Permalänk
Medlem

Filserver Raspberry Pi

Hey!

Postar detta då jag inte hittat något på Google som löser mitt problem! I alla fall, har en Raspberry Pi som jag tänkte använda som filserver och koppla den direkt med routern. Har sett en massa olika lösningar men hittar ingen som just har de specifika krav som jag har.

Det jag undrar över främst är minneskortet och mjukvaran. Jag vill kunna lagra all data på minneskortet (alternativt en USB sticka) och kunna komma åt dessa med datorn samt mobiltelefonen då jag inte är hemma. Filerna kommer att variera allt mellan olika PDF filer till mp3 (musik) och kanske några filmer. Min tanke är att filerna ska kunna hittas likt hur Dropbox gör, d.v.s. att man i ex. Windows kan öppna filhanteraren, öppna Raspberry Pi mappen och hitta alla filerna lagrade där. Har för övrigt en Raspberry Pi Modem B revision 2 (ej B+).

Hur snabbt bör minneskortet vara? Räcker det med 10 MB/s read+write eller ska man satsa på 20-25?
Vilket OS passar bäst för just att använda pajen som en filsrerver? Hur bra funkar Raspbian för detta ändamål? Och hur är det med säkerhet/kryptering? Vill såklart inte att vem som helst ska kunna gå in och läsa mina filer (även om det är mest PDFer av olika artiklar)

Tacksam för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kolla på raspberry pi och owncloud, det borde hjälpa dig en del Om hur snabbt SD kortet måste vara har jag ingen aning.

Permalänk
Medlem

Om du absolut vill använda den som filserver över en längre tid så ska du kika på att flytta över systemet till en usb disk.
Jag kör själv så, Bootar från ett 4GB SD, och sedan laddar den allt från en 1TB USB disk.
Dettta minimerar slitage på SD kortet så mycket det går och ger ändå tillräcklig prestanda ~25MB/sec i mitt fall.

Exakt vilka lösningar när det gäller mjukvara osv du skulle behöva vet jag inte, jag har mest min som seedbox/webserver/samba.
Jag kör själv raspbian på min med 1GHz OC och den rullar på utan minsta problem, headless såklart.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Kolla på raspberry pi och owncloud, det borde hjälpa dig en del Om hur snabbt SD kortet måste vara har jag ingen aning.

Har kollat lite på dem men är osäker på hur bra säkerhet owncloud har?

Skrivet av db_sweet:

Om du absolut vill använda den som filserver över en längre tid så ska du kika på att flytta över systemet till en usb disk.
Jag kör själv så, Bootar från ett 4GB SD, och sedan laddar den allt från en 1TB USB disk.
Dettta minimerar slitage på SD kortet så mycket det går och ger ändå tillräcklig prestanda ~25MB/sec i mitt fall.

Exakt vilka lösningar när det gäller mjukvara osv du skulle behöva vet jag inte, jag har mest min som seedbox/webserver/samba.
Jag kör själv raspbian på min med 1GHz OC och den rullar på utan minsta problem, headless såklart.

Slits SD-kort mer än USB flash minnen om man läser/skriver ofta? Har funderat på det också men med tanke på att jag kommer nog ha 2-3 GB av filer på kortet i taget så tyckte jag det var bättre att satsa på ett 8GB kort.. Men det kanske man inte ska göra?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Alla typer av flash, usbsticka eller sd kort slits vid skrivning, en gammal 2.5" hdd i ett usb chassi är en mycket bättre lösning i min mening.
Jag hade en 1TB över, och ville dessutom kunna använda den till massa torrents, så därför blev det en stor.
Men har man en 160GB eller liknande så funkar jue det också om man inte behöver så mycket plats.
Jag kör med detta chassi till min disk.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176626-deltac...

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad på USBminne och sdkort i hur de slits. Men köper man billigaste minnet lever de inte lika länge som ett dyrt. Köp du ett sdkort och ett USBminne och gör backup till usbt med ett script.

Owncloud ska vara bra grejor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av db_sweet:

Alla typer av flash, usbsticka eller sd kort slits vid skrivning, en gammal 2.5" hdd i ett usb chassi är en mycket bättre lösning i min mening.
Jag hade en 1TB över, och ville dessutom kunna använda den till massa torrents, så därför blev det en stor.
Men har man en 160GB eller liknande så funkar jue det också om man inte behöver så mycket plats.
Jag kör med detta chassi till min disk.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176626-deltac...

Har också det chassi!

Jo sant men planerat att inte skriva ofta och vill gärna hålla ner elkostnaden så mycket det går. Och sen så är det väl inte så bra om en hårddisk spinns upp och ner ofta väl?

Skrivet av jocke92:

Ingen skillnad på USBminne och sdkort i hur de slits. Men köper man billigaste minnet lever de inte lika länge som ett dyrt. Köp du ett sdkort och ett USBminne och gör backup till usbt med ett script.

Owncloud ska vara bra grejor,

Bra idé, ska göra det! Ska testa OwnCloud också, är det bara att installera det på Raspbian?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Den kommer inte spinna upp och ner, eftersom systemet körs från den, då är den igång hela tiden, för loggar osv.
Och elförbrukningen är minimal, jag kör båda min rPi & hdd på en sån här.

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/193937-deltaco_stromada...

I det stora hela så är förbrukningen på dessa små 5V adapters försumbar.
~ Mobilladdare 0,005 kWh/tim 0,5 öre/tim

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur snabbt bör minneskortet vara? Räcker det med 10 MB/s read+write eller ska man satsa på 20-25?

Verkar som att rekommendationen för minneskort till Raspberry Pi rent allmänt är att använda ett SDHC kort med minst Class 4 rating.
Men ska man köra som filserver så vill man ha snabbare om man ska köra filernna på SDHC kortet.
Har inte gjort några tester på det själv, men om jag förstått det rätt så ska det gå snabbare att accessa filer över USB än från SD kort på Raspberry Pi.
Så du bör ha antingen USB hårddisk eller USB minne utöver SDHC kortet.

Permalänk
Medlem

Rätt dumt att lägga system på en mekanisk disk. Den drar mkt mer än ett sdkort eller USB minne och kommer antagligen gå sönder rätt snabbt eftersom den är igång hela tiden.

ifall du får plats så kör enbart med sdkort + USB minne och ifall du behöver extra plats koppla in en mekaniskdisk via USB. Går att varva ner med mjukvara, finns säkert i owncloud.

personligen skulle jag skaffa mig dropbox eller liknande om det bara är för några få gig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SDkort kommer få problem föra mekaniska disken.
Finns ett skäl till att många som använder sina som server kör med usb disk.
Om det ska vara en långvarigt alternativ så är inte SD/usbsticka ett bra val.
Men visst, har man inget viktigt och inte har något emot att ställa in allt på nytt så kör på stort SD.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur man installerar Owncloud på Raspbmc? Jag försökte med det lite för ett par dagar sen, men jag lyckades endas installera Raspbmc. Guiden jag kollade i var ingen höjdare i mitt huvud, men det var nog mitt huvud som inte lyckades reda ut vad dom gjorde bara. Ska man lägga in något i en installationsfil eller läggar man på det när man är inne i operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Det kan tänkas att det finns någon dist där det är färdiginstallerat, men har ingen aning om det. Det du gör är att installera ett os och sedan följer någon guide. Det enda du egentligen bara behöver göra är att installera en webserver och lägga owncloud där.

Sedan finns det en hel del fler saker som är rekommenderade, tex:
- Använda MySQL som databas istället för SQLite
- Kryptera med OpenSSL

Här verkade det finnas någonting färdigt: http://blog.adityapatawari.com/2013/08/installing-owncloud-on...

Kanske kan anses lite läskigt att installera något färdigt som någon annan har gjort, man vet ju inte hur de sakerna är konfigurerade.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Raspberry Pi för just detta syfte. 8 GB SD-kort med arkOS som bas, och Owncloud installerat ovanpå det. Datan lagras på en 2 TB extern. Sedan kör jag desktop programmet för att synca allt. Det svåraste var att få DNS att funka (då min router inte stödde DNS) så jag fick pilla i terminalen med att installera noip2.

arkOS är riktigt lätt att använda, även helt utan linuxkunskaper är det lätt att sätta upp hemsidor osv. DNS brukar gå att ställa in i routerns interface, men arkOS är baserat på Arch Linux som har utmärkt dokumentation för allting.