Projektarbete i skolan - oljekyld "monster" dator

Permalänk

Projektarbete i skolan - oljekyld "monster" dator

Tjena, nu var det dags att göra ett projektarbete i skolan. Jag och två stycken till funderade på att bygga ihop en lite vassare dator att kyla med olja i ett akvarie.
Finns det någon på detta forum som möjligtvis är lite haj på oljekylning som skulle kunna ge en del tips osv?
Skulle gärna vilja att denne isåfall kontaktar mig...

specs till denna datorn är följande ( utvecklingstadie )

något 980 gpu
i7-4770k cpu
Z97 moderkort

Frågor som är heta just nu:
Vilken olja?
Vad bör man tänka på?
Skulle det kunna fungera att köra vattenkylning på cpu+gpu i oljan? och skulle de ge någon större effekt?
Välja rätt komponenter?

Det är så många frågor och så lite svar!
Hjälp oss!!!

Skype: Johannes9661
eller annat? så skicka ett mail här.

// Joppe

- Ny på forumet. Ligger detta fel så flytta det gärna!

Permalänk
Medlem

Några saker du behöver veta:

1. Även fast du kyler med olja försvinner inte värmen magiskt. Du kommer behöva kyla oljan på något sätt, smidigast med radiatorer eller rejält stor yta i metall.

2. Olja klättrar på ytor. Sladdar och sådant kommer bli kladdiga och bli kladdiga en ganska bra bit bort.

3. Du kommer behöva cirkulera oljan, det skall tydligen gå att använda de vanliga fläktarna.

4. Mekaniska diskar måste vara utanför oljan, annars går de sönder.

Angående att vattenkyla i oljan, ja det kommer gå att göra, men gör du det har jag svårt att se någon poäng med att göra det.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på är att ni verkar sakna lite kompetens för just detta datorbygget och det känns inte så smart att gå på det tyngsta/jobbigaste datorbygget ni kan komma på, speciellt inte om ni inte är väldigt vana datorbyggare och har jobbat med custom vattenkylning innan så känns detta väldigt overkill.

Inte bättre att gå på en vattenkyld dator isåfall med custom loopar och få till en stilren dator i färgshema typ rött/svart eller blått/vitt istället?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av cheben:

Några saker du behöver veta:

1. Även fast du kyler med olja försvinner inte värmen magiskt. Du kommer behöva kyla oljan på något sätt, smidigast med radiatorer eller rejält stor yta i metall.

2. Olja klättrar på ytor. Sladdar och sådant kommer bli kladdiga och bli kladdiga en ganska bra bit bort.

3. Du kommer behöva cirkulera oljan, det skall tydligen gå att använda de vanliga fläktarna.

4. Mekaniska diskar måste vara utanför oljan, annars går de sönder.

Angående att vattenkyla i oljan, ja det kommer gå att göra, men gör du det har jag svårt att se någon poäng med att göra det.

Tjena Cheben Tack för riktigt snabbt svar!
Vi hade såklart tänkt kyla oljan med en radiator på baksidan av akvariet, då vi har av erfarenhet sedan 5år tillbaka då ett gäng byggde en oljekyld dator utan att kyla oljan, fungerade bra. men inte i längden!
angående fläktarna vet jag också att de fungerar bra i oljan, är det så att man kan köra dom på standard hastighet och bara att dom blir "trögare" eller måste man tänka på att sänka hastigheten på fläktarna innan man häller i oljan?
vi kommer köra med en SSD och möjligtvis en 1tb disk eller liknande "under locket på akvariet" ovanför hela kittet alltså.
Det med vattenkylning i oljan var bara en liten fråga i sig, känner inte heller att det skulle ge någon större effekt.
Men sålänge det är tätt borde det ändå fungera bra?
som sagt Tack för ditt svar och hoppas att fler kan komma med grymma förslag!

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Det första jag tänker på är att ni verkar sakna lite kompetens för just detta datorbygget och det känns inte så smart att gå på det tyngsta/jobbigaste datorbygget ni kan komma på, speciellt inte om ni inte är väldigt vana datorbyggare och har jobbat med custom vattenkylning innan så känns detta väldigt overkill.

Inte bättre att gå på en vattenkyld dator isåfall med custom loopar och få till en stilren dator i färgshema typ rött/svart eller blått/vitt istället?

