Skillnad mellan computer science och software engineering?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan computer science och software engineering?

Hej!

Jag undrar vad den stora skillnaden mellan följande linje på BTH Master of Science with a major in Software Engineering och följande linje på MAH Master of Science with a major in Computer Science är?

Nu menar jag inte att det är färre ämnen eller andra ämnen. Jag syftar mer på vad skillnaden är inom arbete? Vilken av de två ovannämnda är mest eftertraktad inom arbetsmarknaden? Något med personlig erfarenhet av dessa program som kan dela med sig utav er erfarenhet med arbete och jobbsökande?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag inte undersökt just de där programmen närmare, men software engineering brukar väl ofta fokusera på de tråkiga admininistrativa delarna av utveckling (kravhantering, testning, dokumentation, utvecklingsmodeller, projektledning och liknande) medan computer science mera handlar om algoritmer och implementation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu har jag inte undersökt just de där programmen närmare, men software engineering brukar väl ofta fokusera på de tråkiga admininistrativa delarna av utveckling (kravhantering, testning, dokumentation, utvecklingsmodeller, projektledning och liknande) medan computer science mera handlar om algoritmer och implementation.

Mjo, något åt det hållet, även om jag skulle tycka att implementation också tillhör "software engineering".
Så "computer science" kan nog sägas vara den teoretiska vetenskapliga biten och "software engineering" är allt det som används i praktiken.
För arbetsmarknadens skull torde därför software engineering vara det mest lämpliga då det innefattar mycket av det arbetsgivare efterfrågar.
Ska man satsa på en akademisk karriär torde däremot computer science vara det givna valet.
Sedan är det mycket troligt att en stor del av dessa utbildningar överlappar. Dessutom torde innehållet och kvalite'n variera mycket beroende på skola. Att välja en välkänt universitet av god kvalitet är betydligt mer avgörande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mjo, något åt det hållet, även om jag skulle tycka att implementation också tillhör "software engineering".
Så "computer science" kan nog sägas vara den teoretiska vetenskapliga biten och "software engineering" är allt det som används i praktiken.
För arbetsmarknadens skull torde därför software engineering vara det mest lämpliga då det innefattar mycket av det arbetsgivare efterfrågar.
Ska man satsa på en akademisk karriär torde däremot computer science vara det givna valet.
Sedan är det mycket troligt att en stor del av dessa utbildningar överlappar. Dessutom torde innehållet och kvalite'n variera mycket beroende på skola. Att välja en välkänt universitet av god kvalitet är betydligt mer avgörande.

Låter som software engineering är rätt väg att gå för mig personligen då.

Tack för svaren!

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.