Ny dator eller reparera min gamla?

Permalänk
Medlem

Ny dator eller reparera min gamla?

Hej,

Min bärbara msi gt70 gick i sönder i veckan. Den har varit hos ett företag på reparation och fick ett kostnadsförslag på 4900.
Grafikkortet och moderkortet ska tydligen vara i sönder.
Spec på msi:n i7 processor med 1,5 tb och ett gt560m grafikkort samt 8 gb ram.

Min fråga är ska man satsa på ny dator eller reparera den..Kan man köpa en "betydligt bättre dator för 7-8k" eller det är värt att reparera den ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlvltre:

Hej,

Min bärbara msi gt70 gick i sönder i veckan. Den har varit hos ett företag på reparation och fick ett kostnadsförslag på 4900.
Grafikkortet och moderkortet ska tydligen vara i sönder.
Spec på msi:n i7 processor med 1,5 tb och ett gt560m grafikkort samt 8 gb ram.

Min fråga är ska man satsa på ny dator eller reparera den..Kan man köpa en "betydligt bättre dator för 7-8k" eller det är värt att reparera den ?

Jag hade inte betalat den summan för att få datorn lagad. Om du beskriver felet kanske det går att lösa på annat sätt. Känns konstigt att både CPU och GPU går sönder.

Permalänk
Medlem

Exakt det är det jag menar, både grafikortet och morderkortet kan omöjligt gått sönder.

Men vad ska man göra? De sa att en titt på datorn skulle kosta 500. Men nu när de skicka fakturan vart den 900..

Antingen är grafikkortet sönder eller moderkortet!

Felet är att jag inte får bild på skärmen, men när jag kopplar den till en extern skärm får jag bild men den flimrar lite.

Kommer in på enhetshanteraren och den säger att dne inte kan hitta mitt grafikkort typ..eller det är ett utrropstecken över grafikkortet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlvltre:

Exakt det är det jag menar, både grafikortet och morderkortet kan omöjligt gått sönder.

Men vad ska man göra? De sa att en titt på datorn skulle kosta 500. Men nu när de skicka fakturan vart den 900..

Antingen är grafikkortet sönder eller moderkortet!

Felet är att jag inte får bild på skärmen, men när jag kopplar den till en extern skärm får jag bild men den flimrar lite.

Kommer in på enhetshanteraren och den säger att dne inte kan hitta mitt grafikkort typ..eller det är ett utrropstecken över grafikkortet...

Det där med avgifter är ett skämt. Jag har bara skickat in något för lagning en gång, ett headset, de ville ha ett antal hundralappar, mycket mer än ett nytt skulle kostat.

Är ju möjligt att moderkortet är kört, ... du hittar alltså inte det externa kortet, men det flimrar ändå med den integrerade grafiken? Låter ju faktiskt rimligt att både är trasiga då, men sannolikheten känns udda.

Hur gammal är datorn? Har du garanti eller reklamationsrätt (3 år) så ska du inte betala något iaf.

Permalänk
Medlem

Hej,

Vi har testat ditt grafikkort i en referensdator och det fungerade inte. Vi har även testat med ett referens grafikkort i din dator och det fungerade inte heller.

Av detta drar vi slutsatsen att både moderkort och grafikkort är sönder.

Med Vänlig Hälsning

Sandra S.

Kundtjänst

Detta fick jag av dom nyss..

Hade garantii 2 år men den gick ut för 6 månader sedan.

Då lutar det kanske åt en ny dator ? 4900 är en hel del alltså för en begagnad dator.

Permalänk
Skrivet av xlvltre:

Hej,

Vi har testat ditt grafikkort i en referensdator och det fungerade inte. Vi har även testat med ett referens grafikkort i din dator och det fungerade inte heller.

Av detta drar vi slutsatsen att både moderkort och grafikkort är sönder.

Med Vänlig Hälsning

Sandra S.

Kundtjänst

Detta fick jag av dom nyss..

Hade garantii 2 år men den gick ut för 6 månader sedan.

Då lutar det kanske åt en ny dator ? 4900 är en hel del alltså för en begagnad dator.

Väldigt professionell slutsats.. kanske inkompitabelt gpu den testat i din data eller något, nej ring msi o skicka in den till dem direkt istället(om de går i Sverige?)

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte värt att betala den summan för en reperation!

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att detta företag reparerar msi datorer för just msi. Dom bad mig kontakta dom.

Vet inte om jag ska försöka skicka den till någon annan..

ostnadförslag
exkl. moms (SEK) inkl. moms (SEK)
Reservdelskostnad 3006.35 3757.9375
Arbeta (fast pris) 719.2 899.0
Frakt 206.4 258.0
Summa 3931.95 4914.9375

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlvltre:

Hej,

Vi har testat ditt grafikkort i en referensdator och det fungerade inte. Vi har även testat med ett referens grafikkort i din dator och det fungerade inte heller.

Av detta drar vi slutsatsen att både moderkort och grafikkort är sönder.

Med Vänlig Hälsning

Sandra S.

Kundtjänst

Detta fick jag av dom nyss..

Hade garantii 2 år men den gick ut för 6 månader sedan.

Då lutar det kanske åt en ny dator ? 4900 är en hel del alltså för en begagnad dator.

Vilket betyder att du har 6 månaders reklamationsrätt kvar.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det funkar ? Ska googla mig fram

Permalänk
Medlem

om du inte lyckas få den på garanti elr så, borde sälja den trasiga för någon liten peng. 560m är ganska kass idag

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlvltre:

Nu vet jag inte hur det funkar ? Ska googla mig fram

Konsumentköplagen gäller i 3 år, så är det ett ursprungsfel såsom undermåliga komponenter så har du rätt att få den reparerad/utbytt.

Det är viktigt att du hävdar konsumentköplagen när du pratar med försäljaren, jag fick kalla handen av Apple enda tills jag hävdade konsumentköplagen och blev omkopplad till en annan avdelnings som var mer tillmötesgående.

Permalänk

Tror bevisbördan ligger på kunden, du ska alltså bevisa att det beror på ett komponent fel, kan bli svårt men värt att testa.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Ringde till webhallen idag, fick svaret attjag ahde rätt till att lämna in den hos dom för att få kostandsförslag men inte någon ekonomisk hjälp.

Vad hjälper det mig liksom ?

Reklamationsrätt är det en lagsom handlar det om att jag har rätt att skicka in den till er ? Han svara kallt japp, men inget annat. Dom kunde ge mig ett kostandsförslag..

Jag menar på att den lagen är ju sjukt onödig om den behandlar frågan att man får skicka in den. Men man får ingen ny vara eller ekonomisk hjälp för att fixa den.