Sleeva kablar, hjälp med vad som behövs!

Permalänk
Medlem

Sleeva kablar, hjälp med vad som behövs!

Tjena! Hade tänkt sleeva mina kablar men då jag aldrig gjort det förut skulle jag behöva hjälp med vad jag behöver för att göra de! Tex vilken storlek man behöver på sleeven för vilken kabel man ska sleeva, typ storlekar på krympslangen och sådant.

Förstår också att jag kommer behöva köpa verktyg. Tex: http://www.inet.se/produkt/6990036/inet-verktygskit-for-sleev...

Hade till en början tänkt sleeva 24 pin kontankten och 2 pcie kablar och 8 pin cpu kabeln (Tror den är 8 pin). Har ganska bra koll på hur jag ska gå till väga men inte vad jag behöver.

Mvh

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du behöver:

- Verktyg, de du länkar funkar, men det räcker med några ut böjda häftklammer. Men om man använder häftklammer kommer det bli MYCKET pill och svordomar, samt eventuella sår på fingrarna, verktygen som Inet har kommer göra jobbet mycket enklare för dig.

- Maskeringstejp är bra att ha både för att markera vilken kabel som går vart och göra så kontakten inte fastnar på sleeven medans du trär över den.

- Sleeve och krympslang.

- Tändare eller värmepistol för att krympa krympslangen med. Tänk på att om du använder tändare så kan du komma att bränna krympslangen, testa på några bitar så du hittar ett avstånd där du har kontroll över detta.

- 4 ton koffein och en ängels tålamod. Första gången jag sleeva en 24 pins kontakt tog det drygt 3 timmar, arbeta hellre långsamt än snabbt, det blir så sanslöst fult annars.

- Kamera, fotografera kontakterna och ditt arbete, gör lista för hur kablarna ska sitta så du kan följa den sen i efterhand. Om du kopplar in dem fel sen så kan det få katastrofala konsekvenser. Var noggrann.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du behöver:

- Verktyg, de du länkar funkar, men det räcker med några ut böjda häftklammer. Men om man använder häftklammer kommer det bli MYCKET pill och svordomar, samt eventuella sår på fingrarna, verktygen som Inet har kommer göra jobbet mycket enklare för dig.

- Maskeringstejp är bra att ha både för att markera vilken kabel som går vart och göra så kontakten inte fastnar på sleeven medans du trär över den.

- Sleeve och krympslang.

- Tändare eller värmepistol för att krympa krympslangen med. Tänk på att om du använder tändare så kan du komma att bränna krympslangen, testa på några bitar så du hittar ett avstånd där du har kontroll över detta.

- 4 ton koffein och en ängels tålamod. Första gången jag sleeva en 24 pins kontakt tog det drygt 3 timmar, arbeta hellre långsamt än snabbt, det blir så sanslöst fult annars.

- Kamera, fotografera kontakterna och ditt arbete, gör lista för hur kablarna ska sitta så du kan följa den sen i efterhand. Om du kopplar in dem fel sen så kan det få katastrofala konsekvenser. Var noggrann.

Tack så jätte mycket för svar! Tror jag har allt jag behöver förutom just sleeving prylarna. Tror du jag klarar mej med denna kundvagn eller bör jag köpa 2 sleeve påsar (5 meters påsarna)?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7146631/2014-09-12

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Tack så jätte mycket för svar! Tror jag har allt jag behöver förutom just sleeving prylarna. Tror du jag klarar mej med denna kundvagn eller bör jag köpa 2 sleeve påsar (5 meters påsarna)?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7146631/2014-09-12http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7146631-00.png

Lätt att räkna ut. Hur lång är din 24 pinskabel och 8 pinskabel?

Så fall räknar du kabellängd*antalet ledare i kabeln=meter sleeve som behövs. T.ex om din 24pinskabel är 45 cm, så behöver du (45*24) 1080 cm dvs, ca 11 meter behövs i detta exempel enbart för 24 pinskabeln.

Räkna med att du vill ha några cm extra, det är bättre att klippa bort det som är extra än märka att man har för lite sleeve.

Värt att tänka på är att det kan uppstå spill när du ska klippa. Om vi ska göra den här sleeven som behöver 1080 cm så kommer du på en 5 meter rulle kunna göra 11,1111ê antal ledare, dvs, du kan bara göra 11 st fullständiga ledare och resterande 0,1111ê kommer gå till spill. Räkna den ekvationen så kommer det lösa sig: rullens längd i cm / längden av varje enskild ledare, dvs 500/45 i vårt exempel. På så sätt kan du se hur mycket spill du kommer få per rulle. Om ledarna hade varit 40 cm hade du får 20 cm spill på en 5 meters rulle. Osv.

Men köp hellre mer än mindre oavsett. Klantar du dig så vill du ha extra så du kan fortsätta utan besvär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Lätt att räkna ut. Hur lång är din 24 pinskabel och 8 pinskabel?

Så fall räknar du kabellängd*antalet ledare i kabeln=meter sleeve som behövs. T.ex om din 24pinskabel är 40 cm, så behöver du (45*24) 1080 cm dvs, ca 11 meter behövs i detta exempel enbart för 24 pinskabeln.

Räkna med att du vill ha några cm extra, det är bättre att klippa bort det som är extra än märka att man har för lite sleeve.

Värt att tänka på är att det kan uppstå spill när du ska klippa. Om vi ska göra den här sleeven som behöver 1080 cm så kommer du på en 5 meter rulle kunna göra 11,1111ê antal ledare, dvs, du kan bara göra 11 st fullständiga ledare och resterande 0,1111ê kommer gå till spill. Räkna den ekvationen så kommer det lösa sig: rullens längd i cm / längden av varje enskild ledare, dvs 500/45 i vårt exempel. På så sätt kan du se hur mycket spill du kommer få per rulle. Om ledarna hade varit 40 cm hade du får 20 cm spill på en 5 meters rulle. Osv.

Men köp hellre mer än mindre oavsett. Klantar du dig så vill du ha extra så du kan fortsätta utan besvär.

Fan vad du är smart! Blir att öppna burken ikväll och mäta alla kablar som ska sleevas! Åter jätte tack för hjälpen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Fan vad du är smart! Blir att öppna burken ikväll och mäta alla kablar som ska sleevas! Åter jätte tack för hjälpen

Kolla även flera guider på tuben, det finns många bra.
Så har du lite mer kött på benen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kolla även flera guider på tuben, det finns många bra.
Så har du lite mer kött på benen.

Jåå det ska jag absolut göra!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Råkade självklart slita ut kabeln så stiftet blev kvar i kontakten... Men som tur var så har jag bara testat på mina pcie kontakter (Har 8st) så jag tänkte att jag skulle beställa lite stift och kontakter. Men då har jag en fråga på de, spelar det någon roll vilka kontakter man har? Visst vet jag att jag måste ha en hona men menade om det kommer att funka eller om det kommer bli kompatibilitets problem?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!