Vilken hårddisk ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk ska jag köpa?

Jag ska bygga ihop en egen dator och har några frågor angående hårddisken.

1. För ett par år sedan hörde jag att datorförsäljningen hade minskat kraftigt för att folk väntade på en ny och bättre typ av hårddisk, strömsnålare tror jag. Är det ssd man syftade på?

2. Hur stabila är ssd jämfört med hdd? Hur klarar sig ssd vid t ex strömavbrott? Hur är deras livslängd jämfört med hdd?

3. Finns det någon anledning alls att köpa en hdd annat än om mycket minne behövs, då de är billigare per GB? SSD lär ju vara snabbare, strömsnålare etc. Har en hdd någon enda fördel förutom att den är billigare?

4. Jag har hört att det kan vara bra att ha två diskar, en där OS:et och andra program körs, samt en för lagring av filer. Märker man verkligen någon större skillnad.

5. Jag behöver ingen större disk än kanske 300 GB. Finns det då någon som helst anledning att köpa en hdd? Eller bör jag nöja mig med en ssd? Är det ett bra val att endast ha en ssd och ingen hdd i en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Jag ska bygga ihop en egen dator och har några frågor angående hårddisken.

1. För ett par år sedan hörde jag att datorförsäljningen hade minskat kraftigt för att folk väntade på en ny och bättre typ av hårddisk, strömsnålare tror jag. Är det ssd man syftade på?

Inte hört något sådant, men "den nya snabba hårddisken" är SSD.

Citat:

2. Hur stabila är ssd jämfört med hdd?

Nya SSDer är väldigt stabila. Det var mest SF-baserade diskar med gammal firmware som var instabila.

Citat:

Hur klarar sig ssd vid t ex strömavbrott?

Den mest prisvärda SSDn på prisjakt, Crucial MX100, klarar ett strömavbrott utan korrupt data tack vare ett gäng kondingar som håller igång disken tills alla skrivningar är klara. Jag tror inte det finns några andra diskar som gör detta i 4kr/GB-segmentet. De andra kan i värsta fall få korrupt filsystem om det blir strömavbrott vid en skrivning.

Citat:

Hur är deras livslängd jämfört med hdd?

Den är lååååååååååååååååååång. Det är absolut ingenting du behöver bry dig om. De bra modellerna klarar långt över 100TB skrivning.
http://ssdendurancetest.com/

Citat:

3. Finns det någon anledning alls att köpa en hdd annat än om mycket minne behövs, då de är billigare per GB?

Nae, inte egentligen. De låter mer, drar, mer, är långsammare. Bara priset som talar för hårddiskar.

Citat:

4. Jag har hört att det kan vara bra att ha två diskar, en där OS:et och andra program körs, samt en för lagring av filer. Märker man verkligen någon större skillnad.

Mot bara SSD-lagring, nae. Inte om du inte kör program från HDD.
Mot HDD, enorm.

Citat:

5. Jag behöver ingen större disk än kanske 300 GB. Finns det då någon som helst anledning att köpa en hdd? Eller bör jag nöja mig med en ssd? Är det ett bra val att endast ha en ssd och ingen hdd i en dator?

Köp en 512GB SSD till att börja med. Behöver du mer lagring i efterhand kan du ju alltid köpa till en HDD.

Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar!

Skrivet av LemonIllusion:

Den mest prisvärda SSDn på prisjakt, Crucial MX100, klarar ett strömavbrott utan korrupt data tack vare ett gäng kondingar som håller igång disken tills alla skrivningar är klara. Jag tror inte det finns några andra diskar som gör detta i 4kr/GB-segmentet. De andra kan i värsta fall få korrupt filsystem om det blir strömavbrott vid en skrivning.

Så om jag köper den du rekommenderade så behöver jag inte oroa mig för stabilitet över huvud taget? Den är inte sämre än en hdd på en enda punkt?

