iPhone 6 plus problem med att den böjs.

Permalänk
Medlem

iPhone 6 plus problem med att den böjs.

Hallå där! Apple har precis släpps sina flaggskepp och folk har börjat få fram telefonerna.

Nu har det visat sig att telefon tydligen böjs väldigt lätt och att detta till och med kan ske i fickan. Det ska tydligen inte behövas alls mycket kraft och det är ganska kraftiga böjningar.

Frågan jag har är, tror ni detta är ett globalt problem på alla telefoner eller är det bara ett par enheter som har påverkats av detta. Jag har nämligen beställt hem en iPhone 6 plus och funderar på om det är värt att inte hämta ut den nu. Jag använder min iPhone 5 ganska hårt. Har den i fickan vid cykling, crossåkning och så vidare, och det har fungerat. Om iPhone 6 plus böjs så lätt som det har visat sig kommer man inte kunna göra detta med den.

Vad tror ni? Är alla enheter så här lättböjliga eller är det bara ett fåtal enheter som har felkonstruerats?

Film på iPhone 6 plus böjning.

Samma test med en Note 3:

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är superbra att ha telefonen i fickan på tajta jeans och sitta så det uppstår ett tryck över telefonen, men det rekommenderas väl inga telefoner. Ju större yta, desto större risk att telefonen böjs. Det verkar bli bättre tålighet gentemot böjning om du använder ett skal som demonstreras i denna video:

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Så var det med förra iPhonen också och den innan det. Så är det med alla stora telefoner. Det är bara ett problem för den som vill det eller är en riktigt klantskalle.
Jag har en 6" Lumia. Men den blir inte böjd för jag sitter inte med den i bakfickan och böjda ben på en stenmur i tajta jeans. För det skulle vara puckat

Permalänk
Medlem

Överdrivet problem. Om du känner att det spänner i fickan när du sätter dig ner så ha för sjutton inte telefonen där. Det är inte svårare än så. Det krävs en hel del kraft för att det ska hända ngt. Snubben i klippet får ju ta i så händerna skakar på honom.

Det är folk som lyckats böja Iphone 5 också men jag har inte upplevt ett enda problem med min men visst sen sitter jag inte på den heller eller har den i så trånga fickor så den böjs. Tror knappast det blir ngt problem med 6 eller 6+ heller. Jag undvek boka en 6+ just för att jag inte tror man kan ha den behagligt i en vanlig jeansficka.

Permalänk

Stor telefon kräver stor ficka. Min kommer ligga på bordet eller en bröstficka. Inte byxfika såvida den inte är modell större. De fall jag läst om har det varit tajta byxfickor och folka som suttit hela dagen. Tack gode gud för öppet köp hos operatören bara.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Stor telefon kräver stor ficka. Min kommer ligga på bordet eller en bröstficka. Inte byxfika såvida den inte är modell större. De fall jag läst om har det varit tajta byxfickor och folka som suttit hela dagen. Tack gode gud för öppet köp hos operatören bara.

Öppet köp gäller inte åverkan iofs vilket detta räknas som. Aha du menade lämna tillbaka direkt kanske.

Permalänk
Medlem

Det där är löjligt, jag använder min styrka till att böja telefonen DAAAAHHHh vad tror man händer. Hade jag gjort så på nexus 5 så hade den gått sönder så inget ovanligt. Man kan inte ha som krav att telefonen är tunnast, lättast, inget glas eller plast så aluminium blir det och att den ska vara stark som stål.

Överdrivet problem, samma som med Iphone 5 när den kom ut

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

OOOHHHH NAAAAJ.
Jag tog i allt jag kunde för att böja min telefon och den blev som en banan.

Ehhh fattar inte grejen här alltså.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hallå där! Apple har precis släpps sina flaggskepp och folk har börjat få fram telefonerna.

Nu har det visat sig att telefon tydligen böjs väldigt lätt och att detta till och med kan ske i fickan. Det ska tydligen inte behövas alls mycket kraft och det är ganska kraftiga böjningar.

Frågan jag har är, tror ni detta är ett globalt problem på alla telefoner eller är det bara ett par enheter som har påverkats av detta. Jag har nämligen beställt hem en iPhone 6 plus och funderar på om det är värt att inte hämta ut den nu. Jag använder min iPhone 5 ganska hårt. Har den i fickan vid cykling, crossåkning och så vidare, och det har fungerat. Om iPhone 6 plus böjs så lätt som det har visat sig kommer man inte kunna göra detta med den.

Vad tror ni? Är alla enheter så här lättböjliga eller är det bara ett fåtal enheter som har felkonstruerats?

Film på iPhone 6 plus böjning.

https://www.youtube.com/watch?v=znK652H6yQM

Samma test med en Note 3:

https://www.youtube.com/watch?v=FwM4ypi3at0

Det du behöver är en telefon som är skapad just för tuffa förhållanden. Iphone är knappast ngt för dig eller så får du köpa ett fett skal som skyddar den när du är aktiv. Ngn felkonstruktion är det inte. De är tunnare än ngnsin och därför känsligare också.

Permalänk
Medlem

Fast att ha den i fickan ska väl för fan inte böja på telefonen.. Blir lite skrajsen nu. Får ta och köpa ett sånt där hårt skal till den.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Fast att ha den i fickan ska väl för fan inte böja på telefonen.. Blir lite skrajsen nu. Får ta och köpa ett sånt där hårt skal till den.

Det gör den inte heller. Men att sitta så den böjs i fickan då böjs den såklart . Folk får det att låta som att det inte går att ha den normalt i fickan för att den automatiskt böjs

Eller så får du ha den i större ficka helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har alltid min tele i framfickan på byxorna, aldrig varit några problem...

Även testat med frugans Note 3, gick bra att sitta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

OOOHHHH NAAAAJ.
Jag tog i allt jag kunde för att böja min telefon och den blev som en banan.

Ehhh fattar inte grejen här alltså.

Tror du missar poängen. Folk har den i sina byxfickor och den böjs pga spänningen. Sen gör folk tester med händerna, som är otroligt mycket svagare än vad t ex jeans kan vara som är spända, samt att våran kropp är avrundad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det gör den inte heller. Men att sitta så den böjs i fickan då böjs den såklart . Folk får det att låta som att det inte går att ha den normalt i fickan för att den automatiskt böjs

Eller så får du ha den i större ficka helt enkelt.

Problematiken är egentligen inte att den kan böjas, problem är snarare hur lätt den kan böjas och formas.
Med relativt tajta byxor kan det hända att mobilen kommer i ett påfrestande läge tex när man sätter sig och då kan mobilen vara förstörd, åtminstone till det yttre.
Jag antar att detta är en självrisk så man får betala själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så var det med förra iPhonen också och den innan det. Så är det med alla stora telefoner. Det är bara ett problem för den som vill det eller är en riktigt klantskalle.
Jag har en 6" Lumia. Men den blir inte böjd för jag sitter inte med den i bakfickan och böjda ben på en stenmur i tajta jeans. För det skulle vara puckat

Skrivet av ozo64:

Överdrivet problem. Om du känner att det spänner i fickan när du sätter dig ner så ha för sjutton inte telefonen där. Det är inte svårare än så. Det krävs en hel del kraft för att det ska hända ngt. Snubben i klippet får ju ta i så händerna skakar på honom.

Det är folk som lyckats böja Iphone 5 också men jag har inte upplevt ett enda problem med min men visst sen sitter jag inte på den heller eller har den i så trånga fickor så den böjs. Tror knappast det blir ngt problem med 6 eller 6+ heller. Jag undvek boka en 6+ just för att jag inte tror man kan ha den behagligt i en vanlig jeansficka.

Skrivet av MartinP74:

Stor telefon kräver stor ficka. Min kommer ligga på bordet eller en bröstficka. Inte byxfika såvida den inte är modell större. De fall jag läst om har det varit tajta byxfickor och folka som suttit hela dagen. Tack gode gud för öppet köp hos operatören bara.

Skrivet av Damir2d:

Det där är löjligt, jag använder min styrka till att böja telefonen DAAAAHHHh vad tror man händer. Hade jag gjort så på nexus 5 så hade den gått sönder så inget ovanligt. Man kan inte ha som krav att telefonen är tunnast, lättast, inget glas eller plast så aluminium blir det och att den ska vara stark som stål.

Överdrivet problem, samma som med Iphone 5 när den kom ut

Skrivet av drotz2000:

OOOHHHH NAAAAJ.
Jag tog i allt jag kunde för att böja min telefon och den blev som en banan.

Ehhh fattar inte grejen här alltså.

Skrivet av rinosaur:

Fast att ha den i fickan ska väl för fan inte böja på telefonen.. Blir lite skrajsen nu. Får ta och köpa ett sånt där hårt skal till den.

Skrivet av ozo64:

Det gör den inte heller. Men att sitta så den böjs i fickan då böjs den såklart . Folk får det att låta som att det inte går att ha den normalt i fickan för att den automatiskt böjs

Eller så får du ha den i större ficka helt enkelt.

Jag vill bara förklara att detta inte är ett försök till att hata på iPhone, jag har ju trots allt beställt en. Jag vet att det var exakt samma sak med iPhone 5, och filmen i sig är ingenting jag oroar mig över. Problemet jag känner är att om jag sätter mig ner och den ligger i fickan och jag kanske har plånboken eller något där så kan den böjas. Det är lite det jag vill veta.

Jag vet att det är sjukt tidgt än så länge, man har inte riktigt kunnat kolla om det är ett konstruktionsfel på alla enheter eller om det bara är ett par som har drabbats men jag har sett en del bilder, både på folk som jag känner (facebook) och internet på folk som har lyckats böja dem. Bilder är ju aldrig bra för det är väldigt lätt att fejka, men ska jag som student binda mig på en sån här dyr telefon kan det vara trevligt att ta reda på allt innan man köper något.

Förhoppningsvis så tar det ett tag innan jag får telefonen så att jag kan kika runt och se hur det bli. Antagligen är det ingenting men man kan aldrig vara helt säker.

Sen snälla: Diskutera gärna telefonen, skicka källor och skrik på varandra om ni känner att det behövs men vi behöver inte bråka om videon, den var bara ett exempel. Håll god ton med varandra!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

De har gjort telefonen tunnare och större. Självklart blir den känsligare för yttre påverkan då. Om man känner att man inte klarar av att vara varsam om sin telefon så bör man kanske köpa ngn telefon som är tjockare och av ett annat material eller använda bättre fickor.

Nu vet alla detta så om man ändå går och köper en och sen gnäller på att den böjt sig så får man skylla sig själv anser jag.
Har inte mer att skriva om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vill bara förklara att detta inte är ett försök till att hata på iPhone, jag har ju trots allt beställt en. Jag vet att det var exakt samma sak med iPhone 5, och filmen i sig är ingenting jag oroar mig över. Problemet jag känner är att om jag sätter mig ner och den ligger i fickan och jag kanske har plånboken eller något där så kan den böjas. Det är lite det jag vill veta.

Jag vet att det är sjukt tidgt än så länge, man har inte riktigt kunnat kolla om det är ett konstruktionsfel på alla enheter eller om det bara är ett par som har drabbats men jag har sett en del bilder, både på folk som jag känner (facebook) och internet på folk som har lyckats böja dem. Bilder är ju aldrig bra för det är väldigt lätt att fejka, men ska jag som student binda mig på en sån här dyr telefon kan det vara trevligt att ta reda på allt innan man köper något.

Förhoppningsvis så tar det ett tag innan jag får telefonen så att jag kan kika runt och se hur det bli. Antagligen är det ingenting men man kan aldrig vara helt säker.

Sen snälla: Diskutera gärna telefonen, skicka källor och skrik på varandra om ni känner att det behövs men vi behöver inte bråka om videon, den var bara ett exempel. Håll god ton med varandra!

Jo jag är i samma sits, fattig student som hoppas ha en hel telefon 2 år framåt nu. Tänker nog oavsett inte köra utan skal. Men då är frågan vilket skal som är bäst för en 6 plus.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drotz2000:

OOOHHHH NAAAAJ.
Jag tog i allt jag kunde för att böja min telefon och den blev som en banan.

Ehhh fattar inte grejen här alltså.

Det är precis det som händer när du sätter dig med telefonen i framflickan efter X antalet gånger. Samsung note 3 tål betydligt mera.
Tycker Du det är irrelevant så har du nog aldrig haft telefonen i framflickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det du behöver är en telefon som är skapad just för tuffa förhållanden. Iphone är knappast ngt för dig eller så får du köpa ett fett skal som skyddar den när du är aktiv. Ngn felkonstruktion är det inte. De är tunnare än ngnsin och därför känsligare också.

Varför behöver man en telefon som är skapad för just tuffa förhållande?
Iprincip alla andra mobiler klarar det utan problem

Du behöver ingen supermobil med otterskal.

Iphone är känsliga i konstruktionen pga aluminium som är extremt otåligt material.
Felkonstruktion, nej det är det inte men väldigt känslig jämfört med andra mobiler ja.

Permalänk
Medlem

Jepp så är det. Tur det finns annat att köpa om man tycker detta är ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Den böjde sig lite väl lätt tycker jag.

