Certifiering för service på datorer.

Permalänk

Certifiering för service på datorer.

Jag har för mig att de flesta stora OEM-tillverkare kräver att man har en viss certifiering för att få utföra service på deras produkter. Har du den så kan du t.ex. arbeta med service åt dom, och/eller skruva utan att bryta mot garantin. (Finns säkert tusen undantag)

Men vad heter denna certifiering? Har jag kokat ihop att det här certifikatet finns överhuvudtaget? Är det CompTIA+?

Permalänk

Det finns nog ingen "en certificering" som gäller för alla produkter, om det är datorer i allmänhet och då laptops i synnerhet som du tänker på så är CompTIA+ något som krävs från vissa företags sida - men det betyder inte automatiskt att om du har det certifikatet så får du leka runt i produkter utan att bryta garantin.

Upplägget är snarare att en serviceverkstad blir certifierad av en producent att hantera deras produkter (eller att dom använder sig av en tredje part som gör detta) - sen är det upp till producenten att i det avtalet ställa krav på serviceverkstaden att dom skall uppfylla vissa krav.

Tex så om du ska serva producent X:s datorer så behöver du jobba för cerviceverkstad Y och serviceverkstad Y måste se till att du har certifikat Z. Sen kan det även vara så att producenten inte alls är lika kinkig utan säger bara att serviceverkstad Y får nu skruva i våra produkter utan att ställa några mer krav än så.

Permalänk

Tidigare var det så att de flera stora tillverkare har egna certifieringar för att arbeta med just deras produkter. För att få öppna en dator från en tillverkare så behöver man en viss träning (certifikat), hade man CompTIA+, så fick man tillgodogöra sig en hel del och behövde inte mycket extra träning för att faktiskt få certifikat för att skruva i deras produkter. Så var det tidigare iaf.