Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Skrivet av Johan1980:

Det testet kan inte vara sant någonstans.

Möjligtvis om dom enbart har testat 2 kärnor på alla modeller.

Edit; Tog bort massa onödigt tjafs som kan verka provocerande.

Jora, det stämmer.

Permalänk
Medlem

Introduktion

Jag är både en Android och Apple användare vilket gör mig kvalificerad att uttrycka dessa åsikter. Det känns verkligen som man är på lågstadiet, för länge sedan var argumentet "Iphone är sämst, kolla på dess prestanda". Påminner om när någon i klassen började tjafsa och ena personen hade majoriteten med sig och alla börjar gapa som babianer när personen säger något tillbaka. Vilket är ungefär vad som pågår i dagens webb.

Åsikter

Kan inte säga nog, optimering, optimering och optimering. Dagens telefoner handlar inte längre om specifikationer i den högre prisklassen. Det handlar om hur operativsystemet beter sig för användaren. Dessutom detta "Apple kopierar Android" vice versa. Om ni inte känner till detta börjar Apple konstruera sina telefoner 2 år innan produktionen börjar. Det skapar en dubbelmoral, när ett företag lanserar något som existerat tidigare argumenterar människor att de har kopierat, men om företaget inte lanserar det klagar alla på det.

Jag äger en Samsung Galaxy S4, HTC ONE och Iphone 5S och jag kan säga efter många månaders användning med dessa telefoner att alla har sina fördelar. Men min personliga favorit är Iphone, detta grundas via design och upplevelsen. Ingen kan säga att jag har fel eftersom detta är åsikter inte fakta, jag repeterar, åsikter inte fakta.

Batteritiden med dessa telefoner är ungefär lika, någon kan möjligen ha någorlunda bättre batteritid men inget värt att nämna. Jag personligen gillar starkt Ios 7/8 design, vilket många andra förmodligen också håller med om. Att Apple lägger mest resurser på design av alla företag inom denna industrin syns. Detta skapar en upplevelse som många söker efter, vilket är något jag inte funnit inom Android. Jag känner en stark förvirring när jag bläddrar genom operativsystemen, det är ingen röd tråd ut känns som det är tredje parts utvecklarnas uppgift.

Slutsats

Jag nämner här med inga specifikationer eftersom för mig är det irrelevant. Jag har aldrig använt Z3 vilket gör att detta är en svår bedömning. Men utifrån min erfarenhet av Android, skulle jag säga köp Iphone 6. Detta grundas främst på den nu har en större skärm och att det jag sett från Z3 är inget som imponerar mig. Dessutom att en Iphone 6 presterar bättre än Samsung S5 kan äntligen få slut på det här med specifikationer....

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Vet inte om du bott under en sten eller något men 2 dagars batteritid är ruskigt bra för en smarth-phone. Kanske främst eftersom de räknar dagar där telefonen faktiskt användts.

Jag har 3 dagar med ordentlig användning och haft det länge så det är nog du som bott under stenen
2 dagar känns mer 2012.
Varför nån måste bo under en sten förstår jag iofs inte. Märkligt inlägg.

(får väl se, duger 2 dagar behåller jag den och är det för lite borde ju en Z3 gå lätt att sälja i början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vad har du för abonnemang som ger dig ny telefon, 10 Gb surf som fria samtal och fria sms?
en fråga, brukar det gå att förhandla med mobiloperatörer, jag har just nu telenor för 149 kr/mån med gratis surf och ring pott på 149 kr men funderar att byta till tele2 då de har rätt bra studenterbjudande, 274kr/mån för z3c 3Gb surf och fria sms, dock inte fria samtal.

