SSD - Windows vill inte starta??

Permalänk
Medlem

SSD - Windows vill inte starta??

Jag klonade precis över min HDD till en 500 gb SSD, och jag hade innan fixat "atchi funktionen" i windows 7. Efter kloingen så stängde jag av datorn, kopplade ur min gamla HDD & ändrade till ACHI i BIOS. Men när jag startat datorn fick jag bara detta meddelande:

Första boot är Harddrive & BIOS hittar SSD:N
Tacksam för hjälp

Permalänk
Mattecoach

Sånt här kan inträffa när man kloner över en installation av Windows, varför man aldrig gör det. Det kan funka om du reparerar installationen, men du bör installera om OSet.

Permalänk
Medlem

Kan en "ny-kloning" kanske hjälpa?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Area52:

Kan en "ny-kloning" kanske hjälpa?

Det kanske det kan, men det blir fortfarande inte bra. Bara för att Windows startar betyder det inte att systemet ligger på en bra och optimal installation. Man bör också installera om OSet med jämna mellanrum, även om man inte byter någon hårdvara.

Permalänk
Medlem

När du slår om till ahci i registret måste du in i bios under nästkommande omstart och slå på ahci. Annars hoppar registerinställningen tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

När du slår om till ahci i registret måste du in i bios under nästkommande omstart och slå på ahci. Annars hoppar registerinställningen tillbaka.

Det var det jag gjorde... Förövrigt så ändrade jag achi i registret via: Microsoft Fix it 50470 - http://support.microsoft.com/kb/922976/sv

Permalänk
Medlem

Lät inte så på din beskrivning i första inlägget. Prova att göra åtgärden med endast hårddisken inblandad. Så vi vet vad som orsakar felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Det var det jag gjorde... Förövrigt så ändrade jag achi i registret via: Microsoft Fix it 50470 - http://support.microsoft.com/kb/922976/sv

Om det är windows 8 / 8.1 du använder så fungerar inte microsofts fix. Du måste istället göra så här:

http://pricklytech.wordpress.com/2014/02/04/windows-8-1-enabl...

Windows 8.1 – Enabling AHCI after installing Windows

I have Windows 8.1 installed on an SSD but my SATA controller in the BIOS has been configured to IDE rather than AHCI ever since Windows was installed.

I found a quick and simple guide for enabling AHCI here:

Press Ctrl + X and select Command Prompt (A)dmin from the menu and then enter the following command:
bcdedit /set {current} safeboot minimal

Reboot and then enter the BIOS (typically press F1, F2, F10 or Delete)
Change the SATA drive setting to AHCI and exit the BIOS save settings.
Windows will boot into Safe Mode.

Open an Administrator Command Prompt again and enter the following command to disable Safe Mode boot:
bcdedit /deletevalue {current} safeboot

Reboot

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag hade bara SSD:n inkopplad när jag startade om... Jag har Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag hade bara SSD:n inkopplad när jag startade om... Jag har Windows 7

Ok, har du testat att ändra sata kontrollen tillbaka till ide och försökt starta datorn, i fall att "fix it" inte fungerade.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag klonade precis över min HDD till en 500 gb SSD, och jag hade innan fixat "atchi funktionen" i windows 7. Efter kloingen så stängde jag av datorn, kopplade ur min gamla HDD & ändrade till ACHI i BIOS. Men när jag startat datorn fick jag bara detta meddelande:

http://imgi.se/image.php?di=89YE

Första boot är Harddrive & BIOS hittar SSD:N
Tacksam för hjälp

Exakt varför jag brukar varna för att klona trotts alla säger att det inte är något problem.

