Permalänk

Vilken Android lur?

Har under en tid väntat på utannonseringen av iPhone 6 för att slutligen kunna bestämma mig för om min nästa telefon skulle ha Android eller IOS. Valet för på Android, men frågan är nu vilken telefon som skall landa i min brevlåda. Kommer att teckna om mitt abonnemang och betalar således inte för telefonen (åtminstone inte nu). Valet står mellan Sony Xperia Z3, HTC One M8 och LG G3. Viktigt är batteritid, utseende och kvickhet. Kommer från IOS och vill således ha ett snabbt och snyggt gränssnitt. Frågan är vilken bör jag välja?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Gå till en butik och kläm på dem, det är bara du som vet vad du gillar.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Gå till en butik och kläm på dem, det är bara du som vet vad du gillar.

Jo, tänkte möjligen att det finns de som använder/har användt dessa telefoner och har egna erfarenheter. Skall självklart också klämma och känna, men allt är inte utseende och yta.

Exempelvis verkar LG G3 bli otroligt varm, något som inte lyfts fram i recensioner och som jag knappast märker i butik.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

säger som ovan, Gå till en butik och titta och känn efter.

Men jag skulle iallafall dra en HTC One M8 pga utseendet och installera någon custom rom, Men jag är en IOS person så det blir en ny iphone när hypen har lagt sig för iphone 6

Men Xperia Z3 är väl den bättre av dessa tre..

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Snart (oktober?) kommer nexus 6... dessutom kommer Oneplus One öppnas för bokning utan invite i slutet av oktober.
Dessa kanske kan vara alternativ?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på en telefon du inte nämnt Motorola Moto G
Billig och bra telefon för pengarna och räcker bra till tycker jag, samtidigt som den inte känns slö så länge du inte förväntar dig att spela allt för mkt på den eller kunna sitta o kika youtube i x antal timmar varje dag samtidigt som fullt med grejer körs i bakgrunden så räcker batteriet ganska bra också. skärmen är inte superbra i högsommaren men bra klar under övriga tider.

Ska själv beställa antingen nvidia shield eller surfplatta med nästa generations nvidia krets och spela med själv.
(mest playstation 1 on the go som lockar just nu ^.^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Varför inte Nexus 5?, 16Gig visserligen men 2900:- olåst är ett kanonpris.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Har under en tid väntat på utannonseringen av iPhone 6 för att slutligen kunna bestämma mig för om min nästa telefon skulle ha Android eller IOS. Valet för på Android, men frågan är nu vilken telefon som skall landa i min brevlåda. Kommer att teckna om mitt abonnemang och betalar således inte för telefonen (åtminstone inte nu). Valet står mellan Sony Xperia Z3, HTC One M8 och LG G3. Viktigt är batteritid, utseende och kvickhet. Kommer från IOS och vill således ha ett snabbt och snyggt gränssnitt. Frågan är vilken bör jag välja?

Jag hade valt M8 eller Z3.

Det finns inte så mycket recensioner på Z3 ännu, men av det lilla jag läst så ser det lovande ut vad gäller batteritid. M8 verkar inte sämre heller, utan ser ut att ha fina batteritider.

Vad gäller snygga gränssnitt så får du nog spana in lite recensioner på youtube och se hur de ser ut. Tror att fler tycker M8 har "snyggare" gränssnitt än Sony dock.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Varför inte Nexus 5?, 16Gig visserligen men 2900:- olåst är ett kanonpris.

Då skulle jag hellre satsat på Oneplus One för 3080 kr, för 64GB.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Har en OnePlus One sedan ett par månader tillbaka och skulle helt klart rekommendera att ta en titt på den. Ser inte lika bra ut som HTC eller LG3 (lite beroende på vad man gillar) och dess vibration är i svagaste laget, men annars är de en toppenlur. I förhållande till priset 3000 för 64gig, nog oslagbar. Cyanogenmod är utan tvekan min nya favorit, batteriet håller för två dagars normalanvändning (ganska intensivt). Skärmen är fantastisk, kameran är bra för att vara en mobilkamera (de bara inte säger ett jota).

Permalänk

Saken är den att Oneplus One går bort pga av att jag då måste betala den kontant, vilket jag inte är intresserad av. Nexus 5 är ej heller ett alternativ på grund utav dålig batteritid. Vill ha en stor lur som i sig själv är tillräcklig hjälpreda vid surfande och som därmed gör att jag inte behöver någon surfplatta. Spelar aldrig dock.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag säga HTC One M8. Själv varit och känt på den i affärer och är så grymt sugen, sitter på en HTC One X i nuläget och är jättenöjd med den, så HTC för mig känns som ett ganska säkert val

Annars har du några artiklar på Swedroid där de har frågat ägare av just de telefonerna du tittar på ( Z2:an visserligen, men tror knappast Z3 är sämre)

HTC One M8

Sony Xperia Z2

LG G3

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

Kan säga att min kompis har en HTC One M8. Den blev så varm när han spelade att bokstaven H på baksidan hade glidit av.
Kan ju vara att han fått ett dåligt exemplar, men ändå bra att tänka på.

Permalänk

Hur är HTC beträffande uppdateringar. Har läst att SONY stödjer varje telefon i 18 månader åtminstone.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Hur är HTC beträffande uppdateringar. Har läst att SONY stödjer varje telefon i 18 månader åtminstone.

Så här ligger tillverkarna till när det kommer till uppdateringar:
Nexus > Motorola > HTC > Sony > Samsung > LG

HTC stödjer flaggskeppstelefoner i 24månader, men de uppdaterar även ganska snabbt, vilket kan göra skillnaden mellan att få en extra uppdatering och inte.

Jag skulle vänta på nästa Nexus. Ingenting flyter lika bra som Nexus när det kommer till Android (men vissa kommer nära, b.l.a: Motorola & HTC). Den ryktas bli stor; 5.9tum. Kodnamnet "Shamu" är ju även en indikation på att den blir stor då Shamu är namnet på en val.
Tidigare Nexusar har också haft fisk-baserade kodnamn. Nexus S: Crespo, Galaxy Nexus: Maguro, båda är tonfisk. Nexus 4: Mako, Nexus 5: Hammerhead, båda är hajar.

När det kommer till nuvarande lurar så är Z3 ett bra val. Det enda problemet med den är att den har lite mycket död-yta på fronten: lite liten skärm för dess yttermått. Men den löste i alla fall problemen med lins-distorsion på kameran som Z2 hade. Nu är kameran riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Så här ligger tillverkarna till när det kommer till uppdateringar:
Nexus > Motorola > HTC > Sony > Samsung > LG

HTC stödjer flaggskeppstelefoner i 24månader, men de uppdaterar även ganska snabbt, vilket kan göra skillnaden mellan att få en extra uppdatering och inte.

Jag skulle vänta på nästa Nexus. Ingenting flyter lika bra som Nexus när det kommer till Android (men vissa kommer nära, b.l.a: Motorola & HTC). Den ryktas bli stor; 5.9tum. Kodnamnet "Shamu" är ju även en indikation på att den blir stor då Shamu är namnet på en val.
Tidigare Nexusar har också haft fisk-baserade kodnamn. Nexus S: Crespo, Galaxy Nexus: Maguro, båda är tonfisk. Nexus 4: Mako, Nexus 5: Hammerhead, båda är hajar.

När det kommer till nuvarande lurar så är Z3 ett bra val. Det enda problemet med den är att den har lite mycket död-yta på fronten: lite liten skärm för dess yttermått. Men den löste i alla fall problemen med lins-distorsion på kameran som Z2 hade. Nu är kameran riktigt bra.

Precis även de rundade kanterna är ett enormt steg upp från Z2an. Kommer antagligen antingen bli en Z3:a eller HTC One. Tackar för tipsen kommer gå på vilken som känns bäst i handen av de två!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Jag sitter i en liknande sits. Jag väntade på iPhone 6-releasen, kan inte köpa OPO och vill helst välja Android över iPhone. Jag har testat alla tre OS (iPhone, Android och Windows Phone). Jag är nöjd med alla och vet styrkor/svagheter men jag tycker alltid att iPhone varit bäst på de flesta plan även om jag haft andra telefoner i 4 år, nu senast en Windows Phone i 2 år. Jag gillar WP, framförallt för deras utvecklingsplattform men telefonen är helt OK. Apputbudet i Sverige är också OK men det är det sämsta med telefonen helt klart.

Jag vill testa Android igen efter att Android blivit (lite) mindre fragmenterat, project butter, gemensamt gränssnitt osv. Jag vill absolut ha en flaggskeppstelefon och jag vill helst ah en telefon runt 5", kanske lite större men inte 5,9" om nu Nexus 6/Nexus X blir så stor.

Även om jag helst vill ha en Android finns det flera fina fördelar med iPhone 6 som jag inte kan förneka. Främst är det att Apple har sån fingertoppskänsla gällande prestanda, kompatibilitet, uppdateringar, enhetligt gränssnitt, bra kamera, bra prestanda osv. På Android-sidan kikar jag mot OPO (även om jag inte kan köpa just den), Z3, G3 och M8. Efter att ha läst Swedroid-inläggen om respektive Android-lur blir jag tyvärr mindre sugen på dessa lurar. Kamerorna är relativt dåliga, Z2 är kantig och har sönder jeans (troligen Z3 också även om den är lite rundare), alla blir varma (SnapDragon-problem?) och ingen har superbra batteritid. Alla telefoner får pisk i diverse tester (även om Android också vinner i andra tester):
http://feber.se/ios/art/309474/iphone_6_och_iphone_6_plus_pre...

Något av en nådastöt för Z3:an är denna video om kamerajämförelsen mellan iPhone 6 och Z3. Överlag är Z3:an helt OK men sen kommer det till vissa bilder, som denna Haribo-påse som jag helt enkelt inte kan acceptera. Det ser ut som skräp och det måste funka i alla lägen, dåliga ljusförhållanden och dåliga fotografer. Tillfällen och bilder som iPhone 6 (och min nuvarande Lumia) hanterar mycket bättre.
http://www.youtube.com/watch?v=ROfrTvktp1E#t=107

Missförstå mig rätt. Jag vill ha en Android, jag vill inte ha en iPhone. En telefon är något jag använder flera gånger om dagen och jag dras med valet i 2 år - jag vill ha det bästa jag kan få tag på. Jag har inte Apple-prylar i övrigt, jag gillar micro-USB, jag gillar Android-specifika appar som t ex Tasker och jag vill installera egna launchers. Jag vill helst inte ha iCloud, iCalenda, den dåliga email-appen och en telefon som är svår att anpassa efter mina önskemål.

För tillfället hoppas jag på Nexus 6/X men om den blir 5,9" går den bort. Om den släpps i början av 2015 går den bort. Om den har dålig kamera går den bort. Jag behöver absolut inte ha QHD men det skadar väl inte heller, så länge batteritiden är ok.

iPhone har också fördelar med fingeravtrycksläsare för appar (grym idé nu när den standardiseras för appar), HealthKit som verkar funka bättre än Androids motsvarighet och ApplePay som skulle vara fantastiskt om vi fick i Sverige (även om det inte är så troligt på några år). Även HomeKit verkar trevligt (där har Android liknande möjligheter på sin sida).

Utan att starta ett flame war, kan någon som har en splitter ny Android-lur OCH en iPhone 6 (eller 5S) försöka uttala sig om objektiva för- och nackdelar i frågan? Helst utifrån mitt behov