Permalänk
Medlem

Skissa på ett Chassi! - Hjälp!

Tjena alla SweC-are!

Ska börja skissa på ett chassi. Ge mig tips på vad ni tycker jag ska använda för program till detta.

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk

Enklast är sketchup, om du känner dig mer bekväm så är autodesk inventor ett alternativ.
Sketchup är dessutom gratis

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Enklast är sketchup, om du känner dig mer bekväm så är autodesk inventor ett alternativ.
Sketchup är dessutom gratis

Hmm. Är inte så jävla duktig på SktechUp. Tycker det är ganska drygt. Har sjukt svårt för att lära mig det.

Permalänk
Medlem

Solidworks all the way. använd sheetmetal-verktyget! enklast är om du snor moderkortsmonteringen från ett befintligt chassi så kan du nita/punktsvetsa ihop resten.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Som ksw sa, använd solidworks och sheetmetal verktyget. Största anlesningen är att du kan "veckla ut" din modell när du är klar och få alla bitar du skall klippa måttsatta och med linjer vart plåtarna skall bockas för att få den form du ritat. Riktigt awsome verktyg är det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är något jag gjorde i Google Sketchup under min gymnasie tid, men om du vill gå in på mer avancerad modellering så använd Solidworks och sheetmetal, CAD kan vara bra med, och CAD är bra att kunna i framtiden ;3

~Rikiru

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

inga måttsättningar?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Inga mått ännu påkommna! Men anyways. Solidworks? Avancerat, lätt eller mellan?

Permalänk
Medlem

Det går ganska snabbt att lära sig grunderna. Det som tar tid är att lära sig de mer avancerade verktygen och att jobba snabbt/effektivt. Youtube är ett mycket bra verktyg om man säger så ^^ Att titta på lite grund tutorials är väldigt bra för att komma in i tänk med plan osv (mkt bra ifall/när du ändrar dig). Men det är mycket användarvänligt, och att lära sig göra enklare saker går på bara någon timme

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Inga mått ännu påkommna! Men anyways. Solidworks? Avancerat, lätt eller mellan?

tar dig kanske en timme att lära dig grunderna, men programmet har suveräna tutorials med i hjälpdelen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.