bedrägeri vid taxifärd?

Permalänk
Medlem

bedrägeri vid taxifärd?

Hej!
Idag så var Gullmarsplan avstängt, inga bussar gick därifrån, och jag var tvungen att ta mig hem, så jag tog en taxi från Gullmarsplan, taxin var rätt så "taxi-likt" märkt, så jag tyckte att det såg legitimt ut.

När jag väl kom in så var det en jävla massa klistermärken och liknande därinne, och föraren talade väldigt dålig svenska.
Bolaget i fråga heter "Al Bakir Taxi" det stod dock inte på bilen.

Hur som helst, istället för en färd till Tyresö så avbröt jag färden redan vid norra sköndal då jag lade märke till att resan dit (norra Sköndal) kostat mig 538 kr!

Är väldigt dålig på det här med taxi, men 538 kronor är väl otroligt mycket för en resa så kort!?

Ifall det är dyrt, kan och/eller ska jag polisanmäla Al Bakir Taxi AB?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Hej!
Idag så var Gullmarsplan avstängt, inga bussar gick därifrån, och jag var tvungen att ta mig hem, så jag tog en taxi från Gullmarsplan, taxin var rätt så "taxi-likt" märkt, så jag tyckte att det såg legitimt ut.

När jag väl kom in så var det en jävla massa klistermärken och liknande därinne, och föraren talade väldigt dålig svenska.
Bolaget i fråga heter "Al Bakir Taxi" det stod dock inte på bilen.

Hur som helst, istället för en färd till Tyresö så avbröt jag färden redan vid norra sköndal då jag lade märke till att resan dit (norra Sköndal) kostat mig 538 kr!

Är väldigt dålig på det här med taxi, men 538 kronor är väl otroligt mycket för en resa så kort!?

Ifall det är dyrt, kan och/eller ska jag polisanmäla Al Bakir Taxi AB?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du kan inte göra speciellt mycket, förutom att klaga.

De har rätt att sätta sina egna priser, vilket är din uppgift som kund innan du sätter dig i bilen, att läsa på om. Därav de skyltar vid rutorna som beskriver vad en normalresa kostar.

Taxi Stockholm har 325 kr tror jag.

Finns en taxibil i Göteborg där det står 2000 kr för samma reslängd. Gäller att vara på sin vakt.

Ta en UBER nästa gång, kan jag varmt rekommendera.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det finns inga lagar och regler runt hur mycket de får ta, så de får ta hur mycket de vill. De enda regler och lagar som finns, handlar om hur tydliga priserna måste vara för kunnden. Du har tyvärr blivit blåst på ett lagigt sätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det var ju synd att du skulle hem och inte till jobbet. Annars kunde du kanske ha kollat med SLs Resegaranti.
https://sl.se/sv/info/kundservice/resegarantin/Resegarantin/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Fyfan va dyrt. Gullmars - n.sköndal är en hållplats på 5 min o_O Håll dig till seriösa taxibolag.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej du kan inte göra speciellt mycket, förutom att klaga.

De har rätt att sätta sina egna priser, vilket är din uppgift som kund innan du sätter dig i bilen, att läsa på om. Därav de skyltar vid rutorna som beskriver vad en normalresa kostar.

Taxi Stockholm har 325 kr tror jag.

Finns en taxibil i Göteborg där det står 2000 kr för samma reslängd. Gäller att vara på sin vakt.

Ta en UBER nästa gång, kan jag varmt rekommendera.

Skrivet av Mithras:

Det finns inga lagar och regler runt hur mycket de får ta, så de får ta hur mycket de vill. De enda regler och lagar som finns, handlar om hur tydliga priserna måste vara för kunnden. Du har tyvärr blivit blåst på ett lagigt sätt.

Skrivet av Snorlena:

Det var ju synd att du skulle hem och inte till jobbet. Annars kunde du kanske ha kollat med SLs Resegaranti.
https://sl.se/sv/info/kundservice/resegarantin/Resegarantin/

Skrivet av Krisskross:

Fyfan va dyrt. Gullmars - n.sköndal är en hållplats på 5 min o_O Håll dig till seriösa taxibolag.

Tack för hjälpen, hur som helst så blev jag INTE informerad om priser innan resan.
Jaha, får väl ta och bita ihop, sabla äckel det finns.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Ring 11414 och bolla frågan med polisen. Har du dock betalt har du redan ingått och accepterat avtalet..
Helt klart ockerpris! Regleras AvtL 9:....6?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Ring 11414 och bolla frågan med polisen. Har du dock betalt har du redan ingått och accepterat avtalet..
Helt klart ockerpris! Regleras AvtL 9:....6?

Jag tycker att det är lite både och i den här frågan, dels så är det jag som är pantad som inte åkte med taxi 020 eller liknande, men jag fick ingen som helst information innan avfärd, så då lutar det mot bedrägeri enligt mig, men vad vet jag?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Ring 11414 och bolla frågan med polisen. Har du dock betalt har du redan ingått och accepterat avtalet..
Helt klart ockerpris! Regleras AvtL 9:....6?