Det är ett gammalt erbjudande från Tre som dom hade för strax över två år sedan. Dom som skaffade detta då får nu förnya detta abonnemang och välja en ny telefon. Var dock bara Z3C och iPhone 5C som var gratis och ingick i abonnemangskostnaden för 349kr. Fortfarande ett väldigt bra erbjudande dock och inget man hittar hos operatörerna i vanliga fall.
Är själv en av dom som hakade på och hade kvar abonnemanget nu så fick förlänga och tog en Z3C för 349kr med fri surf och sms samt 10gb surf
Enda tråkiga var att jag nyss köpte en Z2 kontant för att jag inte ville byta ut abonnemanget så nu sitter jag med en sån till övers om några veckor...

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Skrivet av club01:

Det är ett gammalt erbjudande från Tre som dom hade för strax över två år sedan. Dom som skaffade detta då får nu förnya detta abonnemang och välja en ny telefon. Var dock bara Z3C och iPhone 5C som var gratis och ingick i abonnemangskostnaden för 349kr. Fortfarande ett väldigt bra erbjudande dock och inget man hittar hos operatörerna i vanliga fall.
Är själv en av dom som hakade på och hade kvar abonnemanget nu så fick förlänga och tog en Z3C för 349kr med fri surf och sms samt 10gb surf
Enda tråkiga var att jag nyss köpte en Z2 kontant för att jag inte ville byta ut abonnemanget så nu sitter jag med en sån till övers om några veckor...

jaha du har då tur i oturen, aja det kan va bra och ha en till övers, min s3a pajjade och jag fick gå utan telefon i en vecka och nu går jag med en telefon som knappt har färg haha ^^
men går det brukar inte gå att telefonbolagen går med på att förhandla va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Jag personligen gillar starkt Ios 7/8 design, vilket många andra förmodligen också håller med om. Att Apple lägger mest resurser på design av alla företag inom denna industrin syns. Detta skapar en upplevelse som många söker efter, vilket är något jag inte funnit inom Android. Jag känner en stark förvirring när jag bläddrar genom operativsystemen, det är ingen röd tråd ut känns som det är tredje parts utvecklarnas uppgift.

Håller med om att iOS 7+ ser väldigt behagligt ut för ögat.
Men det får mig inte att dregla på samma vis som material design a la' Android L gör.
Google och Android har lagt otroligt mycket vikt på design på sistone. Android Wear är även det ett bra exempel på detta.
Kolla in guidelines för material design:
http://www.google.com/design/spec/material-design/introductio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Håller med om att iOS 7+ ser väldigt behagligt ut för ögat.
Men det får mig inte att dregla på samma vis som material design a la' Android L gör.
Google och Android har lagt otroligt mycket vikt på design på sistone. Android Wear är även det ett bra exempel på detta.
Kolla in guidelines för material design:
http://www.google.com/design/spec/material-design/introductio...

Håller med, ska bli intressant hur nya Android L kommer se ut! Förhoppningsvis ett stort steg åt det bättre, och jag måste faktiskt hålla med dig gällande Apple Watch. Var inget stort fan av Samsungs fyrkantiga klocka och inte Apples för den delen. Moto 360 ser förbaskat bättre ut må jag säga, har dock inte sett mycket från Android Wear. Tyckte från Apples keynote att operativsystemet hade sina starka och svaga sidor, exempelvis hemskärmen var enligt mig ett mysterium hur man ska kunna hantera det smidigt. Tiden får säga sitt, förhoppningsvis till det bättre.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Moto 360 ser förbaskat bättre ut må jag säga, har dock inte sett mycket från Android Wear.

Yup, håller med.
Google verkar även ha lagt fokus på helt rätt användningsområden med Android Wear. Mycket fokus på svepande gester och röst, samt relevant information för dig i nutid med begränsad funktionalitet, snarare än en mini-smartphone som Apple verkar sikta på.
Den enda problemet just nu är att Android Wear är ganska buggigt och att Moto 360 har väldigt dålig batteritid. Men den använder ju ett väldigt gammalt chipset, så jag hoppas på att de kommer med en ny modell snart som löser dessa problemen. Annars får man väl hoppas på G Watch R som är LGs första runda klocka.

