Samsung släpper 3.2TB SSD.

Permalänk
Snusfri

Samsung släpper 3.2TB SSD.

Citat:

Samsung raises storage capacity on SSD to 3.2TB

Samsung keeps raising the bar on storage capacity in its solid-state drives with a 3.2TB SSD, which is now in production.

The SM1715 drive is Samsung’s highest-capacity SSD to date, and is built for reliability and durability, Samsung said in a statement. Samsung didn’t provide either a price or shipment date for the 3.2TB drive, but the company usually ships SSDs months after they go into production.

Samsung’s previous highest-capacity SSD could store 1.6TB, but the SM1715, which is targeted at enterprise customers, will provide a speedier, power efficient and more reliable alternative.

SSDs are used by enterprises in storage arrays or as cache in servers where data is temporarily stored when being processed. The SM1715 drive will plug into the PCI-Express 3.0 slot, as opposed to the SATA interface for hard drives and older SSDs.

Samsung is leaning to transition over to the PCI-Express 3.0 for drives with capacity of more than 3TB. The PCI-Express drives are based on the NVMe (NVM Express) protocol, which is for high-speed SSDs.

The drive is made using Samsung’s latest 3D V-NAND technology, in which storage chips are placed on top of each other, much like a skyscraper. The storage chips are connected through a thin, high-speed connector called TSV (Thru Silicon Via). The technologies make the driver faster than traditional SSDs, in which storage chips are placed next to each other.

The SSD’s sequential read speed is 3,000 megabytes per second and write speed is 2,200 megabytes per second, according to Samsung’s measurements. The random read speed of the drive is 750,000 IOPS (input/output operations per second) and write speed is 130,000 IOPS.

The SM1715 will also come with 1.6TB in storage capacity, Samsung said.

http://www.pcworld.com/article/2688012/samsung-raises-storage...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ill take 2 please

750k IOPs... oh mama.

Permalänk
Medlem

3000MB Read/2000MB Write!
Kommer kosta skjortan. :/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

3000MB Read/2000MB Write!
Kommer kosta skjortan. :/

Förmodligen hela garderoben :/

Permalänk
Medlem

Det är ju trevligt men frågan vad priset blir.
Undrar när det kommer pris på ca 1000kr per TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är ju trevligt men frågan vad priset blir.
Undrar när det kommer pris på ca 1000kr per TB.

Kan tänka mig att om runt 1 - 3 år så kanske billigare märken som Crucial och SanDisk reas ut för runt tusenlappen/ TB. Men vad gäller mer prestandainriktade diskar så tvivlar jag på att ens inom 5 år kunna se priserna du frågar efter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan tänka mig att om runt 1 - 3 år så kanske billigare märken som Crucial och SanDisk reas ut för runt tusenlappen/ TB. Men vad gäller mer prestandainriktade diskar så tvivlar jag på att ens inom 5 år kunna se priserna du frågar efter

Vet inte vad dagens diskar är tillverkade med, men kommer väl 16nm(?) nästa år... hoppas iaf på 2TB för 3-4000kr.

Permalänk
Medlem

"which is targeted at enterprise customers" = $$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vet inte vad dagens diskar är tillverkade med, men kommer väl 16nm(?) nästa år... hoppas iaf på 2TB för 3-4000kr.

Tyvärr så är Crucial nyaste disk, och den senaste NAND som är i produktion 15nm. Och de är så små att de har ca 20 elektroner per MLC cell.
Du kommer inte få mycket mer än 512GB ur 2D NAND med dagens teknik. Och det ska tilläggas att man trodde inte ens att 15nm skulle gå alls, så att de lyckades göra detta är en bra bedrift.

Om vi ska nå dessa 2TB+ i vanliga diskar så måste 3D NAND komma ut från flera tillverkare, med konkurrens som tvingar ner priser.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan tänka mig att om runt 1 - 3 år så kanske billigare märken som Crucial och SanDisk reas ut för runt tusenlappen/ TB. Men vad gäller mer prestandainriktade diskar så tvivlar jag på att ens inom 5 år kunna se priserna du frågar efter

Billigast jag har sett är 1600kr/TB. Vart har du hittat 1TB för 1000kr?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Billigast jag har sett är 1600kr/TB. Vart har du hittat 1TB för 1000kr?

Nu får du nog läsa igen David Har inte påstått mig hitta något, utan siade bara om framtiden

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu får du nog läsa igen David Har inte påstått mig hitta något, utan siade bara om framtiden

Ah, läste att svaret "inom 1-3år så kommer 3TB SSD:er vara vardagsmat" eller ngt i den stilen.

Jag är redan sugen på de riktigt billiga stora SSD:erna och slänga ut mina mekaniska diskar helt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kommer inte få mycket mer än 512GB ur 2D NAND med dagens teknik. Och det ska tilläggas att man trodde inte ens att 15nm skulle gå alls, så att de lyckades göra detta är en bra bedrift.

Samsung 840 EVO 1TB 2.5" SSD finns ju redan.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är redan sugen på de riktigt billiga stora SSD:erna och slänga ut mina mekaniska diskar helt.

Om det bara blir billigare att tillverka så är en enkel lösning 3.5" SSD då bör det gå att göra 2-4TB utan problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alpha77:

Om det bara blir billigare att tillverka så är en enkel lösning 3.5" SSD då bör det gå att göra 2-4TB utan problem.

Det är inte jättemånga kontrollers som kan hantera mer än 2TB idagsläget på SSD fronten. De som klarar mer än 1-2TB klassas oftast som enterprise och då kommer förmågan med mängden $$$ du kan tänka dig investera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte jättemånga kontrollers som kan hantera mer än 2TB idagsläget på SSD fronten. De som klarar mer än 1-2TB klassas oftast som enterprise och då kommer förmågan med mängden $$$ du kan tänka dig investera.

Det är nog så enkelt att det inte funnits något behov av det. Ungefär som att Windows var 32-bit innan Vista för att det oftast inte fanns behov av mer än 4GB RAM. Blir minneskretsarna billigare att tillverka så kommer det säkert någon ny kontroller.

Permalänk
Medlem

och här sitter jag på två 120GB SSDer
det börjar bli lite trångt dock. nästa gång jag köper lagring blir det en 500GB SSD, och så säljer jag dom nuvarande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Samsung 840 EVO 1TB 2.5" SSD finns ju redan.

Ja.. i TLC läge, inte i MLC läge. Dessa diskar jag ju redan problem att fungera med TLC i 19nm.
Crucial och Sandisk har båda nya och mindre på 16 och 15nm, men i MLC läge.
Det handlar om att få flashkrets som rymmer en viss mängd data, inte fler kretsar.

Skrivet av Alpha77:

Om det bara blir billigare att tillverka så är en enkel lösning 3.5" SSD då bör det gå att göra 2-4TB utan problem.

Det blir inte billigare, då de är på teknikens slutskede. Det blir dyrare och svårare att få bra fungerande kretsar för varje nm de minskar nu. Och styrkretsarna har en viss mängd kanaler de kan jobba med, så du kan inte bara "trycka dit" fler kretsar. Dessutom skulle priset bli enormt högt om du gör detta. Det som gjort att priset fallit från 64->128>256GB är inte billigare kretsar, utan kretsar som rymmer 2x och 4x mer respektive. Du tillverkar samma disk, med samma eller färre antal kretsar och får de därför billigare, även om storleken dubbleras.
Det är därför 128GB diskar från denna generation är så långsamma, för de har så få kretsar i sig (för att just vara så billiga) att prestandan sjunker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Ja.. i TLC läge, inte i MLC läge. Dessa diskar jag ju redan problem att fungera med TLC i 19nm.
Crucial och Sandisk har båda nya och mindre på 16 och 15nm, men i MLC läge.
Det handlar om att få flashkrets som rymmer en viss mängd data, inte fler kretsar.

Det blir inte billigare, då de är på teknikens slutskede. Det blir dyrare och svårare att få bra fungerande kretsar för varje nm de minskar nu. Och styrkretsarna har en viss mängd kanaler de kan jobba med, så du kan inte bara "trycka dit" fler kretsar. Dessutom skulle priset bli enormt högt om du gör detta. Det som gjort att priset fallit från 64->128>256GB är inte billigare kretsar, utan kretsar som rymmer 2x och 4x mer respektive. Du tillverkar samma disk, med samma eller färre antal kretsar och får de därför billigare, även om storleken dubbleras.
Det är därför 128GB diskar från denna generation är så långsamma, för de har så få kretsar i sig (för att just vara så billiga) att prestandan sjunker.

Samsung har två generationer 3D-nand ute och de säljer nu till konsument i 850 Pro. Sandisk planerar 3D NAND slutet 2015 eller början av 2016 så de vill ha en generation vanlig NAND till. Micron jobbar på 3D NAND och det väntas komma om inte alltför lång tid. Även Hynix verkar ha 3D NAND i pipelinen.

Skalningen för NAND är på inget sätt i sitt slutskede, den ändrar bara teknik lite. Staplad NAND öppnar ju upp för stora prsbesparingar då du kan använda det på äldre noder där det finns gott om kapacitet utan att densiteten blir ett problem. Så du får kapacitet, du får hållbarhet och du får fortfarande hög densitet. Staplade NAND har en del andra trevliga egenskaper också. Samsungs 850 Pro är ju den snabbaste enheten över SATA som finns. Ska man upp högre behöver man köra PCIe och det verkar som om mycket beror på minneskretsarna.

Så med andra ord kommer priset fortsätta sjunka ett tag till. Vi vet ännu inte hur långt man kan skala 3D NAND effektivt men Samsung verkar räkna med att få in minst 1 Tb per krets till skillnad från dagens 128 Gb. Samsung roadmap sa 1 Tb år 2017 vilket är rätt aggressivt. Men kan de skala med en faktor 8 på några år så lär priserna vara en åttondel av vad de är idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Samsung har två generationer 3D-nand ute och de säljer nu till konsument i 850 Pro. Sandisk planerar 3D NAND slutet 2015 eller början av 2016 så de vill ha en generation vanlig NAND till. Micron jobbar på 3D NAND och det väntas komma om inte alltför lång tid. Även Hynix verkar ha 3D NAND i pipelinen.

Skalningen för NAND är på inget sätt i sitt slutskede, den ändrar bara teknik lite. Staplad NAND öppnar ju upp för stora prsbesparingar då du kan använda det på äldre noder där det finns gott om kapacitet utan att densiteten blir ett problem. Så du får kapacitet, du får hållbarhet och du får fortfarande hög densitet. Staplade NAND har en del andra trevliga egenskaper också. Samsungs 850 Pro är ju den snabbaste enheten över SATA som finns. Ska man upp högre behöver man köra PCIe och det verkar som om mycket beror på minneskretsarna.

Så med andra ord kommer priset fortsätta sjunka ett tag till. Vi vet ännu inte hur långt man kan skala 3D NAND effektivt men Samsung verkar räkna med att få in minst 1 Tb per krets till skillnad från dagens 128 Gb. Samsung roadmap sa 1 Tb år 2017 vilket är rätt aggressivt. Men kan de skala med en faktor 8 på några år så lär priserna vara en åttondel av vad de är idag.

Snälla, nästa gång LÄS vad citeringen avser:
"Du kommer inte få mycket mer än 512GB ur 2D NAND med dagens teknik."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Snälla, nästa gång LÄS vad citeringen avser:
"Du kommer inte få mycket mer än 512GB ur 2D NAND med dagens teknik."

Ingenstans i inlägget jag citerade står det något om 2D NAND specifikt utan bara NAND i allmänhet. Finns för övrigt diskar på 1 TB med MLC också. Crucial M550 finns på 1 TB med Micron 128 Gb 20 nm MLC NAND. Vad jag vet kör de flesta med 8 kanaler nu vilket ger ett tak på 1 TB med nuvarande 128 Gb-kretsar. Verkar dock mest vara en ekonomisk avvägning än en praktisk om vi tittar på konsumentdiskar. Det vill säga att det har varit lagom många kanaler för de kapaciteter som legat inom rimliga prisnivåer så att det aldrig varit en reell begränsning. Tittar vi på enterprice så sitter ju Intel med 18 kanaler på sitt senaste verk och sett en annan som kör 32 kanaler. Får se om Micron eller Samsung släpper TLC på 256 Gb.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ingenstans i inlägget jag citerade står det något om 2D NAND specifikt utan bara NAND i allmänhet. Finns för övrigt diskar på 1 TB med MLC också. Crucial M550 finns på 1 TB med Micron 128 Gb 20 nm MLC NAND. Vad jag vet kör de flesta med 8 kanaler nu vilket ger ett tak på 1 TB med nuvarande 128 Gb-kretsar. Verkar dock mest vara en ekonomisk avvägning än en praktisk om vi tittar på konsumentdiskar. Det vill säga att det har varit lagom många kanaler för de kapaciteter som legat inom rimliga prisnivåer så att det aldrig varit en reell begränsning. Tittar vi på enterprice så sitter ju Intel med 18 kanaler på sitt senaste verk och sett en annan som kör 32 kanaler. Får se om Micron eller Samsung släpper TLC på 256 Gb.

Och ingenstans i mitt svar till Alpha77, så svarade jag till dig. Utan jag svarade tillbaka på hans kommentar.
Om du inte orkar läsa igenom tråden, svara då inte. Finns ingen anledning att jag ska kommentera allt in i minsta detalj för de som inte orkar läsa. Läser du detaljerna som skrevs så är det rätt tydligt att det är 2D NAND jag beskriver.

Jag har sagt att 3D NAND är enda sättet vi kommer få större, men för att få ner priserna måste du ha konkurrens. Visst kan du sätta på fler kretsar i 2D stadiet, men inte till dagens priser på konsumentmarknaden. Du behöver då styrkretsar som stöder detta också, något som DavidtheDoom har påpekat och skrivit att inte all gör.

Att Crucial hade en 1TB disk visste jag inte dock, men det jag säger stämmer rätt bra ändå, eftersom 512->1TB inte är så mycket mer. Det är ett steg i dubbleringen. Från början gällde detta ett svar mot:
"Vet inte vad dagens diskar är tillverkade med, men kommer väl 16nm(?) nästa år... hoppas iaf på 2TB för 3-4000kr." som Alpha77 skrev.

Så åter igen. Läs först, svara sen.