Dock är inte hoppet ute, vad som troligen hänt är att bootsektorn ligger på HDD:n och inte på SSD:n, testa med att koppla in HDD igen men ha kvar SSD som first boot device.
Kommer du väl in så använd easyBCD för att lägga över bootsektorn till SSD, det skall räcka med gratis varianten.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Dock rekommenderar jag att installera om windows med endast SSD inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag hade bara SSD:n inkopplad när jag startade om... Jag har Windows 7

Menade att du ska se så att din Windowsinstallation bootar bra i ahci-läge på hårddisken. Alternativt att du försöker boota ssd'n utan ahci

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Menade att du ska se så att din Windowsinstallation bootar bra i ahci-läge på hårddisken. Alternativt att du försöker boota ssd'n utan ahci

Testade det också, utan resultat

Permalänk
Medlem

Har som sagt inget med AHCI att göra, det finns ingen bootinformation på SSD:n och därför startar den inte.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte följa dom 3 steg som visas på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag ska inte följa dom 3 steg som visas på bilden?

Jo du kan testa om Startup Repair fixar problemet, ibland måste man köra Startup Repair 3 gånger med omstart av datorn mellan varje reparation, du kan scrolla ner på denna sida och läsa under rubriken Using the Automated Startup Repair http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Och om detta inte fungerar så kan du testa dom två andra metoderna som beskrivs på samma sida.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag ska inte följa dom 3 steg som visas på bilden?

Förstår egentligen inte varför jag tjatar och lägger ner tid på detta när du ändå inte lyssnar, så detta blir sista gången jag säger det.

Att din dator inte startar har inget med AHCI att göra, du saknar bootinformation på din SSD.

1. Du kan följa dom tre stegen och hoppas det fixar det, jag vet inte om det sättet fungerar.
2. Du kan installera om windows med endast SSD inkopplad.
3. Du kan följa vad jag sa i min första post och lägga in bootinformation på din SSD manuellt.

Bilden du lagt upp visar "boot manager" högst upp.
Längst ner står det att din inte kan läsa "boot configuration data" på platsen \Boot\BCD vilket innebär att du inte har någon bootloader på din SSD.

Permalänk
Medlem

PROBLEM FIXAT. Jag lät bara windows-skivan reparera datorn så löste det sig, så man slipper installera om allting i en evighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

PROBLEM FIXAT. Jag lät bara windows-skivan reparera datorn så löste det sig, så man slipper installera om allting i en evighet

Köp en triss lott.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

PROBLEM FIXAT. Jag lät bara windows-skivan reparera datorn så löste det sig, så man slipper installera om allting i en evighet

Visste inte att 15-20 minuter var en evighet <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Visste inte att 15-20 minuter var en evighet <.<

Anlitar dig i fortsättningen för att installera mina maskiner om du klarar det på den korta tiden.

OT: Bra att det löste sig, det som troligen har skett är som andra har påpekat, att boot partitionen (på Win7 100MB) inte hamnat helt rätt. Många kloningsprogram ändrar tyvärr storleken på denna, vilket de inte ska. Den måste vara exakt samma storlek som den var innan kloningen, annars hittar inte boot partitionen själva Windows partitionen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ett RIKTIGT kloningprogram skall kopiera källdisken till måldisken EXAKT som källdisken ser ut.

Ja, om du har samma storlek på disken. Det finns ofta en möjlighet att välja "as is" om du kopierar från mindre disk till en större.
Men om du går från en större till en mindre, så kan du omöjligt få den "exakt" lika. Vad tyvärr en del program då gör är att ändra den boot partitionen till en annan storlek än de 100MB som den var från början (Win7), eftersom det blir "relativt exakt samma" som källdisken. Detta gör att partition nummer 2, som då har Windows mm, "flyttas" nån/några MB, vilket gör att den inte startar som den ska.

Finns 2 sätt att fixa. Köra reparations disk, som trådskaparen gjorde.
Eller.
Göra boot partitionen till 100MB och flytta Windows partitionen rätt manuellt (antingen genom att minska källdiskens partition innan kloningen så den förblir "relativt" 100MB efter, eller använda partitionsprogram till att göra det i efterhand och flytta Windows partitionen precis efter den.)