msi geforce gtx 970 coilwhine

Permalänk
Medlem

msi geforce gtx 970 coilwhine

fick hem mitt msi geforce gtx 970 idag å märkte när jag startade bf4 att grafikkortet har coilwhine å inte lite heller man hör det väldigt tydligt.
Hade ett asus geforce gtx 770 direct cu ii innan å där var ingen coilwhine. Ska man lämna tillbaka grafikkortet direkt eller ska man vänta några dagar å se om coilwhinet försvinner om det nu kan göra det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mnsn:

fick hem mitt msi geforce gtx 970 idag å märkte när jag startade bf4 att grafikkortet har coilwhine å inte lite heller man hör det väldigt tydligt.
Hade ett asus geforce gtx 770 direct cu ii innan å där var ingen coilwhine. Ska man lämna tillbaka grafikkortet direkt eller ska man vänta några dagar å se om coilwhinet försvinner om det nu kan göra det?

Är det väldigt irriterande så skulle jag gått och bytt det och nej det är sällan det försvinner av sig själv.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har haft problem med coilwhine både hos tidigare grafikkort och nätagg, varav det aldrig har slutat över tid. Har dock alltid gått på garanti när det har varit tillräckligt märkbart. Skulle i ditt fall gå tillbaka direkt och lösa ett nytt 970.

Permalänk
Medlem

Mitt Zotac GTX 970 coilwhinar och surrar helt skumt!! Blir återköp och nytt köp av Asus istället!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Mitt Zotac GTX 970 coilwhinar och surrar helt skumt!! Blir återköp och nytt köp av Asus istället!

Köpte också ett 970 Zotac, får återkomma och se ifall det har coilwhine också. installerar ATM

Edit: japp det är coilwhine. Det är mycket coilwhine när jag spelar TESO. Aldrig haft värre coilwhine förut.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att mitt Gigabyte 970 har viss coilwhine också. Inget som stör mig dock men man hör det verkligen om man har huvudet under skrivbordet.

Är det något lurigt med 970 kretsarna måhända?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag nu har skickat tillbaka mitt msi gtx 970 och funderar på att antingen prova ett msi kort till eller skaffa ett asus istället

Permalänk
Medlem

Var och varannat grafikkort har coilwhine som är störande. Är det så undermåliga kretsar dom gör eller?

är det fler som har problem med 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Var och varannat grafikkort har coilwhine som är störande. Är det så undermåliga kretsar dom gör eller?

är det fler som har problem med 970?

Tycker också det e konstigt att det verkar vara så många som lider av coilwhine och jag har säkert läst typ alla reviews som går att läsa om gtx 970 korten och ingen av dem har klagat på coilwhine

Permalänk
Medlem

Mitt EVGAs coilwhine under load är ohörbart över skrivbord, nästan, men när det idlar efter jag spelat ett tag låter det sjukt konstigt och så högt att man hör det genom hörlurar. Som det knaprar kex, ungefär. Väldigt irriterande.

Jag fick godkänt återköp hos Inet, så jag skickar tillbaka idag.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Även mitt MSI GTX 970 låter en del, nu spelar jag inte så krävande spel så det är inte så irriterande, men testar jag med 3DMark så blir det en hel del oväsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Går det få bort coilwhinet på nåt sätt? Oerhört irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Går det få bort coilwhinet på nåt sätt? Oerhört irriterande.

Gör återköp och köp Asus. Det verkar tyvärr vara det enda säkra kortet. Får du ett nytt på utbyte lär det vara så att det är från samma batch med kort och lär lida av samma problem.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Kanske jag som inbillar mig, men jag tycker det blev bättre efter jag skruvat fast grafikkortet korrekt och satt på locket på lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaka zotac 970. Det funkade inte med ett annat nätagg häller. Tom frugan undrade vad det va som lät. Finns det nån med 970 här utan coilwhine? Och vilket märke isåfall?

Permalänk
Medlem

Asus är de enda jag sett som inte haft någon coilwhine rapporterad. MSI och Gigabyte verkar också ligga ganska bra till, men det finns risk för coilwhine på båda. Personligen väntar jag på att Asus kommer i lager igen och kör på det.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Fan, detta verkar ju till och med vara värre än 7990 kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Asus är de enda jag sett som inte haft någon coilwhine rapporterad. MSI och Gigabyte verkar också ligga ganska bra till, men det finns risk för coilwhine på båda. Personligen väntar jag på att Asus kommer i lager igen och kör på det.

Jag kommer inte köpa över nätet igen, då jag hellre åker 5mil enkel för att byta ut snabbt ifall det visar sig att nästa tjuter som grisen. Ska nog prova med ett gigabyte tror jag. Men min magkännsla säger mig att det kommer tjuta också. För det har gjort det för mig med nästan alla grafikkort man köpt. Får alltid lämna tillbax tills man får ett utan. Riktigt läss har man blivit på att bygga datorer. Det är ju likadant med nätaggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag kommer inte köpa över nätet igen, då jag hellre åker 5mil enkel för att byta ut snabbt ifall det visar sig att nästa tjuter som grisen. Ska nog prova med ett gigabyte tror jag. Men min magkännsla säger mig att det kommer tjuta också. För det har gjort det för mig med nästan alla grafikkort man köpt. Får alltid lämna tillbax tills man får ett utan. Riktigt läss har man blivit på att bygga datorer. Det är ju likadant med nätaggen.

Jag har som sagt viss coilwhine på mitt Gigabyte, men det verkar faktiskt bli bättre ju mer jag använder det. Men jag kan tänka mig om man är rejält ljudkänslig kommer man störa sig på det.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Innan jag installerade drivrutinen till mitt Gigabyte 970 lät den oerhört mycket. Men nu låter det nästan ingenting.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Innan jag installerade drivrutinen till mitt Gigabyte 970 lät den oerhört mycket. Men nu låter det nästan ingenting.

Samma för mig, var rejält orolig, sen mitt i drivrutinsinstallationen så pustade den ut och tystnade.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Personligen väntar jag på att Asus kommer i lager igen och kör på det.

Dustin har några Asus 970 Strix i lager.

Permalänk

Suck, då blir det bara att välja Asus sen då. Jag gillar Asus mycket, men MSIs kylare är ju snygg som få

jag är helt överdrivet ljudkänslig och stör mig på pip från routern, musen och i vissa fall, datorskärmar.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Har beställt ett EVGA GTX 970, funderar på att avbryta den direkt.
På deras forum har väldigt många klagat på förskräckligt coilwhine.

Asus verkar va det kortet med minst coilwhine?

Vad hade ni gjort? avbeställt evga och beställt ett asus?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Dustin har några Asus 970 Strix i lager.

Tack för tipset! Jag beställde då det verkar som det dröjer innan andra får in det. Återkommer om information gällande coilwhine.

Dekkan: Det var väldigt mycket coilwhine på mitt och det är högljutt i allmänhet. Avbeställ, är mitt råd.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Fick Gigabyte g1 idag. Samma coilwhiner som Zotac! Beställde precis ett ASUS istället! Tredje gången gillt!!

Ett bra sätt att locka fram coilwhine är att starta Geforce FAcedemo.

http://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/lifelike-human-face-r...

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Fick mitt gigabyte 970 g1. Inget coil ljud i varken go eller bf4 eller renderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Tack för tipset! Jag beställde då det verkar som det dröjer innan andra får in det. Återkommer om information gällande coilwhine.

Dekkan: Det var väldigt mycket coilwhine på mitt och det är högljutt i allmänhet. Avbeställ, är mitt råd.

Tråkigt att de precis skicka iväg paketet.. Blir en retur på den. Har beställt Asus och hoppas på att de extra kostnaden levererar

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fick mitt gigabyte 970 g1. Inget coil ljud i varken go eller bf4 eller renderingen.

Vilken tur. Lust att prova lite Furmark dx9 och se ifall den skriker som en gris?:)

Permalänk

MSI, inget coilwhine tack o lov. Helt knäpptyst i Full load. Jag har även testat 3dmark, Unigine Valley med överklockning inga missljud där heller. 70c som mest med ett dåligt ventilerat chassi. 5/5 toasts

Skickades från m.sweclockers.com