Hjälp mig att tolka temperaturen på CPU:n

Permalänk

Hjälp mig att tolka temperaturen på CPU:n

Hej!

Ämnet handlar inte riktigt om just överklockning, men ni som hänger här kan säkert hjälpa mig och vet inte riktigt var annars jag ska lägga tråden.

Hur som, jag införskaffade mig en Corsair H60 v2 (cpu vattenkylare) för att kyla min 2500K men får inte alls ner temperaturen som jag förväntade mig. Vad jag läst mig till så ligger de flesta med samma specs på ca <30°C i idle. Jag hamnar på 40°C i så mycket idle man kan komma! Är samma eller sämre värden än med stockkylaren. Under belastning är temperaturen uppe och nosar på 70-75 grader.
Nu har jag använt "OC Genie" för att göra en automatisk klockning bara för att testa på lite, och ligger då på 4,2GHz, 1336mV.

Jag använder mig just nu utav RealTemp för att kolla temperaturerna. MSI Afterburner har jag använt för att dubbelkolla resultatet och det är samma siffror där.

I RealTemp finns någon inställning som heter "Set TJ Max". Vad jag har förstått så är det högsta temperaturen som processorn ska klara av, vilket är förinställt på 98. 2500K är specad för 72.6°C (TCase). Om jag ändrar siffran 98 till 72, så sänks den indikerade kärntemperaturen med motsvarande 26, och visar då således omkring 15°C.

Så det jag undrar över är egentligen hur jag ska kalibrera RealTemp för att visa rätt för mig? Eller ligger jag faktiskt på ca 40°C eftersom även Afterburner visar den siffran?

Väldigt tacksam för hjälp då jag är helt ny på det här området!

Permalänk
Medlem

Rör inteTJ max då du kommer få fel tempraturavläsning, TJ MAX och TCase är helt olika saker, för övrigt är 98c rätt TJ Max för din CPU
Du behöver inte kalibrera realtemp..

Tcase är heatsprederns tempraturgräns som inte bör överskridas mer än då och då, tcase är ingen absolut gräns.

För övrigt verkar din temp ganska OK, om idle är 30 eller 40c har ingen som helst betydelse, bara att strunta i kort och gott.
70-75 (för kärnorna) är OK temp, skulle nog att gå att få ner lite, men nu har du använt en inte så bra klockningsmetod (OC Genie) så tempen blir som den blir då...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Rör inteTJ max då du kommer få fel tempraturavläsning, TJ MAX och TCase är helt olika saker, för övrigt är 98c rätt TJ Max för din CPU
Du behöver inte kalibrera realtemp..

Tcase är heatsprederns tempraturgräns som inte bör överskridas mer än då och då, tcase är ingen absolut gräns.

För övrigt verkar din temp ganska OK, om idle är 30 eller 40c har ingen som helst betydelse, bara att strunta i kort och gott.
70-75 (för kärnorna) är OK temp, skulle nog att gå att få ner lite, men nu har du använt en inte så bra klockningsmetod (OC Genie) så tempen blir som den blir då...

Okej! Tackar hjärtligast för snabbt svar! Bjuder på en kanelbulle om vi springer på varandra på stan!

Även om 30-40 grader nu ändå är helt okej, tycker jag det känns konstigt då det är lika med eller sämre än vad originalkylaren gjorde. Någon tanke på vad jag kan göra för att få bättre resultat?

Som min rigg är nu är det isch följande:
En fläkt fram som blåser in luft.
En fläkt på sidan som blåser ut luft.
En stor fläkt på ovansidan som blåser ut
Kylaren i sig har jag så att den tar luft utifrån bak och blåser in på radiatorn.
Och grafikkortet som gör sitt.

Det som kan vara är att jag kanske inte prickade 100% rätt på processorn när jag monterade "kylhuvudet". Svårt med halvstela slangar, men kan det göra stor skillnad om den inte ligger helt jäkla spot on mot processorn?

För som sagt, många verkar ha fått ner tempen på under 30 med samma grejjer.