Är nog mindre lyckat att göra telefonerna så tunna som möjligt, den borde nog ha varit någon mm tjockare

Tror nog inte man ska klaga på aluminium som material, för aluminium är starkt i förhållande till sin vikt, rätt dimensionerat och designat är det nära helt omöjligt att böja för hand, men betyder lite tjockare och några gram tyngre än senaste generationen iPhone.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte vara några problem att reklamera telefonen om den böjs när den har legat i framfickan. Det får ju antas vara normalt användande och jag tror inte att det är några som helst problem att få en ny telefon eller pengar tillbaka. Framförallt inte om man tar det direkt med Apple, de brukar samla in så mycket trasiga telefoner de kan tätt efter lansering och buda dem till Cupertino för att kunna undersöka dem och se hur de kan förbättra tillverkning och annat.

Men det är ju inte jättekul att sånt här händer.. och tänk om de hade kunnat göra telefonerna tillräckligt tjocka för att kameralinsen inte skulle sticka ut... då hade man dessutom kunnat få plats med mer batteri..

Visa signatur

En potatis

Permalänk

OM vi kan återgå till frågan... Vilket skal ska man köpa?
Jag har nämligen också förbeställt iphone 6 plus och går i skaltankar.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

Tja de löser väl det som de gjorde med "death-grip" dvs gratis fodral till alla som tycker sig behöva det.

Permalänk
Medlem

Det är inte felkonstruerad, utan fel material som används. Aluminium kan inte tänjas lika bra som plast. Plast "återställs" till sitt ursprungliga form och det gör det inte med aluminium.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Inte bara iPhone 6 som kan böjas, finns rapporter om mängder med andra telefoner som har råkat ut för samma sak. Här finns lite andra bilder, exempelvis på en iPhone 4. Hur de har lyckats böja den är för mig ett mysterium då den har stålram och är riktigt styv men det är klart att allt går ju med tillräckligt mycket kraft.

http://www.cultofmac.com/297404/get-bent-shocking-history-ben...

Här gjordes ett liknande test på vanliga iPhone 6 och den böjdes inte. Därmed inte sagt att den inte kan göra det om man har den i fickan och sätter sig på den.

https://www.youtube.com/watch?v=TNUWSqqqQcU

Men om jag ska vara ärlig så verkar konstruktionen på iPhone 6 Plus vara något klen med tanke på dess storlek och den kraft ett så stort chassi blir utsatt för. Därmed inte sagt att det skulle vara några problem så länge man är någorlunda rädd om den.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Apple's design är problemet, om ni tittar så ser ni att det är vid knapparna som det böjs, och det beror på att bakstycket är gjort i lättmetall, vid knapparna är det dessutom genomborrat, vilket skapar en strukturell svaghet.

Note t.ex, om man tar isär den så ser man att bakstycket där alla elektronik sitter, och den 'ramen' för det är gjord av någon form av stål, vilket förklarar varför den är så extrems svår att böja.

Som reparatör så har jag sett samma 'warp' fenomen på iphone 5 serien också, skinnyjeans o en sen modell av iphone verkar som upplagt för katastrof, på iphone 4 fanns det liknande fall, men det som brukade hända då istället var att plastbitarna som håller ihop ramen hade gett sig, hade t.om en kund som hade ramlat med sin iphone 4s, ramen hade gett sig och ena änden skar upp hans lår delvis.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Så har häxjakten börjat för att hitta nästa iPhone-gate...men i år verkar det varit svårt då man var tvungen att ta till en favorit i repris, "bendgate".

Oj vilket liv det var om denna förra gången, ett par stycken av flera miljoner människor som hade köpt en iPhone 5 hade lyckats börja sina telefoner. Nu så här i efterhand, hur många av mina bekanta har lyckats böja sina iPhone 5/5S? Ingen alls, inte ens hört talas om någon som gjort det.

Är fullkomligt övertygad om att det är precis samma sak nu.

Permalänk
Medlem

Det är en feature, den formar sig efter din kropp

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Så har häxjakten börjat för att hitta nästa iPhone-gate...men i år verkar det varit svårt då man var tvungen att ta till en favorit i repris, "bendgate".

Oj vilket liv det var om denna förra gången, ett par stycken av flera miljoner människor som hade köpt en iPhone 5 hade lyckats börja sina telefoner. Nu så här i efterhand, hur många av mina bekanta har lyckats böja sina iPhone 5/5S? Ingen alls, inte ens hört talas om någon som gjort det.

Är fullkomligt övertygad om att det är precis samma sak nu.

Det säger sig självt att ju större yta du har på någonting i samband med mjukt material desto lättare är det.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN