Permalänk
Medlem

Dator för 3000-3500

Min pappa letar efter en dator som han använder mest för internet osv, inga spel eller något sånt. Har ni några tips på en snabb dator utan speciellt bra grafikkort som ligger runt 3000-3500 kr?

Mvh

Permalänk

Köp den här datorn:

http://www.dustinhome.se/product/5010673115/lenovo-thinkpad-e...

och den här SSDn:

http://www.dustinhome.se/product/5010655068/samsung-840-serie...

då får han en dator som är snabb och räcker gott och väl för att surfa på!

Permalänk
Medlem

Någon som har ett annat förslag eller kan intyga att datorn som AgentDinozzo länkade är ett bra val?

Mvh

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kalutti:

Någon som har ett annat förslag eller kan intyga att datorn som AgentDinozzo länkade är ett bra val?

Mvh

För den budgeten är AgentDinozzos förslag ett bra val.

Det viktigaste är att datorn har SSD (vilket i princip betyder att du måste köpa en lös sådan och sätta i, för nästan ingen dator i den prisklassen har SSD från början).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det AgentDinozzo sa är ett bra val men det finns en nackdel, en ssd på 120gig fyller man relativt lätt så var beredd på att din far kan behöva införskaffa sig en extern hårddisk eller liknande.

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

jag skulle kört på denna: http://www.inet.se/produkt/1970645/acer-aspire-e1-571-i3 Dock 500 kronor för mycket

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Han sparar inte speciellt mycket saker på datorn heller så utrymmet är nog OK även fast det bara är 120GB. Hur svårt är det att montera en extern SSD hårddisk? Jag har själv byggt min egen stationära men aldrig jobbat med en bärbar, är det något som kan vara problematiskt?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Han sparar inte speciellt mycket saker på datorn heller så utrymmet är nog OK även fast det bara är 120GB. Hur svårt är det att montera en extern SSD hårddisk? Jag har själv byggt min egen stationära men aldrig jobbat med en bärbar, är det något som kan vara problematiskt?

Mvh

Man byter ut den interna mot en ssd, lättare än i en stationär nästan och inget som bryter garantin, sedan kan man bruka den befintliga disken som en extern hdd genom http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil....

I övrigt är datorn han länkade en av dem bättre i prisklassen.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

AMD-E2 aa visst om du inte bryr dig om att 720p laggar på youtube. för en övergripande koll på prestandan hos cpun så presterade min AMD athlon xp2400+ som jag hade 03 lika bra som den prollan gör.

*upd, nästan då lite fel amd jag tänkte på men iaf.

Tar man passmark poäng som en grund att stå på för prolle prestandan så ser man att e2 pressar ~~900 pts medans intel i post #2 ger ut ca 1900pts

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Han sparar inte speciellt mycket saker på datorn heller så utrymmet är nog OK även fast det bara är 120GB. Hur svårt är det att montera en extern SSD hårddisk? Jag har själv byggt min egen stationära men aldrig jobbat med en bärbar, är det något som kan vara problematiskt?

Mvh

Då ska det ju inte vara något problem alls, jag var i en liknande situation innan. Farsan ville ha en ny dator för en billig peng som skulle vara snabb så jag tryckte i en 120gigs ssd i burken och allt funkade tills han fick den briljanta idén om att ta ex antal tusen bilder samt ladda hem en massa onödig programvara för att redigera med.

När det kommer till montering så är det enbart att lossa några skruvar under datorn och byta ut hårddisken. Inget svårt alls.

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdbmod:

Då ska det ju inte vara något problem alls, jag var i en liknande situation innan. Farsan ville ha en ny dator för en billig peng som skulle vara snabb så jag tryckte i en 120gigs ssd i burken och allt funkade tills han fick den briljanta idén om att ta ex antal tusen bilder samt ladda hem en massa onödig programvara för att redigera med.

När det kommer till montering så är det enbart att lossa några skruvar under datorn och byta ut hårddisken. Inget svårt alls.

bra tips är ju där det jag skrev att slänga i disken man tar ut i ett kabinett så har man en billig extern hdd

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

bra tips är ju där det jag skrev att slänga i disken man tar ut i ett kabinett så har man en billig extern hdd

Så sant!

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

Okej då kör vi nog på den datorn, är det inga speciella inställningar jag måste göra innan jag startar datorn för första gången eller? Är det bara att byta hårddisk direkt när jag packar ur datorn ur lådan och starta upp och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Okej då kör vi nog på den datorn, är det inga speciella inställningar jag måste göra innan jag startar datorn för första gången eller? Är det bara att byta hårddisk direkt när jag packar ur datorn ur lådan och starta upp och köra?

Att ha Windows på den nya hårddisken kan ju alltid vara en fördel, inte riktigt säker på hur Lenovo gör med diskar etc om det ens följer med en dvs.

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk

Mediamarkt sålde en HP med SSD (Edit; hybrid) i helgen för 3500 kr.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-Pavilion-14-b112eo-Ul...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av timpaatkins:

Mediamarkt sålde en HP med SSD i helgen för 3500 kr.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-Pavilion-14-b112eo-Ul...

Nja, det är en hybriddisk. Kan inte jämföras med äkta SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan det kanske inte, men är det så stor skillnad? För en surfdator och lite word/powerpoints räcker det kanske till?

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Nja, det är en hybriddisk. Kan inte jämföras med äkta SSD.

det har du rätt i, my mistake. Men det kanske räcker till som sagt, när man har lite budget?

Här står lite om de olika valen.
http://www.pcworld.com/article/2025402/ssds-vs-hard-drives-vs...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet av Lenovos datorer direkt men dessa två verkar bra för priset.

LENOVO ESSENTIAL B590
Storlek / upplösning 15,6 " / 1366 x 768
Processormodell Intel Core i5
Minnesstorlek (inkl./max) 4 GB
Hårddisk 500 GB,

Tidigare:
4 999 kr
Nu:
3 990 kr

Dock ca 500kr för mycket.

Finns en liknande variant med i3 istället för 3590kr:
LENOVO ESSENTIAL B590

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Mediamarkt sålde en HP med SSD (Edit; hybrid) i helgen för 3500 kr.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-Pavilion-14-b112eo-Ul...

Siba har en uppdaterad version för samma pris: i3 ivy bridge i jämförelse mot media markts sandy bridge

http://www.siba.se/product/12238876/14-b100eo

själv har jag sibas, är nöjd med den. fläktarna är knäpptysta. använder den till surf och film bara, och det räcker gott och väl. får ut ca ~4 timmars batteritid med bara filmtittande, på lägsta ljusstyrka förstås. men en 14" ultrabook med tredje generationens i3 processor, med hybriddisk och windows 8 för endast 3490 kr...? det är en bra budget laptop enligt mig

Specifikation:
Processor:
Intel Core i3-3227U 1,9 GHz
Grafik: Intel HD Graphics 4000
Skärm: 14-tums HD BrightView LED-bakgrundsbelyst (1366 x 768)
Hårddisk: 500 GB SATA (5400 rpm)
Minne: 4 GB DDR3 (Max. 8 GB)
Nätverk: Wifi-N, Ethernet, Bluetooth
Övrigt: HDMI, USB 2.0 (1 st), USB 3.0 (2 st), Altec Lansing-högtalare, Minneskortsläsare, webbkamera
Färg: Gnistrande svart
Vikt: 1,8 Kg
Batteri: 4-cells litiumjon
Operativsystem: Windows 8 (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phenomous:

Siba har en uppdaterad version för samma pris: i3 ivy bridge i jämförelse mot media markts sandy bridge

http://www.siba.se/product/12238876/14-b100eo

själv har jag sibas, är nöjd med den. fläktarna är knäpptysta. använder den till surf och film bara, och det räcker gott och väl. får ut ca ~4 timmars batteritid med bara filmtittande, på lägsta ljusstyrka förstås. men en 14" ultrabook med tredje generationens i3 processor, med hybriddisk och windows 8 för endast 3490 kr...? det är en bra budget laptop enligt mig

Specifikation:
Processor:
Intel Core i3-3227U 1,9 GHz
Grafik: Intel HD Graphics 4000
Skärm: 14-tums HD BrightView LED-bakgrundsbelyst (1366 x 768)
Hårddisk: 500 GB SATA (5400 rpm)
Minne: 4 GB DDR3 (Max. 8 GB)
Nätverk: Wifi-N, Ethernet, Bluetooth
Övrigt: HDMI, USB 2.0 (1 st), USB 3.0 (2 st), Altec Lansing-högtalare, Minneskortsläsare, webbkamera
Färg: Gnistrande svart
Vikt: 1,8 Kg
Batteri: 4-cells litiumjon
Operativsystem: Windows 8 (64-bit)

Kommer den med hybriddisk? Enligt specs har den endast 500gb 5200 rpm hårddisk.

Permalänk

Kan kanske ha nämnts i tråden, men kolla upp vilken tjocklek din ssd kan ha i just den laptopen.. Finns 7&9mm tror jag, och vissa bärbara kräver 7mm. Samsungs alla diskar tror jag är 7mm... Många "tror", men iaf, kolla upp!

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden. Har bestämt mig att jag ska köpa en vettig bärbar dator för första gången och göra mig av med min surfplatta. Min budget ligger på 3500:- som max +-100:-

Mina ändamål är: surf, film(720/1080p utan lagg), word till skolan och lite football manager 2013/2014. Det fanns många intressant förslag i tråden men vilken dator ger mest bang for the buck? Jag har aldrig ägt någon windows 8 dator, inte heller någon dator med ssd. Senast jag byggde min stationära så var core duo e6750 med 8800gt top of the line så jag är väldigt efter. Någon som kan hjälpa en vilsen själ i denna djungel? Dator ska ha en vettig batteritid. Lenovo eller HP, vilken ska man ha? Antar att ultrabook är den slimmade varianten men hur är det med batteritiden och skärmen? Jag vill gärna ha en vettig skärm där man kan faktiskt se på film utan att skärmen ger reflektioner.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phenomous:

Siba har en uppdaterad version för samma pris: i3 ivy bridge i jämförelse mot media markts sandy bridge

http://www.siba.se/product/12238876/14-b100eo

själv har jag sibas, är nöjd med den. fläktarna är knäpptysta. använder den till surf och film bara, och det räcker gott och väl. får ut ca ~4 timmars batteritid med bara filmtittande, på lägsta ljusstyrka förstås. men en 14" ultrabook med tredje generationens i3 processor, med hybriddisk och windows 8 för endast 3490 kr...? det är en bra budget laptop enligt mig

Specifikation:
Processor:
Intel Core i3-3227U 1,9 GHz
Grafik: Intel HD Graphics 4000
Skärm: 14-tums HD BrightView LED-bakgrundsbelyst (1366 x 768)
Hårddisk: 500 GB SATA (5400 rpm)
Minne: 4 GB DDR3 (Max. 8 GB)
Nätverk: Wifi-N, Ethernet, Bluetooth
Övrigt: HDMI, USB 2.0 (1 st), USB 3.0 (2 st), Altec Lansing-högtalare, Minneskortsläsare, webbkamera
Färg: Gnistrande svart
Vikt: 1,8 Kg
Batteri: 4-cells litiumjon
Operativsystem: Windows 8 (64-bit)

Du har ingen aning om den är kompatibel med att installera en ssd-disk i den? Har förmodligen pajat min nuvarande disk och köpt in en ssd istället. Passar den inte så får jag sätta den i den stationära. Men i ett försök att rädda den bärbara (Har väl inga större förhoppningar) så testar jag att byta disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Du har ingen aning om den är kompatibel med att installera en ssd-disk i den? Har förmodligen pajat min nuvarande disk och köpt in en ssd istället. Passar den inte så får jag sätta den i den stationära. Men i ett försök att rädda den bärbara (Har väl inga större förhoppningar) så testar jag att byta disk!

Denna tråd är över ett år gammal och personen du skrev till var senast aktiv på forumet för ungefär 8 månader sedan, jag tror inte du lär få svar från honom/henne.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money