Du har redan accepterat priset när du sätter dig i taxin.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du har redan accepterat priset när du sätter dig i taxin.

Har man?
Jag skulle så fan inte ha åkt med dem ifall det stod "Gullmarsplan > Norra Sköndal 538 kr".

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Axplock från enbart DN:

etc., etc., etc. Taxibranschen avreglerades i Sverige 1990, vilket i efterhand inte har fått enkom lysande recensioner.

Om det är svårt som infödd och fullt insatt i språket att hålla koll så kan man tänka sig att det är än värre för turister som besöker exempelvis Stockholm. En taxiresa från Arlanda kan suga upp det mesta av en semesterkassa med lite otur och ovarsamhet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av boniz:

Har man?
Jag skulle så fan inte ha åkt med dem ifall det stod "Gullmarsplan > Norra Sköndal 538 kr".

Men i så fall är det väl inget problem? Om du kollade priserna som stod på rutan, och de var okej, och sen säger de ett helt annat pris när du åkt i 5 minuter? Då har du ju något att kontakta polisen om.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men i så fall är det väl inget problem? Om du kollade priserna som stod på rutan, och de var okej, och sen säger de ett helt annat pris när du åkt i 5 minuter? Då har du ju något att kontakta polisen om.

Det stod tyvärr inga priser alls.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Skaffa en cykel så slipper du i alla fall betala nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skaffa en cykel så slipper du i alla fall betala nåt

Fett nödvändig och bidragande kommentar!
Tack för det!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Man får ta hur mycket betalt man vill, nu har du iallafall lärt dig en läxa att inte åka med s.k. friåkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Fett nödvändig och bidragande kommentar!
Tack för det!

Vadå? går det inte att cykla till ditt jobb? tycker inte att det var nåt fel på mitt förslag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Man får ta hur mycket betalt man vill, nu har du iallafall lärt dig en läxa att inte åka med s.k. friåkare.

Ska komma ihåg det!
Får väl gråta mig till sömns.

Tack för all hjälp, folket!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Det stod tyvärr inga priser alls.

Satt det ingen gul jämförelse klisterlapp på ena bakrutan? Det är väl lagstadgat att det måste sitta en sådan.

Tyvärr accepterar man priset när man sätter sig i bilen, därför det är viktigt att alltid använda "bra" bolag.

Kurir har exempelvis en app, där priset du får i appen är det som gäller.
Jag använder mig nästan uteslutande av denna när jag åker.
I stan är det ju helt omöjligt att hitta en seriös taxi nattetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Ring 11414 och bolla frågan med polisen. Har du dock betalt har du redan ingått och accepterat avtalet..
Helt klart ockerpris! Regleras AvtL 9:....6?

Skrivet av boniz:

Tack för hjälpen, hur som helst så blev jag INTE informerad om priser innan resan.
Jaha, får väl ta och bita ihop, sabla äckel det finns.

Skrivet av boniz:

Jag tycker att det är lite både och i den här frågan, dels så är det jag som är pantad som inte åkte med taxi 020 eller liknande, men jag fick ingen som helst information innan avfärd, så då lutar det mot bedrägeri enligt mig, men vad vet jag?

Jag är ingen jurist, men praxis när det gäller taxi och priser har varit att man som kund anses informerad om priser så fort man sett klisterlapparna och hur snabbt taxametern snurrar. Avtalet anses ingånget när kunden sitter i bilen och resan + taxametern startas. Alla vet att taxi kostar pengar och om man bör ha frågat eller kollat priser innan taxin rullar iväg. Annars så får man avbryta resan men tyvärr så åker man på att betala det som står på taxametern.

Alternativet att man skulle kunna förhandla om priset när resan är över och det redan står ett belopp på taxametern får du inget stöd för i svenska domstolar, troligen eftersom det skulle göra taxametern totalt värdelös som kontrollverktyg för skatteverket.

Edit: Det fanns lagförslag på att taxi i storstäderna (stockholm/göteborg/malmö) skulle kunna ge ett uppskattat pris innan man åkte, men jag tror inte det blir verklighet.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av boniz:

Det stod tyvärr inga priser alls.

Då är det tyvärr ditt misstag att du ändå valde att åka med den bilen istället för att bara ringa efter en från ett företag som visar sina priser. Det är lätt hänt om man inte vet hur det funkar, vilket är beklagligt. Vill inte ens tänka på hur det skulle kunna gå om man kommer hit som turist.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Satt det ingen gul jämförelse klisterlapp på ena bakrutan? Det är väl lagstadgat att det måste sitta en sådan.

Stämmer. Men prissättningen är fri.

Citat:

I stan är det ju helt omöjligt att hitta en seriös taxi nattetid.