Tjena, tack för snabbt svar.
Kompetensen finns, det enda som behövs är bakgrundsfaktan och lära sig mer om det vilket vi jobbar på just nu.
Vattenkylning för oss känns för mycket "standard" och vi skulle vilja göra något nytt som vi inte gjort tidigare.
Datorbygge har gjorts en del tidigare. vi går såklart el dator linje.

Men din idé låter ändå som en bra idé. Vi får helt enkelt klura vidare på detta!

Tack

Permalänk
Medlem

En tunnflytande olja är ett måste. Är den för seg, kommer fläktarna inte orka gå runt alls och kommer bränna lindningarna.
Lämpligen använder ni original kylflänsen till CPU och GPU, med medföljande fläktar. De kommer snurra i slowmotion, men det gör inget, så länge det rör sej så kyler de sej själva och CPU/GPU.
Frågan är hur mycket värme delarna kommer att alstra. Kan mycket väl hända att glasytorna i akvariet kan räcka för att kyla rasket.
Plan B är att limma på kylflänns på baksidan, kanske en stor långsamt roterande fläkt som kyler flänsen bakom akvariet.
Plan C blir en cirkulationspump och en radiator utanför, men då är vi där igen. ->enklare med vattenkylning.
Nummer ett för ett sådant projekt blir att räkna ihop alla komponenter i akvariet. Hur mycket värme kommer de alstra? Hur mycket behöver ni leda bort?
Jag bara höftar lite, men om ni inte har tänkt köra SLI med flera GPUer, borde en fet kylfläns på baksidan räcka.
För bäst värmeöverförning, tag bort det bakre glaset, och ersätt med kylflänsen. Ett block aluminium och någon som kan hantera en CNC maskin så har ni snart en custom kylfläns.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Helt ärligt så verkar det ganska dumt, att första gången man bygger något så komplicerat som en oljekyld dator använda delar som kostar minst 10kkr, känns som det är rätt stor risk att något går sönder. Har du råd med ett extra gtx 980?

Bättre att använda budget delar till projekt och sen om man tycker det fungerar bra uppgradera med bättre komponenter.
(men jag har inte någon större koll på oljebyggen, det kanske är ganska riskfritt)

Edit: såg nu att ni byggt något liknade förut så du kanske det inte är en lika dum ide, men ändå, surt om man pajar något för 5kkr.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Helt ärligt så verkar det ganska dumt, att första gången man bygger något så komplicerat som en oljekyld dator använda delar som kostar minst 10kkr, känns som det är rätt stor risk att något går sönder. Har du råd med ett extra gtx 980?

Bättre att använda budget delar till projekt och sen om man tycker det fungerar bra uppgradera med bättre komponenter.
(men jag har inte någon större koll på oljebyggen, det kanske är ganska riskfritt)

Edit: såg nu att ni byggt något liknade förut så du kanske det inte är en lika dum ide, men ändå, surt om man pajar något för 5kkr.

Tjena, nej det är inte vi som byggt något tidigare men ett projektarbete på min linje för 5 år sedan va en oljekyld dator.
Det är det som vi funderat på om det är för risky att bygga med oljekylning... så tankarna bara rullar i våra huvuden, kanske vi slutar upp i att vi inte har något hår kvar vad vet jag.
Men att bygga en lite fetare dator med vattenkylning vore kanske bättre och lättare och mindre risky som sagt.
Dock hade det varit jävligt nice och gillat på vår skola att bygga en lite vassare dator med oljekylning.

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med oljekylning är väl om man måste ta ur nått ur systemet, som skall gå att använda igen, hur får du bort oljan, utan att förstöra elektroniken ?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Det jobbigaste med oljekylning är väl om man måste ta ur nått ur systemet, som skall gå att använda igen, hur får du bort oljan, utan att förstöra elektroniken ?

handpump brukar vara lättast.
låta komponenter torka. 2veckors torktid, sedan är de bara till att byta.. Av vad jag hört/läst om av oljekylnings byggare...

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

En tunnflytande olja är ett måste. Är den för seg, kommer fläktarna inte orka gå runt alls och kommer bränna lindningarna.
Lämpligen använder ni original kylflänsen till CPU och GPU, med medföljande fläktar. De kommer snurra i slowmotion, men det gör inget, så länge det rör sej så kyler de sej själva och CPU/GPU.
Frågan är hur mycket värme delarna kommer att alstra. Kan mycket väl hända att glasytorna i akvariet kan räcka för att kyla rasket.
Plan B är att limma på kylflänns på baksidan, kanske en stor långsamt roterande fläkt som kyler flänsen bakom akvariet.
Plan C blir en cirkulationspump och en radiator utanför, men då är vi där igen. ->enklare med vattenkylning.
Nummer ett för ett sådant projekt blir att räkna ihop alla komponenter i akvariet. Hur mycket värme kommer de alstra? Hur mycket behöver ni leda bort?
Jag bara höftar lite, men om ni inte har tänkt köra SLI med flera GPUer, borde en fet kylfläns på baksidan räcka.
För bäst värmeöverförning, tag bort det bakre glaset, och ersätt med kylflänsen. Ett block aluminium och någon som kan hantera en CNC maskin så har ni snart en custom kylfläns.

Dedär kändes lite bäl mycket kanske men som vi hade tänkt är väl som standard bara slänga ner ett bygge i olja i ett akvarie och pumpa runt oljan i en radiator som vi hade tänkt sätta på baksidan av akvariet då.
alltså utan något större plan C som du beskrev. tunnflytande olja är prio 1 då fläktarna går som lättast och ju tunnare olja desto mer cirkulation. om jag inte har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

handpump brukar vara lättast.
låta komponenter torka. 2veckors torktid, sedan är de bara till att byta.. Av vad jag hört/läst om av oljekylnings byggare...

Just det... Två veckor att torka... En EVIGHET i dessa sammanhang

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Just det... Två veckor att torka... En EVIGHET i dessa sammanhang

Beror på hur man ser det, min polare hade tänkt ha de som sin egna dator då han har en dator i reserv också.
Men därav tanken att bygga lite mer overkill för att slippa behöva byta komponenter ofta alltså att kunna ha dom i oljan så länge som möjligt.
Sen att man behöver byta oljan ca varje år på grund av säkerheten så blir de ändå en hel del jobb med den helt klart!

Annars kanske det är ett bygge man kan sälja efter projektet är klart?

finns det någon chans att någon lat jäkel skulle vilja köpa en byggd oljekyld dator mån tro?

Permalänk
Medlem

Tror ett oljekylt system är svårsålt, det är väll ganska häftigt om man får det att fungera bra, men det är ju galet opraktiskt.
Angående olja så har jag gjort efterforskningar (bara teoretiska, ingen praktisk erfarenhet) för en sluten oljekyld mediePC och hittat detta:

http://store.steoil.com/mineral-oil-pc-kit/?sort=featured

Annars skall tydligen paraffinolja fungera rätt bra som jag förstått det. Säljs i större volymer genom veterinärer och hästsidor. Det finns en uppsjö andra mer passande oljor från typ 3M och liknande, men att få tag på det som privatperson är tydligen jävligt svårt/omöjligt. Lite tråkigt, men det verkar som man oftast får välja två alernativ av tillgängligt, billigt och ofarligt. Angående att fräsa en kylfläns så tror jag inte ni vill göra det. Att kyla ett helt system (säg 350-400W) kommer kräva en ganska rejäl fläns, och alu är SVINDYRT i större blockstorlekar.

Hade ajg fått för mig att bygga hade jag skaffat 3 sidor i aluplåt, och så framsida i glas. Samt hängt sådana här:
http://www.frozencpu.com/products/13794/ex-rad-270/Alphacool_...

på baksidan av allt. Bara att skaffa en passande dränkbar oljepump som trycker igenom, alt köra på passiv konvektion om ni tänker er för nogrannt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

Tjena Cheben Tack för riktigt snabbt svar!
Vi hade såklart tänkt kyla oljan med en radiator på baksidan av akvariet, då vi har av erfarenhet sedan 5år tillbaka då ett gäng byggde en oljekyld dator utan att kyla oljan, fungerade bra. men inte i längden!
angående fläktarna vet jag också att de fungerar bra i oljan, är det så att man kan köra dom på standard hastighet och bara att dom blir "trögare" eller måste man tänka på att sänka hastigheten på fläktarna innan man häller i oljan?
vi kommer köra med en SSD och möjligtvis en 1tb disk eller liknande "under locket på akvariet" ovanför hela kittet alltså.
Det med vattenkylning i oljan var bara en liten fråga i sig, känner inte heller att det skulle ge någon större effekt.
Men sålänge det är tätt borde det ändå fungera bra?
som sagt Tack för ditt svar och hoppas att fler kan komma med grymma förslag!

De märks att du inte jobbat ihop pengarna till de här bygget själv ;).

Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag sänkte ner så dyra komponenter i olja. De är lika svårt och lika imponerande att bygga ett oljekylt system med äldre komponenter (som är mycket billigare). Då kan du och eventuella medarbetare visa att ni klarar av att lösa uppgiften med att konstruera en bra oljekyld dator. Men utan att lägga ut lika mycket pengar.

För hur praktiskt tror du egentligen de är att ha en oljekyld dator som är stor och tung, och så fort något måste fixas har du olja överallt. Finns en anledning olja inte är förstahandsalternativet =).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

De märks att du inte jobbat ihop pengarna till de här bygget själv ;).

Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag sänkte ner så dyra komponenter i olja. De är lika svårt och lika imponerande att bygga ett oljekylt system med äldre komponenter (som är mycket billigare). Då kan du och eventuella medarbetare visa att ni klarar av att lösa uppgiften med att konstruera en bra oljekyld dator. Men utan att lägga ut lika mycket pengar.

För hur praktiskt tror du egentligen de är att ha en oljekyld dator som är stor och tung, och så fort något måste fixas har du olja överallt. Finns en anledning olja inte är förstahandsalternativet =).

Sant.

Vi har en egen ekonomi källa. i detta fallet en av oss pappa. Denne skulle i fallet "sponsra" oss med pengarna till detta.
så alltså. billigare komponenter och istället satsa lite mer på själva bygget isåfall? alltså stilrenhet?
Då känns de bättre att gå på vattenkylning och köra de bättre komponenterna enligt mig isånnafall...

Permalänk
Skrivet av cheben:

Tror ett oljekylt system är svårsålt, det är väll ganska häftigt om man får det att fungera bra, men det är ju galet opraktiskt.
Angående olja så har jag gjort efterforskningar (bara teoretiska, ingen praktisk erfarenhet) för en sluten oljekyld mediePC och hittat detta:

http://store.steoil.com/mineral-oil-pc-kit/?sort=featured

Annars skall tydligen paraffinolja fungera rätt bra som jag förstått det. Säljs i större volymer genom veterinärer och hästsidor. Det finns en uppsjö andra mer passande oljor från typ 3M och liknande, men att få tag på det som privatperson är tydligen jävligt svårt/omöjligt. Lite tråkigt, men det verkar som man oftast får välja två alernativ av tillgängligt, billigt och ofarligt. Angående att fräsa en kylfläns så tror jag inte ni vill göra det. Att kyla ett helt system (säg 350-400W) kommer kräva en ganska rejäl fläns, och alu är SVINDYRT i större blockstorlekar.

Hade ajg fått för mig att bygga hade jag skaffat 3 sidor i aluplåt, och så framsida i glas. Samt hängt sådana här:
http://www.frozencpu.com/products/13794/ex-rad-270/Alphacool_...

på baksidan av allt. Bara att skaffa en passande dränkbar oljepump som trycker igenom, alt köra på passiv konvektion om ni tänker er för nogrannt.

I början hade vi tänkt faktiskt att "fuska" lite och köpa ett färdigt paket med akvarium och hela den biten utan komponenter med olja från en hemsida i USA.
Problem: Skickas inte över till sverige.
Lösning? En av oss ska åka till USA snart.
nästa problem?: FÅR man ta med mineralolja på ett flyg?
om ja? Okej
om nej? lösning på det?

http://www.pugetsystems.com/submerged.php
Där är länk till denna hemsidan som vi har hittat.
Dock märkte jag nyss ett problem med den, Den bilden som är på framsidan av denna är bygget vi hade tänkt köpa som just nu inte finns med på "BUY" sidan.
Annars jävligt nice enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

Sant.

Vi har en egen ekonomi källa. i detta fallet en av oss pappa. Denne skulle i fallet "sponsra" oss med pengarna till detta.
så alltså. billigare komponenter och istället satsa lite mer på själva bygget isåfall? alltså stilrenhet?
Då känns de bättre att gå på vattenkylning och köra de bättre komponenterna enligt mig isånnafall...

Köp ihop en billig begangnad dator eller med prisvärda delar. Kan man ens få upp datorn och tvätta om man blir misnöjd med bygget?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Köp ihop en billig begangnad dator eller med prisvärda delar. Kan man ens få upp datorn och tvätta om man blir misnöjd med bygget?

finns svar på detta lite längre upp. ja de går. dock ganska lång torktid på oljan innan du kan börja pilla med komponenterna

Permalänk
Permalänk
Medlem

Minns ett urgammalt försök med en fluroinertdränkt dator, där en pump cirkulerade fluroinert över kylflänsar moterade mot cpu och gpu samt nordbrygga; och sen returnerade det från översta vätskelagret till en bassäng med torris i. hela skiten blev gele efter en stund iirc; hittar dock inte sidan längre, overklokking.no går till någon datorbutik och hard ocp har migrerat forum så du får googla dig fram. det är hursom ingen BRA idé, möjligen en KUL idé. definitivt en DYR idé (med tanke på vad 3M tar för fluroinert... per liter)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

Sant.

Vi har en egen ekonomi källa. i detta fallet en av oss pappa. Denne skulle i fallet "sponsra" oss med pengarna till detta.
så alltså. billigare komponenter och istället satsa lite mer på själva bygget isåfall? alltså stilrenhet?
Då känns de bättre att gå på vattenkylning och köra de bättre komponenterna enligt mig isånnafall...

De är jättebra att en pappa sponsrar er med pengar. Verkligen schyst. Men tycker inte de betyder man ohämmat ska bränna pengar för kråkorna för att de blir coolare siffror under bilderna och rapporten ni producerar.

Träna er i problemlösning, lös de utmaningar ni har framför er... De är detta som är utmaningen och de ni lär er något av. Inte hur många 1000 kr elektronik man slänger i oljan. Men använd begagnade komponenter av litet värde. Bygg istället ihop värstingdatorn superprydligt och bra i vanlig chassi och installera program till Pappan som sponsrar som tack för han ger er möjligheter att testa era idéer. (då finns den fina speldatorn att tillgå men ni slipper bära runt på oljan när projektet är avslutat).

Hade jag varit er så hade jag försökt tänka ut bästa möjliga kylningslösning... Den ni verkligen skulle vilja ha. Alla aspekter inräknade. Är detta för lätt? Finns de absolut inget som går att förbättra på Komplett's färdiga datorpaket? Jag tycker ni ska utmana er själva i den här ändan istället... Gör något som är bättre istället! (Slänga ner något i olja är krångligare och sämre än vanligt luftkylning som regel, och definitiv sämre än vattenkylning)

Utmaning accepterad?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

finns svar på detta lite längre upp. ja de går. dock ganska lång torktid på oljan innan du kan börja pilla med komponenterna

Ok men det fastnar väl endå eller dunstar olja? Inte så najs om det droppar olja om kommponenterna!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

De är jättebra att en pappa sponsrar er med pengar. Verkligen schyst. Men tycker inte de betyder man ohämmat ska bränna pengar för kråkorna för att de blir coolare siffror under bilderna och rapporten ni producerar.

Träna er i problemlösning, lös de utmaningar ni har framför er... De är detta som är utmaningen och de ni lär er något av. Inte hur många 1000 kr elektronik man slänger i oljan. Men använd begagnade komponenter av litet värde. Bygg istället ihop värstingdatorn superprydligt och bra i vanlig chassi och installera program till Pappan som sponsrar som tack för han ger er möjligheter att testa era idéer. (då finns den fina speldatorn att tillgå men ni slipper bära runt på oljan när projektet är avslutat).

Hade jag varit er så hade jag försökt tänka ut bästa möjliga kylningslösning... Den ni verkligen skulle vilja ha. Alla aspekter inräknade. Är detta för lätt? Finns de absolut inget som går att förbättra på Komplett's färdiga datorpaket? Jag tycker ni ska utmana er själva i den här ändan istället... Gör något som är bättre istället! (Slänga ner något i olja är krångligare och sämre än vanligt luftkylning som regel, och definitiv sämre än vattenkylning)

Utmaning accepterad?

grejjen är att vi gillar utmaningar... visst de kanske inte är så schysst o bränna pengar på det sättet, även om denne är mer bortskämd än de flesta dagens ungdomar

Vattenkylning känns som sagt för "standard" för oss.. men såklart ligger de i tankarna hos oss just nu.
grejjen är vi ska lägga ner 100 timmar på detta projektet. känns som att bygga en dator med vattenkylning tar max 10-20 timmar om man tar x antal kafferaster, ne men för att göra det snyggt kanske nån timme mer max.

