Extern eller intern 2TB

Permalänk

Extern eller intern 2TB

Har byggt en hyfsad speldator för att inte sitt på Age of Empires när det väl blir lan.

Lite specs:
Corsair 750w, 80 Plus b.
GTX 750Ti
120 gb ssd
8gb 1600mhz ram
AMD 8350 4,0 8 core etc

Tänkte nu köpa till en hårddisk på ett par TB och visar sig att externa kostar till och med mindre...

Frågan är då, om jag lagrar spel på den externa, kommer detta ha en stor betydelse vid spelande, kan tänka mig att
det kommer sega ner filflödet, men såpass att lagg mm. kommer uppstå?

Den externa hårddisken jag tänker på är denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/157312-seagat...

MVH Nicklas

Visa signatur

(FX 8350 OC 5.2GHZ+Cooler Master H412S) (Powercolor R9 280x2 Crossfire) (Corsair Vengeance 8GB 2133mhz opt.) (2TB Seagate Barracuda 6GB 7200 Rpm)(850w XFX xxx psu) (Asrock 970 Extreme4) (Zalman Z11 Plus Midtower)

Permalänk
Medlem

Kan inte svara om det definitivt blir lagg, gränssnitten är (till min förståelse) likvärdiga i att det är hårddisken som begränsar läs/skriv.

Men jag skulle rekommendera en intern hårddisk, det finns för mycket runt omkring som kan ställa till med problem, har inte haft mycket USB problem de senaste åren, men till och mindre problem med SATA, externa diskar blir varmare, externa enheter är mer "utsatta" (stöld, stötar spilld vätska m.m.).

I sak vet jag inte vad fördelen skulle vara med att ha disken extern just till program, om vill även vill ha annat på disken som du tar med dig, skaffa en mindre intern disk och en extern, dyrare, men IMO mindre risk för problem.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Permalänk

Tackar før svaret, blev en 2TB intern med 120gb ssd, funkar prima

Visa signatur

(FX 8350 OC 5.2GHZ+Cooler Master H412S) (Powercolor R9 280x2 Crossfire) (Corsair Vengeance 8GB 2133mhz opt.) (2TB Seagate Barracuda 6GB 7200 Rpm)(850w XFX xxx psu) (Asrock 970 Extreme4) (Zalman Z11 Plus Midtower)

Permalänk
Medlem

Extern USB icke men kanske en extern SATA. Dock har du redan köpt en