Enkel och prisvärd men modern 7-10" surfplatta ~2000

Permalänk
Medlem

Enkel och prisvärd men modern 7-10" surfplatta ~2000

Jag funderar på att köpa en surfplatta men har svårt att hitta någon jag tycker känns riktigt prisvärd och bra.

Dom två jag främst kommit att bli intresserad av är Google Nexus 7 16GB (2nd Generation) för 7 tum och HP 10 Plus 2201ne för 10 tum.

Nackdelen med Nexus 7 är främst att den saknar plats för minneskort och 16GB är rätt snålt. Att köpa 32GB varianten känns inte alls lika prisvärt.
Dessutom är den "bara" 7 tum och ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att jag vill ha 10 tum. Kommer inte ta med mig den så mycket och det är mycket behagligare att använda 10 tum hemma tycker jag.

HPn verkar väldigt prisvärd men jag vet ingenting om den.
Den verkar vara rätt bra prioriterad med tanke på mina användningsområden och så.
Någon som vet mer om den?
Eller någon annan surfplatta att rekommendera i klassen?

Permalänk

Angående HP så ser den bra ut men processorn är en Huawei HiSilicon Kirin 910 tydligen. Aldrig hört något om den tidigare så frågan är hur den presterar?

Nexus 7 är mer beprövad i så fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Om inte har bråttom, är det värt att vänta ett tag till och då släpps Nexus 9 förmodligen under Okt mån samtidigt med Android L, med nya Nvidia Tegra K1 Denver.
Sen dyker också billiga full Windows 8 plattor med riktpris på ca 100-200 dollar, "sponsras" av Windwos BING versionen och Intel Atom SoC.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Angående HP så ser den bra ut men processorn är en Huawei HiSilicon Kirin 910 tydligen. Aldrig hört något om den tidigare så frågan är hur den presterar?

Quad-core ARM Cortex-A7 brukar väl prestera och fungera rätt jämlikt?
Den är klockad lite lägre och borde prestera något sämre men fortfarande helt godkänt i klassen som det verkar.

Skrivet av XPerion:

Om inte har bråttom, är det värt att vänta ett tag till och då släpps Nexus 9 förmodligen under Okt mån samtidigt med Android L, med nya Nvidia Tegra K1 Denver.
Sen dyker också billiga full Windows 8 plattor med riktpris på ca 100-200 dollar, "sponsras" av Windwos BING versionen och Intel Atom SoC.

Ok, om inte annat så kanske man kan hitta föregående generations surfplatta till något bra utförsäljningspris.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är smartast att köpa en nysläppt platta. Jag har haft hyfsat bra koll på marknaden de senaste två åren eller så och det är genomgående att priserna generellt hålls på en hög nivå. Priserna justeras sällan i en rimlig takt samtidigt som produkten blir äldre relativt lanseringsdatum.

För det andra så går det i princip inte att hitta en balanserad produkt till ett bra pris. Det går att hitta specialerbjudanden och produkter med bra prisvärde, men för egen del så har det alltid inneburit att jag måste tumma på mina önskemål eller preferenser. LG G Pad 8.3 har varit ett bra köp, men nu, med tanke på ålder och prisutveckling så är den imo diskvalificerad. Ett bra alternativ om du inte är låst till Android hade varit en iPad mini retina som häromveckan såldes för 2250. Jag hoppas på Nexus 9 men tror att den egentligen kommer bli för dyr. Nya Nvidia Shield ska definitivt ses som ett av de bättre alternativen, men ligger ju en bit över 2k.

tl;dr Jag tror inte du kommer hitta ett jättebra alternativ, det handlar snarare om att ta det minst dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

tl;dr Jag tror inte du kommer hitta ett jättebra alternativ, det handlar snarare om att ta det minst dåliga.

Jag behöver inte en jättebra, jag behöver en prisvärd och duglig!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp en Note 7 bästa surfplattan för under 2000kr, har minneskort och kraft att köra det mesta.

Permalänk
Medlem

Borde varit tydligare med att jag vill ha android pga appar.

Skrivet av HazZarD:

Köp en Note 7 bästa surfplattan för under 2000kr, har minneskort och kraft att köra det mesta.

Du menar EVGA Tegra Note 7?
Den har 1 GB ram, 7 tum och 1280x800 pixlar medan HPn har 2GB ram, 10tum och 1920x1200 pixlar.

Visst har den mycket mer cpu-prestanda men spelar det verkligen så stor roll?

Permalänk
Medlem

Riskfyllt - men spännande

Tänkte prova en kinesisk ONDA med Intel Bay Trail och Windows 8.1
2 GB RAM och 2048X1536 på 10". För under 1400 kr.
Den har Bluetooth och det mesta och CPU är relativt rapp.

Men förmodligen är drivrutiner mm långt ifrån stabila och den fordrar nog en del handpåläggning för att bli användbar.

PS Vill du ha en motsvarande med Android och Kitkat (utan Windowslicens) så borde du hitta den under tusenlappen. Bara Windowslicensen kostar ju en tusenlapp i Sverige. (Kanske 500 om du köper den via tex studentförening)

Visa signatur

Gudrun1