Skrivet av LemonIllusion:

Den är lååååååååååååååååååång. Det är absolut ingenting du behöver bry dig om. De bra modellerna klarar långt över 100TB skrivning.

Men om man som exempel skulle vilja totalrensa hårddisken med ccleaner, då skulle den alltså inte hålla mer än några hundra gånger? Det känns väldigt lite så har jag missförstått hur man räknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Tack för ett snabbt svar!

Så om jag köper den du rekommenderade så behöver jag inte oroa mig för stabilitet över huvud taget? Den är inte sämre än en hdd på en enda punkt?

Bara priset som talar mot den, men det gäller alla SSDer. MX100 är iaf prisvärdast.

Citat:

Men om man som exempel skulle vilja totalrensa hårddisken med ccleaner, då skulle den alltså inte hålla mer än några hundra gånger? Det känns väldigt lite så har jag missförstått hur man räknar?

Varför skulle du vilja totalrensa hårddisken med ccleaner?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle du vilja totalrensa hårddisken med ccleaner?

Det var bara som ett exempel, jag tyckte det lät lite lite. Men ssd har iaf inte kortare livslängd än hdd?

En annan fråga på ämnet: Vad innebär "SSD mSATA", "SSD SATA 2,5-tum" och "SSD M.2"? Skillnader?

Permalänk
Medlem

SSD SATA 2,5-tum vs SSD M.2 vs SSD mSATA http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2683920,2565777,1769976

M.2 och mSATA SSD kopplas ofta direkt på moderkortet som har en M.2 eller mSATA slott, det är nu ganska vanligt i nya bärbara datorer eller i stationära Mini datorer till exempel Intel Nuc men finns även på några nya ATX moderkort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

M2 är nu oftast en PCIe x4 vilket ger dig helt andra prestanda än det gamla SATA klarar av. Har du en M2 port på ditt moderkort gå på den standarden...

Permalänk
Skrivet av ybbe:

Jag ska bygga ihop en egen dator och har några frågor angående hårddisken.

1. För ett par år sedan hörde jag att datorförsäljningen hade minskat kraftigt för att folk väntade på en ny och bättre typ av hårddisk, strömsnålare tror jag. Är det ssd man syftade på?

Det var säkerligen SSD du hörde om.

Skrivet av ybbe:

2. Hur stabila är ssd jämfört med hdd? Hur klarar sig ssd vid t ex strömavbrott? Hur är deras livslängd jämfört med hdd?

Skrivet av ybbe:

3. Finns det någon anledning alls att köpa en hdd annat än om mycket minne behövs, då de är billigare per GB? SSD lär ju vara snabbare, strömsnålare etc. Har en hdd någon enda fördel förutom att den är billigare?

Eftersom de saknar rörliga delar är de även ljudlösa vilket i de flesta ögon ses som något positivt. SSD är fortfarnade dyrare per GB men med tanke på att du inte behöver så mycket utrymme och med tanke att de som köper en lagringsdisk + SSD så skulle jag tro att priset egentligen i skulle bli så annorlunda om du vill ha en SSD.

Skrivet av ybbe:

4. Jag har hört att det kan vara bra att ha två diskar, en där OS:et och andra program körs, samt en för lagring av filer. Märker man verkligen någon större skillnad.

Lagringsdisk + SSD används främst då stora SSDer på 1TB+ är väldigt dyra. För operativsystem och vissa skriv och läsningar är det enorm skillnad medans det i vissa program inte har någon nämnvärd ökning i prestanda.

Skrivet av ybbe:

5. Jag behöver ingen större disk än kanske 300 GB. Finns det då någon som helst anledning att köpa en hdd? Eller bör jag nöja mig med en ssd? Är det ett bra val att endast ha en SSD och ingen hdd i en dator?

Jag skulle råda dig att köpa en SSD på 512GB vilket visserligen kan kosta runt 1500 men det är absolut värt det och praktiskt att slippa två diskar.