Euclideon visar mer video från grafikmotorn Unlimited Detail

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TobX:

Kan dom bara visa upp vad som helst i animation-väg, det behöver inte vara ett storslaget eller långt demo.... bara vad som helst!
Eller något litet klipp med dynamisk ljussättning...

Less på den där VD:n...

De visade upp ett par väldigt korta snuttar av animering för fyra år sedan när de först började släppa filmer.

https://www.youtube.com/watch?v=Q-ATtrImCx4

Vid 1:40 någonstans visar de ett par sekunder animation. Vid 4:30 någonstans verkar det som om de har någon sorts dynamisk belysning men de nämner inget om det.

Sen finns det här korta klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=cF8A4bsfKH8

Ser sådär imponerande ut men de har i alla fall en gång i tiden kunnat göra någon sorts animationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Sluta fall för företagsreklam ffs? Tills det finns ett fungerande demo så SKA varje vettig person vara skeptisk.

Ser ut som att du inte läste Tony32´s inlägg så noga.
Det enda hen ifrågasätter är ju varför folk klagar över att demot ser så fult ut. Rent grafisk fråga.
Har ju inget att göra med om/när det kan släppas körbar kod för fler att testa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför så många downvotes? Det ser ju överlägset ut allt annat i detaljrikedom. Sen har dom lite att fila på med ljussättning och i skogen. Nån kombo mellan vector och detta då kanske blir det optimala om det inte går att lösa. Hur som helst imponerande.

Permalänk
Medlem

asså seriöst, det påminde mig om Doom 1 för fan... sjukt fult med hängande texturer i luften

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Näe, vaporware. Det ser ut som helt statiska scener. Inget dynamiskt ljus, något är off med perspektivet som påpekat ovan.
Det känns som att de laserscannat och sen lagt på platta texturer, inget mer.

Kolla reflektionen i kykrfönster vid 23 sekunder. Reflektionen rör sig, så helt statiskt är det ju inte.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Deras största problem är att de fortfarande bråkar med spelindustrin och får negativ kritik för att det inte ser tillräckligt bra ut. Folk pratar om dåliga texturer, statiskt ljus mm. Men jag får påminna att deras demon är fortfarande100% punktmoln och skulle ni jobba med punktmoln i CAD-verktyg som jag gör dagligen så skulle ni förstå att deras teknik ligger år före konkurrenter på marknaden. Punktmoln brukar vara fula, glesa, trista, grafikkrävande och med en massa hål där det fattas data. Jag har aldrig sett något som ens är i närheten av vad de visar här. Att ens komma på tanken att utöka ett redan ohanterligt tungt punkmoln 1000ggr bara för att göra det snyggare är bara möjligt när man sitter på deras indexeringteknik.

Visar man detta för kunder inom laserskanningbranschen så tappar de hakan. Det är där de borde lägga sin fokus för det finns hur mycket som helst att göra. Dessa personer kommer från spelbranschen antar jag, både bra och dåligt. Det tänker utanför boxen men de har fått en väldigt negativ stämpel på sig så ska de lyckas så får de komma med något som piskar spelgrafik på allvar eller helt byta riktning. Euclideon har enorm potential men gör det ett fel vägval nu så är det bara en tidsfråga innan de blir omkörda av andra.

Permalänk
Medlem

Ja, visst kan de göra animering och dynamisk belysning. Det finns ett par exempel till förutom dem som Zotamedu länkade till ovan. Citerar det jag skrev i förra tråden om Euclideon: ."De har redan visat exempel på animering från en mycket tidig version av motorn (10 år gammalt. Visas i följande intervju 5.30 in, och 9.00 in i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=JVB1ayT6Fdc ) De har även visat ett mycket grundläggande exempel på att motorn kan utföra belysning i realtid ( 32.32 in i följande klipp https://www.youtube.com/watch?v=j5vbLmH8YS0 ) Sen återstår hur mycket de har lyckats att förbättra teknologin sedan dess, och om det stämmer som Bruce Dell påstår att det är världsklass på det."