Har du någon mer idé av vad man kan göra mer än att bygga en dator med vattenkylning exempel:

Överklocka? o köra benchmarks etc
så stilrent som möjligt?
nått roligt?
annat?

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Ok men det fastnar väl endå eller dunstar olja? Inte så najs om det droppar olja om kommponenterna!

de lär ju droppa olja under dessa två veckor de hänger i akvariet när de inte finns någon olja kvar, men jag skulle tippa på att vanlig tunn mineralolja rinner av ganska lätt. faktiskt.. inte så att det är matolja precis

Permalänk
Skrivet av ksw:

Minns ett urgammalt försök med en fluroinertdränkt dator, där en pump cirkulerade fluroinert över kylflänsar moterade mot cpu och gpu samt nordbrygga; och sen returnerade det från översta vätskelagret till en bassäng med torris i. hela skiten blev gele efter en stund iirc; hittar dock inte sidan längre, overklokking.no går till någon datorbutik och hard ocp har migrerat forum så du får googla dig fram. det är hursom ingen BRA idé, möjligen en KUL idé. definitivt en DYR idé (med tanke på vad 3M tar för fluroinert... per liter)

kan hålla med dig om att det inte är en bra idé. Även om lärarna är väldigt positiva till detta och faktiskt skulle vilja se det också.
Dyr? Absolut. Men ibland får man offra lite i livet även om det kan vara dyrt!
Man lär sig som sagt av sina misstag
kul? precis just den punkten är den största för oss. Vi vill göra ett projektarbete där vi kan ha KUL inte där vi gör något bara för att det är ett projektarbete. Utan att vi faktiskt ska lära oss något av det också såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

I början hade vi tänkt faktiskt att "fuska" lite och köpa ett färdigt paket med akvarium och hela den biten utan komponenter med olja från en hemsida i USA.
Problem: Skickas inte över till sverige.
Lösning? En av oss ska åka till USA snart.
nästa problem?: FÅR man ta med mineralolja på ett flyg?
om ja? Okej
om nej? lösning på det?

http://www.pugetsystems.com/submerged.php
Där är länk till denna hemsidan som vi har hittat.
Dock märkte jag nyss ett problem med den, Den bilden som är på framsidan av denna är bygget vi hade tänkt köpa som just nu inte finns med på "BUY" sidan.
Annars jävligt nice enligt mig.

Är väldigt säker på att det jag länkade hade internationall shipping, men kan ha försvunnit nu. Är för övrigt exakt samma olja som dem säljer (hittade min länk via sidan du länkade). Du får leta rejält bara, eller göra site search för jag vill minnas det var bra gömt.

Tror det kan bli problematiskt att flyga med olja, särskillt dem mängderna ni kommer behöva. Amerikanska flygplatspolisen kan vara väldigt kinkika, tro mig!

Annars om ni vill göra något mer praktiskt, har skolan tillgång till verkstadsutrustning? Jag gjorde nämligen nyss egen LC loop (fräst block och lödd radiator) vilket var jävligt kul, och blev asbra om jag får säga det själv. Ingen risk att paja dyra fina komponenter, och den burken är galet tyst, och kmr bli tystare när den är 100% klar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

kan hålla med dig om att det inte är en bra idé. Även om lärarna är väldigt positiva till detta och faktiskt skulle vilja se det också.
Dyr? Absolut. Men ibland får man offra lite i livet även om det kan vara dyrt!
Man lär sig som sagt av sina misstag
kul? precis just den punkten är den största för oss. Vi vill göra ett projektarbete där vi kan ha KUL inte där vi gör något bara för att det är ett projektarbete. Utan att vi faktiskt ska lära oss något av det också såklart.

då har jag en roligare och billigare ide: kör luftkylning men se till att ambient-temperaturen i chassit är pisslåg, ie torris!

sätt chassit i en frysbox och tippa i torris brevid och se hur 1. strömförbrukningen påverkas av datorn totalt samt hur mycket högre prestanda som tillåts.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppesnoppe:

de lär ju droppa olja under dessa två veckor de hänger i akvariet när de inte finns någon olja kvar, men jag skulle tippa på att vanlig tunn mineralolja rinner av ganska lätt. faktiskt.. inte så att det är matolja precis

Ok det går kanske bra, men det skulle inte vara något roligt om man köper dyra delar sänker ner dom och sen vill använda dom utan olja och då inte får rent dom! Men bästa kanske är om man kollar med någon som gjort det och fråga han/hon.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob