Linux användare, se upp för Elgiganten!

Permalänk
Medlem

Linux användare, se upp för Elgiganten!

Snubblade precis över detta och vet knappt vad jag ska säga:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2014/03/29/swedish-l...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fine att datorn inte måste fungera med linux. Det behöver väl inte konstituera en retur/garanti.

Men en PC ska ta mig sjutton inte bli brickad av det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ursäkta va... Hur... va i helvete?!

Som redan sagt: okej att det inte behöver fungera med Linux(även om det också är helt sjukt) men att den ska bli brickad?!

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd

Låter som samsung satt in KNOX i datorerna med. fyfan...

Permalänk
Medlem

Börjar bli j*vligt less på att datortillverkare ser mjukvaran som en fastskruvad del av deras produkt.
Samma sak med telefoner TBH.

Fram för oinstallerade datorer/telefoner som vi kan göra vad vi vill med.
Och om man väljer ett OS som inte har alla drivrutiner/är buggigt så får man skylla sig själv.
Å andra sidan så slipper man garanterat all W8/touchwiz dynga.

Permalänk
Medlem

Samsung laptops kan brickas lika väl från windows som linux. Det är bara mer vanligt att det händer om man använder linux.

http://mjg59.dreamwidth.org/22855.html

Samsung är ett skitföretag som gång på gång visat att de är inkompetenta både när det gäller att designa hårdvara som mjukvara. Köp aldrig något from Samsung, eller Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Låter inte som ARN förstod problemet med att datorn blev obrukbar och inte går att återställa till ursprungligt skick. Det kan lika gärna hända med andra verktyg som använder UEFI-boot. T.ex. backuplösningar. Det handlar inte om datorn var kompatibel eller inte som ARN verkar döma utifrån. Kompatibel eller inte från officiellt håll och skadlig korruption är två olika saker. Hur som helst så fungerar det nu om ni ser till att köra rätt mjukvara.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Snubblade precis över detta och vet knappt vad jag ska säga:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2014/03/29/swedish-l...

Låter inte bra alls. vist en router kan bli brickad om man byter programvara kan jag köpa. men inte en dator.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det hela låter ju trist, men har dom inte uttryckligen sålt den med linuxsupport så ser jag inget fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det hela låter ju trist, men har dom inte uttryckligen sålt den med linuxsupport så ser jag inget fel.

Skickades från m.sweclockers.com

En PC ska inte gå sönder av en operativsystemsinstallation.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ähum... Dator pajar under en operativsystemsinstallation? Hela BIOS korrupt? Fullständigt absurt. Datorn skall inte skriva till BIOS utom under speciella omständigheter. (BIOSuppdatering, klockning etc.) Här är det hårdvaran som brist i sina säkerhetsrutiner helt klart.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

En PC ska inte gå sönder av en operativsystemsinstallation.

Fast avtalsmässigt har dom inte gjort något fel, sen kan man förstås tycka vad man vill om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fast avtalsmässigt har dom inte gjort något fel, sen kan man förstås tycka vad man vill om det.

Detta är ett exempel på när stora företag blivit för stora för sitt eget bästa. Kunde de skulle de bara sälja datorer som pajar efter en förutbestämd tid vare sig den använts eller inte och ha noll kundsupport redan från första dagen.

Gör de inte avtalsmässigt något fel när datorn självförstör sig om "fel" OS installeras? Är det ens fortfarande en persondator då?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Tycker väl också det är lite i värsta laget att datorn blir brickad av en linux installation. Dock så känner jag som många andra att man får lite 'skylla sig själv'.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tycker väl också det är lite i värsta laget att datorn blir brickad av en linux installation. Dock så känner jag som många andra att man får lite 'skylla sig själv'.

Antar att jag är old-school men skulle inte ha en tanke på att det inte skulle gå att byta operativsystem på en dator, och skulle förmodligen bli helt vansinnig om jag hamnat i samma situation

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Antar att jag är old-school men skulle inte ha en tanke på att det inte skulle gå att byta operativsystem på en dator, och skulle förmodligen bli helt vansinnig om jag hamnat i samma situation

Det är klart att det skall gå. Du har ju inte bränt någon komponent och dagens moderkort skall ha återställningsbara BIOS.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Jag har haft garantiärende med Elgiganten gällande en dator och en sak jag inte förstår och som även nämns i blogginlägget är att dom avsäger sig allt slags ansvar i fall av "mjukvarufel". Var tvungen att skriva på ett papper där dom uttryckte just detta och jag blev jävligt misstänksam. Om man nu inte kan köpa en dator utan mjukvara hur kan då säljaren avsäga sig allt ansvar om det skiter sig med just mjukvaran? Dom är strängt för att PC+Windows är en oskiljbar produkt men vägrar ge någon slags garanti på att det ska fungera, annat än hårdvaran.

Kan för övrigt bara hålla med om att en PC inte ska brickas av att installera ett OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Antar att jag är old-school men skulle inte ha en tanke på att det inte skulle gå att byta operativsystem på en dator, och skulle förmodligen bli helt vansinnig om jag hamnat i samma situation

Precis, jag tänker likadant.

Måste man som konsument fråga: "Ursäkta, går det att byta operativsystem på denna dator?". Innan man köper ny dator.

Permalänk

Och folk säger att Apple har låsta produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Och folk säger att Apple har låsta produkter

Jepp. Ägnar knappt ett öga åt deras produkter när jag går i affären. De har exkluderat sig själva från att fungera som vanliga datorer. Samma sak med M$ phone.

