Förtär invandringen vårt land?

Permalänk
Medlem

För att bidra med anekdotisk information till diskussionen om att språket är ett måste för att kunna utföra jobb så är det inom min bransch inte nödvändigt. Jag har snart i tio år jobbat med en mängd olika nationaliteter, främst polacker men också folk från England, Norge, Danmark, Tyskland, Uzbekistan, Rumänien och Mongoliet. (Det har varit några till som jag inte kommer ihåg)

Det har inte varit några problem att jobba med dessa människor som i många fall endast har kunskaper i sitt modersmål.

Om viljan finns så finner man en väg att samarbeta på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Nej, invandringen förtär inte vårt land.
En lagom stor invandring är tvärtom i högsta grad positiv för landets utveckling för att motverka "kulturell inavel".
Däremot måste man givetvis öppet kunna diskutera storleken på invandringen och de problem som kan uppkomma.

Den invandringen vi talar om är den som vi har i Sverige och då är det den vi utgår från antar jag?
MEN! Den "svenska drömmen" om att ta ett lån på ett par miljoner för att flytta i från invandrarna lever kvar och då är iallafall bankerna nöjda.

ÖKA invandringen och skit i problemen! PK PK PK!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Nej, invandringen förtär inte vårt land.
En lagom stor invandring är tvärtom i högsta grad positiv för landets utveckling för att motverka "kulturell inavel".
Däremot måste man givetvis öppet kunna diskutera storleken på invandringen och de problem som kan uppkomma.

Vad menar du med "kulturell inavel"? Kultur tillhör det förslutna och kommer ifrån tider då man hittade på sagoberättelser. Idag gör man det som är roligt, ser man något annat gör något skoj så kan man haka på. Att t.ex. Halloween har blivit populärt det senaste åren beror inte på massinvandring av amerikaner utan roliga saker kan hitta hit själv.

Diskutera storleken på invandring är framförallt något som rasister gör. Bättre är istället att säga att det får komma hit hur många eller hur få invandrare som helst, men dessa får försörja sig själva. Om detta sedan skulle leda till något som man inte uppskattar (t.ex. massa unga kvinnliga utländska blottare på gatan etc) så får man lagstifta emot handlingen som de gör, men lagstiftningen ska vara generell emot alla.

Problemet med dagens invandringspolitik är framförallt flyktingdelen och där måste det regleras hårt. Men inte ens där kan man räkna i antal utan det har stor betydelse på vilka flyktingar som kommer hit, såna som flyttar tillbaka om några år har väldigt svårt att hinna betala tillbaka det de kostade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

En annan oförklarlig aspekt är att politiker nästan alltid anser att befolkningsökning är något bra för landet. Jag har aldrig hört någon som kritiserat barnafödande eller ökande befolkning. Dock måste man förstå att befolkningar i kalla och avlägsna länder kostar väldigt mycket i energi och resurser. Allt för mycket måste värmas upp och allt för mycket måste transporteras för långt. Vi har klarat oss tämligen bra pga en relativt liten befolkning och stora naturtillgångar. Dock har vi en katastrofalt dålig självförsörjningsgrad på under 50 procent.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-utan-krisplan-for-m...

Vi importerar allt för stor del av vår mat för att det ska vara hållbart. I en krissituation så kommer Sveriges befolkning att svälta. Vi kan odla upp mera mark i södra Sverige, men de magra jordarna i norr är inte mycket att göra åt. Det handlar dock om stora summor att göra Sverige självförsörjande.

Jag förstår helt enkelt inte poängen i att ta hit en massa folk som kostar enorma summor att hålla vid liv. Det kan knappast vara Sveriges ansvar att lösa överbefolkningen i övriga världen.

Vi lever i ett globalt samhälle som i stor del är baserad på marknadsekonomi och import och export. Vad har vi som land att tjäna på att stänga in oss och försöka bli självförsörjande?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vi lever i ett globalt samhälle som i stor del är baserad på marknadsekonomi och import och export. Vad har vi som land att tjäna på att stänga in oss och försöka bli självförsörjande?

Vad har man att förlora på lite mera självförsörjandetänk? Import och export har väl knappast nått o göra med invandring? Förvisso om man räknar människohandel men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Klasstillhörighet är en av de största orsakerna till kriminalitet. En stor del invandrare tillhör den del av samhället som har det tuffast, vilket leder till en överrepresentation av kriminella individer bland invandrare totalt sett, men det har inget att göra med var de är födda, vilken hudfärg de har eller vilket modersmål de har. Det är viktigt att se till orsak och verkan, inte bara verkan.

Våldtäktsstatistiken skulle kunna stämma, men återigen måste vi se till vad det är som mäts. Allt vi kan se - om den statistik du refererar till stämmer - är att det anmäls en stor mängd våldtäkter. Huruvida det beror på vad som i lagens mening är 'våldtäkt', om vi kommit en bit längre ifrån skuldstämpeln på våldtäktsoffer (och således är det inte en skam att anmäla, och således anmäler fler skett brott) eller helt enkelt att det begås fler här än i "hela världen", det är jag övertygad om inte framkommer i statistiken i sig och tolkningen utav denna beror på vem man frågar. Fråga Åkesson och du kommer få svaret att det beror på invandrarna, fråga en humanist och du får svaret att fler vågar anmäla. Fråga mig och du får svaret, "jag har inte läst aktuell statistik och är inte kvalificerad att ens försöka tolka den".

Men nej, Sverige håller inte på att sjunka till botten, och än mindre till följd av vår invandringspolitik. Det är skrämselpropaganda och belysning av enstaka problem snarare än vad som är bra.

I stadsdelen jag bor har det blivit lugnare det senaste året. Det säger dock ingenting om Sverige som helhet. Det är en anekdot, inget annat.

En sak jag har hört är att om en kvinna ringer till polisen och anmäler sin man för våltäkt och säger "han har våldtagit mig varje dag i ett år" så räknas det som att hon anmält 365 våldtäkter, så statistiken är endast jämförbar med länder som räknar på samma sätt.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Rätta mig om jag har fel.

Du har fel.
Jag menar, verkar det ens rimligt?
Vafan.

http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexual...

EDIT: Iofs: "Nivåerna i statistiken påverkas också av enstaka anmälningar innehållande ett stort antal brott mot ett och samma brottsoffer (2005 och 2008)." Så det kanske finns undantag. Någon mer kunnig får gärna förklara.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Vad har man att förlora på lite mera självförsörjandetänk? Import och export har väl knappast nått o göra med invandring? Förvisso om man räknar människohandel men..

Utgångsfrågeställningen var befolkningsökning via invandring.

Skrivet av 1r1d1um:

Jag förstår helt enkelt inte poängen i att ta hit en massa folk som kostar enorma summor att hålla vid liv. Det kan knappast vara Sveriges ansvar att lösa överbefolkningen i övriga världen.

Med det resonemanget så är export och import aktuell för diskussion, då det kan stjälpa eller hjälpa vårt självförsöjande.

Andra länder som haft långa tider av självförsörjande, utan import eller export värt namnet, har sett en teknisk och social tillbakagång. Har bara Japans sakoku under Tokugawa-perioden i huvudet men någon annan kan säkert inflika Korea eller Kina under vissa perioder.

Skulle Sverige bli mer isolerat med endast en befolkningsminskning?
Njae, knappast i samma utsträckning ivf. Vi skulle dock antagligen som Huzzbutt hinta om få svårt med självförsörjandet såtillvida vi inte gör något åt vår åldersfördelning över befolkningen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Du har fel.
Jag menar, verkar det ens rimligt?
Vafan.

http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexual...

EDIT: Iofs: "Nivåerna i statistiken påverkas också av enstaka anmälningar innehållande ett stort antal brott mot ett och samma brottsoffer (2005 och 2008)." Så det kanske finns undantag. Någon mer kunnig får gärna förklara.

Skulle tro att det handlar om en fråga om anmälningstillfällen. I Andre_H:s hypotetiska fall, om den utsatta gör en anmälan om ett års våldtäkter vid ett och samma tillfälle, så torde det räknas som en (1) anmälan i statistiken och på så sätt skeva den "nedåt", medan ett annat offer skulle kunna tänkas göra anmälningar vid var gång vederbörande blev utsatt och på det sättet skeva statistiken "uppåt". Det är så jag tolkar det, men som sagt ... någon mer insatt får mer än gärna flika in och reda ut det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Det kan knappast vara Sveriges ansvar att lösa överbefolkningen i övriga världen.

Nej, det är ingens ansvar. Precis som det inte är någons ansvar att lösa global uppvärmning. Precis som det inte är mitt ansvar att hjälpa någon jag ser blir våldtagen. Men jag gör det ändå. Och uppvärmningen måste stävjas. Och flyktingarna måste fly nånstans. Att bara avsäga sig ansvar är, med brist på bättre ord, jävligt ansvarslöst.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Utan invandring skulle vi inte haft några invånare alls. Jag menar det kunde inte bott många här när landet var täckt av kilometertjockt istäcke under senaste istiden? Men visst, mäniskorna tär på naturen så man kan ju se det så att vi alla är tärande.

Citat:

- Studien visar att Européer kan spåra sitt ursprung till inte mindre än tre ursprungliga grupper, och inte som tidigare trotts två grupper. Den första gruppen är de ursprungliga jägarna och samlarna, den andra är jordbrukare från Mellanöstern som migrerade till Europa för ca 7500 år sedan och den nya tredje gruppen är en mer mystisk grupp som omfattar grupper levande i norra Eurasien och som genetiskt kopplar samman Européer och ursprungsbefolkningar i Amerika. Särskilt spännande är det att det i Skandinavien för 8000 år sedan levde människor som bar på ett ursprung från grupper som levde i norra Eurasien, något som uppenbarligen saknades hos de första jordbrukarna som kom till Europa men som nu återfinns hos alla Européer, säger Christos Economou.

Källa: http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/europ%C3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Utan invandring skulle vi inte haft några invånare alls. Jag menar det kunde inte bott många här när landet var täckt av kilometertjockt istäcke under senaste istiden? Men visst, mäniskorna tär på naturen så man kan ju se det så att vi alla är tärande.

En smula skillnad att vandra till ett folktomt område och att invandra till en fullt utvecklad nation.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En smula skillnad att vandra till ett folktomt område och att invandra till en fullt utvecklad nation.

Men när går gränsen? Upp till en viss utvecklingsnivå är det OK med invandring men inte sedan? På 1960-1970 talet när vi hade arbetskraftinvandring till vår industri och vi tjänade massor av pengar på det, var det OK då? När blir det inte OK längre? Och är Sverige verkligen en fullt utvecklad nation? Jag tror inte att utvecklingen har stannat och att vi inte kommer att utvecklas något mera i framtiden.

Och alla svenskar som flyttade till Amerika för drygt 100 år sedan, ska USA skicka hem de miljontals ättlingarna tillbaka till Sverige? Oavsett om de uträttat bra eller dåliga saker "over there"? Om något inträffar i Sverige typ krig eller liknande så att vi förtrycks, ska vi då inte få fly till något vänligare sinnat land? Man ska inte vara säker på att vårt land alltid kommer vara en bra plats att leva. Det har varit upp och ner tidigare i historien och kommer bli så även i framtiden. Vissa perioder kommer folk att flytta hit, andra perioder kommer vi att flytta härifrån. Om inte förr så kanske till nästa istid och var ska vi då ta vägen om alla andra länder anammar att inte ta emot invandrare. Men har vi varit generösa kanske andra är generösa tillbaka när det blir vår tur att fly härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men när går gränsen? Upp till en viss utvecklingsnivå är det OK med invandring men inte sedan? På 1960-1970 talet när vi hade arbetskraftinvandring till vår industri och vi tjänade massor av pengar på det, var det OK då? När blir det inte OK längre? Och är Sverige verkligen en fullt utvecklad nation? Jag tror inte att utvecklingen har stannat och att vi inte kommer att utvecklas något mera i framtiden.

Det är givetvis en godtycklig gräns, men att jämföra folkvandringarna för tusentals år sedan med de vi har nu är skevt. När vi har en utvecklad arbetsmarknad samtidigt som vi har en välfärd som ställer krav på mycket höga skatteintäkter så säger det sig självt att det blir svåra problem när en stor grupp människor flyttar hit som saknar förutsättningar för att nå den höga sysselsättningsgrad som krävs för att finansiera svensk välfärd. Hade vi varit ett låglöneland med en liten offentlig sektor hade det varit en annan sak. Det är en miljö som passar den invandringsmodell vi har idag.

Skrivet av ronnylov:

Och alla svenskar som flyttade till Amerika för drygt 100 år sedan, ska USA skicka hem de miljontals ättlingarna tillbaka till Sverige? Oavsett om de uträttat bra eller dåliga saker "over there"?

Vem har pratat om att skicka tillbaka familjer som bott här i 100 år?

Skrivet av ronnylov:

Om något inträffar i Sverige typ krig eller liknande så att vi förtrycks, ska vi då inte få fly till något vänligare sinnat land?

Att tillfälligt söka en fristad i ett grannland är givet. Asylinvandringen till Sverige handlar dock inte om det då så gott som alla tilldelas permanenta uppehållstillstånd, inte tillfälliga. Det rimliga vore att man flyttar hem när situationen har stabiliserats.

Skrivet av ronnylov:

Man ska inte vara säker på att vårt land alltid kommer vara en bra plats att leva. Det har varit upp och ner tidigare i historien och kommer bli så även i framtiden. Vissa perioder kommer folk att flytta hit, andra perioder kommer vi att flytta härifrån. Om inte förr så kanske till nästa istid och var ska vi då ta vägen om alla andra länder anammar att inte ta emot invandrare.

Tidigare i historien har vi inte varit en stabil demokrati, omgiven av stabila demokratier. Vi är bättre utbildade, vi har bättre förståelse för händelseförlopp. Fokuserar vi på att fortsätta bygga Sverige starkt så kommer vi inte heller att behöva fly härifrån. En eventuell istid är lite löjligt att planera inför då det ligger århundranden fram i tiden.

Skrivet av ronnylov:

Men har vi varit generösa kanske andra är generösa tillbaka när det blir vår tur att fly härifrån.

Det är knappast något att räkna med. Dessutom tvivlar jag starkt på att det är Afghanistan, Somlia, Eritrea, Irak, Iran och Pakistan vi kommer att fly till om vi nu behövde lämna Sverige.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det är knappast något att räkna med. Dessutom tvivlar jag starkt på att det är Afghanistan, Somlia, Eritrea, Irak, Iran och Pakistan vi kommer att fly till om vi nu behövde lämna Sverige.

Så därför ska vi inte ta emot folk från dessa länder? Eller va?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Så därför ska vi inte ta emot folk från dessa länder? Eller va?

Nej, det har jag aldrig påstått. Jag säger att vi inte ska använda oss av något "ge och få tillbaka senare"-argument för att motivera nuvarande invandringspolitik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det kan nog gå ganska fort när något dåligt händer med ett land så risken är tyvärr stor att det kan inträffa långt tidigare än nästa istid. Min poäng var mest att man ska inte ta något för givet om vår framtid. Är det inte en istid kan det vara någon annan katastrof som gör vårt land obeboeligt. Det känns moraliskt bättre att vara vänligt sinnad mot invandring eftersom vi själva tidigare än vi anar kanske också blir invandrare i något annat land. Självklart ska man inte heller ta för givet att detta spelar någon roll om vi blir mottagna eller inte i något annat land men man slipper kanske känslan att vi har oss själva att skylla om ingen vill ta emot oss.

Som med allt annat blir det liksom ett givande och tagande.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej
Ett lite längre svar: Integrationspolitiken är långt ifrån perfekt.

Ett inlägg i debatten kring SDs framgångar: Det är ett uttryck för missnöje för integrationspolitiken så väl som för andra misslyckanden Alliansen står till svars för (de har gjort en del bra med men det tenderar att glömas när ansvar ska utkrävas)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det kan nog gå ganska fort när något dåligt händer med ett land så risken är tyvärr stor att det kan inträffa långt tidigare än nästa istid. Min poäng var mest att man ska inte ta något för givet om vår framtid. Är det inte en istid kan det vara någon annan katastrof som gör vårt land obeboeligt. Det känns moraliskt bättre att vara vänligt sinnad mot invandring eftersom vi själva tidigare än vi anar kanske också blir invandrare i något annat land. Självklart ska man inte heller ta för givet att detta spelar någon roll om vi blir mottagna eller inte i något annat land men man slipper kanske känslan att vi har oss själva att skylla om ingen vill ta emot oss.

Som med allt annat blir det liksom ett givande och tagande.

Om det bästa argumentet du har för en generös invandringspolitik är att Sverige i framtiden kommer att bli obeboeligt är jag inte intresserad att diskutera med dig. Det är meningslöst att argumentera mot långsökta hypotetiska scenarion.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om det bästa argumentet du har för en generös invandringspolitik är att Sverige i framtiden kommer att bli obeboeligt är jag inte intresserad att diskutera med dig. Det är meningslöst att argumentera mot långsökta hypotetiska scenarion.

Det är väl inte mer långsökt än det hypotetiska scenariot att invandringen skulle förtära vårt land? Invandringen har byggt upp vårt land eftersom landet från början var helt folktomt. Men visst vill man bara tänka kortsiktigt så gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl inte mer långsökt än det hypotetiska scenariot att invandringen skulle förtära vårt land?

Det har jag inte påstått heller. Som det ser ut idag medför dock invandringen mer nackdelar än fördelar och jag ser inget område som inte skulle bli bättre av en hårdare reglering.

Skrivet av ronnylov:

Invandringen har byggt upp vårt land eftersom landet från början var helt folktomt. Men visst vill man bara tänka kortsiktigt så gör det...

Invandringen har inte byggt upp Sverige. Det som idag är Sverige befolkades för mer än 6000 år sedan. När Sverige väl blev ett land under tusentalet så är de germaner som vandrade upp knappast att kalla för invandrare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Utan invandring skulle vi inte haft några invånare alls. Jag menar det kunde inte bott många här när landet var täckt av kilometertjockt istäcke under senaste istiden? Men visst, mäniskorna tär på naturen så man kan ju se det så att vi alla är tärande.

Källa: http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/europ%C3...

Tycker inte sådana argument håller dock
Vad hände med indianerna när vi Européer började invandra Amerika? Det var inte särskilt kul för dom,
https://www.youtube.com/watch?v=-pQowIceLZo
Väldigt generaliserande video men relevant på sitt sätt.

Däremot tycker jag att vi ska fortsätta ta in lika mycket flyktingar men vi borde effektivisera asylprocessen och förbättra integrationspolitiken. Det är en massa resurser som går åt till flytkinghem där flyktingar får vänta 1-2 år för att få bekräftelse om de har fått asyl eller inte. Det är jävligt frustrerande för dom och det bidrar till nedskärningar i budgeten.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Har man räknat på om en invandrare i genomsnitt kostar mer eller tillför mer? Jag menar det är väl som med barn, de kostar pengar i början men så småningom blir de skattebetalare och kanske ger plus i kassan.

Sedan kan man förstås diskutera om vi behandlar dem på rätt sätt. Man bör låta både barn och invandrare lära sig svenska, få utbildning så de kan få ett jobb som bidrar till samhällets ekonomi. Kanske kan man se invandrare som något vi ska investera mera i så att de kan fortsätta bygga upp vårt land såsom de gjort i vår historia. Till exempel alla som kom från Finland på 70-talet och jobbade i vår industri, de bidrog nog med mycket skattepengar innan de gick i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har man räknat på om en invandrare i genomsnitt kostar mer eller tillför mer? Jag menar det är väl som med barn, de kostar pengar i början men så småningom blir de skattebetalare och kanske ger plus i kassan.

Sedan kan man förstås diskutera om vi behandlar dem på rätt sätt. Man bör låta både barn och invandrare lära sig svenska, få utbildning så de kan få ett jobb som bidrar till samhällets ekonomi. Kanske kan man se invandrare som något vi ska investera mera i så att de kan fortsätta bygga upp vårt land såsom de gjort i vår historia. Till exempel alla som kom från Finland på 70-talet och jobbade i vår industri, de bidrog nog med mycket skattepengar innan de gick i pension.

Så du menar att vi inte ska låta invandrare som är pensionsmässiga eller saknar arbetsförmåga komma in i Sverige? Ganska diskriminerande tycker jag, tycker du verkligen att den människosynen passar i Sverige 2014?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har man räknat på om en invandrare i genomsnitt kostar mer eller tillför mer? Jag menar det är väl som med barn, de kostar pengar i början men så småningom blir de skattebetalare och kanske ger plus i kassan.

Norsk studie visar på att så gott som alla invandrare kostar staten miljonbelopp under en livstid:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/14/innvandrere-koste...

Skrivet av ronnylov:

Sedan kan man förstås diskutera om vi behandlar dem på rätt sätt. Man bör låta både barn och invandrare lära sig svenska, få utbildning så de kan få ett jobb som bidrar till samhällets ekonomi. Kanske kan man se invandrare som något vi ska investera mera i så att de kan fortsätta bygga upp vårt land såsom de gjort i vår historia. Till exempel alla som kom från Finland på 70-talet och jobbade i vår industri, de bidrog nog med mycket skattepengar innan de gick i pension.

Vi lär redan ut svenska, sätter invandrare i arbetsmarknadsåtgärder och subventionerar lönekostnaden för den som anställer en nyanländ. Ändå är arbetslösheten massiv. Det beror på att svensk arbetsmarknad inte efterfrågar personer med lite eller ingen utbildning och som varken kan svenska eller engelska.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle det inte kunna vara en idè att införa en frivillig skatt som kyrkoskatten där de som vill kan delta och betala till invandring och vad det kostar det svenska samhället? Och de pengarna man fick in gick oavkortat till det och när årets pengar tar slut så stänger man gränsen och hänvisar till nästa land.
Då skulle det snabbt visas vad det svenska folken igentligen tycker. Då kan alla PK journalister osv betala hela sin lön om de vill för att döva sina samveten och känna sig goda. Själv så tror jag dock inte att det skulle komma in speciellt mycket på det skattekontot när folk personligen får se och känna vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Norsk studie visar på att så gott som alla invandrare kostar staten miljonbelopp under en livstid:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/14/innvandrere-koste...

Vi lär redan ut svenska, sätter invandrare i arbetsmarknadsåtgärder och subventionerar lönekostnaden för den som anställer en nyanländ. Ändå är arbetslösheten massiv. Det beror på att svensk arbetsmarknad inte efterfrågar personer med lite eller ingen utbildning och som varken kan svenska eller engelska.

Och läser man artikeln:

Citat:

Ny analyse ga stort pluss
Oppslaget kommer som reaksjon på et innvandringsregnskap laget av selskapet NyAnalyse for bladet Utrop, som ble offentliggjort 21. mars.
Deres regnestykke konkluderte med at Norge tjener milliarder av kroner på innvandrerne. På ett enkelt år vil 20.000 innvandrere gi Norge en ekstra inntekt på 39 milliarder kroner.

Da har NyAnalyse regnet med økte skatteinntekter og en gevinst ved at staten slipper utgifter til oppvekst og skole til dem.

- Det er opplagt at de mange arbeidsinnvandrerne de senere årene har gitt opphav til skatteinntekter som er større enn de offentlige utgiftene. Men statsfinansielle virkninger av innvandring må vurderes i et langsiktig perpektiv. Også innvandrere blir gamle og får barn hvis de blir her, sier Erling Holmøy til Finansavisen.

Man ska se det långsiktigt. Invandrarnas barn växer sedan i sin tur upp och bidrar med skattepengar till samhället. Vad blir det om man räknar på 100 års sikt? Knappast någon skillnad mot övriga svenskar. Men ett större befolkningsunderlag att beskatta blir det. Invandrarnas barn blir nästan lika bra på svenska som övriga barn och dessutom kan de ytterligare något språk som vi inte kan. Får inte ihop deras sätt att räkna. Räknar man med att en invånare i genomsnitt kostar mer än den genererar? Verkar så på den där norska "undersökningen".

Många invandrare har jättebra utbildning och många får arbete. VDn på företaget jag jobbar i är född i Iran och hon är chef för 1500 anställda. Vi har massor av utländska forskare här och många kan både engelska och andra språk. Det växer upp många företag som drivs av invandrare. Bilverkstaden jag anlitar drivs helt av invandrare. Massor av restauranger också. De verkar arbeta mycket hårdare än svenskar och är heller inte obekväma med att ta jobben som vi lata infödda svenskar inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Skulle det inte kunna vara en idè att införa en frivillig skatt som kyrkoskatten där de som vill kan delta och betala till invandring och vad det kostar det svenska samhället? Och de pengarna man fick in gick oavkortat till det och när årets pengar tar slut så stänger man gränsen och hänvisar till nästa land.
Då skulle det snabbt visas vad det svenska folken igentligen tycker. Då kan alla PK journalister osv betala hela sin lön om de vill för att döva sina samveten och känna sig goda. Själv så tror jag dock inte att det skulle komma in speciellt mycket på det skattekontot när folk personligen får se och känna vad det kostar.

