Etiska problemen med att återskapa data?

Permalänk
Medlem

Etiska problemen med att återskapa data?

Har en fråga tills imorgon som måste besvaras i ett skolprojekt. Men jag är helt fast, och skulle behöva lite hjälp.

Vilka är de etiska problemen att återskapa DATA? Ge två exempel.

Har skrivit;
Ett problem är att privata saker kan lätt komma i fel händer, när nu vem som helst kan återskapa data från en formaterad hårdisk. T.ex beror väl på om filen är borttagen av misstag eller med mening, är det någon som avsiktligt tagit bort den, tex olämpliga bilder så vill dom ju inte att den SKA finnas kvar.

Men skulle behöva ett annat starkt exempel också! Ha en härlig helg!

Mvh

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Någonting som enligt mig även är etiskt fel är att då kan du köpa valfri begagnad hårddisk och plocka ur datan som visar sig vara allt ifrån fakturor, personliga dokument och historik som en annan användare inte avsett för andras ögon blir tillgängliga och lätta kan spridas till allmänheten vilket inte bara är etiskt fel utan även enligt mig en ren och skär kränkning av andras privat liv.

Även enkelt kallat för att kunna snoka hos andra.

Edit: gäller självklart även om det kommer ifrån företag och allt vad det innebär med hemligheter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1, tråd flyttad*

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Är det hela frågeställningen? Du har ingen specifik kontext?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har kanske inte direkt med hårddisk att göra på så vis, men jag har köpt begagnade telefoner, datorer mm som folk inte ens rensat sina egna saker ur. (Alltså den är helt utan lösenord, helt öppen, och har inloggningar till sidor, program, telefonnummer, email mm kvar.)

Begagnat är bra ut miljösynpunkt, men folk inser inte hur otroligt mycket av deras liv de lägger i sin elektronik, som de måste vara säkra på att det är borta, innan man säljer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har kanske inte direkt med hårddisk att göra på så vis, men jag har köpt begagnade telefoner, datorer mm som folk inte ens rensat sina egna saker ur. (Alltså den är helt utan lösenord, helt öppen, och har inloggningar till sidor, program, telefonnummer, email mm kvar.)

Begagnat är bra ut miljösynpunkt, men folk inser inte hur otroligt mycket av deras liv de lägger i sin elektronik, som de måste vara säkra på att det är borta, innan man säljer det.

Ja för mycket folk har ingen aning vad dom säljer med hårdvaran!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob