Nu brinner det i skallen på mig! Ny rigg men dålig prestanda! hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Nu brinner det i skallen på mig! Ny rigg men dålig prestanda! hjälp sökes!

Jag har till slut skaffat mig lite nya delar o kastat in i burken!

Sitter nu med följande :
Moderkort : asuz z97-p
Processor:i5
Ram: vengeance 2x8 gb
Grafik kort: Geforce gts 450
Ström 1200watts agg
Win 7 ultimate

Nu till saken! Allt är nybyggt och installerat från grund och botten!
Har tillbringat 2 dygn att uppdatera alla drivrutiner osv!

Drog igång WoW och glädjen var enorm när jag hade 100+ fps på ultra!
Men när jag spelat en halvtimme är fpsen nere i så lågt som 1!

Tänkte att det var värme problem och tog hem coretemp och gpu temp!
Core temp ligger på 36-47 grader
grafik kortet på 49 under belastning!

Vad har jag glömt och missat?

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du startar om Wow då? Får du högre fps då?

Permalänk
Medlem

Om jag bootar om hela datorn är fpsen uppe igen! för att sen sjunka ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Jag har till slut skaffat mig lite nya delar o kastat in i burken!

Sitter nu med följande :
Moderkort : asuz z97-p
Processor:i5
Ram: vengeance 2x8 gb
Grafik kort: Geforce gts 450
Ström 1200watts agg
Win 7 ultimate

Nu till saken! Allt är nybyggt och installerat från grund och botten!
Har tillbringat 2 dygn att uppdatera alla drivrutiner osv!

Drog igång WoW och glädjen var enorm när jag hade 100+ fps på ultra!
Men när jag spelat en halvtimme är fpsen nere i så lågt som 1!

Tänkte att det var värme problem och tog hem coretemp och gpu temp!
Core temp ligger på 36-47 grader
grafik kortet på 49 under belastning!

Vad har jag glömt och missat?

Väldigt tacksam för hjälp!

Detta måste vara rekord på minst balanserade nätagg jag sett i mitt liv.

Du kör ett GTS 450 på ett 1200W nätagg?
100+ FPS på ultra på ett 450, kollade du rakt upp i luften då antar jag?

Att du får 1FPS på ultra i en stad med mycket folk är inte speciellt konstigt. Du kommer behöva mycket bättre grafikkort för att klara detta, plus att WoW kan vara väldigt trögdrivet när det är mycket som händer.

EDIT: Välkommen hit btw, heh.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kör du med weakauras eller någon annat addon som lider av memory-leaks? och du måste just starta om hela datorn för att de ska frigöra ditt minne.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Jag har till slut skaffat mig lite nya delar o kastat in i burken!

Sitter nu med följande :
Moderkort : asuz z97-p
Processor:i5
Ram: vengeance 2x8 gb
Grafik kort: Geforce gts 450
Ström 1200watts agg
Win 7 ultimate

Nu till saken! Allt är nybyggt och installerat från grund och botten!
Har tillbringat 2 dygn att uppdatera alla drivrutiner osv!

Drog igång WoW och glädjen var enorm när jag hade 100+ fps på ultra!
Men när jag spelat en halvtimme är fpsen nere i så lågt som 1!

Tänkte att det var värme problem och tog hem coretemp och gpu temp!
Core temp ligger på 36-47 grader
grafik kortet på 49 under belastning!

Vad har jag glömt och missat?

Väldigt tacksam för hjälp!

Vad menar du med core temp?
Jag skulle kolla cpun är den dåligt kyld?
Den kan dra ned ordentligt för att till sist frys om den är för varm.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fråga A: vilken i5 är det.
Fråga B: varför 1200w
Fråga C: vad kör du för inställningar/vart har du 1 Fps.
Fråga D: varför har du ett sådant kast grafikkort till övriga komponenter?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Om jag bootar om hela datorn är fpsen uppe igen! för att sen sjunka ..

400 serien grafikkort blir ganska varma. Om grafikkortet blir för varmt så saktar det ner sig för att kyla ner sig självt.
Kolla så du inte har damm eller något i datorn. Eller så kanske det är dags att uppgradera ditt grafikkort (utgår ifrån att gts 450 inte var en av "lite nya delar").
Lite konstig burk. 1200 watts nätagg för gts 450 och en i5a lite overkill. GTS 450 kanske till och med bottleneckar din i5a eftersom gts 450 släpptes för fyra år sen vilket är väldigt lång tid inom datorvärlden och har en i5a som är ny.

Permalänk
Medlem

Hur menar du med minst balanserade nät agg?
Jag fick detta med delarna!

har förstått att grafikkortet är lite väl kasst men får hänga med en stund till! (tills löning iaf)!
Men förra riggen med en dual core och 4 gigs minnen flöt allt bättre och man fick inte det här att allt sjunker!

saken är inte att jag inte behöver ha 100+ fps överallt men står jag still i ödemarken så får det gärna vara stabilt! men i dagsläget tickar den bara ner!

Jag är inte speciellt skillad på allt med datorer får jag erkänna men lär mig under tiden!

tack för välkommnandet! visste inte vart annars jag skulle komma med mina frågor än hit!

Permalänk
Medlem

450 räcker inte på långa vägar för ultra i 1080p

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Hur menar du med minst balanserade nät agg?
Jag fick detta med delarna!

har förstått att grafikkortet är lite väl kasst men får hänga med en stund till! (tills löning iaf)!
Men förra riggen med en dual core och 4 gigs minnen flöt allt bättre och man fick inte det här att allt sjunker!

saken är inte att jag inte behöver ha 100+ fps överallt men står jag still i ödemarken så får det gärna vara stabilt! men i dagsläget tickar den bara ner!

Jag är inte speciellt skillad på allt med datorer får jag erkänna men lär mig under tiden!

tack för välkommnandet! visste inte vart annars jag skulle komma med mina frågor än hit!

Kör du med några addons?

Permalänk
Medlem

Oj ! satan va snabba ni är då! hinner inte skriva medans alla svarar!
Så här ligger det till!
Jag med duktigt tärd ekonomi började med att byta processor och moderkort för att uppgradera mig allteftersom!
Fick rådet att börja med dom sakerna!
Grafik kort och nät agg hade jag sen innan!

kanske funkar grafikkortet bättre med d gamla dualcore processorn?

att det går varmt? ligger just nu på 50 grader! (load 83%)

spelar wow på fair och spelar ingen roll vart jag är! den minskar allteftersom!

kör med 5 st addons!

Permalänk
99:e percentilen

Detta var tyvärr en av de sämst balanserade datorerna jag sett. Har du möjlighet att ångra köpet av vissa komponenter enligt distansköplagen?

Du ska nämligen ha ett betydligt billigare nätagg, ett betydligt bättre grafikkort och, om budgeten kräver det, mindre RAM. En SSD vore bra för att datorn ska kännas snabb.

Om du inte har en 4670K eller 4690K bör du också byta CPU.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

det är en 4690 jag har

Permalänk
Medlem

Skaffa nytt grafikkort, ditt GTS 450 är skräp. Att du får 1 fps på ultra inne i te.x. städer förvånar mig inte alls.

Och som övriga sagt: Varför skaffade du ett nätagg på 1200 W???
Det är som att en bil skulle ha en bensintank på 1000 liter, men samtidigt ska bilen bara användas till att köra till den lokala närbutiken varannan vecka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Men vad har nät agget med saken o göra?
kan det påverka negativt?

och får beställa ett nytt grafik kort inser jag!

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg har just nu 4 gånger så stor kapacitet som det behöver ha.
Även med nytt grafikkort kommer det antagligen ha mer än dubbelt så stor kapacitet.

Pengarna du har lagt på det kunde du lagt på något annat (te.x. annat grafikkort).

Det är obalansen på sakerna i din dator som får folk att reagera.
Du har en bra processor, ett löjligt stort nätagg och sen ett riktigt dåligt grafikkort,

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dksam:

det är en 4690 jag har

Då tycker jag du ska byta till en 4690K.

Skrivet av dksam:

Men vad har nät agget med saken o göra?
kan det påverka negativt?

Om du har köpt agget nytt så har du betalat väldigt mycket pengar för exakt noll extra prestanda; pengar som du borde ha lagt på grafikkort. Din dator drar inte ens nära 500 W.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ahh jag förstår!
(utförde ett jobb och idkade byteshandel) och fick detta!

Men då så får jag skaffa ett bättre grafik kort och se om jag kan byta agget då?

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis ditt grafikkort som sviktar, och till er andra, läser ni ens vad han skriver?
"Grafik kort och nät agg hade jag sen innan!", där av det kraftiga agget! Men som sagt, spara/lägg undan lite pengar och investera i ett nytt grafikkort så bör problemen försvinna.

Dock är det aningen märkligt att din fps kan försvinna såpass plötsligt, kan inte vara så att grafikkortsminnet blir fullt och på så vis flaskhalsar?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Det är lite det jag blir fundersam över!
att det bara tickr ner!
Men det kanske löser sig med ett nytt kort!

Då ska jag ta och ringa min ärade it tekniker och ge han på skallen lite!

Tack att ni gett mig lite mer kött på benen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Ahh jag förstår!
(utförde ett jobb och idkade byteshandel) och fick detta!

Men då så får jag skaffa ett bättre grafik kort och se om jag kan byta agget då?

Du behöver inte alls byta agget Fungerar utmärkt, bara det att det är kraftfullare än vad det behöver vara (Drar ABSOLUT INTE mer ström för det!) men det är ingen fara

Permalänk
Medlem

som de flesta säger, du måste byta grafikkort!
Wow maxxat kan pressa grafikkort rätt bra, lyckas maxa mitt ena 290 i instancer och raids (kör windowed) så det är utan tvekan ditt grafikkort som förstör för dig

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det innan wow går ner i FPS?
Jag misstänker att det har att göra med att spelet laddas in långsamt. Så det känns responsivt och snabbt i början men när saker (som buskar NPC:er etc) börjar poppa in så försvinner FPS:en, då grafikkortet inte orkar att driva runt allt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Men vad har nät agget med saken o göra?
kan det påverka negativt?

och får beställa ett nytt grafik kort inser jag!

Det är otroligt mycket snack om nätagget, men det folk inte inser är att oavsett hur mycket för stort ditt nätagg är så kommer det inte att orsaka några problem som de du har nu...

jag skulle tro att det kan mycket väl vara några addon som spökar, får du samma fenomen om du stänger av alla addons?

Nätagget må vara onödigt stort, om du har möjlighet att byta det mot ett mindre kan du spara pengar, kommer inte påverka dina problem :-).

Permalänk
Medlem

Jag kan stå i ödemarken o se hur fpsen droppar!
ävemn om jag står stilla på en low pop server!
Samtidigt kan jag köra en raid o behöver starta om datorn mellan bossar för att den inte ska droppa för lågt!

15- 20 min från 60/70 fps ner till 1

Kör bara med 5 st addons typ bartender o icehud titanbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det är otroligt mycket snack om nätagget, men det folk inte inser är att oavsett hur mycket för stort ditt nätagg är så kommer det inte att orsaka några problem som de du har nu...

jag skulle tro att det kan mycket väl vara några addon som spökar, får du samma fenomen om du stänger av alla addons?

Nätagget må vara onödigt stort, om du har möjlighet att byta det mot ett mindre kan du spara pengar, kommer inte påverka dina problem :-).

Fast.. Hur ska han kunna spara pengar? Jag har uppfattat det som att han hade nätagget sen innan och inte köpt det nyligen!

Skrivet av dksam:

Jag kan stå i ödemarken o se hur fpsen droppar!
ävemn om jag står stilla på en low pop server!
Samtidigt kan jag köra en raid o behöver starta om datorn mellan bossar för att den inte ska droppa för lågt!

15- 20 min från 60/70 fps ner till 1

Kör bara med 5 st addons typ bartender o icehud titanbar

Som några innan mig nämnde, kör du med några addons? Kör själv inte WoW men låter mer som att ditt RAM-minne blir fullt av någon minnesläcka och som tidigare nämn löses detta oftast med att starta om datorn. Testa att köra utan addons för att utesluta WoW som variabel i problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Hur menar du med minst balanserade nät agg?
Jag fick detta med delarna!

har förstått att grafikkortet är lite väl kasst men får hänga med en stund till! (tills löning iaf)!
Men förra riggen med en dual core och 4 gigs minnen flöt allt bättre och man fick inte det här att allt sjunker!

saken är inte att jag inte behöver ha 100+ fps överallt men står jag still i ödemarken så får det gärna vara stabilt! men i dagsläget tickar den bara ner!

Jag är inte speciellt skillad på allt med datorer får jag erkänna men lär mig under tiden!

tack för välkommnandet! visste inte vart annars jag skulle komma med mina frågor än hit!

Det han menar är att ett nätaggregat på 1200W är näst intill obefintligt overkill för ett GTS450 som är ett riktigt budgetkort medan du kan driva 3 Titans på 1200W utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksam:

Jag kan stå i ödemarken o se hur fpsen droppar!
ävemn om jag står stilla på en low pop server!
Samtidigt kan jag köra en raid o behöver starta om datorn mellan bossar för att den inte ska droppa för lågt!

15- 20 min från 60/70 fps ner till 1

Kör bara med 5 st addons typ bartender o icehud titanbar

Som Sifear redan sagt, kolla så du inte har memory leaks...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Har haft ett liknande problem förut på min gamla i7 2600k och gtx 560.
Efter någon timma så sjönk FPS:en tills jag behövde starta om datorn.

Det visades vara ram minnen som var lite defekta.