Varför göra enbart så för invandringskostnader, varför inte ta det ett steg längre och göra så för skolan, sjukvården, socialbidrag etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Skulle det inte kunna vara en idè att införa en frivillig skatt som kyrkoskatten där de som vill kan delta och betala till invandring och vad det kostar det svenska samhället? Och de pengarna man fick in gick oavkortat till det och när årets pengar tar slut så stänger man gränsen och hänvisar till nästa land.
Då skulle det snabbt visas vad det svenska folken igentligen tycker. Då kan alla PK journalister osv betala hela sin lön om de vill för att döva sina samveten och känna sig goda. Själv så tror jag dock inte att det skulle komma in speciellt mycket på det skattekontot när folk personligen får se och känna vad det kostar.

Skatter är inte frivilliga, det ligger i sakens natur. Kyrkoavgiften är en avgift man betalar då man är medlem i kyrkan(eller annat trosamfund). Man kan inte välja att inte betala avgiften, däremot kan välja att gå ur trosamfundet och då blir man ej längre påförd någon avgift.

Villa kostnader refererar du till? Allt som är skattefinansierat kostar pengar, men vad kostar det?
På varje hundralapp du betalar i skatt, hur mycket går till att bekosta migrations- och integrationskostnaderna?

Vad är de långsiktiga effekterna, hur mycket av kostnaderna kommer tillbaka i skatteintäkter? Har du kollat på nettokostnaderna, eller är du bara ignorant avpixlat-anhängare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man ska se det långsiktigt. Invandrarnas barn växer sedan i sin tur upp och bidrar med skattepengar till samhället. Vad blir det om man räknar på 100 års sikt? Knappast någon skillnad mot övriga svenskar. Men ett större befolkningsunderlag att beskatta blir det. Invandrarnas barn blir nästan lika bra på svenska som övriga barn och dessutom kan de ytterligare något språk som vi inte kan. Får inte ihop deras sätt att räkna. Räknar man med att en invånare i genomsnitt kostar mer än den genererar? Verkar så på den där norska "undersökningen".

Det räcker inte bara med att betala skatt för att man ska ge större intäkter till det offentliga än man får ut i form av tjänster och bidrag. I Sverige är det lite drygt 2/5 som tjänar tillräckligt för att vara närande, resterande 3/5 är tärande. Lägg då till att invandrare tjänar 72% av inrikes födda medianinkomst.

Gällande barnen så är 2:a generationens invandrare (utländsk bakgrund) också arbetslösa i större utsträckning. Det trots att de bor hela sin barndom i Sverige. Deras extra språkkunskaper väger lätt när skolresultaten i stort är sämre.

Studien räknar på vilka skatteintäkter invandrare från olika folkgrupper genererar. Sedan subtraherar man de samhällsmässiga kostnader man genererarar. Resultatet blir ett netto som antingen är ett plus (där invandringen varit närande för samhället) eller ett minus (där invandringen varit tärande för samhället). Det inkluderar den iranska tandläkaren, den arbetslöse iranierna och vad som finns därimellan. Man tar till hänsyn hela gruppen. Det ger inte ett individperspektiv. Man har dessutom räknat över en livstid.

Skrivet av ronnylov:

Många invandrare har jättebra utbildning och många får arbete. VDn på företaget jag jobbar i är född i Iran och hon är chef för 1500 anställda. Vi har massor av utländska forskare här och många kan både engelska och andra språk. Det växer upp många företag som drivs av invandrare. Bilverkstaden jag anlitar drivs helt av invandrare. Massor av restauranger också. De verkar arbeta mycket hårdare än svenskar och är heller inte obekväma med att ta jobben som vi lata infödda svenskar inte vill ha.

Nu blev det anekdotal bevisföring. Givetvis finns det duktiga, välutbildade människor som flyr eller flyttar hit. Självfallet har de ibland höga chefspositioner eller andra välbetalda jobb. Nu pratar vi dock inte om undantagen, utan vi generaliserar utifrån hela gruppen. De flesta invandrare arbetar, men arbetslösheten är fortfarande mycket högre än för infödda, sysselsättningsgraden är avsevärt lägre och inkomsterna är i snitt lägre.

Gällande "lata infödda svenskar" så köper jag inte argumentet. Svenskar har möjligheten att ta bättre jobb eller fortsätta utbilda sig, man behöver inte ta en heltidstjänst på en städfirma för att man står utan alternativ.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10