Det många i början var tveksamma till var om det överhuvudtaget skulle gå att animera punktmoln. Det gör det alltså. Däremot är det fortfarande oklart hur mycket de lyckats förbättra tekniken från de första testen med animering som man kan se i videoklippen.

Permalänk
Medlem

I dom där gamla animationerna är ju modellerna byggda av en massa smådelar som animeras individuellt, precis som man gjorde med polygon modeller förr i tiden innan man kunde blenda vertices...jag tror dom flesta som frågar efter animering menar modeller som deformeras.
Men dom har tydligen sånt nu...det har inte visats offentligt än, men det finns en screenshot på scenen i den här intervjun http://www.gamingface.com/exclusive-interview-with-bruce-dell...

Jag skulle vilja se motorn jobba med icke scannad data, dvs artist producerade meshar, så man inte blir distraherad av alla scan artefakter osv.

Permalänk
Medlem

Skogen fick mig att tänka på ett nytt MYST spel :D....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Kan du förklara lite närmare vad du menar ser förjävligt ut i skogen? Vart har du sett en mer realistisk skog? Jag tycker det ser sjukt realistiskt ut. På nära håll verkar texturerna dock vara suddiga, och filmen laggar också lite, vilket tar ifrån lite av realismen.

Skogen ser inklippt ut, vilket den också är. Det är som att vandra i Google Street. Det ser bra ut ibland, t.ex. om man pausar videon. Men när kameran rör sig så ser det inte längre så realistiskt ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Google street view "THE GAME" (Coming in 2015)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av el_genius:

Det är ju ganska tydligt att perspektivproblemen ligger hos skanningstekniken. Perspektiv är väldigt enkelt matematiskt och ett företag hade inte kommit så här långt på en spelmotor om de inte klarade av att läsa en Wikipediasida med matte på gymnasienivå.

I miljöerna i filmen har de tagit en eller ett par skanningar från ett eller ett par perspektiv. Det är klart att man inte bara kan vrida på ett foto och se från ett annat håll bara så där. Om detta någonsin kommer till ett stadie där den klarar av att användas som spelmotor så kommer objekten självklart vara inskannade var för sig i 360 grader.

VDn har hela tiden poängterat att de först och främst är en grafikmotorutvecklare, inte grafiska designers. Detta är en uppvisning av motorn, inte Sankt Peters kyrkan.

Men att slå på den enorma hyptrumman dras denne person inte ifrån iallafall. Skeptisk ska man vara tills det faktiskt visar sig att det går att göra något med tekniken och det inte bara är ett sk. vaporware.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag tycker att det är lite väl många "Negative Nancy's" här på Sweclockers på sistone.

Är Euclideon perfekt? Nej, men det behövs alltid ett första steg i en ny riktning för att utforska nya områden. Folk har lagt pengar på saker som är betydligt mindre imponerande än det här. På Sweclockers verkar många framställa sig själva som en elitras och anser därför att ha tillstånd att ta basebollträn och slå sönder folks knäskålar, så att dom just inte ska kunna ta detta steg i en ny riktning.

Sen att VDn snackar lite för mycket, det kan inte ens jag negera.

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Förstår inte varför så många downvotes? Det ser ju överlägset ut allt annat i detaljrikedom. Sen har dom lite att fila på med ljussättning och i skogen. Nån kombo mellan vector och detta då kanske blir det optimala om det inte går att lösa. Hur som helst imponerande.

Jag tycker också det dom gjort är imponerande för vad det är, helt klart!
Vad jag (och många med mig, tror jag) stör mig på är att dom genom tiderna har lovat guld och gröna skogar och samtidigt pratat ner andra och övrig teknologi (något dom bättrat sig lite på i senaste videon). Kort sagt har dom varit oerhört stöddiga utan att ha något att visa för hälften av deras claims. Då blir man trött efter ett tag.
På samma tid som Euclideon har kommit dit dom gjort, finns det många andra företag som har bidragit enormt mycket till utvecklingen inom datorgrafik, utan att behöva slå på stora trumman, göra tomma claims, eller dissa resten av communityn.

Permalänk

Vill ni snacka med dem på riktigt så åk till Intergeo 7e till 9e oktober. Det ställer ut i Hall: 3.1 - Booth: D3.019:
http://www.intergeo.hinte-e-services.com/en/Exhibitor.html?vi...[content]=ExhibitorDetail&view[sidebar]=ExhibitorSidebar&cn_id=41396

http://www.intergeo.de/

Permalänk

Det är lite komiskt hur han svara om spelen 2015:
"Bruce Dell: Yes the first is an adventure game with a sword, solid scan forests, and a lot of alien type monsters. The second is a cute, clay scanned adventure where you ride giraffes. Can’t say more than that I’m afraid." (http://www.gamingface.com/exclusive-interview-with-bruce-dell...)

En intressant fråga tycker jag är storleksuttrymme och tiden att skapa innehåll. Följande kyrka, vilket i sig inte är enormt detaljerad, beskrev en från Euclideon att de lyckas packa ner till 10 GB.
https://www.youtube.com/watch?v=oSKU1KPSSUU

Hittills finns det inget som visar på att de kan återvända innehåll effektivt som t ex texturer/geometri, förutom den fula kloningen i ön 2011. Att det skenar i väg i 10-tals GB, är inte det i sig motsägelsefullt och att det blir svårt att slå brett i spelindustrin?

Permalänk

Jag träffade några av dem personligen igår och kände på deras senaste produkter (bland annat flög runt i den där kyrkan i realtid). En sak jag kan säga är de vet vad de sysslar med! Nu kan jag bara svara för deras geospatiala förgrening av företaget (statiska miljöer, ej spelindustri) men mycket tekniskt kunniga och långt fram vad gäller punktmolnshantering. Jag har själv jobbat med punktmoln i 7 år och det kändes som allting jag frågade eller föreslog så låg de 1 eller 2 steg före. De har redan idag riktigt spännande produkter med banbrytande funktioner som de inte visar i videon.

Jag frågade bland annat hur mycket mer plats punktmolnet i Solidscan tar (där de stoppar in hundratals fler punkter mellan varje punkt) jämfört med originalet i Geoverse. Det var ungefär det dubbla men de jobbar på att få ner det ännu mera vilket i sig är väldigt tekniskt intressant men ingen omöjlighet om man vet vad man sysslar med. Att de kan streama enorma punktmoln över internet är också väldigt spännande men inte heller det något konstigt egentligen då de i princip bara streamar lika många punkter som det är pixlar på skärmen. De finns ingen anledning att skicka någon annan data än den du tittar på just för tillfället. Alltså inte mycket värre än att streama en 1080p från youtube. Att indexera/komprimera smart och snabbt komma åt lämplig data är hela hemligheten att de kan ha "oändligt" med data så länge det får plats på hårddisken. 100 miljarder punkter laggar alltså inte mer än 1 miljon. Jag kan mycket väl förstå varför de pratar om "unlimited" för programmet i sig sätter ingen begränsning, det är hårddisken och diskar blir bara större för varje år så det kommer inte vara så stort problem om några år. De använder inte ens RAM-minnet för mellanlagring.

Tyvärr visade de ingenting om spelgrafik och jag frågade inte heller för de hade garanterat inte fått lov att yttra sig.

Edit: Har fått data nu. Kyrkan är på 3.2GB, ej 10GB.

Permalänk

"De finns ingen anledning att skicka någon annan data än den du tittar på just för tillfället"

Alla seriösa 3D-motorer använder sig av detta tankesatt, men mer komplext vid dynamiska miljöer.

"Att indexera/komprimera smart och snabbt komma åt lämplig data är hela hemligheten att de kan ha "oändligt" med data så länge det får plats på hårddisken."

Ingen i historien har åstakommit "oändligt" genom att indexera/komprimera.
Det är bara en ursäkt för att slippa diskussionen kring hur mycket det tar i praktiken.
Lätt att säga att det inte laggar när den körs i begränsad omfattning och inte alla miljoner konfigurationer där ute.
Skrytet och - vi kan inte visa några detaljer än men det här är revolutionerande - börjar bli tröttsamt.

Det må mycket vara något användbart i geospatiala industrin, men gud så mycket nonsens det kommer från denna person.

Skrivet av joohansson:

Jag träffade några av dem personligen igår och kände på deras senaste produkter (bland annat flög runt i den där kyrkan i realtid). En sak jag kan säga är de vet vad de sysslar med! Nu kan jag bara svara för deras geospatiala förgrening av företaget (statiska miljöer, ej spelindustri) men mycket tekniskt kunniga och långt fram vad gäller punktmolnshantering. Jag har själv jobbat med punktmoln i 7 år och det kändes som allting jag frågade eller föreslog så låg de 1 eller 2 steg före. De har redan idag riktigt spännande produkter med banbrytande funktioner som de inte visar i videon.

Jag frågade bland annat hur mycket mer plats punktmolnet i Solidscan tar (där de stoppar in hundratals fler punkter mellan varje punkt) jämfört med originalet i Geoverse. Det var ungefär det dubbla men de jobbar på att få ner det ännu mera vilket i sig är väldigt tekniskt intressant men ingen omöjlighet om man vet vad man sysslar med. Att de kan streama enorma punktmoln över internet är också väldigt spännande men inte heller det något konstigt egentligen då de i princip bara streamar lika många punkter som det är pixlar på skärmen. De finns ingen anledning att skicka någon annan data än den du tittar på just för tillfället. Alltså inte mycket värre än att streama en 1080p från youtube. Att indexera/komprimera smart och snabbt komma åt lämplig data är hela hemligheten att de kan ha "oändligt" med data så länge det får plats på hårddisken. 100 miljarder punkter laggar alltså inte mer än 1 miljon. Jag kan mycket väl förstå varför de pratar om "unlimited" för programmet i sig sätter ingen begränsning, det är hårddisken och diskar blir bara större för varje år så det kommer inte vara så stort problem om några år. De använder inte ens RAM-minnet för mellanlagring.

Tyvärr visade de ingenting om spelgrafik och jag frågade inte heller för de hade garanterat inte fått lov att yttra sig.

Edit: Har fått data nu. Kyrkan är på 3.2GB, ej 10GB.

Permalänk

Det enda jag kan jämföra med är andra programvaror jag sitter med. De flesta stupar redan efter 50 miljoner punkter, några andra klarar ett fåtal miljarder innan det blir ohanterligt. Geoverse MDM har inga sådana begränsningar vad gäller punktantal och komprimerar datan till 1/5 av det bästa formatet jag känner till. Att lasermätdata tar plats är ingen nyhet men så länge det är bättre än alla andra program på marknaden så är jag imponerad.

Jag har bland annat testat att streama deras data från en NAS över internet (2Mbit/s 3G via iPhone WiFi) till en Samsung XE700T1 med 1.7GHz Intel i5, 4GB RAM och Intel HD Graphics 4000. Där laggade det pyttelite och det tog några sekunder för scenen att ladda in alla pixlar när man stannade. Men det var fullt användbart. Inga andra punktmolnsprogram som jag känner till hade gått att köra på det sättet eller ens varit i närheten i hastighet.

Permalänk

Det är möjligt att det är användbart där, men att de år efter år visar statiska moln med en flyttbar kamera och finesser som "tagga innehåll", känns inte som det mest revolutionerande i datorvärlden. Om de nu har det försprånget, vad ska de göra av det? Nu verkar de vilja ha ensamrätt och sköta allt själva snarare än att få spridning. Bruce konstiga beteende verkar inte vara det de behöver för att få respekt. När man konverterat sin punktdata till deras format och kan kolla på innehållet, vad händer sen? Jobbar man i andra format och får konvertera varje gång? Lossless? Vad jobbar man med för färgdjup i punktdata? Ena stunden försöker de visa fotolikt, andra stunden en bisvärm av punkter. Skulle vara intressant att veta mer om arbetsflödet.