Raspberry Pi, inbyggd i TV:n, ström och hdmi

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi, inbyggd i TV:n, ström och hdmi

Tänkte försöka bygga in min Rapberry pi medraspbmc) in i TV:n och använda som htpc. Tänkte bygga in den bakom höljet.
Tv:n är en 6 år gamal LCD tv från samsung 52" har (komposit och HDMI-ingångar)

Tänker mig att man kan få den att ta ström från TV:n´s tranformator
fråga 1) Hur får jag ner elen till 5V och 1A? Ska väl vara direktström i både tv:n och RPI:n?

fråga 2) Tror ni det finns något sätt att koppla HDMI-utgången direkt in i TV:n´s kretskort? Löda HDMI tror jag blir svårt Men det kanske finns någon kontakt man kan byta. HAr varit inne där å pilat förrut, och såg ingen vanlig HDMI-kontakt då.

Funkar det tänkte jag försöka få till boblight...

Permalänk
Medlem

Vet att jag sett ett liknande projekt nånstans tidigare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
99:e percentilen

Varför inte en vanlig 5 V AC/DC-adapter?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Verkar finnas flera som gjort det, hittade en till: http://www.adafruit.com/blog/2013/11/22/raspberry_pi-piday-ra...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neltard:

Tänker mig att man kan få den att ta ström från TV:n´s tranformator
fråga 1) Hur får jag ner elen till 5V och 1A? Ska väl vara direktström i både tv:n och RPI:n?

Du borde nog börja med grundläggande ellära innan du ens öppnar din TV.

Inget elakt menat utan bara ett vänligt tips.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/...

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

Varför inte bara fästa den bak på TV:n? Hur vet du att det finns plats att bygga in den?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/raspberr...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Elläran kommer från gymnasiet, så det skadar inte att läsa på... Men teori och praktik behöver ju inte vara detsamma.
Jag reparade tv:n själv. lödde fast nya kondensatorer, så lite koll har jag. Är också så jag vet att det finns plats.

Och in i tv:n ska den för att jag kan. Å nånstan måste man väl börja om man ska lära sig.

Permalänk
Medlem