Får privatpersoner lägga ut "vägbulor" på allmän väg?

Permalänk
Medlem

Får privatpersoner lägga ut "vägbulor" på allmän väg?

Låt mig på förhand be om ursäkt om detta är under fel delforum.

I samhället där jag bor finns där vad man skulle kunna kalla för en "huvudled" (fast högertrafik gäller), som samtliga hushåll måste köra på för att nå ut till vägen.
20 eller 30 km/h är hastigheten, minns inte exakt.

Mitt på denna "huvudled" har nu någon eller några privatpersoner lagt ut en vad man skulle kunna kalla för vägbula.
Två avlånga plasthistorier fyllda med något som gör att de inte glider undan när bilar kör över dom. Det bumpar en del när man kör över dom kan jag säga.

Min fråga är helt enkelt: Får vanliga privatpersoner göra så här, bara för att just dom anser att trafiken (som verkligen inte är tung) utanför deras hus är störande eller kör för fort? Ca 50 hushåll måste köra över dessa vägbulor för att komma in eller ut ur samhället.

Finns det något som hindrar mig från att bara gå dit, lyfta upp dom och slänga dom i en kontainer?

En illustration:

Tacksam för svar, gärna något konkret.

Edit: Bilder längre ner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nej.

Men du får heller inte slängas deras saker, då du begår ett brott.

Däremot får du självklart flytta på hinder som är på vägen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Anmäl det där. Så får man inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men du får heller inte slängas deras saker, då du begår ett brott.

Nej så klart, det var bara ett exempel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

HeHe.. ta upp dem och lämna in dem till Polisen som upphittade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Låt mig på förhand be om ursäkt om detta är under fel delforum.

I samhället där jag bor finns där vad man skulle kunna kalla för en "huvudled" (fast högertrafik gäller), som samtliga hushåll måste köra på för att nå ut till vägen.
20 eller 30 km/h är hastigheten, minns inte exakt.

Mitt på denna "huvudled" har nu någon eller några privatpersoner lagt ut en vad man skulle kunna kalla för vägbula.
Två avlånga plasthistorier fyllda med något som gör att de inte glider undan när bilar kör över dom. Det bumpar en del när man kör över dom kan jag säga.

Min fråga är helt enkelt: Får vanliga privatpersoner göra så här, bara för att just dom anser att trafiken (som verkligen inte är tung) utanför deras hus är störande eller kör för fort? Ca 50 hushåll måste köra över dessa vägbulor för att komma in eller ut ur samhället.

Finns det något som hindrar mig från att bara gå dit, lyfta upp dom och slänga dom i en kontainer?

En illustration:
http://112.imagebam.com/download/NCBuedqDdYfvAFJpdKWJuQ/35341...

Tacksam för svar, gärna något konkret.

Är du säker på att det är en "privatperson" som gjort det? Kan det vara så att vägen förvaltas av någon form av ekonomisk förening (ex. en samfällighet) som givit en medlem i uppdrag att lägga ut hindren?

I mitt bostadsområde så ansvarar kommunen för underhåll av huvudleden, men smågatorna "ägs" av samfälligheten, och de har beslutat att lägga ut liknande hinder.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Vi har ett byalag i samhället, men jag har inte fått någon info om att dom skulle lagt ut den.

Ska se om jag kan få tag i någon representant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vi har ett byalag i samhället, men jag har inte fått någon info om att dom skulle lagt ut den.

Kolla med dem - kan vara styrelsen som beslutat lägga ut hindren. Om de inte gjort det så överlåt till dem att hantera frågan så slipper du onödiga konflikter.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

1. Nej man får inte lägga ut något så på allmän väg om man är privatperson. Detta skall göras i samråd med kommunen när det kommer till allmän väg.
2. Tar du bort dem och inte lämnar dem vid vägkanten eller inte ger dem tillbaka till ägaren så är det ett brott.

Gör så att du istället anmäler saken till trafikverket/kommunen. Det kan vara så att de faktiskt har fått tillstånd. Alternativt så är det kommunen själva som satt ut dem!?

Sen kanske du ska fundera på varför hindren finns där. Det kanske inte är så att du kör som en idiot men andra kanske gör det. Skulle du i sådana fall vilja bo nära vägen med tex något hudjur/barn alternativt fara för ditt egna liv en mörk decemberkväll?

Såg att Llhweiir gett bra svar också...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ser den ut såhär är det ingen privatperson som satt ut den.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Minsc S2:

Vi har ett byalag i samhället, men jag har inte fått någon info om att dom skulle lagt ut den.

Ska se om jag kan få tag i någon representant.

Fan e ett "byalag" ?? Kör folk helt för fort där ude ? Jag vet att folk kan bränna på rejält ude på lannet ;p

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

om jag få säga min sak så är det ju fel om det är en privatperson som gjort detta men det kan ju vara bra eftersom om det bor barn precis vid de husen där hindret ligger så kan det rädda ett ungt liv en mörk kväll eller dimmig morgon.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Har varit med om ett par fårskallar som ställde ut blomlådor som man var tvungen köra slalom mellan, men det blev polisärende och sedan försvann lådorna.

Förhoppningsvis är det samma sak här; att det är privatperson som saknar tillstånd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har slängt iväg ett meddelande till byalaget nu, får se vad dom svarar.

Skrivet av Tickles:

Sen kanske du ska fundera på varför hindren finns där. Det kanske inte är så att du kör som en idiot men andra kanske gör det. Skulle du i sådana fall vilja bo nära vägen med tex något hudjur/barn alternativt fara för ditt egna liv en mörk decemberkväll?.

Vägen är väl upplyst, har en relativt bred trottoar samt fri sikt.

Skrivet av vikham:

Ser den ut såhär är det ingen privatperson som satt ut den.

Den ser inte ut sådär, inte ens i närheten.

Skrivet av Campaigner:

Fan e ett "byalag" ?? Kör folk helt för fort där ude ? Jag vet att folk kan bränna på rejält ude på lannet ;p

Hehe. ^^
Skulle inte klassa 8 km från Ystad och längs med kusten som "ude pao lannet" dock.

Skrivet av john00133:

om jag få säga min sak så är det ju fel om det är en privatperson som gjort detta men det kan ju vara bra eftersom om det bor barn precis vid de husen där hindret ligger så kan det rädda ett ungt liv en mörk kväll eller dimmig morgon.

Bor i stort sett inga barn längs med vägen, mest 40 och 50-talister.
"Alla" småbarnsfamiljerna bor i nybyggsområdet 1 km bort, och dom har en separat infart/utfart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

mest 40 och 50-talister.

Ursäkta ett okonstruktivt inlägg, men kan ge mig fan på att det var en 40talist som gjorde't!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Kan du länka bild på hindret?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

bild?
skulle gärna vilja se detta hemmabygge.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är klart att man inte får göra så på allmän väg, ta bild låter skoj att följa

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Folk kör säkert som svin där om vägen är så rak som på kartan. Någon har lessnat och lagt ut hinder.
Det är väl bara att sakta ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Folk kör säkert som svin där om vägen är så rak som på kartan. Någon har lessnat och lagt ut hinder.
Det är väl bara att sakta ner?

Kan ju inte direkt anta att TS är en av dem som kör för fort.

Skitsamma vad får privatpersoner inte lägga hinder på almän väg!

Permalänk
Medlem

Bilder på begäran:

Som synes så är dom inte helst stabila utan glider runt. Nu ligger dom nästan ute i korsningen.
Nu när jag skulle fota såg jag en bil som sonika körde mellan guppen.

En av anledningarna till att jag tror att det är privatpersoner är pga att jag minns att där låg en trädgårdsslang mellan två av husen tidigare i somras. Jag trodde att dom bara lånade vatten av varandra av någon anledning, sen försvann slangen och dessa guppen dök upp istället.

Skrivet av henkiii:

Folk kör säkert som svin där om vägen är så rak som på kartan. Någon har lessnat och lagt ut hinder.
Det är väl bara att sakta ner?

Har bott här i 27 år och går väldigt ofta på denna vägen på väg till och från bussen. Har aldrig under denna tid tyckt att folk kör för fort eller farligt. Definitivt har jag aldrig sett någon som vad jag skulle klassa "kör som svin".
Detta är en lugn liten förort till Ystad, inte en hetsig förort till t.ex. Stockholm eller Malmö.

Det kan mycket väl vara så att det är Byalaget eller kommunen som ligger bakom detta, men jag har inte fått någon info om det iallafall. Väntar på svar från byalaget fortfarande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så får man sätta upp t.ex. fake-hastighetskameror, OM dom är uppsatta på tomt eller ägd mark. Då får inte polisen ingripa. Men vad gäller din situation så är jag rätt 100 på att vem som helst inte kan leka trafikverket hur som helst.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fan, dessa trådar är nog det bästa med Konsumenträtts avdelningen på sweclockers. Alla galna saker som sker i vårt moderna samhälle alltså.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Skulle inte klassa 8 km från Ystad och längs med kusten som "ude pao lannet" dock.

Super OT men någonstans längst stranden i Ystad finns ett ställe som säljer vansinnigt goda wienerbröd. Råkar jag vara där är det det första stället jag åker till

OnT : http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Enskild...

Citat:

Vem bestämmer om uppsättning av farthinder på enskilda vägar?

En vägförening som anser att det är motiverat att sätta upp farthinder beslutar själv om detta på årsmötet, styrelsen verkställer sedan beslutet. När det gäller statsbidragsvägar bör samråd ske med Trafikverket så att bidragsrätten inte påverkas. Farthindren ska utformas på ett trafiksäkert sätt och tydligt märkas ut enligt gällande regler.

Finns det riktlinjer om hur farthinder ska utformas?

Lämplig utformning kan till exempel vara "Watts modell", se länk i högerkolumnen. Hindren ska märkas ut enligt Handbok vägmärken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det där ser mest ut som nedskräpning, lägg i narmaste miljöstation/plast insamling ?

Vore det officiellt av trafikverket så skulle det nog inte vara något löst skräp som far runt i vägen.

Permalänk
Medlem

Sett detta fenomen mer och mer speciellt i villaområden, folk har numera så små tomter och stora hus att ungarna inte har någon gräsmatta att leka på.. ja de får numera leka på vägen och fått vid ett flertal tillfällen slänga iväg en jäkla massa leksaker som ligger på vägen eller köra över dem. Vägbulorna i plast försvann i vintras när snöplogen kom så det löste det problemet

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Kan ju inte direkt anta att TS är en av dem som kör för fort.

Skitsamma vad får privatpersoner inte lägga hinder på almän väg!

Jag säger väl inte att TS kör FÖR fort, men om det slår illa i bilen kan man ju sänka hastigheten för att spara fjädringen...

Skrivet av Minsc S2:

Bilder på begäran:

Som synes så är dom inte helst stabila utan glider runt. Nu ligger dom nästan ute i korsningen.
Nu när jag skulle fota såg jag en bil som sonika körde mellan guppen.

En av anledningarna till att jag tror att det är privatpersoner är pga att jag minns att där låg en trädgårdsslang mellan två av husen tidigare i somras. Jag trodde att dom bara lånade vatten av varandra av någon anledning, sen försvann slangen och dessa guppen dök upp istället.

http://111.imagebam.com/download/S7DvNNE34axJHDzIS7fsCQ/35342...

http://111.imagebam.com/download/u3y4ZICPNrnPKcqzvg6CxA/35342...

http://110.imagebam.com/download/kpTWSaek8fgGNPoeGTSqtA/35342...

Har bott här i 27 år och går väldigt ofta på denna vägen på väg till och från bussen. Har aldrig under denna tid tyckt att folk kör för fort eller farligt. Definitivt har jag aldrig sett någon som vad jag skulle klassa "kör som svin".
Detta är en lugn liten förort till Ystad, inte en hetsig förort till t.ex. Stockholm eller Malmö.

Det kan mycket väl vara så att det är Byalaget eller kommunen som ligger bakom detta, men jag har inte fått någon info om det iallafall. Väntar på svar från byalaget fortfarande.

Det är ganska illa att hindren far runt, det borde åtgärdas omgående.
Kommunen brukar bulta fast hinder som de sätter upp, så det är säkert lekmän bakom dessa.

Jag tänker bara att ingen monterar hinder för att det är kul.
Någon eller några tycker att det går för fort, och det är inte konstigt då breda raka vägar brukar leda till högre hastigheter.

Permalänk

Haha, "Grannen fick dock måla om fasaden efter att en rattfyllerist kört av vägen och voltat in i huset." och på bilden så är hela fasaden intryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bilder på begäran:

Som synes så är dom inte helst stabila utan glider runt. Nu ligger dom nästan ute i korsningen.
Nu när jag skulle fota såg jag en bil som sonika körde mellan guppen.

En av anledningarna till att jag tror att det är privatpersoner är pga att jag minns att där låg en trädgårdsslang mellan två av husen tidigare i somras. Jag trodde att dom bara lånade vatten av varandra av någon anledning, sen försvann slangen och dessa guppen dök upp istället.

http://111.imagebam.com/download/S7DvNNE34axJHDzIS7fsCQ/35342...

http://111.imagebam.com/download/u3y4ZICPNrnPKcqzvg6CxA/35342...

http://110.imagebam.com/download/kpTWSaek8fgGNPoeGTSqtA/35342...

Har bott här i 27 år och går väldigt ofta på denna vägen på väg till och från bussen. Har aldrig under denna tid tyckt att folk kör för fort eller farligt. Definitivt har jag aldrig sett någon som vad jag skulle klassa "kör som svin".
Detta är en lugn liten förort till Ystad, inte en hetsig förort till t.ex. Stockholm eller Malmö.

Det kan mycket väl vara så att det är Byalaget eller kommunen som ligger bakom detta, men jag har inte fått någon info om det iallafall. Väntar på svar från byalaget fortfarande.

såna där brukar ju ligga vid vägarbeter, nån som gått och lånat några ^^?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F