Aeeh, nu tycker jag att du UBERdriver...
Men visst, de förare för mindre taxibolag som likt gamar cirkulerar runt vattenhålen hoppas nog ofta att kunden inte läser på dekalen med jämförpris.

(Bilden snodd från Taxi 020s blogg)

Permalänk
Skrivet av phz:

Axplock från enbart DN:

etc., etc., etc. Taxibranschen avreglerades i Sverige 1990, vilket i efterhand inte har fått enkom lysande recensioner.

Om det är svårt som infödd och fullt insatt i språket att hålla koll så kan man tänka sig att det är än värre för turister som besöker exempelvis Stockholm. En taxiresa från Arlanda kan suga upp det mesta av en semesterkassa med lite otur och ovarsamhet.

Jo detta är ett stort problem framförallt i Stockholm. Var ute på Djurgården för några veckor sedan utanför Gröna Lund, där stod det ett par turister och skulle ta en taxi. Jag såg på taxibilen att jämförpriset var över 2000kr och informerade dessa hur hutlöst dyrt det skulle bli. Kan ju säga att taxichauffören blev måttligt road av att jag poängterade priserna. Kan även poängtera att bilen såg ut som en Taxi Kurir (notera att det absolut inte var en riktig taxi kurir) fast att telefonnumret på sidan var "slitet" och inte gick att läsa.

Tycker det är pinsamt när man läser hur många som blir lurade på detta vis, framförallt när det gäller turister som antagligen inte vet hur systemet fungerar i Sverige. Tyvärr så går jag förbi flera taxibilar dagligen som har ett jämförpris på över 1000kr, och man undrar hur många som skall bli lurade den dagen...

Kan ju hoppas att det blir ändring på reglerna snart, är ju extra pinsamt när utländska tidningar börjar varna för taxiresor i Stockholm.

Extremt tråkigt för dig TS, som tur var så handlade det inte om några extrema summor, man får helt enkelt ta det som en tråkig läxa.

Kan läsa mer här på aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19011446.ab

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Extremt tråkigt för dig TS, som tur var så handlade det inte om några extrema summor, man får helt enkelt ta det som en tråkig läxa.

Kan läsa mer här på aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19011446.ab

Tack för stödet, det är förjävligt att de kan kräva hur mycket som helst, iallafall utan att tydligt berätta om priserna.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Tack för hjälpen, hur som helst så blev jag INTE informerad om priser innan resan.
Jaha, får väl ta och bita ihop, sabla äckel det finns.

Jo du har blevit informerad om priset innan resan för ett av kraven för att få framföra en taxi i taxiverksamhet är att det finns prisinformation uppsatt på bilen och det är dom som gör så här jävligt noga med men det är faktist kundens ansvar att se till att dom läser på detta och det kan jag säga att 95% av alla kunder ger fan i att göra. Har själv kört taxi i många år så vet vad lagarna säger, tyvärr kan du inte göra mer än att betala och se sur ut för det är du som tyvärr har klantat dig genom att inte kolla priset på bilen innan du kliver in i den.

Skrivet av boniz:

Tack för stödet, det är förjävligt att de kan kräva hur mycket som helst, iallafall utan att tydligt berätta om priserna.

Tydkligt inom taxibranschen är faktist denna listan, ville bara tillägga detta .

Permalänk

Jävligt surt.

"Jämförelsepriset" som anges på bilen är en dum byråkratisk konstruktion. Står något om att det motsvarar en "standardresa", men de flesta människor har nog ingen aning om ifall 325 kr eller 650 kr är ett rimligt "jämförelsepris" för en "standardresa" (10 km på 15 minuter). Måste finnas ett bättre system, typ olika färger baserat på ifall prissättningen är lägre eller högre än andra bolag verksamma i samma område. Eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Tack för stödet, det är förjävligt att de kan kräva hur mycket som helst, iallafall utan att tydligt berätta om priserna.

Friåkarna lever på att lura systemet och i förlängningen människor.
Men det sägs att en lagändring är på G redan i höst/vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Jävligt surt.

"Jämförelsepriset" som anges på bilen är en dum byråkratisk konstruktion. Står något om att det motsvarar en "standardresa", men de flesta människor har nog ingen aning om ifall 325 kr eller 650 kr är ett rimligt "jämförelsepris" för en "standardresa" (10 km på 15 minuter). Måste finnas ett bättre system, typ olika färger baserat på ifall prissättningen är lägre eller högre än andra bolag verksamma i samma område. Eller motsvarande.

En tumregel på i princip alla seriösa bolag i vilken stad som helst är ~350:- (10km 15 min).

Permalänk

Det är för jävligt att taxi bolag får göra så här, typ varje gång man sätter sig i en "Taxi Stockholm" taxi så får man höra "Du ville ha en riktig taxi du ja" och då har man gått förbi 2-4 dyra bolag...tråkigt, förstör för folk som kommer som turister eller bara såna som mig, som bor utanför...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på en lagändring.

Mitt ex tog hit sin familj...resa från Sveavägen till solna gick på 500 kr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |