kunna leverera typ 10Mbit/s i en stadig ström. Det kan alla NAS'ar av idag. Är detta ett problem så är det mycket troligare att det är nätverket som inte mäktar med, tex för att man kör trådlöst med en massa uppkopplade enheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag köpte en ZyXEL NSA-325v2 och har en fråga ang. filsystemet.
Det verkar som att jag inte kan stoppa in en befintlig NTFS-disk i denna (volymen kan ej hittas). Går det att lösa på ngt sätt eller måste jag formatera om disken till det internt supporterade filsystemet?

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av silversoft:

Jag köpte en ZyXEL NSA-325v2 och har en fråga ang. filsystemet.
Det verkar som att jag inte kan stoppa in en befintlig NTFS-disk i denna (volymen kan ej hittas). Går det att lösa på ngt sätt eller måste jag formatera om disken till det internt supporterade filsystemet?

Nästan alla NAS'ar kräver att du formaterar disken i deras system.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av silversoft:

Jag köpte en ZyXEL NSA-325v2 och har en fråga ang. filsystemet.
Det verkar som att jag inte kan stoppa in en befintlig NTFS-disk i denna (volymen kan ej hittas). Går det att lösa på ngt sätt eller måste jag formatera om disken till det internt supporterade filsystemet?

När inget annat ger svaret så kan man titta i manualen:

ftp://ftp.zyxel.com/NSA325/support_note/NSA325_.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.