Dator hänger sig mycket regelbundet - paj SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Dator hänger sig mycket regelbundet - paj SSD?

Min dator har på senare tid regelbundet börjat frysa fast totalt. All aktivitet, inklusive muspekare, låser sig och det enda som råder bot på problemet är en hårdvaruresetti. Detta händer, så vitt jag minns, undantagslöst när jag surfar (till en början mest med Firefox men nu även med Chrome). Har jag nyss startat datorn efter en längre tids inaktivitet så kan det ta upp till någon timme innan den låser sig, men när den väl har låst sig kan den ofta göra det igen, så fort som några få minuter efter en omstart.

Eftersom det här började hända strax efter installationen av en SanDisk-SSD på 64GB som min primära hårddisk förmodar jag att det finns ett samband härin. Det händer aldrig när jag spelar, och spelen ligger alltså på en annan hårddisk. När jag surfar skrivs ju temporära filer till C-hårddisken kontinuerligt, så det skulle ju stämma in med ett problem på SSDisken. Samtidigt så kan jag inte minnas att datorn har låst sig av utforskaren, kontrollpanelen eller Windows i allmänhet, som ju självklart opererar från C. Inte heller hittar CHKDSK några problem. Gör jag fel i att anta att hårddisken är problemet här?

Ha det gott æ
Magnus Magnus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jun 2012

Jag har använt två st Coirsair Force(1) 64GB i Raid0 och har haft samma problem som dig hur länge som helst. Det uppstod oftast när jag inte var vid datorn under kortare perioder. Jag installerade en ny SSD i datorn(inte pga dessa krascher) och efter det har datorn fungerat bättre.

Jag har tidigare inte varit övertygad om att det var fel på SSDn men nu när jag använder den som extern disk brukar den också krångla.

Följer tråden med intresse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jag skulle chansa på att SSDn faktiskt är paj, men det är som sagt en chansning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Testa att uppdatera firmware på SSDn.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ingen dum idé - hade hoppats på att det skulle vara lösningen men det visade sig att den redan är helt uppdaterad. Jag tycker ändå att det verkar vara SSD:n som är körd, men jag kan ju inte vara helt säker. Min PSU är varken särskilt ny eller något powerhouse heller. Kan dålig strömtillförsel orsaka sådana här hängningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Hade exakt samma upplevelse med min förra SSD strax innan den dog helt, så har du nåt viktigt på den, ta en backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Bra att veta. Jag använder den inte för lagring, så jag har väldigt lite som behöver flyttas över, men jag ska göra en backup på det lilla som finns. Det blir väl helt enkelt att köpa en ny SSD.