Och så kom jag att tänka på om man kan säga en högsta siffra som kärnorna inte ska bli varmare än. Så som Tcase omvandlat till Tcore?

Permalänk
Medlem

Se till att du är säker på att du har bra tryck mot CPUn, brukar vara det som är problemet om dem presterar dåligt. Men helt ärligt, det finns INGEN anledning att jaga superlåga idle temps. De är ungefär lika relevanta som vad din bil har för terminal velocity

Permalänk
Skrivet av cheben:

Se till att du är säker på att du har bra tryck mot CPUn, brukar vara det som är problemet om dem presterar dåligt. Men helt ärligt, det finns INGEN anledning att jaga superlåga idle temps. De är ungefär lika relevanta som vad din bil har för terminal velocity

Kan man ha för hårt tryck mot CPU:n? Är snarare för hårt än för löst

Om vi vänder på steken då, efter ca 8 minuter i Prime95 med testet "Small FFTs" så ligger jag omkring ca 80-83°C. De temperaturerna kommer redan efter någon minut men ligger sedan kvar relativt stadigt.

Nu har jag även slagit av OC Genie och försökte mig på att klocka upp själv. Aldrig pysslat med klockning tidigare men har nu 4,2GHz och 1,28V.

Normala temperaturer? Och ja, jag har försökt googla men hittar inget relevant..

Permalänk
Medlem

Tar det så lång tid att bli varmt är drt nog inte IHS till block som är problemet, utan vatten till luft. Får radden onormalt varm luft? Eller är den igensatt, eller är fläkten för strypt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, jag har hittat felet och det är mig själv jag får skylla..
Omkring processorn sitter lite transistorer som sticker upp. Tänkte inte jag på när jag monterade dit min kylare så jag hade visst lagt den ovanpå transistorerna. Detta resulterade i att kylaren red på kanten av dessa och fick således kass kontakt med processorn. När jag tog bort och kollade så har bara halva kylaren legat an att döma av kylpastan.

Fixat och jag ligger nu som högs på ca 50/55 grader efter någon timme Prime95! Detta med 4,2GHz och 1,23V. Dags att börja klocka mer!

Tackar för den hjälp jag fått! Nu ska jag sätta mig i ett hörn och skämmas över hur klantig jag är!

Permalänk
Skrivet av soderlund91:

Kan man ha för hårt tryck mot CPU:n? Är snarare för hårt än för löst

Om vi vänder på steken då, efter ca 8 minuter i Prime95 med testet "Small FFTs" så ligger jag omkring ca 80-83°C. De temperaturerna kommer redan efter någon minut men ligger sedan kvar relativt stadigt.

Nu har jag även slagit av OC Genie och försökte mig på att klocka upp själv. Aldrig pysslat med klockning tidigare men har nu 4,2GHz och 1,28V.

Normala temperaturer? Och ja, jag har försökt googla men hittar inget relevant..

Du har dålig montering, då sticker tempsen direkt vid last och idle temps kan ligga högt också.

Montera om, du behöver inte dra åt jätte hårt. Huvudsaken är att du har jämnt tryck mot cpu så kors dra monterings skruvarna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderlund91:

Kan man ha för hårt tryck mot CPU:n? Är snarare för hårt än för löst

Om vi vänder på steken då, efter ca 8 minuter i Prime95 med testet "Small FFTs" så ligger jag omkring ca 80-83°C. De temperaturerna kommer redan efter någon minut men ligger sedan kvar relativt stadigt.

Nu har jag även slagit av OC Genie och försökte mig på att klocka upp själv. Aldrig pysslat med klockning tidigare men har nu 4,2GHz och 1,28V.

Normala temperaturer? Och ja, jag har försökt googla men hittar inget relevant..

Sänk volten lite, att du får det lite varmt beror på din troligen lite onödigt höga volt på din CPU.

Börja med sänka den till 1.2v vid 4.2GHz går det bra sänk mer alternativt klocka mer, när datorn tenderar att bli ostabil höj volten igen, använd också tex LLC så volt inte går ner för mycket under load.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300