Problemet är att M$ försöker att ta kontrollen över vanliga datorer genom att komma på åtskilliga knep för att sabba för användare som vill köra Linux.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv

Men om datorn finns med i Linux för kompatibla hårdvaror så borde det bevisa att den hårdvaran i Samsung datorn som Elgiganten sålt, varit direkt manipulerad? Om detta inte varit skyltar så borde det vara självklart att TS i länken borde få rätt i ärendet?

Permalänk
Avstängd

Bara att börja fråga säljaren...

"Kan jag byta operativsystem på denna dator?"
"Kan jag byta webbläsare på denna dator?"
"Kan jag installera programvara från följande företag på denna dator?"
"Kan jag koppla denna dator till skärmar tillverkade av följande tillverkare?"
"Kan jag ansluta USB-enheter från dessa tillverkare till denna dator?"
"Är denna dator kompatibel med samtliga sidor på internet?"

Man för nästan sätta sig och skriva ett 300-sidors avtal som man får tvinga återförsäljaren att skriva på för att vara säker på att man kan använda sin produkt till det man tänkt använda den till trots att det är helt inom produktens normala användningsområden när ARN beter sig på det här viset när ett företag uppenbarligen gjort fel.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Bara att börja fråga säljaren...

"Kan jag byta operativsystem på denna dator?"
"Kan jag byta webbläsare på denna dator?"
"Kan jag installera programvara från följande företag på denna dator?"
"Kan jag koppla denna dator till skärmar tillverkade av följande tillverkare?"
"Kan jag ansluta USB-enheter från dessa tillverkare till denna dator?"
"Är denna dator kompatibel med samtliga sidor på internet?"

Man för nästan sätta sig och skriva ett 300-sidors avtal som man får tvinga återförsäljaren att skriva på för att vara säker på att man kan använda sin produkt till det man tänkt använda den till trots att det är helt inom produktens normala användningsområden när ARN beter sig på det här viset när ett företag uppenbarligen gjort fel.

Jag börjar uppleva att din kommentar trots ironin har en verklighetsförankring. Skrämmande.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erwya:

Jag börjar uppleva att din kommentar trots ironin har en verklighetsförankring. Skrämmande.

Intet att förglömma den inkompetens som verkar råda hos ARN. Man tycker ju att en expert i ett pågående ärende skulle tillgodoses för att omöjliggöra skrattretande resultat som detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vidrigt att det ska vara såhär.

Sen att varken Elgiganten eller Samsung tar sitt ansvar är bara för dåligt.

Givetvis ska man få installera Linux om man nu vill det och det ska definitivt inte göra datorn oanvändbar bara för att man gör detta.

Vi behöver mer datorer med Linux förinstallerat den saken är klar men Microsoft ser väl till så att det inte lär hända..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare

Helt uppenbart att ARN totalt missförstått klagomålet här. Hur ska man kunna hävda att ett fel som gör det omöjligt att återställa datorn enbart genom att använda standardfunktioner i UEFI (något som bl.a. gör det möjligt att installera ett annat OS).

Är helt med på att Samsung och Elgiganten inte har någon som helst ansvar för att Linux ska fungera, men att systemet hamnat i ett läge där det överhuvudtaget inte går att installera NÅGOT OS enbart p.g.a av installation av vad som idag får betecknas som main-stream programvara är ju helt galet.

Tur att det finns andra tillverkare än Samsung och andra butiker än Elgiganten. Kommer definitivt undvika rekommendera Samsung-laptops framöver.

Lenovos ThinkPad och i princip alla Dells modeller är väldigt Linux-vänliga så man får hålla sig till dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag har en samsung köpt från elgiganten Har bara linux installerat på den dock. Kommer aldrig att testa att installera windows, har dock installerat om linux några gånger.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Tror den trivs bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd flyttad*

Tror den trivs bättre här

Ah, så sant så. Tackar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Bara att börja fråga säljaren...

"Kan jag byta operativsystem på denna dator?"
"Kan jag byta webbläsare på denna dator?"
"Kan jag installera programvara från följande företag på denna dator?"
"Kan jag koppla denna dator till skärmar tillverkade av följande tillverkare?"
"Kan jag ansluta USB-enheter från dessa tillverkare till denna dator?"
"Är denna dator kompatibel med samtliga sidor på internet?"

Man för nästan sätta sig och skriva ett 300-sidors avtal som man får tvinga återförsäljaren att skriva på för att vara säker på att man kan använda sin produkt till det man tänkt använda den till trots att det är helt inom produktens normala användningsområden när ARN beter sig på det här viset när ett företag uppenbarligen gjort fel.

Undrar vad 1+1 blir?

Reboot

Reboot igen

Reboot igen

Hos Giganten:
Köparen: "Ähum, datorn startar inte."
Säljaren: "Nehej, vad har du gjort med datorn då?"
Köparen: "Jag skulle räkna ut vad 1+1 blir"
Säljaren: "Jasså du, det skulle du inte ha gjort, då gäller inte garantin."

Utlåtande från ARN:
"Vederbörande har utfört en addition med två ettor. Detta har datorn inte specificerats till att ha stöd för så vi rekommenderar inte att säljaren ger någon ersättning till vederbörande."

Vi glömde så klart att skriva med den här punkten i listan på frågor som säljaren skulle underteckna:
"Kan jag ta upp kalkylatorn och räkna ut 1+1 på datorn?"

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2