M.2 (NGFF) och dess tillgänglighet

Permalänk
Medlem

M.2 (NGFF) och dess tillgänglighet

Hej

Jag sitter och ska bygga ihop en liten mini-itx maskin, med det moderkortet jag har tittat på (ASUS Z97I-PLUS) så finns det en M.2-slot och jag använder gärna den då det tar mindre plats än en 2,5" disk och då ger lite möjlighet till bättre luftflöde.
Chassit jag tittar på är ett Emko Case EM-150.

Dock när jag tittar på M.2 diskar (inte så mycket diskar längre men vi får kalla dem det) så tycker jag att det både är ett litet utbud samt att informationen hos olika ÅF om de använder SATA eller PCI-E som anslutning är undermålig.

Vad tycker ni, är fler M.2 enheter på väg ut på marknaden, eller är M.2 bara en temporär lösning tills något bättre kommer?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hedersmedlem

Så vitt jag vet så använder alla SATA utom Samsung's och Plextor's diskar. De som inte är SATA brukar skriva ut det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet så använder alla SATA utom Samsung's och Plextor's diskar. De som inte är SATA brukar skriva ut det.

Samsungs M.2 har jag inte sett i Sverige och Plextor är tyvärr lite dyra, men kanske värda det...
Mer konkurrens på marknaden får nog ner priset, synd att jag ska handla om en månad eller så.

EDIT: Här är Samsungs M.2 enhet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2550024

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!