Permalänk
Medlem

http://www.phonearena.com/news/Sony-Xperia-Z3-Compact-battery...

Z3 C äger i batteritid, lägg till iphone 6 där nere så får ni fram att den klarar 5h2m, om det är av intresse.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jora, det stämmer.

Ok. Då vet jag.

On topic; Jag skulle valt Sony, för min del som springer och tränar en del gillar jag att den är vattentät och har stöd för pulsband (ant+). Jag brukar hålla mobilen i handen för sträcka och tid då jag tycker det är obekvämt med armbindel.

Det bästa är väl att vänta tills riktiga tester kommer ut på swedroid, MacWorld, 99mac osv. Jag såg på någon Youtube video att sony också skulle vara lite tåligare byggd, hålla för tapp osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

iPhone duger gott till användare som inte använder.

Det där var väl ett sällsynt dogmatiskt och trångsynt uttalande?
Precis lika fel som om att påstå att Android är odugligt och totalt värdelöst.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

iPhones framtidssäkrare? det dummaste jag hört.

En 4 år gammal iPhone är fortfarande fullt användbar. Apple är så illa tvungna att hålla stöd för legacy-produkter.
Allt snurrar mycket fortare i Android-världen; Sony släpper t.ex. en flaggskeppsmodell per halvår, Apple släpper en per år.
Tycker man att det är ok att byta telefon vartannat år alt. tycker det är kul/ok att sitta och klabba med (förvisso utmärkta) eftermarknads-rommar så funkar det bra med Android. Tycker man att det är pestigt så är iPhone ett synnerligen attraktivt alternativ.

En av de bästa grejerna med iOS tycker jag förresten är att alla Googles appar (Drive, Plus, Maps, Hangout, etc.) fungerar så mycket bättre i iOS än vad de gör när jag kör motsvarande i Android.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

...med det sagt: vill man köra Android så gör Sony verkligen superfina enheter. Själv begriper jag inte hur man kan välja exempelvis en Samsung framför en Sony.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Inaktiv

Nu kanske TS redan beställt och köp sin nya telefon, men mina 50öre.

Det är en smaksak enligt mig.

Om du är van vid iOS så kanske det är värt att stanna med iOS och iPhone 6. Det är en sinnessjukt bekväm telefon som ligger perfekt i handen och det böjda glaset gör den lika bekväm som Google Nexus 4 som har ett liknande glas. Att välja iOS har sina vanliga fördelar, mer optimerat och kontrollerat utbud av appar osv. MEN, just nu får du räkna med att den inte kommer komma på ett par veckor, den är slutsåld i vart enda hörn.

Men du kollar även på Sony Xperia Z3 Compact, det är en väldigt trevlig telefon som är snabb och snygg. Men den är sämre rent hårdvarumässigt jämfört med iPhone 6. Tyvärr har Sony börjat med mycket bloatware och skit appar som täcker upp telefonen. Man måste gå in och inaktivera de flesta enligt mig för de är mesta dels störiga och jag tror inte du kommer använda dem alla, om ens någon. Samsung och LG har ännu större besvär när det kommer till bloatware. Vill man komma undan sådant är HTC och Motorola märken jag hade rekommenderat även om dessa inte är helt fria heller. Sen har man ju alltid friheten att lägga in ny rom som är helt fri ifrån sådant trams, t.ex Cyangen eller ren Nexus version.

Det är en fråga om hur du använder din telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

...med det sagt: vill man köra Android så gör Sony verkligen superfina enheter. Själv begriper jag inte hur man kan välja exempelvis en Samsung framför en Sony.

Att Sony fram till Z1 compact/ Z2 körde med riktigt sunkiga skärmar i sina toppmodeller kan vara en bidragande orsak.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

AMOLED display, hade fler tillverkare valt den överlägsna AMOLED tekniken så hade jag eventuellt testat andra tillverkare, testade en Z2 då jag ville ge Sony en chans, men den skärmen i solljus var ingen trevlig upplevelse, annars en fin telefon.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det där var väl ett sällsynt dogmatiskt och trångsynt uttalande?
Precis lika fel som om att påstå att Android är odugligt och totalt värdelöst.

Nu tar du saker ur sitt sammanhang. Jag hade en massa text runt om som du klippte bort där jag utförligt förklarade hur iPhone inte fungerar för en power user. Ditt argument mot Android är bara ordbajs utan vare sig verklighetsgrund eller förklaring. Knappast "precis lika".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vad har du för abonnemang som ger dig ny telefon, 10 Gb surf som fria samtal och fria sms?
en fråga, brukar det gå att förhandla med mobiloperatörer, jag har just nu telenor för 149 kr/mån med gratis surf och ring pott på 149 kr men funderar att byta till tele2 då de har rätt bra studenterbjudande, 274kr/mån för z3c 3Gb surf och fria sms, dock inte fria samtal.

Det var tillfälligt erbjudande som jag nu fick förlänga. Tre som hade det. Jag tog z3c och är så jäääävla nöjd! Har 4G nät nu och det är sanslöst snabbt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av club01:

Nu när jag också ha z3 kan vi köra multikam med varandra, haha! Nämen har du sett alla kamera funktioner vi har? Riktigt nice! Slow-mo inspelning och timelapse med mera. Är sjukt nöjd med mitt val av z3. Hade jag tagit iPhone så hade jag nog inte varit lika glad över en ny telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Apple har ju till exempel fungerande fingeravtrycksläsare, och jämförelsen med Nexus 4 är inget annat än fjantig.

Det hade Motorola Atrix för bra länge sedan. Inte särskilt upphetsande.

Mellan iPhone 6 och Z3 så väljer man Z3, tveklöst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Det hade Motorola Atrix för bra länge sedan. Inte särskilt upphetsande.

Mellan iPhone 6 och Z3 så väljer man Z3, tveklöst.

Jo man gillar att göra den jämförelsen. Det är lite som att säga att GT8800 kan rendera spel, och då vara jämförbart med GTX 980. Bara för att de har samma grundfunktion så betyder det inte att de utför den lika bra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

AMOLED display, hade fler tillverkare valt den överlägsna AMOLED tekniken så hade jag eventuellt testat andra tillverkare, testade en Z2 då jag ville ge Sony en chans, men den skärmen i solljus var ingen trevlig upplevelse, annars en fin telefon.

Detta är väl en "sanning" med en del reservationer. Min Note 3 har AMOLED om jag minns rätt och är ingen höjdare i solljus, däremot t.ex. iPhone (som vad jag vet inte har AMOLED) sopar banan med min Note 3 i solljus. Men i andra avseenden vinner AMOLED lätt, som t.ex. när det gäller svärta. Sanningen är väl som i mkt annat att de flesta olika skärmtyper har olika för- och nackdelar, och att påstå att någon är helt överlägsen kanske säger mer om den som står för uttalandet än skärmen i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är väl en "sanning" med en del reservationer. Min Note 3 har AMOLED om jag minns rätt och är ingen höjdare i solljus, däremot t.ex. iPhone (som vad jag vet inte har AMOLED) sopar banan med min Note 3 i solljus. Men i andra avseenden vinner AMOLED lätt, som t.ex. när det gäller svärta. Sanningen är väl som i mkt annat att de flesta olika skärmtyper har olika för- och nackdelar, och att påstå att någon är helt överlägsen kanske säger mer om den som står för uttalandet än skärmen i sig

jag pratar nu från och med AMOLED som sitter i Galaxy S5 och framåt, alltså hur man än vrider och vänder på det så är AM/OLED framtiden, alltså bara att slippa bakgrundsbelyst panel är så skönt, slippa oroa sig för backlight bleed. AMOLED displayen som sitter på tex Samsungs senaste Galaxy TAB S 8.4/10.5 är helt outstanding, med 2560x1600 upplösning går det inte att klaga.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk

Skulle välja Sony Z3 Compact allt större än 4.7tum är jobbigt att hantera med 1 hand samt oftast problem att få ner i fickan.

Personligen föredrar jag telefoner kring 4tum.

Sen spar du 840:- per år som du säkert kan lägga på annat.

Men detta kommer i och för sig från en som inte tycker telefoner är speciellt kul visst bra att ha för ringa och surfa men tekniskt sett duger de flesta smartphones iaf för mig sålänge de är under 4,7tum för min del.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Enligt många här verkar 1 gb ram vara alldeles för lite om man snabbt ska skifta mellan appar men tydligen är iphone 6 betydligt snabbare än galaxy s5 enligt detta testet. Undra hur det går till om den nu är betydligt sämre...

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Enligt många här verkar 1 gb ram vara alldeles för lite om man snabbt ska skifta mellan appar men tydligen är iphone 6 betydligt snabbare än galaxy s5 enligt detta testet. Undra hur det går till om den nu är betydligt sämre...

https://www.youtube.com/watch?v=nCln9_mgZJo

jadu, först och främst är det helt olika system sedan skiljer sig upplösningen mellan dessa enheter som jämförs, både S5 och M8 sitter på 1080p jämfört med iPhones lågupplösta skärm.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

https://www.youtube.com/watch?v=nCln9_mgZJo

Som tidigare skribent skrev, så är det flera faktorer som går in i denna mätning.

Sedan fattar jag fortfarande inte alla som hela tiden kopplar de sämsta telefontillverkarna till Android - Samsung A.K.A. bloatsung med deras Touchwiz...

Kolla denna jämförelse med rent Android på en Nexus 5 som är ett år gammal som är precis lika snabb eller snabbare på vissa grejer än iPhone 6:

Sedan när Android L kommer och ART-runtime blir standard kommer det gå ännu snabbare. I videon nedan är inte ART aktiverat.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jadu, först och främst är det helt olika system sedan skiljer sig upplösningen mellan dessa enheter som jämförs, både S5 och M8 sitter på 1080p jämfört med iPhones lågupplösta skärm.

Ja, självklart är det olika system och därför kräver olika mycket minne. Men poängen är att många har klagat (inklusive jag själv) på att iPhone 6 fortfarande bara har 1GB RAM och att det påverkar dess möjlighet till multitasking. Det här testet visar ju dock tydligt på att iOS än så länge klarar sig utmärkt med 1GB och trots att Android-mobilerna har dubbelt så mycket RAM ändå behöver starta om fler appar än iPhone i varv nummer två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, självklart är det olika system och därför kräver olika mycket minne. Men poängen är att många har klagat (inklusive jag själv) på att iPhone 6 fortfarande bara har 1GB RAM och att det påverkar dess möjlighet till multitasking. Det här testet visar ju dock tydligt på att iOS än så länge klarar sig utmärkt med 1GB och trots att Android-mobilerna har dubbelt så mycket RAM ändå behöver starta om fler appar än iPhone i varv nummer två.

Det var precis detta jag menade, iphone behöver inte ha mer ram för tillfället i alla fall så det hade inte funnits någon mening med att sätta in mer men sen så är det självklar att det är betydligt mer än det som påverkar valet av telefon

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Det var precis detta jag menade, iphone behöver inte ha mer ram för tillfället i alla fall så det hade inte funnits någon mening med att sätta in mer men sen så är det självklar att det är betydligt mer än det som påverkar valet av telefon

Jo, det är väl egentligen inte så konstigt, Apple har några få enheter att hålla reda på medan Android måste fungerar på MASSOR av olika enheter. Därför är säkert iOS mkt mer optimerat än Android. Man kan nog jämföra det med typ att sätta en genomsnittsförare i en potent sportbil och sen en tävlingsförare i en V70 och låta dom raca mot varandra